تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سپاسگزارى منافق از زبانش فراتر نمى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805701823




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متكي : فضاي جديدي در مورد فعاليتهاي هسته‌اي ايران ايجاد شده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: متكي : فضاي جديدي در مورد فعاليتهاي هسته‌اي ايران ايجاد شده است
به گزارش ايرنا از محل برگزاري كنفرانس گروه دي ‪ ۸‬در كوالالامپور، متكي روز شنبه در گفت وگو با شبكه تلويزيون ماهواره‌اي مالزي ( آسترو) با تاكيد بر صلح آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران ، درعين حال تصريح كرد: اين فعاليتها، موضوع جديدي نيست و سابقه آن به ‪ ۵۰‬سال گذشته بازمي گردد.

وي ادامه داد: در سال ‪ ۱۹۵۷‬ميلادي كشورهاي آمريكا و متعاقب آن آلمان همكاري هسته‌اي خود را ازجمله براي ساخت يك نيروگاه اتمي در بوشهر آغاز كرده بودند اما پس از پيروزي انقلاب اسلامي و تصميم مردم ايران براي تشكيل يك حكومت دموكراتيك ، قدرتهاي جهاني موضع خود را در قبال فعاليتهاي هسته اي ايران تغيير دادند.

وزير خارجه كشورمان درباره پاسخ ايران به بسته پيشنهادي گروه كشورهاي ‪ ۵+ ۱‬اظهارداشت : ايران در ماه گذشته با ارايه يك بسته پيشنهادي به اين گروه ، جامعه بين‌الملل و دبيركل سازمان ملل متحد اعلام كرد كه آماده است در مورد موضوعات مهم بين‌المللي ازجمله امنيت جهاني ، بحران انرژي ، بحران غذا و ديگر مسايل مهم منطقه‌اي مذاكره كند.

وي افزود: در اين بسته ايران همچنين اعلام كرد كه به عنوان يك كشور بزرگ و تاثير گذار در منطقه بسيار حساس خاورميانه ، آماده است نقش موثرتري ايفا كند.

وزير خارجه ايران با اشاره به بحران موجود در افغانستان ، عراق ، لبنان ، فلسطين ، قره باغ و تاجيكستان خاطر نشان ساخت : منطقه خاور ميانه سرشار از بحرانهاي داخلي و منطقه‌اي است و لذا براي حل اين بحرانها، همكاري همه جانبه همه كشورها ازجمله ايران ضروري است .

وي اضافه كرد: از سوي ديگر، خاوير سولانا و نمايندگان پنج كشور مذاكره كننده اروپايي بتازگي در سفر به ايران ، بسته پيشنهادي خود را تحويل داده اند.

متكي گفت : پايداري ايران و تعامل كشور با جامعه بين‌الملل موجب شد كه براي نخستين بار وزراي خارجه پنج كشور طرف مذاكره در نامه‌اي به اينجانب بر حق ايران در برخورداري از انرژي هسته‌اي و نيز لزوم استفاده از راهكار ديپلماتيك براي حل پرونده هسته‌اي ايران تاكيد كنند.

وي افزود: سفر سولانا به ايران و مذاكرات دوطرف در مورد محورهاي مشترك دو بسته پيشنهادي ، اتمسفر جديدي در مورد فعاليت هسته‌اي ايران ايجاد كرده و ما معتقديم كه يك پتانسيل جديد براي حل موضوع هسته‌اي ايران بوجود آمده است .

متكي ابراز اميداوري كرد كه با شروع گفت وگوهاي دوطرف در آينده نزديك ، در نخستين مرحله از مذاكرات بتوان به مداليته جديدي دست يافت .

وي در بخش ديگري از اين گفت وگو با تاكيد بر وجود تفاوتهاي اساسي در ماهيت فعاليتهاي هسته‌اي ايران و كره شمالي افزود: ما از خلع سلاح هسته اي كره شمالي استقبال مي‌كنيم اما مدل كره شمالي تنها براي كشورهايي كارساز است كه داراي سلاح هسته‌اي هستند.

وزير امور خارجه كشورمان ادامه داد: لذا اين مدل براي پرونده هسته اي ايران كارساز نيست زيرا ما هرگز به دنبال سلاح هسته‌اي نبوده و نيستيم و در واقع مي‌توان گفت كه مدل كره شمالي تنها براي كشور آمريكا مفيد و كاربردي خواهد بود و نه ايران .

وي افزود: بيش از سه هزار نفرساعت بازرسي كارشناسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از تاسيسات هسته‌اي ايران ، هيچگونه انحرافي را نشان نداده است
.

متكي گفت : ايران همچنين خود، پيشنهاددهنده تبديل خاورميانه به منطقه عاري از سلاحهاي هسته‌اي است زيرا به اعتقاد ما سلاحهاي هسته‌اي نمي‌تواند موجب ثبات و امنيت در كشورها شود.

به گفته وي ، سلاح هسته‌اي درواقع سلاحي دفاعي نيست زيرا اگر چنين بود، پيش از اين بايد براي آمريكا در عراق و براي اسرائيل در لبنان مفيد فايده واقع مي‌شد.

متكي افزود: به همين دليل تاكيد مي‌كنيم كه بنابر اصول ديني و مذهبي و منافع ملي و تاكتيكهاي دفاعي ، ايران هرگز به دنبال ساخت سلاحهاي هسته اي نبوده و نخواهد بود.

وزير امور خارجه ايران با تاكيد بر بي‌تاثير بودن تحريمها بر روند فعاليتهاي صلح آميز هسته‌اي كشورمان افزود: مقوله تحريم در زمان حاضر ديگر كارساز نبوده بلكه مربوط به دهه ‪ ۶۰‬و ‪۷۰‬ميلادي است .

به گفته وي ، جامعه بين‌المللي ديگر از نظام تحميلي تحريم پيروي نمي كند ضمن آنكه ايران نيز به لحاظ اقتصادي از بنيه قوي برخوردار بوده و قادر به كنترل همه پيامدهاي داخلي ناشي از اين تحريمها هست .

متكي درباره برخي گمانه زني‌ها مبني بر احتمال حمله اسرائيل به ايران خاطرنشان ساخت : رژيم صهيونيستي در وضعيتي نيست كه بتواند به ايران حمله كند و اين رژيم به خاطر درگيري در بحران فلسطين و شكست در جنگ با لبنان ، بشدت از داخل و نيز كشورهاي منطقه تحت فشار قرار دارد.

وي ادامه داد: آمريكا نيز به خاطر چالشهايي كه در افغانستان و عراق با آن مواجه شده ، ديگر قادر به ايجاد بحران جديدي در منطقه خاورميانه نيست وزير امور خارجه كشورمان درباره احتمال تغيير رويكرد آمريكا در خاورميانه بويژه در مورد ايران پس از برگزاري انتخابات رياست جمهوري آن كشور تصريح كرد: از ديدگاه ايران تفاوتي ميان احزاب و نيز نامزدهاي رياست جمهوري آمريكا وجود ندارد.

وي با تصريح بر متفاوت بودن مواضعي كه اين نامزدها در قبل و پس از انتخابات اتخاذ مي‌كنند افزود: سياستهاي آمريكا قويا از سوي يك لابي خاص تدوين و اعمال مي‌شود و به همين دليل احتمال تغيير در سياست آمريكا نسبت به منطقه خاورميانه بويژه ايران قابل پيش بيني نيست .

متكي در عين حال تاكيد كرد: قدر مسلم اينكه تا تعيين رئيس جمهوري جديد آمريكا احتمال ايجاد هرگونه بحران جديد در منطقه خاورميانه نيز منتفي خواهد بود.
 شنبه 15 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 197]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن