تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالم باشى یا جاهل ، خاموشى را برگزین تا بردبار به شمار آیى . زیرا خاموشى نزد دانا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815464150




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازخواني پرونده سلاح هاي شيميايي (2)


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: بازخواني پرونده سلاح هاي شيميايي (2)
تهران-حيات

اولين گزارش هاي استفاده از سلاح هاي شيميايي در جنگ تحميلي به سال 1359 بر مي گردد كه عراق از عوامل تهوع زا استفاده كرده بود. شايد بتوان دليل آن را محك زدن جامعه جهاني تحليل كرد.
وقتي عراق عكس العملي از جامعه جهاني نديد و از سوي برخي كشورهاي غربي حتي مورد تشويق قرار گرفت، به دفعات از مخرب ترين سلاح هاي شيميايي استفاده كرد. وسعت استفاده از سلاح هاي شيميايي به حدي بود كه مناطق مسكوني و مردم غير نظامي همچون مردم سردشت از اين حملات در امان نبودند، حتي عراق مناطقي از خاك خود مثل حلبچه را مورد حمله شيميايي قرار داد.
سروان عراقي "حميد حسين فلك" در كتاب "عمليات عبور" اعتراف مي كند "عمليات گلوله باران شيميايي در هور و عمليات بدر با نظر من انجام گرفت!"
لازم به توضيح است كه در بمباران شيميايي هور الهويزه (عمليات خيبر در اين منطقه جريان داشت) به تاريخ 8/12/62 حدود هزار و صد نفر مصدوم شدند، براي دومين بار در طول عمليات بدر از تاريخ 20/12/63 تا 29/1/64 قريب به 50 مورد حمله شيميايي توسط بعثي ها صورت گرفت.
در عمليات والفجر هشت نيز كه در تاريخ 20/11/64 انجام گرفت، عراق در هشت مورد دست به بمباران شيميايي زد كه در يك مورد آن در جاده فاو – بصره در حمله به محل تجمع نيروها، حدود هشت هزار و پانصد نفر مصدوم و مجروح شدند. در اين عمليات ارتش عراق از گازهاي خردل، سيانور، اعصاب و خون استفاده كرد.
در خاطرات سروان عراقي "حميد حسين فلك" و سرهنگ دوم "صبحي السراج" مسوول فني جنگ شيميايي در سپاه هفتم ارتش بعث آمده است: هر وقت مي خواستيم حمله شيميايي انجام دهيم، از تلگراف هايي استفاده مي كرديم تا به نيروهاي خودي بقبولانيم اين نيروهاي ايراني هستند كه قصد حمله شيميايي دارند! نيروهاي ايراني را بي رحم و بي قيد نسبت به اصول انساني نشان مي داديم.
در يكي از اين حمله هاي شيميايي عراق ،با وجود محاسبات جوي و هواشناسي ناگهان جهت باد تغيير كرد و صدمات شديدي به ارتش بعث عراق وارد شد.
جنايات عراق دامنگير مردم عادي
جعفر اصلاني دانشيار دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله توضيح مي دهد: در جنگ تحميلي، صدام از گازهاي مختلفي به دفعات استفاده كرد. در سال 62 در عمليات خيبر و جزاير مجنون در سطح وسيع از گاز خردل و اعصاب استفاده شد. سپس در ادامه جنگ صدام در عمليات فاو، كربلاي 5، خرمشهر و سال 66 حتي بر عليه كردهاي حلبچه عراق از سلاح شيميايي استفاده كردبه اين بهانه كه در روستاهاي مرزي ايلام و كرمانشاه مي خواهد مواضع نيروهاي ايراني را بمباران كند، اما بعدها با تحقيقاتي كه انجام شد، مشخص كردند در زمان بمباران حلبچه رزمندگان شهر را پشت سر گذاشته بودند. به اين ترتيب جنايات عراق بار ديگر دامنگير مردم عادي شد.
دكتر اصلاني در ادامه مي گويد: ما بيش از 55 هزار نفر شيميايي داريم، عمده آنها در زمان حملات شيميايي 20 ساله بوده اند و الان سن 40 سالگي را پشت سر مي گذارند گاز خردل، گازي است كه عوارض مزمن ايجاد مي كند، اما اثرگذاري گاز اعصاب آني است. خردل در سه عضو پوست به صورت خارش و سوزش، چشم به صورت نابينايي وندرتا به صورت زخم قرنيه و ترس از نور عموما و مشكلات تنفسي و ريوي به شكل تنگي نفس ، سرفه، خلط و نياز به اكسيژن عوارضش را نشان مي دهد.
مهره اصلي تغذيه صدام امريكا بود
بناي كارخانجات توليد سلاح هاي شيميايي عراق به سال 1960 بازمي گردد.از نخستين روزهاي جنگ سربازان عراقي تمامي تجهيزات پدافند شيميايي را همراه داشتندو اين نشان مي دهد كه بعثي ها از همان ابتدا مجهز به سلاح هاي شيميايي بودند.
مهدي نيرومنش مستند ساز با ورق زدن تاريخ توضيح مي دهد: قبل از سال 61 رابطه صدام با آمريكا به خاطر ادعايش در مورد كمك به فلسطين و ملاقات با عرفات ،چندان گرم نبود و بيشتر به سمت بلوك شرق و فرانسه تمايل داشت.
بعد از سال 61 صدام با امريكايي ها پيوند برقرار كرده و ارسال تكنولوژي سلاح هاي شيميايي از سوي امريكا به عراق آغاز مي شود. عكس مشهور دست دادن صدام با رامسفلد گواه اين رخداد است. "عامر سعدي" كارشناس و فرستاده عراق به اروپا براي تبادل سلاح هاي مخرب بوده است. "هندريكس" پورفسور سم شناس بلژيكي كه مورد اعتماد سازمان ملل هم بوده، وقتي از خرمشهر بازديد مي كند، مي نويسد: اگر يك سرباز ايراني، تمام تجهيزات پدافند شيميايي را همراه داشت ،باز هم از پاي در مي آمد.
استوار ايستاده ايم
دكتر سيد علي حسني عضو هيات علمي دانشگاه تربيت معلم و جانباز جنگ تحميلي توضيح مي دهد: امريكا يكي از مهره هاي كليدي رواج استفاده از سلاح هاي مخرب است تا هم بتواند سلاح هاي خود را بفروشد و هم ارعاب و وحشت در كشورهاي جهان سوم ايجاد كند.
در جنگ تحميلي،ارتش عراق از هواپيماهاي فوق مدرن فرانسوي (ميكاي 21، 22 و 25) استفاده مي كرد كه الان با هواپيماهاي فرانسه و انگليس هم رديف است و مي توانند در ارتفاعات بالا بمب اندازي كنند.
از حلبچه تا شلمچه جايي نبود كه مورد بمباران نيروهاي بعث قرار نگرفته باشد. در ارتش عراق نيروهايي بودند كه جزو سرويس اطلاعاتي امريكا محسوب مي شدند، آنها وضعيت را دائما گزارش مي دادند تا سطح كشندگي بمب ها را در مراكز آزمايشگاهي و ساخت امريكا افزايش داده و سلاح هاي جديد را ارسال كنند.
دكتر حسني به جنايت حلبچه اشاره كرده و مي گويد: در حلبچه از سيانور استفاده شد. فرصت طلبي به نام صدام كه سال ها پس از جنگ به عنوان مهره اي از جانب امريكا به دنيا معرفي گرديد در كمترين زمان كشته هاي زيادي بر جاي گذاشت. حتي مناطقي از داخل خاك عراق نيز با توجه جهت باد قرباني اين سلاح ها شدند.
مهدي جمشيدي يكي از عكاسان دفاع مقدس از اولين دقايق ورود خود به شهر حلبچه چنين مي گويد: مردماني را ديدم كه بر زمين ريخته بودند. من پدران و مادراني راديدم دست در دست فرزندانشان ، من مادراني را ديدم كه كودكانشان را به سينه مي فشردند. من همه جا آنان را ديدم. در اتاق ها، زيرزمين ها، كوچه ها و خيابان ها. من آنان راديدم همچون برگ هاي خزان، با لكه هايي به رنگ زرد و قرمز و قهوه اي كه براندامشان نقش بسته بود. نقش هايي كه اينك نماي رنگ پريده اي از آن پيش روي شماست.
احمد ناطقي عكاس ديگر دوران دفاع مقدس نيز چنين توصيف مي كند: در يكي از كوچه هاي شهر حلبچه از خانه اي، بچه اي را سالم بيرون آورديم. بچه ناگهان خود را به روي مردي در خيل شهدا انداخت. هيچ كس نمي توانست بچه را از آن مرد جدا كند.
او دست هايش را برگردن آن مرد در هم مي فشرد.
امريكا در به كارگيري سلاح هاي شيميايي شكست خورد

فجايع بمباران شيميايي منطقه سردشت ايران در سال 1366 نيز به حدي وسيع بود كه در حال حاضر يكي از خيابان هاي اين شهر را هيروشيما ناميده اند.
دكتر علي حسني مي گويد: حملات شيميايي عراق اين حسن را داشت كه نيروهاي ما را مصمم تر كرد و موقعيت نيروهاي ما را در حيطه دفاع ارتقا بخشيد.
امريكا در جنگ عراق و ايران اگر چه پشت صحنه بود، ولي از نظر سلاح هاي شيميايي شكست سختي خورد. ما از صحنه مقاومت ،سرافراز بيرون آمديم، آنچنان كه خيلي پيشتر نقشه هاي شوم امريكا را با عنايت خداوند خنثي كرده بوديم، به عنوان مثال در حمله نظامي طبس به اين ترتيب امريكايي ها بار ديگر شكست را تجربه كردند، علي رغم اين كه از سلاح مرگبار برخوردار بودند. صدام را خودشان پر و بال دادند و نهايتا هم با خفت در يك حركت ساختگي پوچش كردند.
دكتر حسني ادامه مي دهد: عزيزان جانباز شيميايي بايد هوشيار باشند كه فريب اذهان بيگانگان و خودفروختگان را نخورد. بايد با حضور در صحنه و هوشياري توطئه ها را خنثي كرد.

شكايت سربازان سابق ارتش امريكا از شركت هاي توليد كننده مواد شيميايي

متاسفانه بعد از جنگ تحميلي نيز روند استفاده از سلاح هاي شيميايي متوقف نشد. تعداد زيادي از سربازان سابق ارتش امريكا از شركت هاي توليد مواد شيميايي امريكا شكايت كرده اند. اين سربازان درجنگ اول خليج فارس در سال 1991 به هنگام منفجر كردن سلاح هاي شيميايي عراق در معرض مواد شيميايي قرار گرفته اند و هم اكنون سال هاست كه از بيماري ناشي از آن رنج مي برند.
اين شركت ها همان شركت هايي هستند كه برنامه توليد سلاح هاي شيميايي دولت صدام را تجهيز كرده بودند.
روزنامه "بوستن گلوب "از قول "گري پيتز"، يكي از وكلاي سربازان سابق امريكايي مي نويسد: هر كس كه از موهبت چشم و گوش برخوردار بود، مي دانست كه در دهه 80 ميلادي صدام با استفاده از سلاح هاي شيميايي مردم را مي كشت. اگر با شركت هايي كه توليد سلاح هاي شيميايي دولت صدام را تجهيز كردند، برخورد نشود، بعيد نيست كه اين شركت ها اين كار را دوباره در رابطه با كشور ديگري انجام دهند.
بنابر آمار منتشر شده توسط "اداره كل امور پرسنل سابق ارتش امريكا" كه يكي از ارگان هاي زير مجموعه وزارت دفاع امريكاست، ، حداقل 10 درصد از 800 هزار نفر از سربازان امريكايي كه در جنگ اول خليج فارس شركت كرده اند مصوميت شيميايي دارند و در اين ميان 3500 نفر 70 درصد مصدوميت و 1200 نفر 100 درصد مصدوم شيميايي هستند.
وكلاي اين سربازان مصدوم بيان كرده اند كه توانسته اند نام شركت هاي امريكايي را در مداركي كه دولت صدام پيش از جنگ عراق به سازمان ملل ارايه كرده بود، بيابند.
در اين مدارك نام شركت هاي امريكايي كه برنامه توليد مواد شيميايي دولت صدام را تجهيز كرده بودند، ذكر شده بود و در مجموع از 11 شركت امريكايي شكايت شده است.
شركت هاي امريكايي با آگاهي و تشويق دولت اين كشور برنامه سلاح هاي شيميايي عراق را تجهيز كرده بودند.
پايان پيام
 جمعه 14 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 471]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن