تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. دعاى ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815581788




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي وضعيت مسكن مهر در خراسان جنوبي طرحي كه به يك انقلاب در بخش مسكن خواهد انجاميد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بررسي وضعيت مسكن مهر در خراسان جنوبي طرحي كه به يك انقلاب در بخش مسكن خواهد انجاميد
خبرگزاري فارس: طرح مسكن مهر از سوي دولت نهم با هدف كاهش و حذف هزينه زمين از قيمت تمام‌شده ساختمان براي انطباق با توان مالي خانوارهاي كم‌درآمد و متوسط در‌نظر گرفته شده و به عقيده بسياري از كارشناسان نهضتي است كه به يك انقلاب در بخش مسكن منجر خواهد شد.


به گزارش خبرگزاري فارس از بيرجند، اين طرح در قالب واگذاري حق بهره‌برداري از زمين براي ساخت مسكن كوچك با متوسط زير‌بناي 75 متر مربع به صورت اجاره 99 ساله از سال گذشته كليد آن در كشور و به تبع آن در خراسان جنوبي زده شد كه در عمر كوتاه خود تاكنون تاثيرات بالايي در بازار مسكن و زمين در سطح كشور و به‌خصوص در برخي شهرها از جمله بيرجند داشته است كه راكد ماندن بازار مسكن و زمين و كاهش قيمت‌ها در برخي نقاط شهري دليلي بر موفقيت اين طرح در استان است.
براي اجراي طرح مسكن مهر در خراسان جنوبي با وجود برخي موانع، اقدامات گسترده‌اي از همان ابتدايي كه بنا بر اجراي آن بود، انجام گرفت و ادارات مربوطه از قبيل تعاون، مسكن و شهر‌سازي، بنياد مسكن، بانك مسكن و تعاوني‌هاي استان از نخستين روزهاي اجراي طرح فعالانه در‌پي اجراي دقيق مسكن مهر با اجاره 99 ساله بودند.
تصميم‌گيري در مورد بافت فرسوده شهري و توسعه بافت شهري از مهم‌ترين اقداماتي بود كه در يك سال اخير به منظور ثبات در قيمت زمين، مسكن و اجاره‌ها در استان انجام شد كه مهم‌ترين دستاوردهاي اين طرح به قرار زير است:

واگذاري زمين به همه متقاضيان تا پايان سال جاري
مدير كل تعاون خراسان جنوبي در خصوص اجراي طرح مسكن مهر در نشست خبرگزاري فارس گفت: از همان ابتدايي كه بنا شد طرح مسكن مهر در استان اجرا شود ما فعالانه نسبت به اطلاع‌رساني و ثبت‌نام بر اساس شرايط مشخص اقدام كرديم و تاكنون 23 هزار و 500 نفر در سايت اداره كل تعاون متقاضي طرح مسكن مهر شده‌اند كه تعداد متقاضيان واجد شرايط 16 هزار و 700 نفر بود كه به مسكن و شهرسازي معرفي شدند.
حسين خوش‌آيند افزود: از اين تعداد 11 هزار و 200 نفر سهم بيرجند، دو هزار نفر قاين، 600 نفر نهبندان، يك هزار و 600 نفر فردوس، بشرويه و اسلاميه، 520 نفر سرايان، 365 نفر درميان و 185 نفر سهم سربيشه بود.
وي ادامه داد: براي حدود 10 هزار و 600 نفر زمين در استان واگذار شده كه در برخي از شهرها اين ميزان حتي بيش از نياز مردم بوده است.
مدير كل تعاون خراسان جنوبي از واگذاري زمين براي پنج هزار و 333 نفر در بيرجند خبر داد و اظهار داشت: تا پايان سال جاري به همه متقاضيان زمين تحويل مي‌شود.
خوش‌آيند تصريح كرد: تعاوني‌ها در مراحل مختلف، برخي كار ساخت و ساز را آغاز و در مرحله اسكلت‌بندي و برخي نيز در مرحله تهيه نقشه هستند.

دولت نهم به صورت يك نهضت وارد بحث مسكن شد
رئيس سازمان مسكن و شهرسازي خراسان جنوبي نيز مسكن را يكي از نيازهاي اساسي مردم دانست و گفت: دولت در براي رفع اين نياز اقداماتي انجام داده است به طوري كه در گذشته تهيه طرح جامع مسكن اجرا و مطالعاتي داشت كه حول 9 محور و 55 برنامه تدوين شد و در برخي از مراجع به تصويب رسيد و برخي هم اجرايي شد.
علي جعفري افزود: دولت نهم به‌ شكل نهضت در ارتباط با بحث مسكن وارد شد و تقريبا مجموعه كل كشور و مجلس درگير آن شدند، به‌ طوري كه در سال 85 قيمت مسكن شرايط خاصي را پيدا مي‌كرد و اين باعث چاره‌انديشي مسئولان نظام براي برخورد با اين مسئله شد و اقدامات اوليه در سال 86 آغاز شد.
وي ادامه داد: در سال گذشته در قالب بند د تبصره شش قانون بودجه بسته‌اي تصويب شد كه هم رويكرد حاكميتي داشت و هم با رويكرد تشويقي همراه بود و بر اين اساس تمامي فاقدان مسكن و سرپرست خانوار واجد شرايط تعيين شدند و در قالب تعاوني‌هاي مسكن و با كمك مسكن و شهرسازي بنا شد زمين به صورت اجاره 99 ساله تهيه شود.
رئيس سازمان مسكن و شهرسازي خراسان جنوبي با بيان اينكه همزمان و قبل از اين طرح‌ها نظام‌هاي مختلف تعريف شده و موارد مرتبط با طرح مسكن مهر وجود داشت، تصريح كرد: تمام متقاضيان در قالب تعاوني‌هاي مسكن و سايت ثبت‌نام كردند و با برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري در سال گذشته براي اين افراد زمين پيش‌بيني شد.

پرداخت تسهيلات 15 ميليون توماني مسكن مهر
رئيس سازمان مسكن و شهرسازي خراسان جنوبي زير‌بناي واحد‌هاي طرح ياد شده را به ازاي هر واحد 75 متر برشمرد كه نبايد از اين حد تجاوز كند و اظهار داشت: گروه كم‌درآمد با در نظر گرفتن تسهيلات 15 ميليون توماني و تسهيلات يارانه‌اي در اين طرح پيش‌بيني شده بودند و در همين راستا در خراسان جنوبي در سال 86 حدود براي 11 هزار واحد تامين زمين شد.
وي از تامين زمين علاوه بر ميزان ياد شده در طرح مسكن مهر در سال گذشته خبر داد و گفت: در مجموع با اين واگذاري‌ها و پروژه‌هاي مشاركتي و فرهنگيان بالاي 15 هزار واحد مسكوني زمين دريافت شده و در دست احداث است.
رئيس سازمان مسكن و شهرسازي خراسان جنوبي برآورد نياز‌سنجي در سال 85 در بحث مسكن شهري را بيش از 10 هزار واحد و مسكن روستايي را چهار هزار و 500 واحد برشمرد و افزود: تا پايان برنامه چهارم در بخش شهري 17 هزار واحد مورد نياز بوده كه با توجه به حجم بالاي ثبت‌نام شدگان، اكنون حدود 25 هزار واحد در بحث مسكن شهري مورد نياز است.
جعفري اضافه كرد: در بخش بنياد مسكن نيز در طول دو سال گذشته، معادل همين ميزان در مسكن روستايي واگذاري تسهيلات صورت گرفته و ظرف يكي دو سال آينده مجموع ساخت و سازهايي كه از اين طريق واگذار مي‌شود حدود 40 تا 50 هزار واحد است.
وي ادامه داد: علاوه بر اين وضعيت استان در بخش مسكن از نظر كيفيت افزايش نشان مي‌دهد، در صورتي كه مجموعه واحد‌هاي مسكوني شهر و روستاي استان حدود 150 هزار واحد است كه با مقاوم‌سازي اين واحد‌ها در يك پروسه سه تا چهار ساله حداقل 30 درصد ساخت و سازهاي مسكن استان از نظر كيفيت مناسب و به روز خواهند شد.

حل مشكل تامين زمين در 90 درصد شهرهاي خراسان جنوبي
رئيس سازمان مسكن و شهرسازي خراسان جنوبي در پاسخ به اين سئوال كه با اين همه اقدامات، علت بخش از گراني‌ها چه بوده است، گفت: بخشي از افزايش قيمت‌ها جنبه رواني داشته و بخشي نيز به علت عدم تعادل در عرضه و تقاضا بوده است.
جعفري يادآور شد: براي حل اين مشكل، در برخي از شهرستان‌ها بيش از نياز واگذاري زمين صورت گرفته است، به عنوان مثال در بيرجند شش هزار، قاين بالاي يك هزار، نهبندان 750 واحد، خوسف معادل جمعيت موجود شهر، سربيشه معادل 70 درصد واحد‌هاي مسكوني موجود و اسديه با شرايط خاص آن 400 واحد معادل 100 درصد جمعيت آن ساخت و ساز و يا زمين واگذار شده است.
وي تصريح كرد: 512 واحد در شهر سرايان، يك هزار واحد در فردوس، 400 واحد در بشرويه، 100 واحد در اسلاميه و در زهان، حاجي آباد و نيمبلوك قاين نيز 450 واحد زمين واگذار شده است.
رئيس سازمان مسكن و شهرسازي خراسان جنوبي با بيان اينكه در 90 درصد شهرهاي استان مشكل زمين نداريم، افزود: در 10 درصد باقي مانده نيز با اقدامات بنياد مسكن و توافق‌اتي كه با اوقاف شده زمين تامين مي‌شود.
جعفري عمده مشكل تامين زمين را در بيرجند برشمرد و گفت: بنا به دلايلي از جمله احتمال هجوم يك‌باره، 50 درصد متقاضيان را هنوز در بيرجند پاسخگويي نكرده‌ايم، اما امكان‌سنجي خوبي شده و تنها در اراضي پادگان بيرجند از اوايل سال 85 براي ساخت حدود 20 هزار واحد پيش‌بيني شده كه وارد محدوده شود و علاوه بر اين، 45 هكتار در علي‌آباد معصوميه وارد محدوده شهر شده و از طرفي امكان‌سنجي خوبي در شمال شهر شده است.

افزايش ميزان بهسازي مسكن روستايي از 300 واحد به 7 هزار واحد
مدير‌كل بنياد مسكن خراسان جنوبي نيز در اين نشست، با بيان اينكه مسئله مسكن روستايي از چندين سال گذشته در دستور كار دولت‌ها بوده است، گفت: روند فراهم شدن امكانات و تسهيلات در بخش مسكن توسط دولت طي سه سال گذشته قابل مقايسه با سال‌هاي قبل نيست.
علي‌اصغر آسماني‌مقدم افزود: تا قبل از سال 84 سالانه در كل شهرهاي استان، امكانات و تسهيلات براي ساخت و ساز حدود 300 تا 350 واحد مسكوني روستايي در استان فراهم بود و اين در حالي است كه هم‌اكنون سالانه بالغ بر هفت تا هشت هزار منزل مسكوني روستايي در استان بهسازي مي‌شود.
وي توجه دولت نهم را در امر احداث و مقاوم‌سازي واحدهاي مسكوني روستايي بسيار جدي، چشمگير و داراي سرعت دانست و تصريح كرد: توجه به وقوع بلاياي طبيعي، عدم برخورداري منازل مسكوني روستايي از استحكام كافي و وارد شدن خسارت به روستاييان به عنوان سرمايه ملي، در دولت‌هاي قبل هم بود ولي اين نگاه در دولت نهم قابل مقايسه با گذشته نيست.

جذب كليه سهميه بهسازي مسكن روستايي استان
مدير‌كل بنياد مسكن خراسان جنوبي به ساخت سالانه 200 هزار واحد مسكوني روستايي با تسهيلات ويژه در دولت نهم در كشور اشاره كرد و گفت: در سال 84 اعتبار هفت هزار واحد مسكوني روستايي توسط دولت براي استان تصويب شد كه تأمين اعتبار و تمام تسهيلات مورد نياز اين هفت هزار واحد جذب و كار اجرايي آن آغاز شد.
آسماني‌مقدم سهميه سال 85 استان را در بخش بهسازي مسكن روستايي پنج هزار و 100 واحد و سهميه سال 86 را هشت هزار واحد عنوان كرد و اظهار داشت: سهميه سال 85 استان جذب و سهميه سال گذشته نيز در حال جذب است.
وي تصريح كرد: از اين تعداد تاكنون 16 هزار و 688 نفر به بانك‌ها معرفي، 13 هزار و 229 نفر موفق به عقد قرارداد، 11 هزار و 968 نفر آغاز به كار كردند كه 9 هزار و 299 واحد در مرحله پوشش سقف و شش هزار و 100 واحد نيز به پايان رسيد كه هم‌اكنون مردم در آن ساكن شده‌اند.

حل كامل مشكلات تأمين زمين روستايي
مدير‌كل بنياد مسكن خراسان جنوبي با تأكيد بر اينكه در بخش مسكن روستايي زمين و تسهيلات به مقدار مورد نياز آماده واگذاري است، گفت: داخل شهرهاي استان نيز امكانات خوبي فراهم شده و بر اساس ذائقه‌هاي مردم، روش‌هاي مختلف پايه‌گذاري شد و هر كس با تواني كه دارد مي‌تواند صاحب مسكن شود.
آسماني‌مقدم در ادامه ‌افزود: براي افراد با درآمد پايين هم كه نمي‌تواند خودشان را با تعاوني‌ها وفق دهند روستاهاي اطراف شهر براي مسكن‌دار شدن اين قشر از جامعه سازماندهي و آماده است و زمين‌ها با قيمت پايين و تسهيلات مناسب در اختيار آنان قرار گرفته و طرح براي آن اجرا شده است.
وي اذعان داشت: هدف ما نبايد اين باشد كه دولت همه كار را در خصوص مسكن‌دار شدن مردم انجام دهد و اين مردم هستند كه بايد از اين فرصت‌ها و امكانات تأمين شده از سوي دولت استفاده كنند.

معرفي 118 طرح به بانك مسكن
مدير شعبه‌هاي بانك مسكن خراسان جنوبي نيز توزيع عادلانه منابع در تمام نقاط كشور به خصوص در مناطق محروم و اقشار كم‌درآمد را از مهم‌ترين اهداف دولت در بخش مسكن و اشتغال دانست.
مجيد قاسم‌زاده در نشست خبرگزاري فارس در خراسان جنوبي افزود: در سال 84 و از محل طرح‌هاي زودبازده و اشتغال به بانك مسكن استان براي تأمين مسكن مردم و فعاليت ساخت شامل تعاوني‌ها و انبوه‌سازان تعداد 118 طرح معرفي شد.
وي با بيان اينكه مجموع اعتبارات سال 84 و 85 بانك مسكن استان 125 ميليارد ريال بوده است، تصريح كرد: كل اين اعتبار از سوي اين طرح‌ها جذب و يك هزار و 500 واحد مسكوني ساخته شد.
قاسم‌زاده اشتغال‌زايي اين طرح‌ها را حدود سه هزار نفر برشمرد و اظهار داشت: بر اساس تفاهم‌نامه با مسكن و شهر‌سازي 123 ميليارد ريال در سال 86 به طرح‌هاي مسكن اختصاص يافت كه از اين ميزان 42 ميليارد ريال براي يك هزار و 41 واحد مسكوني جذب شد.

كاهش 40 درصدي قيمت زمين و مسكن در خراسان جنوبي
همچنين رئيس اتحاديه املاك بيرجند با بيان اينكه با اجراي طرح مسكن مهر بازار مسكن و زمين استان راكد شده است، گفت: در برخي مناطق استان شاهد كاهش قيمت 40 تا 50 درصدي هستيم.
عليرضا اربابي دليل اصلي افزايش بي‌رويه قيمت‌ها در سال 84 در بخش مسكن خراسان جنوبي را استان شدن، مهاجرت و امنيت برشمرد و تصريح كرد: انتظار مي‌رود با ادامه طرح موفق مسكن مهر افت قيمت‌ها همچنان در استان ادامه يابد.
وي افزود: البته بايد تعادل همچنان حفظ شود و برنامه‌هاي ما به گونه‌اي باشد كه بي‌رويه قيمت‌ها را كاهش ندهيم، زيرا در صورتي كه بي‌رويه قيمت‌ها افت كند، باز شاهد عدم ثبات خواهيم بود.
..................................................................................
گزارش از سميه صديق‌نژاد خبرنگار خبرگزاري فارس در بيرجند
..................................................................................
انتهاي پيام؛/ر
 سه شنبه 11 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 279]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن