تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):تقوای خدا پیشه کنید و دینتان را با ورع و تقوا حفظ کنید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805565050




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هفته نامه آلماني اشپيگل بررسي كرد:چرا تحريم‌ها عليه ايران اثري ندارد؟


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: هفته نامه آلماني اشپيگل بررسي كرد:چرا تحريم‌ها عليه ايران اثري ندارد؟
در آخرين ديداري كه مقامات رسمي ايران در برلين داشتند، چنين ابراز كردند كه "بازار ايران را از دست ندهيد، اگر شما حاضر به عرضه محصولات خود نشويد ما به دنبال جايگزين هاي ديگري خواهيم رفت و آن وقت تغيير عقيده ما بسيار دشوار است."
يك هفته نامه آلماني در شرايطي كه اتحاديه اروپا هفته گذشته تحريم هاي جديدي را عليه ايران تصويب نمود، تأكيد كرد به نظر نمي رسد تحريم ها عليه ايران بتواند كاري از پيش ببرد، هر چند كه اين امر به عنوان آخرين گزينه در مقابل ايران استفاده مي شود و لي نتيجه بخشي آن در ابهام است. سؤال اينجاست كه آيا تحريم ها بر ايران اثر خواهد كرد؟

به گزارش رجانيوز، اشپيگل در مقاله اي با عنوان "آيا تحريم ها بر ايران كارگر خواهد بود؟"، ضمن بيان مطلب فوق، درخصوص سفر اخير سولانا به ايران ادعا كرد وي در اين سفر، نامه 3 صفحه اي به وزير امور خارجه ايران ارائه داده است كه ايران را به عنوان يكي از بزرگترين تمدن هاي جان شناخته شده است و حتي در پايان نامه امضاء رايس نيز مشاهد ه مي شود. متكي مي خواست بداند واقعاً اين امضا، امضاي رايس است يا كپي آن، كه در پايان جلسه متكي نامه را مچاله كرده و در مقابل روزنامه نگاران و دوربين ها با غرور اعلام كرد:" اين نامه اي ازطرف شيطان بزرگ است و في نفسه ارزشي ندارد."

از سوي ديگر، تهديدها در مورد ايران در حال افزايش است. اوايل ژوئن، بيش از 100 هواپيماي اسرائيلي در مانوري نظامي بر فراز درياي مديترانه به پرواز درآمدند و مسافت 1400 كيلومتري را طي كردند كه البته اين همان مسافتي است كه اين هواپيماها بايد طي كنند تا بتوانند به تأسيسات غني سازي اورانيوم ايران در نطنز تعرض كنند.

حال سؤال اين است كه آيا گروه 6 مي توانند بر ايران تأثيري داشته باشد يا نه؟ آيا اقدامات تحريمي كه به ايران تحميل مي شود، نتيجه بخش است يا نه؟ تحريم هاي شديد عليه ايران باعث پرداخت هزينه بسياري براي ايرانيان شده است و لي ايران همچنان درصدد ادامه راه است و تمايلي به توقف غني سازي ندارد.

ايالات متحده از سال 1979 تا به حال و شوراي امنيت كه به عنوان گروه 6 شناخته مي شوند، تا به حال در 3 مرحله اقدامات تحريمي شديدي را عليه ايران در نظر گرفته اند. تنها در آخرين تحريم ها كه هفته گذشته از سوي اروپاييها اتخاذ شد، مسدود كردن دارايي هاي ايران و جلوگيري از سفر دولتمردان سياسي، دانشمندان و مقامات نظامي به اين محدوديت ها اضافه شد.

با وجود همه اين تحريم ها، اين سؤال مطرح مي شود كه آيا اين اقدامات به اندازه كافي بوده است كه بتواند ايراني را كه ادعا مي كند تنها در صدد دستيابي به اهداف غير نظامي است، تسليم كند؟

تحريم هاي مالي و تجاري به ندرت پاسخ مي دهد و موفقيت انگيز است. حداقل در خاورميانه كه اينگونه است. دقيقاً پس از اولين حمله امريكا به عراق در سال 1991، سازمان بين الملل تا 13 سال تحريم هايي را عليه اين كشور كليد زد اما نتوانست رژيم صدام را از پاي درآورد و با وجود اينكه اين تحريم ها صدام را به شدت ضعيف كرده بود ولي اثربخش نبود.

بنا براظهارات مشاور سابق امنيتي امريكا، "برنت اسكو كرفت"، صدام هرگز اقدام اساسي براي تجديد ساختار و ترميم ارتش خود پس از تهديدات سال 1991 نكرد، با وجود اينكه سخت تحت فشار بود. بنا به گفته مشاوران ارشد رئيس جمهور سابق امريكا، بيل كلينتون هنوز بر اين عقيده پافشاري مي كند كه تحريم ها باعث شد صدام براي همسايه هايش تهديدي به نظر نرسد و به نوعي ايران نيز در همان جو قرار دارد.

به نظر مي رسد علت بي نتيجه ماندن تحريم ها اين بوده است كه ما به فكر هيچ جايگزين واقع گرايانه ديگري نبوده ايم. پس مي ماند تحريم همه جانبه كساني كه با ايران رابطه اقتصادي دارند و گزينه دوم، جنگ است.

در حال حاضر، اعتراضات زيادي درآلمان در مورد تحريم مالي ايران وجود دارد. اين در حالي است كه وزير اقتصاد آلمان در پي مسدود شدن دارايي هاي بانك ملي ايران از طرف "اگينهارد ويتز" رئيس شركت توليدكنندگان لوله هاي گازي، نامه اي دريافت كرده است كه مي گويد: "من از اين تصميم شوكه شدم زيرا اين امر باعث خواهد شد مبادلات اقتصادي ما با ايران پايان بپذيرد." اين شركت دراين راستا حركت مي كند كه بتواند با ايجاد خط لوله گاز ايران با اروپا تا سال 2013 وابستگي خود به گاز روسيه را كاهش دهد اما اين تحريم باعث مي شود كه ما به كشورهاي ديگري مانند دوبي و كويت روي بيا وريم، كه بايد اين محصولات را از خاك ايران عبور دهيم.

بانك ملي ايران يك بانك ملي و دولتي محسوب مي شود و بزرگترين بانك ايران است كه داراي 45 هزار نيرو و 3 هزار شعبه در سراسر جهان است و سرمايه اي حدود 59 ميليارد دلار دارد.

علي رغم محدوديت هايي كه براي اين بانك در آلمان به اجرا درآمده است، هنوز اين بانك پابرجاست و به كار خود ادامه مي دهد. محدود كردن دارايي هاي اين بانك در آلمان، همزمان در روسيه باعث افزايش سقف معاملات اين بانك شده است. بعلاوه بانك ملي در امارات متحده عربي داراي 7 شعبه مي باشد كه مي توان آن را بزرگترين دروازه معاملاتي ايران با جهان خارج دانست.

ميزان صادرات ايران با آلمان تا آخر سال 2006به حدود 2/5 ميليارد دلار در سال مي رسيد كه سهم زيادي درتجارت ايران با شركاي خود ايفا مي كند اما با فشارهايي كه از سوي امريكا اعمال شد، ميزان صادرات آلمان به ايران در سال 2007 به 23/3 ميليارد دلار رسيد كه چيزي حدود نصف اين ميزان در سال 2006 است.

در حال حاضر بانك هاي آلمان در مخمصه و فشار زيادي قرار دارند زيرا محدوديت معامله با ايران و تبديل شدن به قانون باعث فشار زيادي به آنان شده است و آنان را در معرض ضرر بسياري قرار داده است. "دوشزبانك" و "بيمه اليانزو" توابع بانك درسنر بانك با تحت حمايت قار گرفتن از سوي امريكا تا حدودي خود را باز يافته اند و كامرز بانك نيز كه يكي ديگر از بانك هاي معتبر و بزرگ در آلمان محسو ب مي شود نيز سرانجام تسليم خواسته واشنگتن شد.

آيا جنگ نتيجه بخش خواهد بود؟

به نظر مي رسد ايران در پي يافتن بازارهاي جديدي است و سهم بسزايي را در تجارت جهان امروز ايفا مي كند و اين تحريم ها چندان نتوانسته است دردي را درمان كند. تحريم ها عاجز از ضربه زدن به ايران است.

در آخرين ديداري كه مقامات رسمي ايران در برلين داشتند، چنين ابراز كردند كه "بازار ايران را از دست ندهيد، اگر شما حاضر به عرضه محصولات خود نشويد ما به دنبال جايگزين هاي ديگري خواهيم رفت و آن وقت تغيير عقيده ما بسيار دشوار است."

به گفته احمدي نژاد رئيس جمهور ايران، سهم سرمايه گذاري ايران در اروپا بالغ بر 75 ميليارد دلار است و به گفته مقامات ايراني، چنانچه اين مبلغ از اقتصاد اروپا خارج شود، باعث كمبود منابع و تأثيرات بسيار بدي بر روي اقتصاد جهان خواهد شد.

ايران در حال حاضر به دنبال جايگزيني كشورهاي ديگر جهان در مبادلات خود از جمله كشورهاي آسيايي است. به عنوان مثال، سهم مبادلات ايران با كشور چين رو به افزايش است و از سال 2005 تا به حال از 10 ميليارد دلار به 5/18 ميليارد دلار رسيده است. همچنين سهم مبادلات ايران با پاكستان و هند نيز رشد چشمگيري داشته است. روابط ايران با كشورهاي عربي در حوزه خليج فارس نيز به شدت افزايش داشته است. به علاوه بسياري از كشورهاي آسيايي و اروپايي به جز ايالات متحده در پي يافتن واسطه هايي در حومه خليج (فارس) هستند كه بتوانند با واسطه و با استفاده از دلال ها با ايران به معامله بپردازند.

افزايش ميزان صادرات به ايران از شركاي جديد در خاور دور (بر حسب ميليارد دلار)

لازم به ذكر است بيشتر فشار تحريم ها بر ايران در حوزه لوازم يدكي صنايع هوايي است، اگرچه اين صنايع مي توانند با واسطه دلال ها اقدام به خريد اين تجهيزات كنند ولي باعث مي شود از نظر همكاري هاي نقل و انتقالات هوايي بين المللي (IATA) دچار مشكل مي شود و براي گرفتن گواهينامه ترخيص از شركت هاي هوايي دچار مشكل خواهد شد كه صنايع هوايي ايران در حال حاضر درصدد قطع برخي از اين موارد روتين است.

اما تحريم ها در برخي بخش هاي انرژي جواب داده است. ايران كه از سال 1979 مورد تحريم واقع شده است، در منابع نفتي سومين و در منابع گازي دومين كشور جهان است اما با اين حال، روند توليد هر بشكه نفت از 6 ميلياد به 9/3 ميليارد در روز رسيده است كه بنا بر تحقيقات انجام شده علت اين است كه ايران بيشتر آن را مصرف داخلي مي كند.

اسرائيل بارها گفته است تحمل نمي كند كه ايران دسترسي به بمب اتمي داشته باشد و بارها ايران را تهديد به حمله كرده است.

اما زمان اين جنگ كي خواهد بود؟

بنابر اظهارات "فلينت لورتي" يكي از كارشناسان خاورميانه كه مي گويد: "كساني نمي خواهند در حال حاضر در منطقه جنگي رخ دهد." به نظر مي رسد وقت آن رسيده است كه رئيس جمهور جديدي به كاخ سفيد وارد شود تا بتواند تغييرات جديدي اعمال كند. "ريچارد پريلي" يكي از مشاوران ارشد رامسفلد نيز همين ديدگاه را دارد.
 سه شنبه 11 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 327]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن