تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آنگاه كه روزه مى‏گيرى بايد چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه‏دار باشند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802707911




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رسالت امروز صاحبان قلم تعهد در خدمت‌رساني فرهنگي است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: رسالت امروز صاحبان قلم تعهد در خدمت‌رساني فرهنگي است
روز چهاردهم تير ماه به پيشنهاد انجمن قلم ايران و تصويب شوراي فرهنگ عمومي، به عنوان روز قلم در تقويم رسمي جمهوري اسلامي ايران به ثبت رسيد.

تاريخ نوشتار در وسيعترين مفهوم، به ‪ ۲۰‬هزار سال و با محدود ساختن به نظامهاي نوشتاري مدون به شش هزار سال باز مي‌گردد.

"قلم"، حافظ علوم و دانش‌ها، پاسدار افكار انديشمندان، حلقه اتصال فكري عالمان و پل ارتباطي گذشته و آينده بشراست و حتي ارتباط آسمان و زمين نيز از طريق لوح و قلم حاصل شده است.

"قلم" انسان‌هايي را كه جدا از هم، از نظر زمان و مكان زندگي مي‌كنند پيوند مي‌دهد، قلم، رازدار بشر و خزانه‌دار علوم و جمع‌آوري‌كننده تجربيات قرون و اعصار است و اگر قرآن به آن سوگند ياد مي‌كند به همين دليل است و قلم وسيله‌اي براي "ما يسطرون" و نوشته‌ها است كه قرآن به هر دو سوگند ياد كرده است.

درآغاز قرن بيستم، كسي اين ترديد را به خود راه نمي‌داد كه قلم و كاغذ، تبديل به مهمترين و موثرترين ابزار ذخيره‌سازي اطلاعات شود، زيرا در آن زمان جوامع به لحاظ اقتصادي و فكري به جامعه‌هاي كاغذ مدار تبديل شده بودند، اما پايه‌هاي اين باور پس از چندي به لرزه درآمد و با ظهور رايانه، رشد سريع تكنولوژي اطلاعات، تلويزيون، استفاده‌هاي گوناگون از فيلم ويديو، ميكرو فيلم، ميكروفيش و ابزارهاي الكتريكي، به عنوان رقيب كاغذ و قلم به طور جدي به مبارزه طلبيده شد.

اگر چه هنوز كتابخانه الكترونيكي و اداره بدون كاغذ و قلم و جامعه بدون كتاب نيامده‌است، اما موقعيت ابزارو مواد نوشتني از بنياد دگرگون شده است.

به اين ترتيب فرهنگ حقيقي كه‌از طريق تاثير قلم بركاغذ شكل مي‌گرفت به‌فرهنگ مجازي يعني ضربات نوري و صفحات مجازي رايانه تبديل مي‌شود و با تمام اين دگرگوني‌ها هر روز بر رسالت مهم قلم ، يعني زبان آزادگي ما انسان‌ها افزوده مي‌شود.

فرهنگ و ادب بيانگر هويت و نماد يك تمدن است كه تاريخ به وديعه مي‌نهد تا در سير خود به تعالي برسد و از بلاياي تخريب و يغما مصون بماند.

به راستي حافظ و پاسدار فرهنگ و ادب چيست؟ نشردهنده و متمركزكننده علوم و معارف تجربي و انساني چه مي‌تواند باشد ؟
قلم، پاسدار و نگهبان علم است و از اين رو است كه واژه پر مسماي "قلم" دوشادوش علم در مقاطع زماني معناي اصيل و هدف كلي آن را حفظ كرده و موجب بومي شدن علوم و معارف بشري و نشر و گسترش، رشد و توسعه دانش شده است.

رسالت قلم اصالت وجودي است واصولا ميزان قدرت قلم، قلمرو بيداري، آگاهي و روشن‌بيني را فراهم مي‌آورد و هنگامي كه صاحب قلم با جوهره اعتقاد آن را در دست گيرد و رسالت قلم را به خوبي در يابد نقش موثر و والايي در تربيت انسان داشته است.

"مريم دليرنژاد" كارشناس ادبيات ونويسنده نيز معتقد است: نفس قلم، زيبا و ستودني است و صاحب قلم بايد قداست را در اثرنهادينه سازد.

وي افزود: رسالت امروز صاحبان فكر و انديشه در اين برهه زماني حساس، تعيين‌كننده و بسيار سنگين است.

وي اظهار داشت: تعهد در خدمت‌رساني فرهنگي، هنري وادبي موجب پاسخگويي صحيح به خواسته‌هاي اقشار جامعه مي‌شود و اين امر نيازمند شناخت زيرساخت هاي اصلي خدمت است.

اين كارشناس بيان كرد: صاحب قلم بايد جاذبه‌هاي منافي اختيار را كنار بگذارد و با هدف نيازهاي جامعه قلم را در خدمت انديشه بگيرد.

"علي مولايي" نويسنده در ساوه در اين خصوص مي‌گويد: استعداد نوشتن و واژه‌نگاري در وجود هركس نيست و اين لطف، الهام‌بخش الهي است كه‌صاحب قلم آن را تلطيف مي‌كند و در راه آرمان‌هاي خود به كار مي‌برد.

وي افزود: انتقال آثار ادبي مكتوب در تاريخ ايرانيان مهم بوده و در گذر روزگار نيز دستخوش حوادث و وقايع بسيار بوده است اما همچنان اين فرهنگ اصيل كه رگه‌هاي آن به حافظ، فردوسي، سعدي، مولوي، خيام مي‌رسد پا برجا است.

وي اظهار داشت: صاحبان قلم و ياوران فرهنگ در اين ديار فرهيخته ميعاد هويت و اصالت را از دل نسل‌هاي پيشين گذر داده با صبغه اعتقادي و آرمان گرايي اسلامي، شيعي و انقلابي ميراث پربهايي را براي فرداي ايراني آباد و توسعه يافته با هويت اسلامي و انقلابي، الهام‌بخش و توانمند به دست آيندگان خواهند سپرد.

معاون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي ساوه نيز مي‌گويد:از مهمترين وظايف هنرمند اين است كه از قلم خود به بهترين شيوه استفاده كند زيرا قلم از ارزش معنوي بسياري برخوردار است و مي‌تواند باعث پيشرفت و يا گمراهي افراد شود.

"احمد جوانمرد" افزود: كسي كه قصد دارد اثر ادبي خلق كند براي رسيدن به هدف خود قلم را به عنوان بهترين و مقدسترين وسيله‌به كارمي‌گيردو انديشه‌هاي خود رابه وسيله آن مي‌نويسد و رسالت خود را انجام مي‌دهد.

رييس آموزش و پرورش ساوه نيز مي‌گويد: يكي از مهمترين وظايف هنرمند (شاعر و نويسنده) اين است كه از قلم خود به بهترين شيوه استفاده كند زيرا قلم از ارزش معنوي بسياري برخوردار است و مي‌تواند باعث پيشرفت و يا گمراهي افراد گردد.

"حسن سروش " ادامه داد: اين امر همواره تاثير به سزايي بر اذهان جامعه دارد، بنابراين اگر هنرمند تعهدي نسبت به قلم خود نداشته باشد نوشته‌هايش ارزش چنداني نخواهد داشت.

وي، احساس تعهد در برابر قلم خود و جامعه را از ديگر وظايف نويسنده مي داند و مي‌افزايد:زماني كه او نسبت به جامعه و مردم تعهد داشته باشد، مي‌تواند با كسب آگاهي و معرفت اثري خلق كند كه باعث پيشرفت جامعه‌اي كه در آن زندگي مي‌كند شود و رسالت دروني و انساني خود را در برابر افراد جامعه به شيوه‌اي متعالي به انجام رساند.

در روز قلم بايد ارزش قلم به عنوان وسيله‌اي تاثيرگذار بيشتر مطرح گردد و از كساني كه در اين عرصه زحمت كشيده‌اند و آثار ارزشمندي خلق كرده‌اند تجليل به عمل آيد و وظايف و رسالت هنرمند در قبال جامعه و همچنين وظايف جامعه در برابر هنرمند مشخص شود و جايگاه شايسته براي اهالي قلم و فكر در نظر گرفته شود. ك/‪۴‬
 جمعه 14 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 184]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن