تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خرج کردن در راه طاعت خدا دریغ مکن وگرنه دو برابرش را در راه معصیت او خرج خوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816436573




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فارس گزارش مي‌دهد: عدم استقبال سرمايه گذاران از عرضه سهام پالايشگاه اصفهان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش مي‌دهد: عدم استقبال سرمايه گذاران از عرضه سهام پالايشگاه اصفهان
خبرگزاري فارس: با عرضه سهام پالايشگاه اصفهان به عنوان ششمين شركت مشمول اصل 44 سرمايه‌گذاران بازار سهام از اين شركت تازه وارد به دلايل مختلف استقبال نكردند.


به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، روز يكشنبه گذشته سازمان خصوصي سازي 5 درصد از سهام پالايشگاه اصفهان را به عنوان ششمين شركت مشمول اصل 44 با قيمت‌گذاري هر سهم 580 تومان وارد بورس كرد.
اين عرضه بعد از واگذاري پتروشيمي فنآوران در سال گذشته به عنوان دومين واگذاري مجموعه وزارت نفت شناخته شد اما به دلايل مختلف به مانند 5 شركت مشمول اصل 44 ملي مس، فولاد مباركه، ايرالكو، فولاد خوزستان و پتروشيمي فناوران با استقبال مناسبي از سوي سرمايه‌گذاران مواجه نشد به طوري كه علاوه بر باقي ماندن 5/13 ميليون سهم قابل عرضه در روز اول، بيش از 5/4 ميليون سهم باطله نيز در روز دوشنبه و سه شنبه عرضه شد و برنامه‌ سازمان خصوصي سازي براي واگذاري يك درصد ديگر (بيش از 41 ميليون سهم) محقق نشد و از سوي ديگر زمينه واگذاري 10 درصد ديگر از سهام (بيش از 416 ميليون) تا قبل از برگزاري مجمع ساليانه شركت پالايشگاه اصفهان
فراهم نشد.
بررسي‌هاي فارس از وضعيت معاملات اولين شركت پالايشگاهي حاضر در بورس نشان مي‌دهد كه در روز دوم يعني دوشنبه گذشته بيش از 19 ميليون سهم اين پالايشگاه از سوي خريداران روز اول فروخته شد كه اين عرضه در روز بعد يعني سه شنبه ادامه يافت و اين شرايط غير قابل پيش‌بيني منجر شد تا برخي از شركت‌هاي وابسته به دولت اقدام به جمع‌آوري سهام اين شركت كنند تا مانع از كاهش قيمت سهام پالايشگاه اصفهان به كمتر از 580 تومان شوند.

*دلايل عدم اقبال بازار از پالايشگاه اصفهان

شركت 416 ميليارد توماني پالايشگاه اصفهان در شرايطي به عنوان بهترين و اولين شركت از بخش پالايشگاهي كشور قدم به تالار شيشه‌اي بورس گذاشت كه در بررسي دلايل اين وضعيت بايد موارد گوناگوني را مدنظر قرار داد.
اين شركت كه از ماه‌‌ها پيش مراحل آماده سازي را پشت سر گذاشت در شرايطي به جمع شركت‌هاي بورس پيوست كه ابهامات موجود در نرخ تخفيف نفت دريافتي و بودجه و همچنين فروش محصولات باعث شد كه بخشي از سرمايه‌گذاران كم ريسك از همان ابتداي عرضه، قيمت 412 توماني را مورد تقاضا قرار دهند اما سازمان خصوصي‌سازي به عنوان ركن اصلي واگذاري ها به كشف قيمت سهام آن بر روي چنين قيمتي اعتقادي نداشت و مديران اين سازمان با تكيه بر رشد چندين درصدي سهام شركت‌هاي فولاد مباركه، ملي مس، فولاد خراسان و فولاد خوزستان حاضر به فروش سهام پالايشگاه اصفهان نشدند چرا كه محدوده قيمتي مشخصي را براي كشف قيمت سهام ششمين شركت اصل 44 مدنظر داشتند.
برخلاف نظر مديران سازمان خصوصي سازي به قيمت بيش از 600 تومان، غالب سرمايه‌گذاران حقوقي و حقيقي (كه از روزهاي قبل با تجهيز نقدينگي آماده خريد سهام پالايشگاه اصفهان بودند) بر اين باور بودند كه حداكثر قيمت مناسب و منطقي اين سهم در محدوده حداكثري 500 تومان است.
در اين رابطه هادي بيدختي از دست‌اندركاران سابق سازمان بورس به فارس گفت: عدم شفاف سازي كامل و روشن نبودن وضعيت واقعي شركت و ارايه اطلاعات در آخرين روزهاي قبل از عرضه سهام پالايشگاه اصفهان و عدم فرصت كارشناسان براي تجزيه و تحليل وضعيت اين شركت، با توجه به عدم فرصت زماني بين جلسه معارفه در روز شنبه و عرضه در روز يكشنبه موجب شد تا ريسك اين شركت افزايش يابد.
اين كارگزار بورس افزود: شركت‌هايي از نوع پالايشگاه اصفهان كه براي اولين بار وارد بورس مي‌شوند بايد با قيمت گذاري 10 الي 15 درصدي كمتر از ارزش واقعي عرضه شوند تا بعد از شناخت سرمايه‌گذاران زمينه رشد آنها فراهم شود.
به گزارش فارس، عرضه سهام پالايشگاه اصفهان در حالي با تعويض و تاخيرهاي چند باره‌اي مواجه شد كه بيدختي زمان‌بندي عرضه اين سهم را مناسب نمي‌داند.
وي در خصوص ديگر دليل عدم اقبال مطلوب بازار سرمايه از ششمين شركت اصل 44 اظهار داشت:‌ عدم توجه به تقاضاهاي بازار و عدم درنظر گرفتن كشش بازار در شرايط عرضه 200 ميليون سهم فولاد مباركه قبل از واگذاري 208 ميليون سهمي پالايشگاه اصفهان موجب شد كه بيش از 300 ميليارد تومان از بورس خارج شود.
اين شرايط باعث رويگرداني برخي از خريداران سهام پالايشگاه اصفهان شد كه بيدختي معتقد است اين وضعيت به معناي عدم ارزش اين سهم در محدوده 580 توماني نيست.
وي تصريح كرد: ابهامات موجود پالايشگاه اصفهان باعث افزايش ريسك و افزايش انتظار بازدهي سرمايه‌گذاري شد و سهامداران به دليل عدم تناسب بين ريسك و بازدهي سهام پالايشگاه اصفهان به سمت ديگر سهام رفتند.
وي افزود: بهترين تصميم اين بود كه سهام اين شركت 10-15 درصد كمتر از ارزش واقعي عرضه مي‌شد تا زمينه شناخت و كاهش ريسك فراهم مي‌شد.

*جلوگيري از كاهش قيمت

عرضه بيش از 189 ميليون سهم پالايشگاه اصفهان در حالي توسط 123 سرمايه‌گذاري حقوقي و 663 خريدار حقيقي معامله شد كه با توجه به حساسيت مسئولين عنوان شد كه با جمع‌آوري سهام از عبور و نزول نرخ سهام پالايشگاه از مرز 580 تومان جلوگيري خواهد شد.
بر اساس برآوردها علاوه بر كاركنان شركت ملي پالايش و پخش كه از جمله مشتاقان خريد سهام پالايشگاه اصفهان بودند‌، سرمايه‌گذاري صندوق نفت با خريد 3/1 درصد از جمله فعالان اصلي اين شركت است چرا كه بخشي از مواد اوليه زير مجموعه‌هاي اين شركت سرمايه‌گذاري از پالايشگاه اصفهان تهيه مي‌شود.
علاوه بر آن شركت‌هاي سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي و بانك ملي نيز از ديگر جمع‌كنندگان سهام پالايشگاه اصفهان هستند.

*نتيجه گيري

اين تجربه ناموفق در عرضه سهام ششمين شركت مشمول اصل 44 درحالي براي سازمان خصوصي سازي به دست آمده كه جا دارد مديران اين سازمان علاوه بر حفظ منافع دولت از منافع سرمايه‌گذاران بزرگ و كوچك كه متحمل ريسك هستند نيز حمايت كنند و اين نكته را مدنظر قرار دهند كه هرچند تجربه شركت‌هاي قبلي از رشد قيمت و بازدهي سهام حكايت دارند اما هر شركتي خصوصا" شركت‌هايي كه براي اولين بار به نمايندگي از صنعتي جديد وارد بورس مي‌شوند حكايت‌ و شرايط جداگانه‌اي دارند و بايد به گونه‌اي عمل كرد كه با ارزش‌گذاري مناسب و منطقي زمينه جذب سرمايه‌ سرمايه‌گذاران جديد و قديم و تسريع واگذاري‌ها را فراهم شود تا همواره سابقه درخشان و روشني از عملكرد شركت‌هاي تازه وارد در اذهان سرمايه گذاران نقش ببندد.
از سوي ديگر، سازمان خصوصي مي‌تواند با استفاده از حسابداران رسمي، جمع‌آوري نظر كارشناسان و شناخت شرايط روز بورس به عرضه موفق سهام شركت‌ها كمك كند.
گزارش از علي رضازاده
انتهاي پيام/
 جمعه 14 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن