تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ما اهل بيت، وعده‏هاى خود را براى خودمان، بدهى و دِين حساب مى‏كنيم، چنانكه رسول اكر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804787294




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مناطق باستاني قم در انتظار گردشگران


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مناطق باستاني قم در انتظار گردشگران
خبرگزاري فارس: گرچه شهر قم نزد همگان به واسطه وجود اماكن مذهبي و خصوصاً حرم مطهر حضرت معصومه (س) شناخته شده است، اما اين استان داراي ويژگي‌هاي خاص تاريخي و طبيعي است كه بسياري از ايرانيان از آن بي‌خبرند.


به گزارش خبرگزاري فارس از قم، حرم حضرت معصومه (س)، مهم‌ترين نقطه و مركزي هويت بخش در شهر قم به حساب مي‌آيد. حضرت معصومه (س) قريب به يك هزار و 200 سال قبل در شهر قم دفن شده و از آن زمان اين شهر به محل توجه شيعيان و دوستداران اهل بيت تبديل شده است. اكنون بسياري از مسافراني كه در ايام تعطيل در جاده‌هاي كشور تردد مي‌كنند، سعي دارند در قسمتي از سفر خود ساعاتي را به اقامت در شهر قم و جوار حرم حضرت معصومه (س) بپردازند.
مسجد مقدس جمكران به عنون ملجأ و ماواي شيعيان دومين نقطه‌اي است كه هر مسافري در صورت سفر به قم به زيارت آنجا خواهد شتافت. اين نقطه به عنوان مكاني منتسب به امام زمان (عج) هر شب چهارشنبه پذيراي هزاران زاير و مسافر از شهرهاي دور و نزديك است.
بي‌شك با فرارسيدن فصل تابستان تعطيلي مدارس و بسيج شدن امكانات استان قم براي پذيرايي از زائران مدت اقامت مسافران در شهر قم افزايش خواهد يافت، اما همچنان قسمت مهمي از مسافراني كه در مسير سفر خود به قم مي‌روند، از قابليت‌ها و ويژگي‌هاي گردشگري و تاريخي اين استان و شهر بي‌اطلاع هستند.
قرار گرفتن شهر قم در مسير مهاجرت عصر آهن كه حدود چهار هزار سال قبل انجام شده است، سبب شكل گرفتن تمدن‌هاي كهن و نقاط و آثار تاريخي مهمي در اين منطقه كه نزد باستان‌شناسان به دشت قم معروف بوده، شده است. اكنون و پس از سال‌ها كاوش در محوطه‌هاي باستاني قم هر روز آثار و بقاياي جديدتري از اين تمدن‌ها يافت مي‌شود.
كارشناس باستان‌شناسي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قم در اين ارتباط مي‌گويد: در حال حاضر هزاران شيء تاريخي از محوطه‌هاي باستاني قم كشف شده است كه به دليل عدم وجود موزه دولتي در شهر يا در موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) نگهداري مي‌شوند و يا در انبارهاي سازمان ميراث فرهنگي از آنها حفاظت مي‌شود.
عمار كاووسي با اشاره به اينكه استان قم داراي 485 اثر تاريخي است، مي‌گويد: از اين تعداد 187 اثر در فهرست آثار ملي كشور ثبت شده‌اند.
او مي‌افزايد: اين آثار دربرگيرنده شاهكارهاي معماري و سنتي بي‌نظيري است كه استان قم را به بهشت كاوشگران باستان شناسي ايران تبديل كرده است.
وي با اشاره به وجود كاروانسراهاي متعدد تاريخي در نقاط مختلف استان قم مي‌گويد: استان قم به دليل قرار گرفتن در مسير راه ابريشم داراي كاروانسراهاي زيبا و تاريخي است كه ديدن آن براي هر مسافري جذاب است.
او ادامه مي‌دهد: مهم‌ترين اين كاروانسراها كاروانسراي دير گچين در 17 كيلومتري جاده قم به گرمسار است كه در حال حاضر در حال مرمت است؛ اين كاروانسرا مادر كاروانسراهاي ايران به شمار مي‌آيد و داراي ويژگي‌هاي منحصر به فردي است.
كارشناس باستان‌شناسي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قم خاطرنشان مي‌كند: برخي كاروانسراهاي تاريخي نيز در حاشيه جاده قديم قم به تهران قرار دارند كه مسافران مي‌توانند در مسير سفر خود از آنها نيز بازديد كنند.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قم نيز ضمن اشاره به وجود امامزادگان متعدد در استان قم مي‌گويد: در حال حاضر 200 بقعه امامزاده در استان قم وجود دارد كه هر يك از آنها علاوه بر بعد مذهبي داراي ارزش تاريخي فراواني نيز هستند.
مهدي متقيان ادامه مي‌دهد: بناي بقعه اين امامزادگان نماينده بهترين سبك‌هاي معماري اسلامي است.
او در اين ارتباط به بازار قم اشاره كرده و خاطرنشان مي‌كند: اين بازار با قدمت 400 سال در مركز شهر قم قرار دارد و شامل دو راسته بازار نو و كهنه با پوشش گنبدي و سرپوشيده است كه مسافران قم مي‌توانند ضمن خريد در اين مكان، معماري كهن و چشم‌نواز آن را مشاهده كنند.
وي ادامه مي‌دهد: اكنون بازار كهنه قم در حال تبديل شدن به بازارچه صنايع دستي قم است و در آن كارگاه‌هايي به صورت زنده انواع هنرهاي دستي را در حضور مشتريان اجرا مي‌كنند.
شهر قم همچنين داراي بناهاي منحصر به فردي است، مسجد جامع قم تنها مسجد بدون مناره دوره سلجوقيان به شمار مي‌آيد. اين بناي زيبا داراي معماري چشم‌نواز است كه هرسال گردشگران بسياري از كشورهاي خارجي به ديدن آن مي‌آيند.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قم با اشاره به ساير اماكن ديدني قم مي‌گويد: به جز بناهايي كه از دوره‌هاي تاريخي گذشته است، بناهاي بسياري در استان قم وجود دارند كه داراي اهميت ويژه فرهنگي هستند و بيت امام راحل شاخص‌ترين اين بناهاست.
او اضافه مي‌كند: با توجه به اين‌كه شهر قم مهد انقلاب اسلامي بوده است، بسياري از بيوت مراجع تقليد و اماكن مذهبي با وقايع تاريخي قرن حاضر عجين شده است. به عنوان مثال مدرسه فيضيه قم يكي از بناهاست كه واقعه 15 خرداد در آن رخ داده است. حرم مطهر نيز به جز ابعاد مذهبي داراي چنين ويژگي‌هايي نيز هست.
متقيان از خانه ملاصدرا در بخش كهك قم (در مسير جاده قم به كاشان) به عنوان يكي ديگر از بناهاي باارزش شهر قم ياد مي‌كند و ادامه مي‌دهد: خانه ملاصدرا از سوي سازمان ميراث فرهنگي قم مرمت شده است و اكنون آماده بازديد و پذيرايي از مسافران قم است.
استان قم گرچه به عنوان يك استان گرم و خشك شناخته مي‌شود كه داراي تابستان‌هاي غيرقابل تحملي است، اما اين استان داراي آب و هوايي متنوع در بخش‌هاي مختلف است كه روزهاي گرم را نيز به روزي مفرح تبديل مي‌كند.
در حالي كه كوير قم و درياچه نمك قم در غرب اين استان در روزهاي گرم سال گرم‌ترين دماي كشور را تجربه مي‌كنند، غرب استان قم داراي منطقه‌اي كوهستاني و خوش‌آب و هواست است كه در روزهاي تابستان از گرماي كشنده در آن خبري نيست.
اين ويژگي در بخش‌هايي چون خلجستان و كهك قم سبب شده است، برخي طرح‌هاي گردشگري نيز در اين بخش‌ها اجرا شود؛ مجموعه‌هاي كشتي آبي، باغ سنگي و ... از مجموعه‌هاي تفريحي در اين بخش به شمار مي‌آيند.
در بخش خلجستان نيز مناطق كوهستاني زيبا، سد كوچك سنجگان و يك مجموعه گردشگري عظيم كه اكنون در حال شكل‌گيري است مي‌تواند پذيراي مسافران خسته از گرما باشد.
البته درياچه نمك و درياچه خشك‌شده حوض سلطان در استان قم نيز در نوع خود ديدني است. درياچه نمك قم در حال حاضر مسير دسترسي مناسبي از سمت شهر قم ندارد و مردم مي‌توانند از جاده آران وبيدگل در نزديكي كاشان به اين درياچه برسند، اما درياچه حوض سلطان در حاشيه غربي اتوبان قم ـ تهران كه بسياري از مردم مي‌پندارند درياچه نمك قم است، داراي چشم‌اندازي بسيار زيبا است.
البته به دليل گرماي هوا تنها در مواقع صبح و عصر مي‌توان به ديدن اين درياچه‌ها رفت، اما پهنه سفيد نمكي اين درياچه‌ها هيچ مسافري را از ديدن آنها پشيمان نخواهد كرد. با آن‌كه درياچه نمك و درياچه حوض سلطان، "درياچه" به حساب مي‌آيند، آب آنها خشك شده و غلظت نمك در آنها به حدي است كه مي‌توان با اتومبيل روي سطح درياچه رانندگي كرد.
به هر حال مسافران قم نبايد از ياد ببرند كه در سفر به قم علاوه بر زيارت بارگاه مطهر حضرت معصومه(س) مي‌توانند از بناها و اماكن منحصر به فردي نيز بازديد كرده و از اين طريق بر اطلاعات خود از سرزمين پهناور ايران بيفزايند.
انتهاي پيام/م
 يکشنبه 16 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 260]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن