تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قرآنى كه بر پيامبر نازل شد... عزتى است كه هوادارانش شكست نمى خورند... .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803617503




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر/توسعه كشت زيتون در استانهاي شمالي نيازمند برنامه و مديريت اصولي است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر/توسعه كشت زيتون در استانهاي شمالي نيازمند برنامه و مديريت اصولي است
گرگان - خبرگزاري مهر : هم اكنون 90 درصد روغن مصرفي كشور از خارج تامين مي شود از اينرو به اعتقاد جمعي از كارشناسان، توسعه و ترويج كشت اين محصول در استانهاي شمالي از جمله گلستان و مازندران براي خودكفايي در توليد روغن، ضرورتي اجتناب ناپذير است.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، بر اساس اعلام وزارت جهاد كشاورزي، 26 استان از جمله گلستان و مازندران براي كشت و ترويج محصول زيتون مناسب شناسايي شده است اين درحالي است كه استانهاي گلستان و مازندران با توجه به شرايط و وسعت اراضي مستعد كشت زيتون به عنوان يكي از قطبهاي اصلي توسعه باغات زيتوت درسطح كشور مطرح شده اند.

در حال حاضر نيز از مجموع 115 هزار هكتار اراضي زيتون كاري شده كشور، 15 هزار هكتار در استان گلستان و بيش از 20 هزار هكتار در مازندران وجود دارد همچنين مازندران با توليد بيش از يك ميليون و 200 هزار اصله نهال زيتون، 60 درصد توليد زيتون كشور را دارا است.

متوسط عملكرد توليد زيتون در واحد سطح در دنيا هم اكنون يك هزار و 853 كيلوگرم است كه اين رقم در كشور ما به دو هزار و 350 كيلو گرم مي رسد.

تامين زيرساختها و برنامه ريزي براي توليد نهال، تهيه قلمه، حفظ نباتات، مبارزه با آفات و بيماريها، اعطاي تسهيلات و ساخت كارخانه فرآوري از جمله ملزومات ترويج و توسعه كشت زيتون در شمال كشور هستند.

همچنين سنتي بودن توليد، نبود نهالستهانهاي مادر، اطلاع رساني نامطلوب، عدم ارائه آموزشهاي مناسب، عدم حمايت و كم توجهي به صادرات از جمله موانع فراروي توسعه كشت زيتون در استانهاي گلستان و مازندران است.

از سوي ديگر برخي از كارشناسان معتقدند بايد براي توسعه كشت زيتون به صورت ديم نيز در باغات برنامه ريزي جامع و اصولي صورت گيرد.

كارشناس كشاورزي و رئيس سابق جهاد كشاورزي چالوس گفت: بخشي از اراضي اين منطقه از نظر اقليمي حد فاصل مرزن آباد، دوآب و منطقه سنار تا ارتفاع خاصي براي كشت زيتون مناسب است.

بهمن ميردار در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: درصد بالايي از روغن مورد نياز كشور وارداتي است و اگر كشت اين محصول در منطقه بومي شود از نظر اقتصادي بسيار به صرفه است.

وي اظهار داشت: همچنين به دليل مزيتهاي روغن زيتون در حفظ سلامتي و پيامدهاي منفي روغن جامد، نياز به كشت و ترويج زيتون امري الزامي است.

وي خاطرنشان كرد: متوليان امر بايد شرايط و زيرساختها را براي كشت زيتون د رمنطقه فراهم كنند و در زمينه آموزش كشاورزان نيز بايد تلاش بيشتري صورت گيرد.

به گفته ميردار، زيتون را در اراضي بدون قابليت كشت مي توان كاشت از اينرو براي توسعه و ترويج آن به برنامه جامع و اصولي نياز است.

يك كارشناس كشاورزي از گرگان نيز در خصوص خواص زيتون و مزيتهاي كشت آن در زمينه هاي درماني نيز عنوان كرد: روغن زيتون خاصيت ضد درد دارد و براي عفونت دستگاه ادراري و مشكلات كيسه صفرا مفيد است.

ملسم رستمي همچنين در خصوص مشكلات كشت اين محصول مهم بيان داشت: تامين نهال زيتون خوب از جمله مشكلات است و زيتون كاري در اين منطقه به صورت سنتي انجام مي شود.

وي اظهار داشت: اكنون توليد نهال زيتون بيشتر به صورت پاجوش در منطقه صورت مي گيرد كه بيش از هشت تا 10 سال براي بارآوري آن زمان نياز است در حاليكه براي توليد و تامين روغن مورد نياز، باغات زيتون به ويژه به صورت ديم بايد توسعه يابد.

وي خاطرنشان كرد: زيتون كاري در شمال يكهزار سال قدمت دارد و منطقه رودبار گيلان از جمله مناطق مهم توليد زيتون در كشور است.

به گفته رستمي همزمان با توليد و كشت زيتون، صنايع تكميلي و تبديلي اين صنعت در منطقه بايد توسعه يابد و ارقام جديد زيتون بايد گسترش و ارقام موجود نيز اصلاح شود.

به گفته وي عمده ارقام زيتون در باغات اقتصادي درحال توسعه گلستان بيش از شش رقم و به ويژه ارقام زرد، روغني و گرونايكي است.

اين كارشناس كشاورزي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مشكلات توسعه كشت اين محصول در مناطق مستعد بيان داشت: ارائه تسهيلات كم بهره و طولاني مدت، حمايت اصولي و همه جانبه از توليد كنندگان در جهت توسعه و ترويج زيتون كاري در منطقه ضروري است.

وي سرانه مصرف زيتون را در ايران 300 گرم به ازاي هرنفر ذكر كرد و گفت: اين مقدار در ساير كشورهاي جهان به ازاي هر فرد 12 كيلوگرم در سال است.

عضو هيئت علمي گروه زراعت و باغباني و استاد دانشگاه گفت: بخشهايي از مازندران و گلستان به ويژه در ارضي شيبدار، قابليت كشت و توليد زيتون وجود دارد و در اراضي همسطح نيز مي توان اين محصول را ترويج داد.

مجتبي نشايي مقدم خاطرنشان كرد: بايد مطالعه بر روي ارقامي كه متناسب براي كشت در منطقه باشد، صورت گيرد.

وي اظهار داشت: قلمه زيتون بايد از باغات مادري تهيه شود، اما اكنون بيشتر قلمه ها از مناطق ديگر به نهالستانهاي مازندران و گلستان آورده مي شود.

وي خاطرنشان كرد: چون باغات مادري زيتون خوب و شناسنامه داري در منطقه نداريم در نتيجه منابع تهيه قلمه چندان مناسب نيست.

به گفته نشايي مقدم همچنين بسترهاي نهالستانهاي منطقه مناسب نبوده و بيشتر افرادي كه در اين بخش فعاليت دارند، تخصص لازم را ندارند.

اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: نهالستانهاي موجود نيز بر اساس شاخصهاي علمي طراحي نشدند و با يك فرم خاصي فعاليت دارند.

وي بيان داشت: براي فرآوري و تبديل زيتون، كارخانه مناسب در استان نداريم و استفاده بهينه اي از زيتون توليد شده در منطقه نمي شود.

اين عضو هيئت علمي دانشگاه يادآور شد: استفاده از زيتون به ويژه در فضاي سبز در آينده مشكل زا است و باعث شيوع برخي آفات مي شود.

وي تصريح كرد: مگس ميوه زيتون از جمله بيماريهايي است كه براي كنترل و ازبين بردن آن فعالان اين بخش بايد آموزشهاي لازم را فراگيرند.

وي افزود: براي توليد زيتون به توسعه باغات مادري، بهره گيري از متخصصين و ساخت كارخانه هاي تكميلي نياز اساسي است.

به گفته نشايي مقدم اگر كارخانه صنايع روغن كشي در منطقه احداث نشود، بخش زيادي از زيتون توليد شده بايد به كنسرو تبديل شود.

وي اظهار داشت: بايد همزمان با ترويج زيتون، پيش بيني لازم براي ساخت كارخانه هاي فرآوري صورت گيرد و طرح جامع و مطالعاتي خاصي درباره كشت اين محصول تدوين شود.

مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي گلستان نيز در خصوص توسعه كشت اين محصول در اين استان بيان داشت: برنامه ريزي براي توسعه كشت زيتون در اين استان ضروري است.

مرتضي صادقي عنوان كرد: با توجه به نياز كم اين محصول به آب، اين استان براي توسعه كشت زيتون مناسب و مستعد است و در حال حاضر نيزاين استان با داشتن 15 هزار هكتار باغات زيتون، 14 درصد باغات زيتون كشور را دارد اما بايد براي توسعه كشت زيتون به صورت ديم در اين استان برنامه جامعي ارائه شود.

وي ميزان توليد سال گذشته زيتون در گلستان را چهار هزار تن اعلام كرد و افزود: با توسعه باغات، ميزان توليد اين محصول در استان به بيش از 200 هزار تن در سال افزايش خواهد يافت.

مديرباغباني سازمان جهاد كشاورزي گلستان يادآور شد: جلوگيري از بروز سيلاب و صرفه جويي در مصرف آب از جمله مزاياي كشت زيتون است و بايد كشت اين محصول در منطقه ترويج يابد.

به گفته صادقي حدود يك ميليون اصله نهال زيتون در اين استان توليد مي شود.

اكنون چهار كارخانه و كارگاه روغن كشي با ظرفيت چهار هزار و 500 تن در سال و فرآوري كنسرو زيتون با ظرفيت 500 تن در سال در گلستان فعاليت دارد.

در اين خصوص مجري طرح توسعه باغات زيتون كشور از طرح توسعه كشت ديم زيتون در 26 استان كشور از جمله گلستان خبر داد.

جهانگيرعرب افزود: اكنون كشت زيتون به سه استان گيلان، زنجان و قزوين محدود است، بنابران توسعه كشت اين محصول امري الزامي است و با توجه به بروز خشكسالي در كشور توسعه باغات ديم زيتون بايد مورد توجه قرار گيرد.

وي اظهار داشت: توزيع نهال با يارانه، مشاركت در آماده سازي عرصه، ارائه خدمات كارشناسي، حفر چاله، تامين آب و كشت از جمله روشهاي حمايتي براي توسعه زيتون در كشور است.

به گفته عرب، همچنين به ازاي هر هكتار، پنج تا هشت ميليون ريال تسهيلات با بازپرداخت حدود 15 ساله به كشاورزان ارائه مي شود.

به هر ترتبيب به نظر مي رسد كشور ما در بسياري از زمينه ها از جمله پروزش زيتون حرفهاي زيادي براي گفتن دارد اما اعمال مديريتهاي صحيح، برنامه ريزيهاي اصولي، حمايت و آموزش و ارائه تسهيلات همچنان گزينه هايي است كه جاي خالي آنها در بسياري از بخشهاي كشاورزي، صنعتي و .... كشور وجود دارد.
 جمعه 14 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 644]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن