واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: آيتالله رضا استادي:اظهارات محتشمى در مورد آيتالله مصباح دروغ است
قسمت آخر
آيتالله رضا استادى در آخرين قسمت اين گفتگو اظهارات محتشمى در مورد آيتالله مصباح را خلاف واقع و دروغ خواند.
با هم آخرين قسمت اين گفتگو را مىخوانيم:
آيا شما به عنوان يكى از علاقهمندان به آيتالله مصباح تمام مباحث علمى و مشى سياسى ايشان را قبول داريد و انتقاد به ايشان را ناروا مىدانيد؟
نقد و اشكال و استيضاح مطلبى علمى و يا اختلاف سليقه در اقدامات سياسى هيچ گاه مورد اعتراض نبوده و نبايد باشد و اينكه بنده و يا امثال بنده در برخى مسائل با آيتالله مصباح موافق نباشيم چون از روى عناد نيست موجب گله و ناخرسندى كسى نمىشود. اما اگر مثل حجتالاسلام محتشمي- كه اگر خيلى با احتياط بخواهيم صحبت كنيم بايد بگويم از روى جهل مركب و بىاطلاعى و سالهاى سال دور از ايران بودن- مطالبى خلاف واقع و دروغ و نسبتهاى ناروا و تهمت را سر هم كرده بگويد حتما بنده اين روش را ناروا و غير اسلامى دانسته و وظيفه اخلاقى خود مىدانم از آن بزرگوار دفاع كرده و حقيقت را براى آنان كه ممكن است به خاطر ناآگاهى فريب تهمتها و دروغها را بخورند بيان كنم.
آقاى محتشمى مىگويد: “بعد از حوادث سال 43 عدهاى ديگر امضايى پاى اعلاميهها ندارند بخصوص موقعى كه نهضت اوج گرفت و تبديل به حركت انقلابى و عمومى در سراسر كشور شد و كشتارهاى وسيعى كه در سال هاى 56 و 57 واقع شده، مدرسين حوزه علميه قم به مناسبتهاى مختلف بيانيه صادر مىكردند اما برخى از جمله جناب آقاى مصباح يزدى نامشان نيست و به هيچ وجه در پاى اعلاميهاى كه اشاره و انتقادى به رژيم شاه داشته باشد ديده نمىشود.” بنده عرض مىكنم اين گفتار دروغ و خلاف واقع است زيرا در تاريخ 1356/10/22 اساتيد و فضلاى حوزه علميه قم درباره فاجعه خونين 19 دى اعلاميهاى دادهاند كه حدود چهل امضا دارد از جمله محمدتقى مصباح (چاپ 1374 اسناد انقلاب اسلامي،ج 3 ، ص 239.)
در تاريخ 57/1/6 جمعى ازعلما و اساتيد حوزه علميه قم نامهاى به شهيد آيتالله صدوقى درباره فجايع شهر يزد نوشتهاند كه 35 امضا دارد از جمله محمدتقى مصباح (اسناد انقلاب اسلامي، ج 3، ص 268.)
در تاريخ 1357/2/5 جمعى از اساتيد و فضلاى حوزه علميه قم درباره اوضاع ايران اعلاميهاى دادهاند كه چهل امضا دارد از جمله محمدتقى مصباح (اسناد انقلاب اسلامي، ج 3، ص 272.)
در تاريخ 1357/9/18 جمعى از فضلا و استادان حوزه علميه قم تلگرافى به رئيس جمهور فرانسه دادند كه پنجاه امضا دارد از جمله محمدتقى مصباح (ج 3، ص 479)
پس طبق اين اسناد گفتار آقاى محتشمىپور كه آقاى مصباح در اعلاميههاى سال هاى 56 و 57 امضايى به هيچ وجه ندارد خلاف واقع و دروغ است اما اينكه گفتهاند بعد از سال 43 امضا ندارد اين هم سخن خلاف واقع و دروغ دوم است زيرا در تاريخ 1344/1/15 جمعى از استادان حوزه علميه قم نامهاى به امير عباس هويدا درباره هجوم ماموران رژيم شاه به حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله عليها) نوشتهاند كه حدود شصت امضا دارد از جمله محمدتقى مصباح (اسناد انقلاب اسلامي، ج 3، ص 163)
پس در تاريخ 1344/1/12 جمعى از علما و استادان حوزه علميه قم نامهاى به امير عباس هويدا درباره استعلام از وضعيت حضرت امام رضوان الله عليه نوشتهاند كه پنجاه و چند امضا دارد از جمله محمدتقى مصباح (اسناد انقلاب، ج 3، ص 164)و در مهر ماه 1344 فضلا و محصلان حوزه علميه قم نامهاى به امام امت رضوان الله تعالى عليه در پى انتقال معظم له از تركيه به نجف نوشتهاند كه صدها امضا دارد امضاى سيزدهم (بعد از امضاى مرحوم آيتالله مشكينى و آيتالله مكارم شيرازي) امضاى آيتالله مصباح است. (اسناد انقلاب اسلامى ج 3، ص 173)
در آبان ماه 1344 جمعى از فضلا و محصلان يزدى نامهاى به حضرت امام رضوان الله عليه در پى انتقال از تركيه به نجف نوشتهاند كه بيش از هفتاد امضا، دارد از جمله محمدتقى مصباح (اسناد انقلاب، ج 3، ص 183)در تاريخ 44/8/30 جمعى از علما و فضلاى حوزه علميه قم درباره تبعيد حضرت امام به هويدا نوشتهاند كه صدها امضا دارد از جمله محمدتقى مصابح (اسناد انقلاب، ج 3، ص 188)در فروردين سال 1345 فضلا و محصلان حوزه علميه قم نامهاى به مراجع عظام ايران و عراق درباره بازداشت جمعى از فضلاى حوزه علميه قم نوشتهاند كه حدود دويست امضا دارد از جمله محمدتقى مصباح (اسناد انقلاب، ج 3، ص183)
در فروردين سال 1345 اساتيد حوزه علميه قم تلگرافى به آقايان آيتالله منتظرى و آيتالله ربانى شيرازى و آيتالله آذرى قمى در پى بازداشت آنان داشته كه حدود 60 امضا دارد از جمله محمدتقى مصباح (اسناد انقلاب، ج 3، ص 199)
و اما سخن خلاف واقع ديگر
گفته شده در بين اين دو تاريخ سال هاى 44 تا 56 مدرسان قم اعلاميههاى متعددى دادهاند كه نامى از آيتالله مصباح در آنها نيست.
در كتاب اسناد انقلاب در بين اين دو تاريخ فقط در تاريخ 1349/3/14 يك تلگرام از اساتيد و مدرسان حوزه علميه قم در پى رحلت آيتالله العظمى حكيم به حضرت امام رضوان الله عليه هست كه بيش از پنجاه امضا دارد از جمله محمدتقى مصباح.
پس هم بعد از سال 43 و هم در سالهاى ميانى و هم در سال هاى 56 و 57 ايشان در برخى اعلاميهها امضا دارند و اينكه گفته شده به هيچ وجه نام ايشان ديده نمىشود خلاف واقع است.
اينها مستند دروغ بودن بخشى از گفتار آقاى محتشمى است.
و اما تهمت: اينكه باز ايشان مسئله جشن پانزدهم شعبان را به صورتى مطرح كرده است همان طور كه پيشتر در پاسخ حجت الاسلام سيدحسين موسوى تبريزى نوشتم و اينجا هم تكرار كرده و مىگويم نسبت برگزارى جشن پانزدهم شعبان (در سالى كه امام رضوان الله تعالى عليه اعلام عزاى عمومى كرده بودند) به موسسه در راه حق و يا به آيتالله مصباح دادن تهمت است و همه كسانى كه با موسسه در راه حق آشنايى داشتهاند گواهى مىدهند كه اين تهمت است.
و بنده در شگفت هستم جناحى كه هميشه مىگويد گناه فقط بدحجابى نيست بلكه دروغ هم گناه است و تهمت هم گناه است. چطور به راحتى دروغ مىگويند و تهمت مىزنند و يكديگر را تائيد مىكنند.
اگر حجت الاسلام محتشمى اين شجاعت را داشت كه در همان روز اعلام كند اشتباها دروغ گفتهام و تهمت زدهام آن گاه به بقيه ادعاها و حدسهاى ايشان پاسخ خواهم داد.
فقط اينجا اين يادآورى را لازم مىدانم كه براساس حدس و اعتقاد شخصى سخن گفتن آسان است.
ايشان مىگويد من معتقد هستم كه اينها (آقاى مصباح و ...) به مراتب خطرشان براى انقلاب و نظام جمهورى اسلامى بيشتر از خيلى از فرقهها و گروههاى ديگر است و خداى نكرده روزى رسما با نظام جمهورى اسلامى و انقلاب و شخص رهبرى مقابله خواهند كرد.
ديگرى هم ممكن است بگويد من معتقد هستم كه برخى از اصلاحطلبان خطرشان براى انقلاب و نظام جمهورى اسلامى بيشتر از منافقين است. خداى نكرده يك روزى رسما با احكام نورانى اسلام مخالفت نموده و با شخص پيامبر مقابله خواهند كرد.
قرآن فرموده لا تقف ما ليس لك به علم؛ مقصود از اين علم حدس و گمان و اعتقاد شخص برآمده از عقدهها و خودخواهىها و خود محورىها نيست.
اللهم اشهد انى قد عملت بقول على عليه السلام كونا للظالم خصما و للمظلوم عونا
چهارشنبه 12 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: رسالت]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 184]