تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815565985




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش فارس از اوقات فراغت تابستاني ـ2 اوقات فراغت از پر شدن تا غني‌سازي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از اوقات فراغت تابستاني ـ2 اوقات فراغت از پر شدن تا غني‌سازي
خبرگزاري فارس: علي‌رغم اينكه سال‌ها از برنامه‌ريزي مسئولان فرهنگي براي دانش‌آموزان و دانشجوياني كه در فصل تابستان طولاني‌ترين تعطيلات خود را سپري مي‌كنند، مي‌گذرد، اما هنوز شمار برنامه‌هايي كه اين اوقات را به فرصتي براي غني‌شدن داشته‌هاي افراد تبديل مي‌كند، درمقابل برنامه‌هاي پر كننده، فزوني پيدا نكرده است.


به گزارش خبرنگار فارس از شيراز، در اين ميان هنوز هم بسياري از مسئولان فرهنگي تفاوتي ميان غني‌سازي و پركردن اوقات فراغت قائل نبوده و در تشريح برنامه‌هايي كه عموما تكرار گذشته است، واژه پركردن اوقات فراغت را عنوان مي‌كنند.
در سال‌هاي گذشته تا قبل از ورود بسيج به برنامه‌ريزي و اجراي برنامه‌هاي اوقات فراغت، ابتكار و توانايي خانواده‌هاي جوانان تابستاني به‌ياد ماندني و پربار يا كسالت‌آور و بي‌ارزش براي آنان مي‌ساخت.
طي سال‌هاي اخير از يك سو به‌دليل توسعه ابزارهاي ارتباطي و وسايل ارتباط جمعي كه همراه خود تنوع سرگرمي‌ها را نيز آورد و از سوي ديگر افزايش شمار جمعيت جوان كشور و تغيير ذائقه نسل جديد با نسل‌هاي گذشته، مسئولان را كه هر يك جواني را در خانه داشته و دارند به فكر انديشيدن راه‌كارهاي بكر و غني‌سازي اوقات فراغت واداشت.
امروز مسئولان فرهنگي عموما مي‌دانند كه جوان با داشتن دوچرخه‌اي ساده، توپي پلاستيكي، محوطه‌اي كم‌تردد و جمعي از دوستان همراه، راضي نخواهد شد.
جوان امروز سرگرمي‌هاي تازه‌اي را طلب مي‌كند، چرا كه آگاهي‌هاي او در خصوص محيط پيراموني به‌دليل وجود رسانه‌هايي كه مدام از آن سوي مرزها اخبار و تصاويري را مخابره مي‌كنند افزايش پيدا كرده است.
اگرچه در كشور و استان‌هاي مختلف از‌جمله فارس، ‌9 اداره‌، سازمان و نهاد دولتي عهده‌دار امور فرهنگي و برنامه‌ريزي و اجراي برنامه‌هاي اوقات فراغت محسوب مي‌شوند و اعتبار قابل توجهي نيز در اين خصوص تخصيص داده شده است، اما حجم و كيفيت برنامه‌ها جز در معدود مواردي انگشت‌شمار، تفاوتي با سال‌هاي گذشته كه هم تعداد متوليان كم بود و هم عدد اعتباري خاصي به اين حجم و كيفيت وجود نداشت،‌ تفاوت چنداني نكرده است.
آغاز طرح اوقات فراغت همزمان در250 پايگاه فرهنگي مساجد استان فارس، از روزهاي اول فصل تابستان، نشان‌دهنده توجه مسئولان به نيازهاي جوانان است.
اين طرح كه طي مراسمي با حضور رئيس سازمان تبليغات اسلامي، مسئولان سازمان ملي‌ جوانان و كانون‌هاي فرهنگي مساجد در باغ عفيف‌آباد شيراز كليد خورد، مركز محوري را در اجراي برنامه‌ها براي جوانان كه در گذشته موجب استفاده بيشتر جوانان ساكن در مركز استان از امكانات پيش‌بيني شده بود، از بين برده و شهرستان‌ها را در اجراي طرح دخيل كرد.
مسئول طرح اوقات فراغت سازمان تبليغات اسلامي استان فارس در اين خصوص به خبرنگار فارس در شيراز گفت: محروميت مناطق اطراف شيراز، درصد بالاي آسيب‌پذيري جوانان اين مناطق و عدم وجود سازمان‌هاي فعال باعث شد تا بيشترين تمركز فعاليت‌ها در طرح اوقات فراغت به اين مناطق اختصاص داده شود.
حميد‌رضا همتي با اشاره به برگزاري جشنواره مطبوعات در پايان طرح اوقات فراغت با هدف نشان‌دادن نحوه اجرا، توانمندي‌ها و نقاط قوت و ضعف در اجراي طرح و در كانون‌هاي مختلف، گفت: اين يك طرح كشوري است و 5 نفر از برترين‌هاي اين جشنواره نيز به جشنواره كشوري راه پيدا مي‌كنند.
مسئول مجمع فعالين فرهنگي سازمان تبليغات اسلامي استان فارس كه به عنوان تشكيلاتي ابتكاري از امسال فعاليت خود را آغاز كرده است نيز گفت: اين مجمع داراي 27 كارگروه تخصصي و فرهنگي فعال در حوزه علوم انساني است كه در زمينه دين و فرهنگ و آسيب‌هاي اجتماعي فعاليت مي‌كند.
محسن اسماعيلي افزود: اصالت، انسجام و عمق بخشي به برنامه‌ها و فعاليت‌هاي كانون‌هاي فرهنگي مساجد يكي از مهم‌ترين اهداف اين مجمع به شمار مي‌رود.
اسماعيلي با بيان اينكه اين مجمع كار خود را با طرح معراج بهار و اجراي نماز جماعت در مناطق تاريخي و فرهنگي شيراز در نوروز امسال به‌صورت رسمي آغاز كرد، يادآور شد: برگزاري دوره سه ماهه كلاس‌هاي آموزشي در خصوص كتب آيت‌الله مطهري با هدف جريان‌شناسي فرق و مذاهب، جريان‌شناسي معاصر، روش جذب جوانان و روش تحقيق براي مسئولان كانون‌هاي فرهنگي مساجد يكي از برنامه‌هاي محوري اين مجمع است.
به گزارش فارس مشخصا آنچه كه برنامه‌ريزان طرح اوقات فراغت در خصوص آن هيچ اشاره‌اي نكردند، برنامه‌هاي پيش‌بيني شده براي جواناني بود كه سه‌ماه تعطيلات را پيش‌رو دارند و اغلب از برنامه‌ريزي براي اين زمان عاجز هستند.
رئيس سازمان تبليغات اسلامي استان فارس در اين خصوص اعتقاد دارد مسئولان فرهنگي وظيفه سنگيني در مقابل جوانان بر‌عهده دارند.
عبدالرضا خوشنويس در گفتگو با خبرنگار فارس در شيراز با اشاره به اينكه هنوز از تمام ظرفيت‌هاي سازمان تحت امر خود در اين راستا استفاده نشده است، گفت: به طور طبيعي بخش اعظم مخاطبين سازمان تبليغات اسلامي را جوانان تشكيل مي‌دهند اما اعتبارات ما آن ميزاني نيست كه بتوان فعاليت‌هاي دلخواه را سامان داد.
اين مقام مسئول همچنين مديران گذشته اين سازمان را در عدم جذب اعتبارات بيشتر مورد نقد قرار داد و گفت: مسئولين سابق در بخش تأمين و جذب بودجه در استان پيشرفت چنداني نداشته‌اند و وظيفه ما برطرف كردن كمبودهاي گذشته و تفكر و برنامه‌ريزي براي آينده است.
رئيس سازمان تبليغات اسلامي استان فارس در عين حال تصريح كرد: اوقات فراغت فصل استراحت و دوره‌اي‌ است‌كه امكان غفلت جوانان در آن بيشتر است، امروز در غني‌سازي اوقات فراغت، پول حرف دوم را مي‌زند و سليقه ملاك اصلي فعاليت‌هاي جوانان است.
مدير سازمان ملي جوانان استان فارس هم با اين اعتقاد كه اوقات فراغت يك فرصت است و نبايد به عنوان يك تهديد به آن نگاه كرد، گفت: اجراي طرح اوقات فراغت هزينه و بار مالي زيادي بر دوش ادارات، نهادها و مسئولان نخواهد گذاشت.
محسن اسماعيل‌پور با بيان اينكه اغلب خانواده‌ها حاضر به پرداخت بخشي يا تمامي هزينه‌هاي غني‌سازي اوقات فراغت فرزندانشان هستند، نقش سمن‌ها و تشكل‌هاي غير‌دولتي را در اين زمينه بسيار مهم ارزيابي و اضافه كرد: مرحله اجرايي طرح‌هاي غني‌سازي اوقات فراغت بايد به گروه‌هاي غير‌دولتي كه قادر به اجراي اين طرح‌ها بوده و تجارب ارزنده‌اي دارند، سپرد.
اين مسئول فرهنگي اعتقاد دارد استفاده از خلاقيت و بهره‌گيري از نوآوري در بين گروه‌ها و تشكل‌هاي غير‌دولتي و در اجراي برنامه‌هاي اوقات فراغت بسيار بيشتر بوده و هست.
مدير كانون جوانان بسيج شيراز نيز با تأكيد بر اينكه بايد فعاليت‌هاي اوقات‌فراغت را به‌روز كرد، گفت: امروز نگاه جوان به روش‌هايي كه مي‌تواند با تمسك به‌ آن بهترين بهره را از اين اوقات ببرد با گذشته بسيار متفاوت است.
ابراهيم عباسي با بيان اينكه اين نگاه هر روز در حال نو شدن و تغيير است، افزود: ايجاد جذابيت در زمينه رشته‌هاي به‌روز دنيا، مهمترين عامل در جذب جوانان به استفاده صحيح از اوقات فراغت است.
عباسي خاطرنشان كرد: بسيج در كنار غني‌سازي اوقات فراغت تلاش مي‌كند تا اين فهم را در جوانان ايجاد و عمق بخشد كه حكومت ديني نه‌تنها با تمدن و پيشرفت مخالف نيست بلكه هر پيشرفتي را در عالي‌ترين سطح در پرتو دين قابل دسترس‌تر است.
مدير كانون جوانان بسيج شهرستان شيراز در خصوص فعاليت‌هاي اين كانون گفت: اين كانون با ارائه علوم روز از جمله الكترونيك و روبوتيك توانسته بيش از 400 نفر را تنها در يك رشته و در مدت 3 روز جذب كند.
به گزارش خبرگزاري فارس علي‌رغم آنكه مسئولان از اعتبارات كم و مشكلات اعتباري به‌عنوان يكي از مهمترين موانع بر سر راه عدم برنامه‌ريزي‌هاي مناسب و توجه به تكرار برنامه‌هاي سال گذشته ياد مي‌كنند، مدير سازمان ملي جوانان مدعي است امسال براي 9 دستگاه متولي در بخش دولتي در كشور و در بحث اوقات فراغت 125 ميليارد تومان اعتبار تعيين و تخصيص داده شده است.
محسن اسماعيل‌پور با بيان اينكه سازمان آموزش و پرورش، وزارت علوم، كميته امداد امام خميني، سازمان بسيج، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان تبليغات اسلامي، سازمان تربيت بدني، سازمان ميراث فرهنگي و سازمان ملي جوانان متوليات اصلي اوقات فراغت در بخش دولتي محسوب مي‌شوند، استان فارس را جز استان‌هاي برتر كشور در اجرا و برنامه‌ريزي براي اوقات فراغت دانست.
به گزارش فارس اين درحالي است كه جمع دانش‌آموزان و دانشجوياني كه در مقاطع مختلف تحصيلي جذب برنامه‌هاي اوقات فراغت در بخش دولتي مي‌شوند به يك دهم كل جمعيت اين گروه در استان فارس نيست.
اسماعيل‌پور با تصريح اينكه اوقات فراغت مختص تابستان نيست، گفت: بيشترين زمان اوقات فراغت در فصل تابستان است، بنابراين تمركز فعاليت‌هاي سازمان‌هاي فرهنگي نيز بايد در اين فصل باشد.
مديركل سازمان ملي جوانان استان فارس با گلايه از رسانه‌ها و سازمان‌هاي متولي اوقات فراغت در اين استان گفت: در اولين قدم اجراي طرح‌هاي مختلف اوقات فراغت و براي شركت و انعكاس فعاليت‌ها در نمايشگاه فرصت اغلب رسانه‌ها و ادارات و نهادهاي متولي در اين بخش از زير بار مسئوليت خود شانه خالي كردند.
اسماعيل‌پور فعاليت رسانه‌ها در انعكاس اخبار فعاليت‌هاي بخش‌هاي مختلف فعال در بحث اوقات فراغت را مهم ارزيابي و تصريح كرد: جاي رسانه‌ها در نمايشگاه فرصت بسيار خالي بود، نه شركت كردند، نه پوشش دادند.
اين مسئول فرهنگي با قدرداني از خبرگزاري فارس به عنوان تنها رسانه حاضر در اين نمايشگاه و فعال در بحث اوقات فراغت گفت: اميدوار هستيم در ادامه شاهد فعاليت بيشتر و پوياتر رسانه‌ها كه در اين زمينه بسيار تاثيرگذار هستند باشيم.
در اين ميان معاون پشتيباني اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان استان فارس گفت: طرح بزرگ خدمات‌رساني ويژه اوقات فراغت با نام اميد كارت طلايي با استقبال خوب دانش‌آموزان همراه بوده است.
كورش داور‌پناه افزود: در قالب اين طرح خدمات مختلف به دانش‌آموزان رده‌هاي سني ابتدايي، راهنمايي، متوسطه و پيش‌دانشگاهي ارائه مي‌شود و در قبال ان تخفيف‌هايي بين 5 تا 100 درصد به استفاده كنندگان تعلق مي‌گيرد.
معاون فني و حرفه‌اي شهرستان شيراز نيز در اين خصوص گفت: با ارائه رشته‌هاي كاربردي در تلاش هستيم تا اوقات فراغت افراد را غني‌سازي كنيم.
محمدرضا صيانت افزود: فعاليت‌هاي سازمان فني و حرفه‌اي چهار فصل است اما براي غني‌سازي اوقات فراغت در تابستان، برنامه هاي گسترده‌تري لازم است.
صيانت افزود: اين سازمان در صورت معرفي از افراد طرف سازمان ملي جوانان مي‌تواند تخفيف‌هاي ويژه‌اي جهت جوانان در نظر گرفته و اعمال كند.
دسترسي به مسئولان آموزش و پرورش، ميراث‌فرهنگي و مديران ارشد شهرستان و استان، علي‌رغم تلاش خبرنگار فارس امكان‌پذير نشد و اين گزارش از پاسخ‌هاي آنان بي‌نصيب ماند، اگرچه تأثير اين سازمان‌ها و افراد در بحث اوقات فراغت بسزا است.
امروز بسيج و سازمان ملي جوانان از جمله فعال‌ترين سازمان‌ها در بحث ساماندهي و اجراي برنامه‌هاي اوقات فراغت محسوب مي‌شوند.
اگر با حساسيت ويژه اين مبحث مورد تجديد نظر قرار مي‌گرفت و با تجميع اعتبارات 9 سازمان متولي در اين بخش، كميته‌اي برنامه‌ريزي، اجرا و نظارت بر مراحل مختلف را بر عهده گرفته و كار هدف‌مند پيشرفت مي‌كرد، به حتم نتيجه بسيار رضايت‌بخش‌تر از آن بود كه امروز نصيب مي‌شود.
انتهاي پيام/ف
 شنبه 15 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 679]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن