تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سلام را رواج ده تا خير و بركت خانه ‏ات زياد شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804128992




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخبار هفتگي جهان اسلام/ساخت شهر اقتصادي معرفت در شهر مدينه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اخبار هفتگي جهان اسلام/ساخت شهر اقتصادي معرفت در شهر مدينه
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: ساخت شهر اقتصادي معرفت در شهر مدينه و تبديل آن به مركزي علمي با جديدترين اطلاعات، نهادينه كردن مبارزه با سياست يهودي‌سازي قدس از مهمترين اخبار هفته گذشت بودند.

انديشمندان مسلمان در صدر روشنفكران مردمي جهان

در نظرسنجي نشريه معتبر سياست خارجي ده نفر اول از شخصيتهاي برجسته مسلمان به عنوان تأثيرگذارترين شخصيتهاي جهان در سال 2008 انتخاب شده‌اند كه از علماي دين، انديشمندان، متفكران، اقتصاددانان و اديبان مسلمان هستند. بر اساس اين نظرسنجي فتح الله گولن كه مجله امريكايي از او به عنوان عالم مسلمان اهل تركيه ياد كرده است، در صدر اين فهرست قرار گرفت.

محمد يونس اقتصاددان بنگالي به عنوان نفر دوم، شيخ يوسف القرضاوي رئيس اتحاديه جهاني علماي مسلمان در مرتبه سوم، ارهان پاموك برنده جايزه نوبل ادبيان و رمان نويس ترك به عنوان نفر چهارم، اعتزاز احسن فعال حقوقي و سياسي پاكستان به عنوان نفر پنجم، عمرو خالد مبلغ مصري نفر ششم بوده است.

دكتر عبدالكريم سروش فيلسوف ايراني و طارق رمضان مبلغ مشهور سوئيسي به عنوان نفرات هفتم و هشتم بوده اند؛ محمد معمداني انديشمند اوگاندايي و كارشناس انسان‌شناسي نفر نهم و شيرين عبادي برنده جايزه نوبل صلح 2003 به عنوان نفر دهم معرفي شدند.

ساخت شهر اقتصادي "معرفت" در مدينه

در چند كيلومتري مسجدالنبي فعاليتهاي ساخت شهر اقتصادي "معرفت" آغاز شده، بر اساس اين پروژه در نظر است شهر مقدس مدينه به مركزي علمي و داراي جديدترين اطلاعات و تكنيكهاي روز تبديل شود. شهر اقتصادي معرفت در مدينه منوره علاوه بر اينكه مركزي براي علماي جهان خواهد شد، از تكنولوژي روز و استراتژيهاي خاص بهره مند مي‌شود.

در اين شهر به انديشمندان، محققان و علما امكانات و تسهيلاتي ارائه مي‌شود كه بتوانند فعاليتهاي علمي خود را توسعه دهند. از سوي ديگر فعاليت در مراكز علمي و مطالعاتي تخصصي شهر اقتصادي معرفت در مدينه منوره نيز بررسي مي‌شود و تأسيس صندوقي از سوي بخشهاي خاص به منظور سرمايه گذاري بر روي مطالعات و اختراعات نخبگان از ديگر امكانات موجود در اين شهر خواهد بود.

شهر اقتصادي معرفت كه گنجايش 130 هزار نفر را خواهد داشت، پذيراي تمام عالمان خواهد بود بي آنكه بر نژاد و گروه خاصي تأكيد شده و يا از حضور آنها جلوگيري به عمل آيد .

عمرو دباغ استاندار شوراي كل عربستان گفت: در اين طرح جديد، شهر به مكاني خاص و اقتصادي در جهان تبديل خواهد شد . سعي مي كنيم طي اين طرحها از امكانات خود هر چه بيشتر بهره مند شده و اسكان و اشتغال را نيز افزايش دهيم .

لندن ؛ خواستار دستيابي به بازار جهاني سرمايه‌گذاري اسلامي

دولت بريتانيا سعي دارد لندن را به "پايتخت جهاني سرمايه گذاري اسلامي" در آينده اي نزديك تبديل كند. از اين رو در رقابتي سخت با بزرگترين و قويترين پايتختهاي تخصصي در اين زمينه به سر مي برد. لندن پنجمين مركز جهاني در معاملات نظام بانكي اسلامي پس از دبي ( امارات)، كوالالامپور ( مالزي)، منامه ( بحرين)، دوحه ( قطر) است . از اين رو به عنوان بازار سرمايه گذاري اسلامي در غرب تبديل شده است، اين به وجود 2 ميليون مسلمان در بريتانيا باز مي گردد كه دوست دارند بر اساس ضوابط و اصول اسلامي معاملات مالي خود را انجام دهند.

بر اساس جديد ترين تحقيقات درباره سرمايه گذاري اسلامي كه مؤسسه بين المللي خدمات مالي ارائه كرده، لندن به دومين بازار چكهاي اسلامي تبديل شده كه ارزش آنها ماهانه به بيش از يك ميليارد دلار مي رسد. بنابراين مي توان گفت لندن نقش بسياري در توسعه بازار خدمات سرمايه گذاري اسلامي و معاملات حدود 531 ميليارد دلاري در سطح جهان داشته است .

رئيس بانك اسلامي لندن يادآور شد: دولت اصلاحات قانوني بسياري در جذب بهره برداريهاي اسلامي انجام داده كه صدور مجوز فعاليت به بانكهاي اسلامي با حمايت بانك مركزي انگليس از جمله آنها به شمار مي رود. همچنين بر اساس اصول اقتصاد اسلامي طرفين معامله مجاز به معامله و فعاليت در زمينه هاي ربا، تجارت مشروبات الكلي، قمار، فيلمهاي مستهجن، مخدر، اسلحه و گوشت خوك نيستند .

سرودهاي ديني بوسني و هرزگوين؛ تأكيدي بر هويت اسلامي

سرودهاي ديني در بوسني و هرزگوين از جايگاه ويژه‌اي برخوردار هستند و محتواي آنها تأكيدي بر هويت اسلامي ملت بوسني است . سرودهاي ديني در بوسني و هرزگوين از جايگاه ويژه‌‌اي برخوردارند و اين هنر از اوايل دهه نود قرن گذشته در اين كشور رشد يافته و بيشتر آنها بر هويت اسلامي ملت بوسني تأكيد دارند مي‌كنند.

دكتر جمال الدين لاتتش شاعر سروده‌هاي ديني اظهار داشت: جامعه بوسني جامعه‌اي جوان است كه در دوره‌هاي اخير رشد جوانان دختر و پسر در آن بسيار زياد شده است به طوري كه اغلب آنها به سمت سروده هاي ديني به‌ويژه سروده‌هاي اسلامي پيش رفته‌اند و مي‌خواهند آنچه را كه درباره اسلام است از طريق سرودهاي ديني بياموزند.

لطيف موتشفتش خواننده و مؤسس يكي از گروههاي سرود‌هاي اسلامي اظهار داشت: عشق به اسلام و معرفي ارزشهاي عالي آن عاملي براي تشكيل اين گروه بوده است كه ابزار مهمي در روشنگري ديني دارد. در گذشته تعداد سروده‌هاي ديني به اندازه فعلي نبوده، وضعيت آنها نسبت به گذشته تغييرات بسياري كرده و آينده خوبي براي آنها پيش‌بيني مي‌شود.

حجاب اسلامي پوشش افكار و مانع فعاليتهاي اجتماعي نيست

مدير شوراي زنان مسلمان اسپانيا با اشاره به اينكه زنان مسلمان با علاقه حجاب و پوشش اسلامي را انتخاب كرده‌اند، گفت: حجاب مانع فعاليتهاي خارج از خانه زنان نشده و داشتن پوشش به معناي پوشش افكار نيست و آنها مي‌توانند آزادانه افكار خود را بيان كنند .

حبيبه عبدالقادر مدير شوراي زنان مسلمان اسپانيا در پاسخ به تصريحات وزير مساوات اسپانيا كه حجاب اسلامي را عامل تبعيض ميان زن و مرد و عدم مساوات ميان آنها خوانده بود، اظهار داشت: كساني كه حجاب را عاملي براي تبعيض مي دانند از اسلام هيچگونه شناخت و آگاهي ندارند . زنان مسلمان به خاطر تمايل و علاقه خود حجاب و پوشش اسلامي را انتخاب كرده اند و مردان هم بايد پوشش داشته باشند.

وي با تأكيد بر اينكه حجاب اجبار نيست بلكه زنان با علم و آگاهي، پوششهاي اسلامي و حجاب را انتخاب مي كنند، يادآور شد: اين مسئله به معناي اين نيست كه داشتن حجاب و پوشش به معناي پوشش افكار است، بلكه آنها اين آزادي را دارند تا افكار و انديشه هاي خود را مطرح كنند . حجاب مانعي براي فعاليتهاي مختلفي چون كار خارج از خانه، پرستاري و و مشاغل ديگر اجتماعي نيست .

موافقت با ساخت مسجد در شهر كنز استراليا

پس از 8 سال تلاش مستمر و خستگي ناپذير، مسلمانان شهر كنز استراليا موفق شدند حكم قضايي ساخت مسجد در شهر خود را به دست آورند. پس از صدور حكم دادگاه، بيش از 200 مسلمان در اين شهر به شادي و نشاط پرداختند. آنها پيش از اين در دو اتاق در خانه اي نماز مي خواندند .

عبدالعزيز محمد رهبر مسلمانان و سخنگوي طرح ساخت مسجد با اشاره به اينكه ما از ساخت مسجد خوشحال هستيم و قاضي براي ما هيچگونه شرط اضافه اي اعمال نكرده است، اظهار داشت: مخالفت با ساخت اين مسجد به علت اسلام هراسي نيست . بلكه به نظر من وجود برخي احساسات نسبت به مسلمانان است كه تصريحاتي در اين خصوص به شوراي شهر رسيد كه منجر شد با ساخت مسجد در هر مكاني در كنز مخالفت كنند.

تعداد مسلمانان اين شهر حدود 200 نفر است كه درخواست ساخت مسجد را در سال 2000 به شوراي شهر ارائه كردند. اين اقدام مخالفت شديدي را از سوي شهروندان اين شهر به دنبال داشت و فكر مي كنند كه شهر به مكاني تروريستي تبديل مي شود. اما در مي سال 2007 شورا با اين اقدام موافقت كرد . اما باز هم مخالفان ساخت اين مسجد را اختلال در عبور و مرور خواندند كه دادگاه اين ادعا را رد كرد .

قيروان ؛ پايتخت فرهنگي جهان اسلام در سال 2009

در پي انتخاب شهر قيروان در تونس به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام در سال 2009 از سوي آيسيسكو، قرار است طي يكسال برنامه‌هاي مختلفي براي معرفي فرهنگ و تاريخ اين شهر و نقش آن در سازندگي تمدن اسلام با همكاري مؤسسات و سازمانهاي مختلف برگزار ‌شود .

زين العابدين بن علي رئيس جمهور تونس اظهار داشت: تدابيري لازم براي برگزاري مراسم ويژه سال آينده در تونس به مناسبت انتخاب قيروان به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام در سال 2009 اتخاذ كرده است . در اين زمينه علاوه بر برگزاري نشستها، همايشها، اجلاسهاي مختلف جهت معرفي تاريخ، تمدن و جايگاه اين شهر، نشانهاي تقدير نيز به شخصيتهاي برجسته در حوزه هاي مختلف فرهنگ، موسيقي، ادبيات، دين، سياست، اقتصاد كه نقشي مهم در سازندگي فرهنگ و تمدن اين شهر داشته اند اعطا خواهد شد .

شهرهاي اسلامي با نژادپرستي مبارزه مي‌كنند

برخي از شهرهاي اسلامي مبارزه با نژادپرستي، تبعيض، خشونت عليه بيگانگان را با حمايت سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد (يونسكو) از پنجم تيرماه آغاز مي‌كنند. در مغرب مراسمي برگزار شد و طي آن شهرداري شهرهاي دارالبيضا در مغرب، دوحه در قطر، قاهره در مصر، رباط در مغرب و ديگر شهرهاي اسلامي توافقنامه‌اي براي مبارزه با نژادپرستي در اروپا، افريقا و امريكاي لاتين امضا كردند.

هدف از اين طرح كه يونسكو از سال 2004 براي كمك به شهرداريها در نظر گرفته است، مشاركت براي بهبود سياستهاي رايج براي مبارزه با نژادپرستي و تبعيض است. يونسكو در اين خصوص اعلام كرد كه شهرداريها در سطوح مختلف نقش اساسي در اين كار ايفا مي‌كنند و همه شهرها بايد در اين امر سهيم شوند.

نهادينه كردن مبارزه با سياست يهودي‌سازي قدس مورد تأييد قرار گرفت

شركت‌كنندگان در همايش بين‌المللي "باهم به خاطر قدس" تأسيس صندوق حمايت از مردم قدس را به منظور كاهش مصائب ساكنان اين شهر با هدف نجات زمين و انسان مورد تأكيد قرار داده و همچنين خواستار تأسيس مركز بين‌المللي مطالعات و تحقيقات قدس براي مبارزه با سياست يهودي‌سازي صهيونيستها شدند.

شركت‌كنندگان در همايش "با هم به خاطر قدس" كه بر اساس تصميمات سازمانهاي بين المللي در دو شهر بيروت در لبنان و شهر قدس در فلسطين از طريق شبكه ماهواره‌اي برگزار شد، ضرورت تأسيس صندوق حمايت از قدس را به منظور كاهش مصائب ساكنان قدس با هدف نجات زمين و انسان مورد تأكيد قرار داده و همچنين خواستار تأسيس مركز بين‌المللي مطالعات و تحقيقات مسئله قدس شدند تا با سياستهاي يهودي‌سازي قدس مبارزه كنند.

كشورهاي اسلامي براي نجات مسجدالاقصي عجله كنند

مؤسسه آباداني مقدسات اسلامي الاقصي با ارائه فيلمي مستند در مورد افزايش حفاريهاي رژيم اشغالگر و فروپاشي خانه‌هاي اطراف مسجدالاقصي، از كشورهاي اسلامي خواست به سرعت براي نجات اين مكان مقدس اقدام كنند .

پس از آنكه مؤسسه آباداني مقدسات اسلامي الاقصي بارها نسبت به فروپاشي و تخريب برخي از خانه ها در قدس در كنار ديوارهاي مسجدالاقصي و اطراف آن، كه در اثر حفاريهاي رژيم اشغالگر ايجاد شده بود، هشدار داد، نشستي با عنوان " خانه هاي قدس را نجات دهيد" برگزار كرد .

اين مؤسسه در اين نشست فيلمي مستند با عنوان "پيش از فروپاشي قدس" نشان داد كه شهروندان قدس از جهان اسلام خواستار نجات شهر قدس بودند و پيش از آنكه خانه هاي آنها طمعه صهيونيستها شود مي خواستند كه مانع از آوارگي و طرد شدن آنها شوند .

مساجد الجزاير با مشكلات مالي بسياري مواجه هستند

تمام نشدن ساخت مساجد به يكي از پديده‌هاي رايج در الجزاير تبديل شده، به‌طوري‌كه نمي توان منطقه‌اي را يافت كه مسجد نيمه‌كاره در آن نباشد، كاهش كمكهاي مردمي، بي توجهي دولت و افزايش قيمت مصالح ساختماني به اين امر دامن زده و مسئولان را به فكر واداشته است .

عدم اتمام و تكميل ساخت مساجد از پديده هاي رايج در الجزاير تبديل شده به طوري كه نمي توان منطقه اي را يافت كه خالي از اين امر باشد به ويژه مساجدي كه ساخت آنها از دهه هشتاد و نود قرن گذشته آغاز شده است . مانند مسجد "شيخ بن ساعد" در 50 كيلومتري غرب پايتخت، كه با گذشت 25 سال از زمان تأسيس تاكنون نيمه كاره مانده است.

اما بعد از اينكه نشريات الجزاير اعلام كردند كه قرار است مساجد به دفاتر اداري تبديل شوند فعاليتهايي براي ساخت و ساز آنها آغاز شد تا جائيكه پيمانكاراني در اين خصوص هزينه هايي پرداخته و گفتند اعتباراتي براي تكميل ساخت و ساز آن ارائه مي كنند . اگر چه جمع آوري اعتبارات براي مساجد جز با اجازه قبلي از سوي وزارت امور ديني و اوقاف اين كشور امكانپذير نيست، اما برخي افراد با ارائه صندوقهايي براي جمع آوري پول براي ساخت مسجد رو به رو هستند كه پيش از اين وزارت امور ديني و اوقاف الجزاير آمادگي خود را در راستاي حمايتهاي مالي اعلام كرده بود.

مسجد مركزي جمهوري چچن افتتاح مي‌شود

مسجد مركزي جمهوري چچن 23 آگوست ( دوم شهريورماه) همزمان با سالروز تولد رئيس جمهور سابق اين كشور، افتتاح مي‌شود.

اين مسجد در گروزني پايتخت چچن واقع شده است و اينك مراحل پاياني ساخت خود را مي‌گذراند. در پي ترور احمد قادراف رئيس جمهور سابق چچن در حادثه انفجاري عليه او در ورزشگاه شهر گروزني، اين مسجد همزمان با سالروز تولد او افتتاح مي‌شود.

هيئت قطري براي تأكيد بر ضرورت گفتگو به بريتانيا اعزام مي‌شود

مركز گفتگوي اديان قطر گروهي از كارشناسان و دانش آموزان را با هدف ارتقاء گفتگوي اديان و تمدنها ميان جهان اسلام و غرب از اول آگوست (11 مرداد) به مدت يك‌ماه به بريتانيا اعزام مي‌كند . اداره مركز گفتگوي اديان اعلام كرد به همراه تعدادي كارشناس، سه دانش آموز نيز كه سن آنها بين 14 تا 17 سال است، به منظور مشاركت در اين سفر آماده مي شوند.

هدف از اعزام اين گروه اهتمام به جوانان و نقش آنها در فعال سازي گفتگوهاي ديني و فرهنگي است تا جوانان در اين سفر با دانش آموزان اديان ديگر آشنا شده و جلسات گفتگوي آزاد را با هدف معرفي اسلام و مسلمانان به ديگران برگزار كنند .

سفارت امريكا از ارائه ويزا به مبلغان مصري طفره رفت

سفارت امريكا در قاهره براي چندمين بار از ارائه ويزا به تعدادي از مبلغان الازهر به منظور حضور در مراكز اسلامي امريكا سر باز زد. دانشگاه الازهر مصر پس از درخواست مراكز اسلامي امريكا براي اعزام تعدادي مبلغ به اين منطقه براي فعاليتهاي سازنده در آن، كلاسهاي مختلف، دوره‌هاي آموزشي و سنجش و گزينش براي مبلغان اين كشور برگزار كرد.

در پي برگزاري آزمونهاي مختلف 4 نفر از مبلغان و وعاظ براي اعزام به امريكا آماده شدند. اين مبلغان منتخب پس از ارائه مدارك خود به سفارت با تعلل آنها رو به رو شدند و هيچ پاسخي از سوي سفارت در اين امر صورت نگرفت و سفارت از اعطاي ويزا به اين افراد سر باز زده است .

حكاكي قرآن بر روي سنگهاي قيمتي تحريم شد

كميته فتواي الازهر مصر طي بيانيه‌اي حكاكي آيات قرآن را بر روي سنگهاي گرانقيمت و تكه‌هاي طلا كه زنان به عنوان زيور آلات استفاده مي‌كنند، تحريم كرد.

شيخ عبدالله اطرش رئيس كميته فتواي الازهر با صدور اين فتوا مانع شد كه برخي از افراد سودجو از آيات قرآن در حجم كوچك براي زيورآلات استفاده كنند. قرآن كريم جايگاه بسيار ويژه‌اي دارد و نبايد آن را تنزل داد. زنان نبايد از آن به عنوان زيورآلات استفاده كنند زيرا اين امر از شأن قرآن مي‌كاهد. از سوي ديگر قرآن براي خواندن و عبادت است نه براي نشان دادن ماديات.

كميته فتوا طي بيانيه‌اي از مجمع مطالعات اسلامي الازهر خواست از چاپ قرآن در حجم و اندازه كوچك خودداري كند. اين در حالي است كه پيش از اين رسانه‌ها از كتابت كامل قرآن بر روي تكه‌اي الماس به عنوان نگين يك انگشتر خبر داده بودند.

اعضاي جديد مجمع مطالعات اسلامي الازهر معرفي شدند

مجمع مطالعات اسلامي الازهر (بالاترين درجه علمي الازهر) به رياست شيخ محمد سيد طنطاوي 4 نفر از علماي برجسته جهان اسلام را به عضويت اين مجمع پذيرفت . در اخرين جلسه اين مجمع كه پنجشنبه 6 تيرماه در قاهره برگزار شد، شركت كنندگان موافقت كردند كه اعضاي آن از خارج از مصر نيز انتخاب شوند كه شيخ يوسف القرضاوي رئيس اتحاديه جهاني علماي مسلمان از قطر، دكتر محمد رشيد قباني مفتي لبنان، دكتر حمود النهار مفتي يمن، دكتر محمد احمد صالح عضو هيئت علمي دانشگاه امام محمد بن سعود عربستان به عنوان اعضاي اين مجمع پذيرفته شدند .

علماي الازهر علت اين تصميم را اشاعه انديشه هاي اسلامي و ميانه رو اين دين در سراسر جهان اسلام عنوان كردند. مجمع سعي دارد تعداد اعضاي آن را به ديگر كشورهاي اسلامي نيز توسعه دهد، اگر اين تصميم چه با انتقادات بسياري رو به رو شده اما بر اساس قوانين مصر اين مجمع مي تواند 20 عضو غير مصري و 30 عضو مصري داشته باشد .

علماي شيعه عربستان خواستار تأسيس مؤسسه ديني شيعه شدند

علماي شيعه عربستان خواستار تأسيس مؤسسه‌اي ديني و ملي شيعه در اين كشور شدند تا به صورت مرجعي علمي و ديني از زبان علماي شيعه سخن گويد. پس از آنكه شيخ حسن صفار يكي از برجسته‌ترين علماي شيعه عربستان خواستار تأسيس مؤسسه‌اي ديني و ملي شيعه در اين كشور شد، دكتر محمد بن يحيي نجيمي عضو مجمع فقهي اسلامي عربستان، پيوستن شيعيان را به شوراي علماي بزرگ اين كشور ضروري خواند.

حسن صفار اظهار داشت: پيوستن به اين شورا در اولويت كارهاي آنها نيست بلكه بايد مؤسسه‌اي ديني و ملي شيعه براي همكاري با شوراي علماي بزرگ عربستان براي آنها تأسيس شود.

رصد هلال ماه رجب مقدمه‌اي براي تعيين زمان دقيق ماه رمضان

برخي كشورهاي اسلامي رصد هلال ماه رجب را مقدمه‌اي براي تعيين زمان دقيق ماه مبارك رمضان مي‌دانند، از اين رو رصد هلال ماه رجب را از 13 تير ماه آغاز مي‌كنند . با صدور بيانيه اي از سوي طرح اسلامي رصد هلال ماه در عربستان، محاسبات نجومي جهت رؤيت هلال ماه رجب در بيشتر كشورهاي اسلامي آغاز مي شود.

پيش بيني شده آغاز ماه رجب جمعه 4 ژوئيه ( 14 تير ماه) باشد . با توجه به اينكه رؤيت هلال ماه رجب شرطي براي آغاز اين ماه هجري به شمار مي رود، بنابراين كارشناسان اين حوزه از روز پنجشنبه 13 تير ماه وسايل خود را براي رؤيت هلال ماه رجب آماده مي كنند .

نامه پيامبر اسلام به پادشاه روم در نمايشگاه اسپانيا

نمايشگاه "وسايل حضرت محمد (ص)" شامل تصاويري از نامه هاي پيامبر از جمله نامه آن حضرت به پادشاه روم در حاشيه همايش "گفتگوي اديان" از 16 تا 18 ژوئيه (26 تا 28 تير ماه) در اسپانيا برگزار مي‌شود. هدف از برگزاري اين نمايشگاه تأكيد و تثبيت زبان گفتگو، برادري و از بين بردن اختلافات ميان انسانها عنوان شده است.

اين نمايشگاه شامل تصاوير و عكسهاي نادر از نامه هاي حضرت محمد (ص) به پادشاهان كشورهاي مختلف چون نجاشي پادشاه حبشه، خسرو پرويز پادشاه ايران، هرقل پادشاه روم و مقوقس پادشاه مصر است.

جشنواره ديني و علمي در مراكش برگزار مي‌شود

جشنواره علمي، فرهنگي و ديني مراكش با هدف اشاعه اصول دين و مباني اسلامي از چهارشنبه 5 تير در مراكش آغاز شده و تا 26 ژوئيه (5 مرداد) ادامه دارد. جشنواره علمي، فرهنگي و ديني با هدف اشاعه اصول دين، مباني اسلامي و حمايت از ارتباطات فرهنگي در مراكش برگزار مي‌شود.

برگزاري نمايشگاه كتاب، مسابقه‌هاي ديني و فرهنگي و برگزاري سخنرانيهاي مختلف از برنامه‌هاي اين جشنواره به شمار مي‌روند. انسان در اسلام، ارزش وقت در اسلام، امانتداري و مسئوليت، خريد و فروش شرعي در اسلام، نقش زن در راه‌اندازي جنبشهاي ملي از موضوعاتي هستند كه طي سخنرانيهاي مختلف اين جشنواره مورد بررسي قرار مي‌گيرند.

نمايشگاه كتاب دمشق برگزار مي‌شود

در پي انتخاب دمشق به عنوان پايتخت فرهنگي جهان عرب در سال 2008، نمايشگاه كتاب دمشق با هدف ارتقاي فرهنگ گفتگو و سطح اطلاع‌رساني از امروز 11 تيرماه به مدت سه هفته در سوريه برگزار مي‌شود. مؤسسه عربي توزيع مطبوعات با همكاري چند نشريه سوري نمايشگاه كتاب دمشق را برگزار مي‌كند.

اين نمايشگاه 11 تيرماه با حضور شخصيتهاي برجسته از سوريه افتتاح ‌شد و تا سه هفته ادامه دارد.

همايش "تازه مسلمان شده‌ها" در الجزاير برگزار مي‌شود

نخستين همايش بين‌المللي "تازه مسلمان شده‌ها" با هدف بررسي علتهاي مسلمان شدن و استفاده از تجارب اين گروه، 16 و 17 ژوئيه (26 و 27 تيرماه) در الجزاير برگزار مي‌شود. در اين همايش علل مسلمان شدن افراد را از جنبه هاي علمي، مناظره، گفتگو و ويژگيهاي اخلاقي اسلام بررسي مي شود .

برگزار كنندگان اين همايش ضمن بهره گبري از تجارب افرادي كه مسلمان شده اند، سعي دارند از اطلاعاتي كه از زندگي اين افراد به دست مي آورند، براي ترويج و اشاعه ويژگيهاي اسلام و مسلمانان استفاده كنند.

نشست مجمع بين‌المللي فقه اسلامي در عربستان برگزار ‌شد

دومين نشست مقدماتي مجمع بين‌المللي فقه اسلامي وابسته به سازمان كنفرانس اسلامي شنبه 8 تيرماه در جده برگزار شد. در اين نشست مقدماتي بندهاي مرتبط با مجمع مذكور كه در برنامه هاي ده ساله اجلاس سران كشورهاي اسلامي كه در سال 2005 منعقد شد، مورد بررسي قرار مي گيرند .

ايجاد نقاط مشترك ميان پيروان مذاهب اسلامي و تأكيد بر آنها و بررسي پيشنهاد انديشمندان براي رفع مشكلات فقهي مسلمانان طي اين نشست مورد بررسي قرار مي گيرند .

همايش "ترور؛ ميان افراط انديشه و انديشه افراطي" برگزار مي‌شود

همايش بين‌المللي "ترور؛ ميان افراط انديشه و انديشه افراطي" با هدف تثبيت ارزشهاي تفاهم و اشاعه فرهنگ گفتگو در عربستان برگزار مي‌شود . اين همايش سعي در اشاعه ادبيات اختلاف و فرهنگ گفتگو، تثبيت ارزشهاي تفاهم و اشاعه روح تسامح دارد تا به واسطه آن چهره اسلام و مسلمانان و چهره دين و دينداران بهبود يافته و به جهان معرفي شود .

تأكيد بر اعتدال در اسلام، تبيين ترور، ترور از جرايم عصر، اثبات برائت اسلام از فكر و انديشه تروريستي، تثبيت امنيت فكري در جوامع اسلامي، تثبيت ارزشهاي تفاهم، اشاعه ادبيات اختلاف و فرهنگ گفتگو از موضوعاتي هستند كه در اين همايش به آنها پرداخته مي شود.

همايش "بيداري امت؛ امكانات و محدوديتها" در مصر برگزار مي‌شود

همايش بين‌المللي "بيداري امت؛ امكانات و محدوديتها" با هدف بررسي ميراث تمدني اسلام و مسلمانان 27 مرداد ماه در مصر برگزار مي‌شود. مجمع مطالعات اسلامي الازهر ( بالاترين درجه علمي الازهر) در قاهره همايش مذكور را در نيمه شعبان برگزار مي كند.

اعتدال در اسلام، ارائه محاسن اسلام، عدالت، احكام قرآن براي همه زمانها و مكانها، توسعه زندگي و دستاوردهاي آن طي اين همايش مورد بررسي قرار مي گيرند .

همايش "اسكندريه و فرهنگ اسلام" در مصر برگزار ‌شد

در پي انتخاب اسكندريه به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام در سال 2008، همايش "اسكندريه و فرهنگ اسلام" 8 و 9 تيرماه در مصر برگزار ‌شد. اين همايش در دانشگاه اسكندريه مصر برگزار و طي آن 34 كارگاه تخصصي با هدف بررسي نقش شهر اسكندريه در اشاعه فرهنگ اسلام طي قرون مختلف مشاركت كردند.

تمدن و فرهنگ اسلام به طور عام و در اسكندريه به طور خاص از ديگر موضوعاتي است كه در اين همايش به آن پرداخته شد.

نشست "اسلام در رسانه‌ها" در سوريه برگزار شد

نشست "اسلام در رسانه‌ها" با هدف بررسي اسلام در رسانه‌هاي گروهي غرب پس از حادثه 11 سپتامبر و مقايسه آن با امروز سه‌شنبه 1 ژوئيه ( 11 تيرماه) در سوريه برگزار شد. چهره اسلام به عنوان تمدن، چهره اسلام سياسي و چهره اسلام معنوي، رسانه‌هاي گروهي و جايگاه آنها در ارائه چهره اسلام و مسلمانان و تعرضات برخي از رسانه‌ها از موضوعاتي‌اند كه طي اين نشست به آن پرداخته ‌شدند.

نشست گردشگري اسلامي در سوريه برگزار مي‌شود

ششمين نشست وزيران گردشگري كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي از 29 ژوئن تا 2 ژوئيه (9 تا 12 تيرماه) با هدف ارتقاء گردشگري اسلامي در كشورهاي عضو سازمان برگزار مي‌شود . اجراي اين تصميم بر اساس گزارش وزيران گردشگري كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي چون ايران، مالزي و اندونزي درباره فراهم آوردن تسهيلان در زمينه گردشگري اتخاذ شده است .
 چهارشنبه 12 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 457]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن