تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسا روزه‏دارى كه از روزه‏اش جز گرسنگى و تشنگى بهره‏اى ندارد و چه بسا شب زنده‏دارى كه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816370644




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پليس و وزارت راه به تنهايي نمي توانند حوادث جاده اي را كاهش دهند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: پليس و وزارت راه به تنهايي نمي توانند حوادث جاده اي را كاهش دهند
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): رئيس مركز كنترل ترافيك پليس راه كشور، تصريح كرد كه پليس و وزارت راه و ترابري به تنهايي نمي توانند در زمينه كاهش موثر تصادفات جاده اي، نقش داشته باشند.


"سرهنگ حسين علي شاهي"، معتقد است كه براي كاهش تصادفات و تلفات جاده اي، بايستي از "ابزارهاي بازدارنده قوي مادي" مانند جريمه‌ها و انجام "كارهاي فرهنگي" استفاده شود.
ايران يكي از كشورهايي است كه بالاترين رقم تصادفات جاده اي را به خود اختصاص داده است و هر ساله هزاران نفر جان خود را به خاطر اين تصادفات از دست مي دهند.
بر اساس آمارهاي ارائه شده، هر ساله 20 تا 30 هزار نفر در تصادفات جاده اي جان مي بازند.
رئيس مركز كنترل ترافيك پليس راه كشور، در مورد راهكارهاي پيشگيري از تصادفات خاطرنشان كرد: اين راهكارها دو منظوره است و پليس و وزارت راه و ترابري تا حدي مي توانند اثر گذار باشند.
وي تاكيد كرد: به نظر من، بايستي در اين زمينه آموزش و فرهنگ سازي صورت بگيرد و نگاه دولت در اين مورد جدي‌تر شود.
سرهنگ حسين علي شاهي با اشاره به اينكه دومين عامل مرگ و مير در كشور ما، تلفات ناشي از حوادث رانندگي و تصادفات است، گفت كه با اتخاذ تدابيري مي توان اين مشكل را كاهش داد.
وي در اين زمينه توضيح داد: به طور مثال، كشور آلمان نيز تا 8 سال پيش مشكلي مشابه ايران در زمينه تصادفات داشت و ساليانه حدود 26 هزار نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست مي دادند. اما با اجراي ابزار بازدارنده قانوني شديد و بكار گيري سيستم هاي الكترونيكي گسترده، در مدت زماني نزديك به 5 سال، اين آمار به 3 هزار كشته در سال رسيد، كه بسيار عالي است.
پليس آلمان، تمامي جاده ها را كنترل سيستمي كرد. ديگر در جاده‌ها حضور نداشت، بلكه در آشيانه به كنترل بزرگراه ها و جاده هاي اصلي مي پرداخت. دوربين ها فعال بوده و هركس خطايي مرتكب مي شد، پليس در اولين پاسگاه وي را متوقف مي كرد.
رئيس مركز كنترل ترافيك پليس راه كشور، افزود: دومين ابزار بازدارنده بسيار قوي كه در آلمان بكار گرفته شد، جريمه هاي سنگين بالاتر و حتي چند برابر سطح درآمد متخلف بود. اين ابزارهاي بازدارنده قوي، باعث شد كه مردم ظرف 5 سال با رعايت كردن قوانين راهنمايي و رانندگي، آمار حوادث جاده اي را كاهش دهند.
وي بيان كرد: ابزار بازدارنده، تنها جريمه نيست، بلكه ضروري است كه قوانين محكم و بازدارنده اي تدوين و پياده شود.
"سرهنگ حسين علي شاهي"، در عين حال "فرهنگ سازي" را به عنوان يك كار بلند مدت و موثر در زمينه پيشگيري از تصادفات و حوادث جاده اي ضروري برشمرد و از دولت خواست كه در اين زمينه با استفاده از تجربه كشورهاي موفق در اين زمينه و بهره گيري از نظرات كارشناسان، برنامه اي را در اين زمينه تدوين و به مرحله اجرا درآورد.
وي خاطرنشان ساخت كه اجراي اين برنامه بايستي از مراحل كودكي و پيش دبستاني آغاز شود و به صورت مستمر ادامه يابد.
رئيس مركز كنترل ترافيك پليس راه كشور، در عين حال يادآور شد كه با اقدامات صورت گرفته، در سه سال اخير در ايران نزديك به 80 درصد رانندگان بهتر رانندگي مي كنند، اما بقيه افراد تهديدي براي ديگر رانندگان و مسافران هستند.
وي در اين مصاحبه، به بررسي علل وقوع يكي از آخرين موارد تصادفات جاده اي در كشور پرداخت كه صبح سه شنبه هفته گذشته روي داد و واژگوني يك دستگاه اتوبوس مسافربري در آزادراه قم- تهران، دهها كشته و مجروح برجاي گذاشت.
اين اتوبوس كه دوشنبه شب از يزد به مقصد تهران حركت كرده بود، در ساعت 9 و 36 دقيقه صبح سه شنبه در 55 كيلومتري تهران بر اثر برخورد با گاردريل از روي پل حافظيه آزاد راه قم- تهران به پايين سقوط كرد. 20 نفر در دم جان باخته و 5 نفر ديگر به هنگام انتقال به بيمارستان جان خود را از دست دادند.
در بررسي هاي اوليه مشخص شد كه ناتواني راننده به خاطر خستگي و خواب آلودگي در كنترل وسيله نقليه، عامل اصلي اين تصادف بوده است.
رئيس مركز كنترل ترافيك پليس راه كشور در مورد اين حادثه به گروه گزارش ايرنا گفت: " اين اتوبوس ولوو مسافربري ساعت دو و 30 دقيقه بامداد از يزد به تهران ثبت حركت مي كند. مسافران اتوبوس به قصد زيارت، عازم سوريه بودند. 40 نفر مسافر، دو راننده و يك شاگرد، سرنشينان آن بودند.
در كارشناسي هاي اوليه مشخص شد كه علت وقوع تصادف، نبود توجه راننده به جلو، به خاطر خستگي و خواب آلودگي بوده است".
وي يادآور شد كه طبق قانون هر راننده مجاز به 8 ساعت رانندگي و 16 ساعت استراحت مي باشد و پاسگاه هاي پليس بين راهي بر اساس دستگاه GPS و دفترچه كار راننده ها، ساعت كار آنها را بررسي مي كنند.
سرهنگ حسين علي شاهي، در مورد اينكه چرا علت واژگوني اين اتوبوس، خواب آلودگي و كاهش توجه به جلوي راننده اعلام شد، اظهارداشت: ساعت كار اين راننده در پاسگاه يزد بررسي شده و وي از لحظه حركت مجاز به 8 ساعت رانندگي بود. اين قوانين توسط راننده اتوبوس رعايت شده بود. در مكاني كه تصادف در آن روي داد، قسمت پرحادثه جاده نبود، همچنين جاده صاف و تمام صورت وضعيت راننده درست بود. پس كارشناسان نتيجه اعلام شده را كاهش توجه به جلو دانستند".
رئيس مركز كنترل ترافيك پليس راه كشور، افزود: در مورد كاهش توجه راننده به جلو، دو مقوله بايد در نظر گرفته شود، كه يكي "خستگي" و ديگري "خواب آلودگي" است.
وي توضيح داد: در مقوله خستگي، يعني روح و جسم راننده خسته است. هرچند چشمش باز است و اگر صدايش كنيد، پاسخ مي دهد، اما به هنگام وقوع رويدادي، از انجام دادن واكنش بموقع و صحيح ناتوان است.
در مقوله خواب آلودگي، مغز قدرت واكنش بموقع را ندارد و راننده در پشت فرمان به خواب مي رود.
سرهنگ حسين علي شاهي، تاكيد كرد كه هر دو مقوله خستگي و خواب آلودگي، به كم توجهي راننده به جاده و همچنين به خودروهاي عبوري هم مسير و مقابل منجر مي شود.
وي افزود: "در نقطه به نقطه جاده، شيب هاي عرضي و طولي با يكديگر متفاوت است و اگر راننده كم توجهي كند، ممكن است خودرو به سمت چپ يا راست جاده منحرف و باعث برخورد و واژگوني شود".
رئيس مركز كنترل ترافيك پليس راه كشور، با اشاره به اينكه دو نوع عامل واژگوني خودرو در جاده هاي كشور وجود دارد، گفت: يكي، بي توجهي راننده به جلو است كه از خستگي و خواب آلودگي و صحبت با تلفن همراه يا سرنشين ناشي مي شود.
وي، نبود توانايي كنترل بموقع وسيله نقليه توسط راننده را عامل ديگر برشمرد و افزود: سرعت غير مجاز و يا سرعت غير مطمئنه - حالتي است كه راننده در سرعت زير مجاز حركت مي كند، اما توانايي كنترل ماشين در پيچ ها را ندارد - از دلايل حادث شدن اين عامل است.
طبق آمار موجود، روزانه به طور ميانگين در حدود 50 درصد از كل تصادفات كشور، ناشي از واژگوني وسايل نقليه است.
رئيس كننترل ترافيك پليس راه كشور خاطرنشان كرد: تمامي كارشناسان راه و پليس بر اين باورند كه 70 تا 75 درصد عامل تصادفات جاده اي، "خطاهاي انساني" خود كاربر (راننده) و عامل 25 تا 30 درصد ديگر تصادفات، عامل‌هاي ديگر چون راه و وسيله نقليه است.
سرهنگ حسين علي شاهي در مورد نقاط حادثه خيز جاده ها گفت: به اعتقاد من، اين نقاط وجود دارد، اما اگر اين نقاط در جاده هاي كشور، واقعا حادثه خيز باشد، به طور مثال، در محور تهران- مشهد كه در شرايط عادي روزانه 30 تا 35 هزار وسيله نقليه در آن در رفت و آمد است، بايستي 70 درصد اين وسايل دچار حادثه شوند، كه اين گونه نيست. اما اگر راننده به شرايط و عوامل حمل و نقل توجه كند، حادثه به وجود نمي آيد.
وي در عين اينكه وجود اين نقاط را در تصادفات جاده اي بي تأثير ندانست،اما عامل خطاي انساني بيشتر از آن دانست.
وي در مورد ظرفيت هاي جاده اي كشور،با تاكيد بر اينكه بيشتر جاده هاي كشور و بزرگراه ها از لحاظ ظرفيت استاندارد هستند. محورهاي شمالي كشور را متناسب با اين حجم وسايل نقليه ندانست و گفت: محور چالوس بيش از هفت دهه و محور هراز پنج دهه قبل تأسيس شدند. در آن زمان، اين تعداد وسيله نقليه وجود نداشت و براي اين حجم وسيله نقليه نيز ساخته نشده بود. در حال حاضر اين محوره ها و بويژه در روزهاي تعطيل، كشش اين همه وسيله نقليه را ندارد. براي همين پليس براي جلوگيري از بوجود آمدن هر گونه حوادث و تامين ايمني راه و تسهيل در آمد و شد، در شرايط خاص، و به خاطر حجم بالاي سفر، مجبور است كه محور را يكطرفه اعلام كند.
سرهنگ علي شاهي در مورد بار حقوقي تصادفات جاده كه براي وسايل نقليه مسافربري پيش مي آيد، اظهار داشت: مسئوليت حادثه اي كه براي هر سرنشيني به وقوع مي پيوندد، بر دوش راننده است. اما چون ماشين و مسافر بيمه مي باشند، تمام خسارات و ديه را بيمه پرداخت مي كند.
وي افزود: در همين حادثه اسفناكي كه در محور قم - تهران روي داد، راننده بايستي نزديك به يك سال كارهاي قانوني و قضايي را انجام دهد، ديه ها داده مي شود و راننده بر اساس قوانين موجود، پس از سير تشريفات قانوني، دوباره مي تواند به جاده باز گردد.
رئيس مركز كنترل ترافيك پليس راه كشور، با اشاره به اينكه در اين زمينه هيچ منع قانوني براي اين راننده وجود ندارد و صلاحيت آن توسط قانون براي رانندگي گرفته نمي شود، خواستار ْآن شد كه قانون به اين مسئله توجه بيشتري كند.
8071/گروه گزارش
 شنبه 15 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1391]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن