تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز دل به باطل بودن حق و به حق بودن باطل يقين نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815330584




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

افزايش فعاليت‌هاي معدني، بهبود و توسعه خطوط توليد و افزايش سهم بازاركسب 26 ميليارد تومان سود خالص توسط «توسعه معادن روي»


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: افزايش فعاليت‌هاي معدني، بهبود و توسعه خطوط توليد و افزايش سهم بازاركسب 26 ميليارد تومان سود خالص توسط «توسعه معادن روي»
توسعه معادن روي ايران به ازاي هر سهم مبلغ 250 ريال سود به سهامداران پرداخت مي‌كند.


مروري بر عملكرد مالي شركت
طي سال مالي 1386 صنعت روي با چالش‌ها و ريسك‌هاي فراواني همراه بود. ادامه روند كاهش قيمت جهاني فلز روي، عدم تناسب قيمت ماده معدني با قيمت فروش شمش روي تاخير در تامين مواد اوليه و كاهش عيار خاك دريافتي با توجه به ريزش ديواره شمالي معدن انگوران در سال 1385، توليدكنندگان صنعت روي را در اين سال با چالش جديدي روبه‌رو كرد.
همچنين با توجه به اين كه ماده معدني دريافت شده تحت عنوان مخلوط كم عيار به لحاظ كيفيت فيزيكي و شيميايي فاقد استانداردهاي لازم جهت توليد بوده است موجب كاهش راندمان استحصال و افزايش مواد كمكي مورد نياز گرديد.
از آنجايي كه از زمان تامين ماده معدني تا توليد محصول و عرضه به بازار سه ماه زمان نياز مي‌باشد و با توجه به كاهش مستمر قيمت طي سال گذشته ناهمساني زماني قيمت‌گذاري ماده معدني توسط فروشنده سبب مي‌گرديد كه قيمت ماده معدني با قيمت فروش محصول تقارن مناسبي نداشته باشد.
همچنين در ابتداي سال مورد گزارش برداشت اشتباه گمرك از مصوبه هيات وزيران در رابطه با اخذ عوارض 30درصدي از قيمت پايه آهن قراضه و ضايعات فلزي ضربه بزرگي به اين صنعت وارد نمود.
رفع ابهامات مصوبه هيات دولت در حالي كه با تفسيرهاي متفاوتي همراه شده بود، شركت را با چالش‌هاي جديدي روبه‌رو كرد؛ به نحوي كه تنها 3درصد از صادرات گروه در سه ماهه ابتداي سال صورت پذيرفت.
مضافا بي‌اعتمادي خريداران در نتيجه عدم ايفاي تعهدات و تحليل توان مديريتي مديران گروه در پي اصلاح سوء تفسير ايجاد شده مصوبه هيات دولت، موجب تضعيف اين صنعت گرديد.
در اواسط سال، افزايش نرخ مواد اوليه افزودني موضوع ديگري بود كه صنعت را با مشكل مواجه نمود. افزايش 280درصدي قيمت اسيد سولفوريك در حالي صورت پذيرفت كه ضريب مصرف اين ماده به دليل كاهش عيار خاك مصرفي به شدت افزايش يافته بود.
افزايش قيمت و مصرف اسيد در اين سال موجب افزايش بهاي تمام شده و كاهش سود ناخالص گرديد.
در اين سال تلاش گروه در راستاي حفظ و افزايش ثروت سهامداران، به‌رغم وجود مشكلات عديده‌اي كه اشاره شد (كاهش قيمت فروش، تاخير در تامين مواد اوليه، كاهش عيار ماده معدني دريافتي، عدم تناسب قيمت ماده معدني و نرخ فروش، توقف چندين ماهه صادرات و افزايش قيمت مواد اوليه افزودني از جمله اسيد) موجب حفظ سهام بازار، افزايش دارايي‌ها و حقوق صاحبان سهام گرديد.
وضعيت سهام شركت‌هاي گروه
همان گونه كه قبلا اشاره شد طي سال 1386، كاهش قيمت فروش، تاخير در تامين مواد اوليه، ناهمساني زماني قيمت‌گذاري ماده معدني و محصول، توقف چندين ماهه صادرات و افزايش قيمت مواد اوليه افزودني از جمله مشكلاتي بود كه تاثير مستقيمي بر سودآوري صنعت روي و قيمت سهام شركت‌هاي اين صنعت در بورس داشت.
از سوي ديگر، تغيير قوانين و مقررات در كنار وضع پاره‌اي از محدوديت‌هاي اقتصادي عليه ايران از سوي برخي كشورها، علاوه بر ايجاد مشكلات عديده‌اي در صنعت، جو رواني نامساعدي را در بازار بورس و اوراق بهادار به وجود آورد كه موجب كاهش قيمت سهام شركت‌ها گرديد.
همچنين عرضه سهام شركت‌هاي موضوع اصل 44 قانون اساسي به عنوان نقطه عطف خصوصي‌سازي اقتصاد كشور اگرچه رونق نسبي بورس را در پي داشت، ليكن عدم ورود نقدينگي جديد موجبات تشكيل صف‌هاي طويل فروش سهام ديگر شركت‌ها و ركود بخش بزرگ‌تر بازار سهام را فراهم نمود.
بنابراين سهام شركت‌هاي گروه طي سال گذشته تحت تاثير اجتناب‌ناپذير مسائل مذكور و ركود شديد حاكم بر بورس روندي نزولي را پشت سر گذاشت.
در سال مورد گزارش به‌رغم كاهش ارزش بازار شركت، افزايش سرمايه 60درصدي موجب افزايش ارزش دفتري حقوق صاحبان سهام گرديد.
در اين سال مبلغ 548ميليارد ريال از افزايش سرمايه پيشنهادي شركت مورد تصويب سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت و در نهايت مجمع عمومي فوق‌العاده صاحبان سهام مورخ 28/9/1386 مقرر نمود افزايش سرمايه مذكور در دو مرحله 60 و 40درصدي اجرا گردد. در سال گذشته مرحله اول به ميزان 60درصد معادل 329ميليارد ريال اجرايي گرديد كه مراحل ثبت آن در تاريخ تهيه اين گزارش نهايي نگرديده است.
40درصد مابقي به مبلغ 219ميليارد ريال در اختيار هيات‌مديره قرار گرفته است تا حداكثر ظرف مدت يك سال بنا به نياز پروژه يك‌صد هزار تني به مرحله اجرا درآيد.
سرمايه‌گذاري در شركت‌ها
سرمايه‌گذاري در شركت‌هاي فعال در صنعت روي كشور و اداره تخصصي فعاليت‌ها از طريق ايجاد شركت‌هاي جديد، بخشي از استراتژي توسعه‌اي شركت توسعه معادن روي ايران را تشكيل مي‌دهد. در اين راستا شركت از همان ابتداي فعاليت، بخشي از منابع در اختيار خود را به اين امر اختصاص داده است. ضرورت نظارت بر شركت‌هاي تابعه با عنايت به تاثير آنها بر EPS و نقدينگي شركت توسعه معادن روي ايران موضوعي است كه از همان ابتدا مورد توجه بوده و در حال حاضر نيز با جديت بيشتري مدنظر قرار دارد.
خلاصه وضعيت سرمايه‌گذاري‌ها
سرمايه‌گذاري‌هاي شركت طي سال مالي 1386 در مقايسه با دوره مالي مشابه گذشته داراي روند افزايشي است كه اين روند با استراتژي شركت جهت سرمايه‌گذاري در شركت‌هاي فعال در صنعت روي و نيز سرمايه‌گذاري‌ در ساير شركت‌ها جهت بالا بردن درآمد شركت و افزايش نقدينگي، همسو است. تركيب سرمايه‌گذاري‌هاي شركت در پايان دوره مورد گزارش، در مقايسه با ارقام مشابه سال مالي گذشته شركت در جدول يك نشان داده شده است.
فعاليت‌هاي توليدي
در سال 1385 ريزش در معدن انگوران موجب كمبود عرضه خاك جهت تامين ماده اوليه توليدكنندگان روي به خصوص در سال 1386 شد و عرضه خاك به طور قابل ملاحظه‌اي محدود و توليدكنندگان روي در مضيقه تهيه مواد اوليه قرار گرفتند.
نظر به شرايط به وجود آمده در مورد تامين ماده اوليه مصرفي طي سال 1385 و 1386 كه كل صنعت روي را در بهترين زمان ممكن براي توليد به چالش كشيد، بسياري از برنامه‌هاي افزايش ظرفيت توليد و طرح‌هاي توسعه‌اي معوق ماند. با اين وجود به منظور تحقق اهداف استراتژيك ده ساله شركت از جمله تامين ماده اوليه شركت‌هاي توليدي گروه، طرح احياي معادن متروكه با هدف احيا و راه‌اندازي آنها و نهايتا اشتغال‌زايي، مشاركت و همكاري در عمليات اكتشافي- استخراجي معادن نيمه‌فعال و خريد معادن مهم سرب و روي در اولويت قرار گرفت.
با وجود كليه مشكلات عديده از جمله كمبود و افزايش قيمت ماده اوليه، شركت با تلاش نيروهاي متخصص، بهره‌گيري بهينه از ظرفيت‌هاي خطوط توليد، افزايش راندمان و كاهش ضايعات، به ميزان مطلوبي از توليد دست يافت. (جدول دو)
پيام مديرعامل
براي تنظيم گزارش عملكرد 1386 شركت، نامه سال قبل را مرور مي‌كردم با اين باور كه ما براي ترميم فردا نيازمند نگاه به ديروز و تحليل امروز هستيم.
همان گونه كه اشاره شد ايران ما يك گنج است و رسالت ما حفاظت و صيانت و بهره‌برداري بهينه از اين گنج الهي و به راستي مسووليت سنگيني بر دوش داريم.
گروه شركت‌هاي توسعه معادن روي ايران كه يك بنگاه اقتصادي برخاسته از اراده مشاركت جويانه مردم براي همراهي و پشتيباني از سياست‌هاي اقتصادي دولت در دهه گذشته پا به عرصه فعاليت گذاشت، توانست با سرعتي شگفت‌آور گام‌هاي بزرگي در عرصه اقتصادي كشور بردارد و به درخشندگي چشمگيري برسد.
ما توانستيم با همراهي 134000 سهامدار مستقيم و يك ميليون سهامدار غيرمستقيم و ساير واحدهاي توليدي روي، كشور عزيزمان را از يك واردكننده شمش روي به يك صادركننده مطرح در منطقه تبديل نماييم.
اين كشتي بزرگ صنعتي در سال‌هاي اخير در مواجهه با امواج و بادهاي سنگين مخالف قرار گرفت و توفان‌هاي سهمگيني بر پهنه اين كشتي ضربه زد، از جمله:
1 - گرفتن معدن انگوران كه از سال 1342 دوران مديريت شادروان مهندس رستگار متصل به صنعت بود. يعني از 45 سال سابقه بهره‌برداري معدن، 42 سال آن معدن در اختيار گروه توسعه معادن روي ايران قرار داشته است.
2 - ريزش معدن انگوران و كاهش توان تامين مواد اوليه مورد نياز صنعت.
3 - عدم تحقق وعده رياست محترم جمهوري و مصوبه هيات وزيران در 8/2/1385 بعد از 24 ماه.
4 - كاهش عيار خاك تحويلي از متوسط 27درصد به 11درصد.
5 - افزايش قيمت مواد اوليه به ميزان هشت برابري نسبت به قبل.
6 - كاهش قيمت‌هاي جهاني فلز روي از 4200 دلار در هر تن به حدود 1950 دلار.
7 - افزايش قيمت اسيد سولفوريك به ميزان بيش از چهار برابر.
8 - اخذ عوارض 30درصدي صادرات محصولات سرب و روي.
9 - كاهش ميزان سهميه خاك (مواد اوليه) كارخانجات.
10 - فقدان سياست‌هاي حمايتي و تشويق كننده كه موجبات دلگرمي توليدكنندگان را فراهم نمايد.
ضربه‌هاي دهگانه فوق هر يك به تنهايي كافي بود تا اين كشتي را در ورطه مشكلات غرق نمايد.
ليكن با فضل الهي حمايت و صبوري سهامداران و تلاش بي‌وقفه خانواده بزرگ توسعه معادن روي ايران توانستيم همچنان پابرجا بايستيم و در مقابل مشكلات عديده مقاومت و به موفقيت‌هاي بزرگي دست يابيم. از جمله:
1 - مهم‌ترين عامل موفقيت هر بنگاه اقتصادي در ثبات و آرامش آن است و از اين مهم همواره پاسداري شد و صلابت و آرامشي مستمر و اميدواركننده بر فضاي گروه حاكم گرديد و شركت توانست به‌رغم ناملايمات و فراز و نشيب‌هاي سخت به طور منظم در فضايي آرام و به دور از تنش به تمامي تعهدات خود عمل نمايد.
2 - شركت توانست در رتبه‌بندي يكصد شركت برتر كشور قرار گيرد و در شاخص «بهترين بازده ارزش ويژه» با رشد 2/137درصدي نسبت به سال قبل، رتبه دوم بهترين شركت‌هاي فعال اقتصادي كشور را به دست آورد.
3 - شركت توسعه معادن روي ايران به عنوان قهرمان صنعت ايران در سال 1386 شناخته شد.
4 - شركت توانست نسبت به افزايش سرمايه سهامداران از 6/548ميليارد ريال به 8/877ميليارد ريال معادل 60درصد اقدام كند كه در اين شرايط از گام‌هاي مهم و موثر تلقي مي‌شود.
5 - آغاز عمليات اجرايي پروژه كارخانجات يكصد هزار تني توليد روي ايران در سال 1386 با استفاده از پيشرفته‌ترين تكنولوژي مدرن دنيا.
6 - شروع خروج از حوزه تك‌محصولي و ورود به عرصه‌هاي ديگر فعاليت‌هاي اقتصادي و طرح هفت ستاره در هفت آسمان توسعه.
7 - خريد پروانه بهر‌ه‌برداري يك معدن غني مس و خريد دويست ميليارد ريال سهام از مجتمع شركت ملي مس ايران.
8 - ورود به حوزه فعاليت‌هاي پتروشيمي.
9 - سمت‌گيري براي فعاليت‌هاي صنعتي معدني در خارج از كشور با تمهيدات به عمل آمده براي عقد قرارداد بين‌المللي.
10 - حضور و فعاليت در استان‌هاي معدني كشور و بهره‌برداري از چند معدن مناسب در استان‌هاي يزد و كرمان و آذربايجان.
موارد فوق اشاراتي بود به بخشي از موفقيت‌هاي گروه كه در سايه عنايات الهي و تلاش همكاران ارزشمند تحت هدايت هيات مديره محترم حاصل شد. اميد آن داريم پرچم پرافتخار گروه شركت توسعه معادن روي ايران بزرگ‌ترين شركت سهامي عام صنعتي معدني كشور و بزرگ‌ترين توليدكننده سرب و روي در خاورميانه همچنان در آسمان توليد در اهتزاز باشد و اين بنگاهي كه با عشق و تعهد و برخلاف مسير رودخانه در حركت است،‌ اگر مورد حمايت و عنايت مسوولان بود مسلما موفقيت‌ها صدها برابر افزون‌تر مي‌توانست باشد.
 يکشنبه 16 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 235]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن