تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):روزه سپرى است از آفت هاى دنيا و پرده اى است از عذاب آخرت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816896180




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بغض هنرمندان سينما با گريه بازماندگان فاجعه سقوط ايرباس پيوند خورد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بغض هنرمندان سينما با گريه بازماندگان فاجعه سقوط ايرباس پيوند خورد
بندرعباس - هرچند ‪ ۲۰‬سال از صدور فرمان شليك ناو آهنين قلب وينسنس و پرپرشدن ‪ ۲۹۰‬مسافر آسمان و خونين شدن رنگ آبي دريامي گذرد امااين داغ آن قدر تازه است كه بيش از ‪۶۰‬سينماگر، راهي بندرعباس شدند تا بغض فرو خورده تمام اين سالها را با گريه بازماندگان اين فاجعه پيوند بزنند.

حس پدرانه پيشكسوتي همچون علي نصيريان با انديشناكي غريبي آميخته شده و وقتي لب به سخن مي‌گشايد معلوم مي‌شودكه در تمام اين مدت، مشغول پيدا كردن سرنخ‌هاي فجايع رقم خورده به دست جباران معاصر بوده است.

اينگونه است كه نصيريان در گفته‌هاي خود هدف قرار دادن هواپيماي مسافري ايران در دوازدهم تيرماه سال ‪ ۱۳۶۷‬را ادامه فجايع غيرمتعارف حاكمان كشوري مي‌بيند كه بمباران اتمي هيروشيما و ناكازاكي را رقم زده اند و كارنامه سياه آنها در ويتنام بر گرده بشريت سنگيني مي‌كند و سياهكاريهاي شان در فلسطين و
افغانستان و عراق هنوز تمام نشده است.

بازيگري كه سال‌هاي سال با فيلمها و نمايشنامه هايش هزار درس به مخاطبينش آموخته است اينك در صحنه‌اي واقعي مي‌گويد:حكومت و تسلط بر تمام كره زمين نيز ارزش به خطر انداختن جان انسان‌هاي بي‌گناه را ندارد.

و به جنايتكاران هشدار مي‌دهد:مردم جهان به هوشياري رسيده‌اند و فرهنگ مقاومت رادرك كرده‌اند و ديگر نمي‌توان همچون گذشته با آنان برخورد كرد.

مهتاب كرامتي ديگر بازيگر عرصه سينما نيز با اين كاروان همراهي كرده است تابه قول خودش نشان دهد كه در زندگي زخمهايي هست كه هيچوقت كهنه نشده ، از حافظه تاريخ پاك نمي‌شوند.

وي در عرشه كشتي،از حس غريب خود هنگام به يادآوردن اجساد مدفون شده كودكان و زنان و مردان در قعر آبهاي خليج فارس مي‌گويد.

كرامتي در اين سفر دريايي وظيفه ديگري را نيز دنبال مي‌كند،او به عنوان سفير يونيسف در ايران،به ميان بچه‌هاي حاضر در كشتي مي‌رود تا ارزش صلح و دوست داشتن را براي آنان بازگو كند.

رويا تيموريان نيز هنرمند ديگري است كه رنج سفر به بندرعباس در گرم ترين روزهاي سال را بر خود هموار كرده تا اداي ديني به خانواده گروهي از مظلوم‌ترين كشته‌شدگان جهان كرده باشد و در گفته‌هايي يادآورشودكه مشكل رقم زنندگان چنين جناياتي فراموش كردن عشق و زيبايي و از همه مهم تر خداوندگارخالق عشق و زيبايي است.

تيموريان يادآور شد كه اين گردهمايي دردمندانه نشان مي‌دهد: پس ازگذشت ‪ ۲۰‬سال از اين فاجعه، لكه ننگ آن كمرنگ تر نشده است.

سيروس الوند نيز كارگرداني است كه به قول خودش با وجود گذشت سالهاازاين ماجرا هر روز و هر روز آن را پيش روي خود مي‌بيند چرا كه همسرش از كاركنان هواپيمايي است كه معمولا هر چهارشنبه در مسيرهوايي بندرعباس دبي تردد مي‌كرده كه در آن مقطع، به دليلي خاص در مرخصي به سر مي‌برده است.

شايد همين آشنايي با همكاران كشته شده همسرش بوده كه او را بر آن داشته تا فيلم ستاره‌هاي سوختهرا به عنوان فيلم ساخته شده دررابطه با اين فاجعه، كارگرداني كند.

باران كوثري هنرمند جوان و بازيگر مشهور اين سالها نيز به همراه دوست و همكار خود نگار جواهريان بر مقتل هميشه خروشان ‪ ۶۶‬كودك شهيد اين فاجعه حاضر شد تا نفرت و انزجارش از جنگ و تبعات آن را اعلام كند.

باران و نگار هردو متفق القولند كه قربانيان اين حادثه در راه مطامع زور مداراني فدا شدند كه چيزي به نام ارزش‌هاي انساني در بي‌فرهنگنامه سياسي آنان جايي ندارد.

اين دو خود را نماينده تمام هنرمنداني مي‌دانند كه معتقدند مزد آزادي ملت‌ها نبايد اين همه گران باشد و راهي براي پايان دادن به جنگ و جلوگيري از ريخته شدن خون انسان‌ها بايد يافت.

جهانگير الماسي نيز بامحاسني سپيد با ديگرهنرمندان پيشكسوت و جوان همپا و همراه شده بود كه خون‌هاي ريخته شده در اين فاجعه را بهايي مي داند كه براي كسب هويت و استقلال ملت ايران به زوروبا ناجوانمردانه‌ترين شيوه از آنان ستانده شده است.

الماسي گفت:حضور جمعي هنرمندان دراين مكان عزيز، براي آن است كه نسل جوان و كودكان اين سرزمين از زبان چهره‌هاي شناخته شده كشورشان بشنوند كه آزادي و امنيت امروز آنان از چه مسيري و به چه قيمتي به دست آمده است.

حالا همه آنها كه نامشان آمد و تمام آن هنرمنداني كه اين حركت ارزشمند را رقم زده‌اند به همراه پرويز پرستويي و حبيب احمدزاده كه باني اين حركت خودجوش بوده‌اند و همچون نخ تسبيح آنان رابه دور يكديگر جمع كرده اند،بر عرشه كشتي جمع آمده‌اند تا دهها شاخه گل را نثار مدفن هنرمندترين مردمان سرزمينشان كنند.

هنرمندان هميشه آرميده‌اي كه عرصه هنر بزرگشان در رساندن فرياد مظلوميت مردم ايران از آسمان به آب پيوند خورد و تمام سواحل جهان را درنورديد.

بازيگران زنده و پويا و هوشيار ايران زمين نيز آمده‌اند تا مردم اين بار
حكايت و راز جاودانگي سرزمينشان را از زبان كساني بشنوند كه آنها را دوست مي‌دارند،چرا كه پيش از اين شنيده اند:خوشتر آن باشد كه سر دلبران/ گفته آيد در حديث ديگران.

هرچند اين بار واژه مظلومان به جاي دلبران خوشتر مي‌نشيند وديگران آن قدر نزديك نشسته‌اند كه يكي شده‌اند با همه مردم ميهنشان.

ك/‪۴‬
 چهارشنبه 12 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 285]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن