تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815268190




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تيترهاي يكسان، سرمقاله‌هاي پراكنده


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: تيترهاي يكسان، سرمقاله‌هاي پراكنده


روزنامه- طرح جديد اقتصادي دولت، بحث‌هاي مربوط به مفاسد اقتصادي و اخبار مربوط به تهديد‌هاي اسرائيل در روزنامه‌هاي امروز انعكاس‌هاي زيادي يافته است.

با اين حال مقالات اصلي مطبوعات به سوژه‌هاي متفرق و پراكنده پرداخته‌اند.

اشكالات نقدي‌كردن يارانه

روزنامه كارگزاران در سرمقاله امروز نوشته است: پرداخت يارانه در همه اقتصادها كم و بيش وجود دارد. به عنوان مثال يكي از اقلام مهم يارانه در كشورهاي صنعتي پرداخت يارانه به بخش كشاورزي است.

حجم عمده يارانه‌ها در ايران به حامل‌هاي انرژي و نيز نان تعلق مي‌گيرد. انتقادهاي عمومي وارده بر پرداخت يارانه در ايران عبارتند از:

1 - حجم يارانه‌ها به مراتب بيشتر از ماليات‌هاي دريافتي توسط دولت از مردم است.

2 - يارانه‌ها هدفمند نيست؛ بدين مفهوم كه پرداخت يارانه به تحقق يك آرمان ملي مهم منجر نمي‌شود.

3 - يارانه‌ها در اقتصاد ايران مصرف بي‌رويه انرژي و اسراف بزرگ در اقتصاد ملي را در پي داشته است.

4 - برخلاف اهداف نظام جمهوري اسلامي كه حمايت از اقشار ضعيف جامعه است يارانه‌ها بيشتر به طبقات پرمصرف جامعه تعلق مي‌گيرد.

با توجه به مطالب فوق اصل تغيير در نحوه تخصيص و پرداخت يارانه‌ها مورد قبول و پذيرش است. لكن موضوع هدفمند كردن يارانه‌ها از همه موضوعاتي كه تاكنون دولت نهم با ساده‌انگاري وارد آنها شده و ناموفق از آنها بيرون آمده است، بسيار وسيع‌تر و پيچيده‌تر است. اولين نكته در مورد حذف حامل‌هاي انرژي پذيرش نظام شناور در قيمت حامل‌هاي انرژي در كشور است. براي فهم بهتر موضوع اشاره به اين نكته ضروري است كه حجم يارانه‌ها طي 3 سال اخير از 30 هزار ميليارد تومان به 90 هزار ميليارد تومان افزايش يافته است. افزايش اخير ناشي از افزايش قيمت‌هاي جهاني نفت از يك سو و ثبات نسبي قيمت‌هاي انرژي در بازار داخلي ايران است.

حال اگر يارانه‌ها حذف شد و نفت همچنان سير صعودي خود را طي كرد، آيا جامعه ايران توان و تحمل افزايش پي در پي قيمت‌هاي بنزين و گازوئيل و گاز را خواهد داشت؟ و آيا حذف يارانه‌هاي سوخت براي بخش توليد ايران در بخش كشاورزي، صنعت و حمل‌ونقل مفيد است؟ آيا بخش كشاورزي ايران بدون يارانه سوخت و يارانه حمل‌ونقل مي‌تواند به حيات خود ادامه دهد؟

آمدن و نيامدن خاتمي مهم نيست

روزنامه رسالت در مقاله‌اي با اشاره به اقدامات جناح دوم خرداد در انتخاب نامزد اصلاح‌طلب نوشته است: نزاع اخيري كه در بين جريانات دوم خردادي بر سر معرفي كانديداي واحد براي انتخابات رياست‌جمهوري آينده پيش آمده، پشت كردن به تمام نظريات و اهدافي است كه 8 سال با شعار آن 2 قوه مهم كشور را در تصاحب داشتند. نزاع لفظي حزب اعتماد ملي و مجمع روحانيون بر سر انتخاب خاتمي در نشست يكشنبه هفته گذشته مجمع، توصيه اكيد دبيركل مشاركت بر آمدن گزينه واحد خاتمي و سكوت ساير جريانات دوم خردادي، تلاش مصرانه سازمان مجاهدين براي دوقطبي كردن فضاي انتخابات آينده و... حكايت از آن دارد كه منافع زودگذر جناحي براي پدرخوانده‌هاي دوم خردادي بيش از توسعه سياسي و تكثر نامزدهاي انتخاباتي اهميت دارد.

رسالت افزوده است: انتخابات رياست‌جمههوري آينده سنگ محك مناسبي براي سنجش ميزان پايبندي تئوريسين‌هاي دوم خردادي به شعار پرطمطراق توسعه سياسي است. آمدن يا نيامدن خاتمي، براي اصولگرايان مسئله‌اي نيست، براي اصولگرايان كارآمدي نظام سياسي و مهندسي رقابت در كشور از اهميت بيشتري برخوردار است. دوم خردادي‌ها نيز بايد اجازه دهند كه فضاي مونولوگ كنوني به محملي براي ديالوگ كليه جريانات دوم خردادي تبديل شود و ساير گروه‌هاي همسو را نيز در بازي خود راه دهند. چه بسا در فضاي چند ضلعي سياست‌ها و منافعي كه آنها در جامعه نمايندگي مي‌كنند از ابهام كمتري برخوردار باشد و اقبال عمومي نيز با آنها همراه شود.

لزوم كارشناسي در طرح‌ها

روزنامه دنياي اقتصاد نوشته است: به جاي بحث‌هاي بي‌فايده در مورد لزوم يا عدم لزوم هدفمند كردن يارانه‌ها، بايد از نظام كارشناسي خواست تا سازگاري اين سياست با ديگر سياست‌هاي دولت از يك سو و همچنين توالي سياست‌هاي مختلف را مورد بررسي قرار دهد. بيان اين مسئله خالي از لطف نيست كه توان كارشناسي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي سابق براي چنين مقاطعي كه قرار است اقدامي بزرگ صورت گيرد به منظور طراحي فرايند اجراي كار شديداً مورد نياز است كه با توجه به تحولات موجود بعيد است انگيزه لازم براي كار كارشناسي در اين زمينه را داشته باشد؛ لذا جاي آن دارد تا دولت در مورد طراحي فرايند اجراي اين سياست از اين زوايه تامل بيشتري كند.

اجبار به مذاكره

روزنامه قدس در مقاله‌اي پرداخته و آورده است: اكنون اسرائيل در موقعيتي قرار دارد كه چاره‌اي جز مذاكره و توافق با حزب‌الله لبنان براي آزادي نظاميان اسير شده‌اش پيش‌رو ندارد. شكست در جنگي كه هدف اعلام شده‌اش آزادي سربازان اسير شده بود نشان داد كه دوران توسعه‌طلبي و زورگويي در شكل سنتي آن به پايان رسيده و اگر قرار است نظاميان اسرائيل را به خانواده‌هاي‌شان بازگرداند، مذاكره از موضع برابر، يگانه راه‌حل است.در ظاهر، كابينه اسرائيل به همين واقعيت توجه داشته است. اين واقعيت كه اسرائيل ديگر قادر نيست با برتري استراتژيك قدرت كلاسيك نظامي مورد حمايت آمريكا و ناتو خواسته‌هايش را به اعراب و فلسطينيان تحميل كند جاي بحث ندارد، علتها را بايد در شكل‌گيري مقاومت اسلامي در لبنان و مناطق اشغالي فلسطين جستجو كرد.

چند سئوال از رئيس‌جمهور

رسول منتجب نيا درسرمقاله امروز اعتماد ملي ادعاكرد:در سال اول رياست‌جمهوري آقاي احمدي‌نژاد، با دو واسطه نقل شد كه ايشان در سفر استاني به سيستان و بلوچستان و در پاسخ به اعتراض يكي از معاونين كه اعتبارات كشور محدود است و چرا اين همه وعده‌هاي ده‌ها ميليارد توماني به هر شهر داده مي‌شود، گفته است: نگران نباشيد 2 سال ديگر امام زمان (عج) ظهور مي‌كند و همه مشكلا‌ت را حل مي‌كند. اين سرمقاله همچنين مدعي شده است: پس از سفر به نيويورك و شركت در اجلا‌س سازمان ملل، در ملا‌قات با آيت‌الله جوادي‌آملي، اظهار كرده است: هنگام سخنراني ‌هاله‌اي از نور اطراف سر و صورت خود مشاهده كردم و همه مخاطبان ميخكوب شده و مجذوب من شدند كه مورد انتقاد و بي‌اعتنايي آيت‌الله جوادي‌آملي قرار گرفت و سي‌دي اين ملا‌قات در سطح وسيع در ميان مردم پخش شده است. ‌

منتجب‌نيا سپس از رئيس‌جمهور پرسيده است: آيا اين نقل قول‌ها و شايعات در محافل خصوصي و عمومي راست است يا دروغ؟ خواهش مي‌كنيم خيلي صريح و شفاف پاسخ دهيد و از كلي‌گويي يا فرافكني يا متهم كردن ديگران پرهيز كنيد. اگر حتي يك مورد آن راست و صادق است شما اين عقيده را كه برخلا‌ف نظريه همه علماي شيعه از صدر تاكنون است، از كجا آورده‌ايد و در برابر آن همه روايت معتبر و فرمايشات بزرگان شيعه چه پاسخي داريد؟ اگر راست است، مقصود شما از بيان اين مطالب غيرواقعي چيست؟ آيا تصور مي‌كنيد اين سخنان، مي‌تواند نارضايتي و اعتراضات مردم را نسبت به گراني، تورم و سوءمديريت دولت توجيه كند؟

مظلوميت برج ميلاد

روزنامه ابرار با انتقاد از يك برنامه تلويزيوني نوشته است: در شبكه سوم سيماي جمهوري اسلامي ايران برنامه‌اي را شاهد بوديم كه موضوع آن ساخت پروژه برج ميلاد بود. مهمانان اين برنامه طراح سازه برج ميلاد و مجري آن بودند.

مجري اين برنامه بدون حداقل اطلاعات تخصصي و علمي با طرح سؤالاتي كه يك محصل دبستاني شايد از او بيشتر مي‌دانست اين برنامه را كه مي‌توانست پرمحتوا و غني باشد به برنامه‌اي ابتدايي كه به نوعي توهين به اين مدعوين بزرگ كه نتوانستند عظمت كار خود را از طريق سيما به مردم ارائه كنند، بود. دو تن از مديران لايق و مبتكر در اين برنامه حضور داشتند، ولي واقعاً جفاي بزرگ‌ سيما به اين خدمتگزاران خاموش بود. ملاحظه كنيد سؤالات مجري اين برنامه از دست‌اندركاران ساخت اين پروژه بزرگ كه تعداد لامپ‌هاي روشن در شب و در راس برج را مي‌پرسيد! خنده‌آور است و البته از نوع خنده‌هاي تلخ!

راي بي‌سابقه قاضي آمريكايي

‌روزنامه نيويورك‌سان نوشت: يك قاضي فدرال در شيكاگو با صدور حكمي كه بي‌سابقه به‌نظر مي‌رسد از دولت ايران خواست با اجابت درخواست قربانيان تروريسم كليه اموال و دارايي‌هاي خود در آمريكا را مشخص كند.اين روزنامه آمريكايي خبر داد: بلانچ مانينگ، قاضي پرونده الواح گلي ايران در شيكاگو، هفته گذشته با رد توصيه دولت بوش راي داد: دولت ايران بايد از درخواست قربانيان تروريسم درخصوص افشاي همه دارايي‌هاي مالي، ملكي و ساير اموال خود در آمريكا تبعيت كند.اين در حالي است كه در نوامبر 2007 مقامات آمريكايي با ارائه يك بيانيه رسمي در حمايت از موضع ايران اعلام كردند: اين كشور ملزم به تعيين صورت همه دارايي‌هاي خود در آمريكا نيست.

براساس اين گزارش راي قاضي مانينگ در چارچوب پرونده‌اي است كه طي آن قربانيان تروريسم به‌دنبال مصادره هزاران لوح باستاني ايران هستند كه در موزه‌اي در دانشگاه شيكاگو نگهداري مي‌شود.شاكيان اين پرونده كه بازمانده بمب گذاري 1997 در يك مركز خريد در بيت‌المقدس هستند ادعا مي‌كنند ايران با همكاري حماس در اين حادثه تروريستي دست داشته و از اين‌رو به‌دنبال آن هستند كه الواح باستاني متعلق به ايران در موزه دانشگاه شيكاگو را به‌عنوان غرامت مصادره كنند.يك قاضي فدرال در واشنگتن سال 2003 عليه دولت ايران راي داد و اين كشور را به پرداخت 251 ميليون دلار خسارت به قربانيان محكوم كرد.

قاضي مانينگ گفت: شاكيان به‌دنبال دريافت اطلاعاتي درباره مبدا آثار باستاني ايران و البته همه اموال اين كشور در آمريكا هستند و تهران نمي‌تواند براي دفاع از آثار باستاني وارد پرونده شيكاگو شود!وي افزود: ايران قبلا به‌طور داوطلبانه متعهد شد كه درخواست‌هاي شاكيان را اجابت كند و به تقاضاي آنها درباره شناسايي اموال خود در آمريكا پاسخ دهد.براساس اين گزارش حدود 10 ميليارد دلار دارايي ايران به‌دنبال گروگان گيري سفارت آمريكا در تهران در اوايل انقلاب مسدود شد.به‌عنوان بخشي از يك توافق منجر به آزادي گروگان‌هاي آمريكايي، پرونده شكايت ايران از اين اقدام آمريكا به يك دادگاه بين‌المللي ارجاع شد كه همچنان در دادگاه لاهه در جريان است.

نيويورك سان در پايان نوشت: بعيد است قربانيان تروريسم بتوانند اين دارايي‌ها را تعقيب كنند اما فهرستي كه ايران ملزم به تهيه آن شده است مي‌تواند باعث شناسايي ساير اموال اين كشور در آمريكا شود.

تاريخ درج: 11 تير 1387 ساعت 13:49 تاريخ تاييد: 11 تير 1387 ساعت 14:07 تاريخ به روز رساني: 11 تير 1387 ساعت 14:06
 سه شنبه 11 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 139]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن