واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: كتاب انديشه "فلسفه اخلاق
* جيمز ريچلز* ترجمه آرش اخگرى* انتشارات حكمت«اخلاق در معناى حداقلى عبارت است از تلاش براى قرار دادن رفتار خود تحت هدايت عقل، يعنى كارى را انجام دهيم كه مناسب ترين دلايل براى انجام آن وجود دارد...». مؤلف كتاب «فلسفه اخلاق» با مبنا قرار دادن اين تعريف از اخلاق مى كوشد مخاطب خود را به دركى نظام مند از ماهيت اخلاق و آنچه اخلاق از ما مى طلبد برساند و اين پرسش سقراطى را پيش روى خود قرار داده است كه «چگونه بايد زيست و چرا » اين كتاب مقدمه اى بر فلسفه اخلاق در اين معناى وسيع است. رويكرد مؤلف در اين اثر كاملاً تحليلى و آموزشى است و در آن به مباحثى همچون نسبى گرايى فرهنگى، ذهنى گرايى اخلاقى، خودگرايى روان شناختى و اخلاقى، قرارداد اجتماعى، اخلاق فضيلت، و نسبت اخلاق و دين پرداخته شده است. فصل ها چنان نگاشته شده اند كه بتوان آنها را مستقل از هم خواند. آنها در واقع جستارهايى جداگانه درباره موضوعاتى متنوع هستند. از اين رو فرد علاقه مند به خودگرايى اخلاقى مى تواند مستقيماً به فصل شش رجوع كند و در مقدمه اى مستقل اين نظريه را در آنجا بيابد. فصل نخست «مفهومى حداقلى» از اخلاق را عرضه مى كند. فصول ميانى مهم ترين نظريه هاى عام اخلاقى را طرح مى كند و فصل پايانى ديدگاه مؤلف را در باره اين كه يك نظريه رضايت بخش اخلاقى بايد به چه شكلى باشد، را عرضه مى كند. هدف اين كتاب مهيا كردن شرحى جامع و يگانه از «حقيقت» موضوعات مطروحه نيست. چرا كه اين مسير براى آشنايى با اين موضوع مناسب نيست؛ فلسفه فيزيك نيست. در فيزيك حجم عظيمى از حقايق اثبات شده وجود دارد كه هيچ فيزيكدان رقيبى نمى تواند با آنها مخالفت كند و هر نوآموزى بايد به جد آنها را فرا گيرد. البته در ميان فيزيكدان ها اختلاف نظر و مشاجرات حل ناشده اى وجود دارد، اما اين امور عموماً در پس زمينه توافقات اصلى و گسترده پيشين صورت مى گيرد. در مقابل، در فلسفه همه مسائل اغلب مسائل اختلافى هستند. فيلسوفان «رقيب» حتى در باب موضوعات بنيادين اختلاف نظر دارند. يك كتاب مقدماتى خوب نمى تواند اين واقعيت را پنهان كند. از اين رو مخاطب در اين كتاب مجموعه اى از آرا، نظريات و دلايل متعارض را خواهد يافت. ديدگاه هاى مؤلف در چگونگى عرضه اين آرا نقشى محورى دارند. وى تلاش نكرده است اين امر را پنهان كندكه برخى از اين آرا را متقاعد كننده تر از برخى ديگر مى داند و روشن است فيلسوفى با ارزيابى هاى متفاوت مى تواند بسيارى از اين آرا را به گونه اى متفاوت عرضه كند. اگر اين كتاب كامياب باشد خواننده آنقدر خواهد آموخت كه خود بتواند دريابد كه قوت دلايل در كدام طرف است.
يکشنبه 16 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 222]