تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هنگام بى نيازى شكر مى گزارد و منافق هرگاه بى نياز شود طغيان مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798771531




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متكي: با بسته پيشنهادي ايران روند جديدي از تحولات در حال وقوع است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: متكي: با بسته پيشنهادي ايران روند جديدي از تحولات در حال وقوع است
منوچهر متكي در نشست خبري در نمايندگي ايران در سازمان ملل، افزود: در اين بسته موضوعات مهمي را براي به بحث گذاشتن مطرح و اعلام آمادگي شده است و متقابلا ‪ ۱+ ۵‬بسته خودش را داده است .

وي گفت :علاوه بر محتواي اين دو بسته ، گفت و گوهايي در سفر هيات نمايندگي پنج بعلاوه يك به تهران صورت گرفته است و طرفين دارند بررسي مي‌كنند آيا مي توانند مداليته جديدي براي مفاهيم دو بسته طراحي كنند.

مثلا تعيين و مشخص كردن مشتركات در دوبسته و گفت و گوهايي را در اين‌باره آغاز كنند. بنابر اين اجازه دهيد ما نسبت به اين روند جديد با نگاهي جامع برخورد كنيم .

وزير خارجه افزود: در تهران مصاحبه‌اي داشتم و پرسيدند در توكيو ، گروه هشت چنين تصميمي گرفته است . من گفتم به پنج به علاوه يك توصيه مي‌كنم از گام جديدي كه برداشته‌اند حمايت كنند.

وي گفت :آقاي سولانا خواست بررسي كنيم ، پيشنهادات را تدوين كنيم و با توجه به نظراتي كه آنها نسبت به بسته پيشنهادي ما داده‌اند ما هم نظراتمان را به آنها منتقل كنيم و ببينيم آيا مي‌توانيم يك فرمول جديد كاري تعريف كنيم .

از وي سوال شد: شما گفتيد احتمال حمله آمريكا و اسرائيل را نمي‌دهيد اما در صورت چنين حمله‌اي پاسخ ايران چگونه خواهد بود؟
متكي گفت : ايران كشوري است كه در تاريخ ‪ ۷‬هزار ساله خود هيچ پيشينه اي از كشتار انساني ، توليد سلاحهاي كشتار جمعي و سابقه‌اي از تجاوز به كشور ديگري ندارد و آغازگر هيچ جنگي نبوده و طي ساليان طولاني گذشته همه گزارش بازرسي آژانس و اظهارات مدير كل آژانس تاييد اين است كه انحرافي در برنامه ايران ديده نشده است .

وزير امور خارجه ايران تصريح كرد: وقتي چنين كشوري مي‌گويد كه به دنبال سلاح هسته‌اي نيستم ، خوب است كه به اين گفته اعتماد كنيم .

وي اظهارداشت :ما معتقديم دوران سلاح‌هاي هسته‌اي به سر رسيده است اگر سلاح هسته مي‌توانست به حل مشكلي كمك كند بايد از فروپاشي شوروي جلوگيري مي كرد، ، اسرائيل را در جنگ لبنان پيروز مي‌كرد و بايد بتواند آمريكا را در عراق پيروز كند.

متكي گفت :ما نيازي به سلاح هسته‌اي نداريم . ما موقعي كه توسط صدام با كمك آمريكا و شركتهاي اروپايي مورد تجاوز سلاحهاي شييمايي قرار گرفتيم از سلاح شيميايي استفاده نكرديم .

وزير امور خارجه افزود:بنابر اين بحث سلاح هسته‌اي در ايران وجود ندارد.

آمريكايي‌ها اگر از حرف ما قانع نمي‌شوند مي‌توانند به گزارش اطلاعات امنيتي خودشان كه بخشي از واقعيت را نوشته توجه كنند.

وي گفت : ما در ايران از نظام ، انقلاب و استقلال خود دفاع خواهيم كرد.

متكي در ادامه اظهارداشت :ما به عنوان سياسيون و مسوولان ديپلماسي كشور طرقي را كه براي دفاع از كشورمان تعريف كرديم روشن است .اين دفاع ، دفاع در برابر تهاجمات سياسي است ولي اگر بخواهد تهاجمات جنبه نظامي پيدا كند ، آن وقت حق سخن گفتن و اظهارنظر در كشور ما با كسان ديگري مي‌شود،آنهايي كه مسووليت دفاع را برعهده خواهند داشت .

وزير امور خارجه گفت :لذا ما سعي مي‌كنيم كه سياسيون را در دنيا متوجه كنيم ، ادبيات ما روشن است و راهكارهاي ما منطقي و قابل دفاع است و نظاميان هم ادبيات خود را دارند.

وي در ادامه اظهارداشت : بحرانهاي امروز دنيا بحرانهايي است كه بايد توجه بيشتري براي حل آنها شود.

متكي گفت : كساني فكر نكنند عقل كل هستند و آنچه كه آنها فكر مي‌كنند بهترين‌ها است . كساني در دنيا آموخته‌اند كه فقط بايد بگويند و ديگران گوش كنند در حالي كه به نظر من اينها نيازمند اين هستند كه گوش كردن را هم ياد بگيرند چرا كه ديگران هم ممكن است حرفهاي گفتني و شنيدني داشته باشند اگر در گذشته مي‌شد منطق نادرست را تحميل كرد امروز با گسترش ارتباطات در دنيا ديگر چنين امكاني وجود ندارد.

وي همچنين در جواب سوالي در خصوص رفت و آمدهاي ايرانيان به كشور گفت كه سال گذشته بيش از يك ميليون نفر از ايرانيان خارج از كشور به كشورشان آمدند و برگشتند اگر كسي در يك چنين مجموعه‌اي احيانا مسايلي داشته كه از سوي مراجع قانوني مورد سوال واقع شده ، مي‌تواند يك امر طبيعي باشد.

وزير امور خارجه افزود: مدتي قبل هم تعدادي از ايرانيان در آمريكا بازداشت شدند و چندي پيش خانواده‌هاي اين ايراني‌ها به وزارت خارجه مراجعه و خواهان حل مشكل شدند و ما از طريق سفارت سوئيس پيگير حل مشكل اين مشكل هستيم .

متكي همچنين مي‌گويد كه به نامه وزيران خارجه پنج عضو دائم شوراي امنيت و آلمان پاسخ خواهد داد.

اشاره متكي به نامه‌اي با امضاي وزيران خارجه آمريكا، روسيه ، چين ، انگليس ، فرانسه و آلمان است كه خاوير سولانا مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا آن را بيست و پنجم خردادماه به همراه بسته پيشنهادي به وي تقديم كرد.

متكي عصر سه شنبه به وقت نيويورك و در ديدار جمعي از خبرنگاران ارشد رسانه‌هاي آمريكا كه در محل دفتر نمايندگي ايران در سازمان ملل برگزار شد ، گفت: در بحث هسته‌اي ما همواره سعي كرده‌ايم برخوردي منطقي ، قانوني و مبتني بر يك نگاه سازنده داشته باشيم .

وي اظهارداشت: جديدترين تحول در اين زمينه تبادل بسته‌ها است. بسته ايران حدود يكماه و نيم قبل و بسته طرف مقابل دو هفته پيش ارائه شد.

بسته پيشنهادي ايران و بسته گروه پنج بعلاوه يك، ظرفيت خوبي براي كار دارند.

متكي گفت: گفت و گوهاي سولانا در تهران، گفت و گوهايي احترام آميز و قدري متفاوت با گذشته بود و ما به طور جدي، دقيق و با نگاهي سازنده در حال بررسي اين گفت و گوها هستيم .

وزير امور خارجه افزود:ما گفت و گو را اساس خوبي براي پيگيري اين بحث مي دانيم و از نظر محتوايي برخورد هيات‌هاي ‪ ۱+ ۵‬با بسته پيشنهادي ايران را سازنده ديده ايم.

متكي اظهارداشت : طبيعي است كه ما از گفت و گو استقبال و فكر مي‌كنيم زمينه خوبي براي رسيدن به راه حل مورد رضايت طرفين وجود دارد.

وي افزود:اين پيامي بود كه در نامه شش وزير هم ذكر شده بود و اينكه امكان رسيدن به يك راه حل وجود دارد و اين برخورد ، برخورد واقع بينانه‌اي است . ما همه اظهارات آنها و نامه را مورد بررسي قرار مي‌دهيم و بنابر اين ترجيح مي‌دهيم كه بطور تدريجي با هم حركت كنيم و زمينه‌هاي تفاهم را فراهم سازيم .

متكي گفت :ما در سفر سولانا به تهران ، ظرفيت‌هاي شروع گفت و گوها را ملاحظه كرديم و اكنون در حال بررسي هستيم و بخشي از آنها در نامه من مورد اشاره قرار خواهد گرفت ، لذا اجازه بدهيد به مرور و همراه با تحولات حركت كنيم .

*** احتمال ورود اسرائيل به درگيري صفر است
وزير امور خارجه در ادامه كنفرانس خبري، در پاسخ به پرسشي درباره تهديدات اسرائيل عليه ايران گفت كه احتمال ورود اسرائيل به يك درگيري نظامي ديگر تقريبا صفر است.

وي تصريح كرد:پيروزي مقاومت لبنان در واقع افسانه شكست ناپذيري رژيم اسرائيل را در هم شكست و اكنون با يك خلاء مشروعيت مواجه است .

متكي اظهارداشت :شكنندگي در درون ساختار اسرائيل بيش از هر زمان ديگري است و اخيرا به سختي حزب كارگر را متقاعد كردند كه از انحلال پارلمان حمايت نكند.

وي افزود:بعد از شكست اسرائيل در لبنان ، اين رژيم به دنبال سوژه‌هاي مختلفي است كه خود را مطرح سازد و ما پس از آن شكست ، اسرائيل را هرگز در موقعيتي نمي‌بينيم كه تهاجم ديگري به منطقه داشته باشد.

وزير خارجه ايران اظهارداشت : در جريان اشغال كويت شاهد بوديم كه اسرائيل با وجود دريافت موشك وارد جنگ نشد و به نظر مي‌رسد اين سياستي است كه از سوي آمريكاييها ديكته شده است .

*** تهديدهاي نظامي آمريكا جنگ رواني است
متكي تهديدهاي آمريكا عليه تهران را تداوم سياستهاي كهنه جنگ رواني واشنگتن عليه كشورمان عنوان كرد و گفت كه جرج بوش در دوسال گذشته پيرامون احتمال چنين حمله‌اي بارها صحبت كرده و تقريبا هر شش ماه يكبار اين بحث به طور جدي مطرح شده است.

وزير خارجه ايران اظهار داشت: يكسال پيش طرفهاي مختلفي در تماس‌هايي كه داشتند از جزئيات يك حمله قطعي، تاريخ حمله و حتي محل‌هايي كه قرار است هدف قرار گيرند، اطلاعات ريزي مي‌دادند.

وي افزود: ما در مورد آمريكا هم همان موقع كه بيشترين جنگ رواني صورت گرفته بود، مي‌گفتيم كه چنين احتمالي وجود ندارد. وقتي مي‌گوييم احتمال چنين كاري وجود ندارد در حقيقت آنچه را كه نفي مي‌كنيم شانس تحقق چنين خواسته‌اي است و يكي از علت‌هاي آن اين است كه پيامدهاي چنين برخوردي را نمي توانند پيش بيني كنند.

متكي گفت: از طرف ديگر به نظر نمي‌رسد كه افكار عمومي آمريكا پذيراي چنين اقدامي باشد بويژه كه در چند ماه آتي برخي‌ها به اين افكار عمومي نياز دارند.

وزير خارجه ايران افزود:لذا ما براي آمريكا هم چنين احتمالي را نمي دهيم و آن را جنگ رواني مي‌دانيم .

وي اظهارداشت : از سوي ديگر آمريكايي‌ها در ‪ ۳۰‬سال گذشته همواره دنبال دخالت در امور ايران بوده‌اند و همه راهها را هم تجربه كرده اند.

پيدا كردن جاسوس ، حمايت از كساني كه دنبال ناآرامي در داخل كشور بودند، حمايت گسترده از صدام در جنگ عليه ايران و دادن تسليحات شيميايي به صدام براي استفاده عليه ايرانيان در جنگ ، حمايت از گروههاي تروريستي كه برخي از آنها هم اكنون در آمريكا زندگي مي‌كنند ، در كنار تحريم‌هاي اقتصادي ‪ ۳۰‬ساله و تلاش براي اعمال تحريم‌هاي ديگر و اخلال در سازمانهاي بين‌المللي بخشي از كار آمريكايي‌ها بوده است .

متكي گفت :فكر مي‌كنم وقت آن رسيده كه برخي‌ها در آمريكا اين كارنامه ‪۳۰‬ ساله عملكرد واشنگتن در قبال تهران را مورد ارزيابي قرار دهند و من فكر مي كنم كه به نتايج و نكات جالبي مي‌رسند.

وي افزود:بنابر اين الان هم آمريكايي‌ها دنبال اقداماتي هستند اما مردم ما با هشياري مصمم هستند كه از دستاوردهاي انقلاب خود محافظت كنند.

وزير خارجه گفت :ايرانيان شيريني استقلال را با تلخكامي وابستگي عوض نمي كنند و در عين حال به شعار خود مبني بر حمايت از صلح ، ثبات و آرامش ادامه مي‌دهند.

متكي در جواب سوالي درباره اثرات تحريم‌ها روي تجارت ايران گفت : در
 چهارشنبه 12 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 266]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن