تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر خانه‏اى كه ميهمان بر آن وارد نشود، فرشتگان واردش نمى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820113397




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به وضعيت بارش در سال زراعي جاري در استان سمنان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به وضعيت بارش در سال زراعي جاري در استان سمنان
استان سمنان به سبب موقعيت جغرافيايي ان وهمجواري با كوير مركزي يكي از مناطق گرم و خشك ايران است و تغييرات بارش ، عدم پراكنش زماني و مكاني مناسب بارش و نوسانات دما از خصوصيات دائمي اين استان است.

در اين حال وقوع خشكسالي با دوره بازگشت كوتاه مدت را نيز هر چندسال يك بار در اين استان شاهد هستيم.

سال زراعي جاري با لحاظ شرايط خاص جوي از جمله ناچيز بودن ورود سيستمهاي رطوبتي مناسب ، كمبود و عدم دريافت نزولات جوي مناسب ، وقوع دماي پايين و سرماي طولاني مدت در بهمن و دي ماه سال گذشته و افزايش ناگهاني دماي هوا در اسفند پارسال و بهار امسال ، وزش بادهاي شديد و افت رطوبت نسبي ، شاهد وقوع پديده خشكسالي در سطح استان به طور گسترده و كم سابقه هستيم.

به گزارش اداره كل هواشناسي استان سمنان بارش ماهانه مهر و ابان سال زراعي جاري در استان كمتر از ميانگين دوره آماري و مدت مشابه سال گذشته بود اما در آذرماه به لحاظ بارش‌هاي مطلوب تا حدودي اين كمبود جبران شد.

براساس اين گزارش در پايان فصل پاييز بارش در استان ‪ ۶۲‬درصد نسبت به بلند مدت و دو درصد نسبت به سال قبل آن افزايش داشت.

اين گزارش ادامه داد : شروع فصل زمستان با بارش مناسب همراه نبود و متوسط بارش در ديماه نسبت به دوره آماري و سال قبل آن با كاهش مواجه بود و اين روند در بهمن ماه ادامه پيدا كرد.

براساس اين گزارش اسفند ماه كه فصل رويشي و دوره نياز آبي گياهان است به لحاظ شرايط خاص جوي از جمله وقوع دماي بالا و وزش بادهاي شديد، افت رطوبت نسبي و عدم ورود سامانه رطوبتي مناسب شاهد كاهش شديد بارش نسبت به دوره آماري و سال قبل آن بود به طوريكه ميانگين بارش در استان به يك ميلي متر رسيد و اين روند همچنان ادامه دارد.

به گزارش اداره كل هواشناسي استان سمنان اين استان در سال زراعي جاري با كمبود ‪ ۴۷‬درصدي بارش مواجه است.

بر اساس اين گزارش استان سمنان در سال زراعي جاري تنها ‪ ۵۳‬درصد بارش نرمال خود را دريافت كرده است.

دراين گزارش تصريح شده : ايستگاههاي سمنان و دامغان به ترتيب با ‪ ۵۳‬و‪۳۹‬ درصد كاهش به ترتيب بيشترين وكمترين ميزان كاهش بارش را دارند.

اين گزارش ادامه داد : با توجه به فصا رويشي گياهان و رژيم بارشي استان متاسفانه در اسفند سال گذشته و بهار امسال درسطح استان بارش موثر و مفيدي دريافت نشده است.

براساس اين گزارش متوسط بارش در سال جاري در سطح استان به ارتفاع ‪۱۴‬ ميلي متر است كه نسبت به دوره آماري نزديك به ‪ ۸۰‬درصد كاهش دارد.

همچنين بيشترين و كمترين ميزان بارش در فصل بهار به ترتيب مربوط به گرمسار به ميزان ‪ ۹۹‬درصد و بيارجمند ‪ ۵۷‬درصد مي‌باشد.

با توجه به گذشت بيش از ‪ ۹‬ماه از سال زراعي وهمچنين رژيم بارشي استان و پيش بيني‌هاي هواشناسي تحقق كل بارش يالانه زراعي بعيد به نظر مي‌رسد.

به گزارش هواشناسي استان سمنان دماي هوا در فصل پاييز گذشته افزايش داشته اما شروع فصل زمستان با سرما و كاهش كم سابقه دما همراه بوده است.

ميانگين دماي هوا در دي و بهمن سال گذشته در تمام نقاط استان سمنان زير صفر بوده است ، در پي سرماو عدم ريزش نزولات جوي در دي و بهمن شرايط ويژه دمايي اسفند و فروردين سال زراعي جاري حاكم شده كه پيامد آن افزايش قابل توجه دماي هوا نسبت به سال گذشته بوده است.

دماي بالا همراه با وزش مداوم باد و عدم بارش فرآيند تبخير و تعرق را افزايش داد و خشكي و خشكسالي را در سطح استان سمنان تشديد كرد.

براساس اين گزارش روند افزايش دما در استان در ماههاي ارديبهشت و خرداد نيز ادامه يافت و اين امر حاكي از آن است كه ميانگين دماي در فصل بهار امسال در مقايسه با ميانگين بلند مدت يك تا سه درجه افزايش داشته است.

با توجه به اين گزارش و پيش بيني‌هاي هواشناسي مديريت منابع آبي موجود در كاهش آثار و تبعات خشكسالي مي‌تواند مثمرثمر باشد.

در اين خصوص استاندار سمنان با اشاره به بروز خشكسالي بر مديريت صحيح منابع آبي موجود در اين استان تاكيد كرد.

"علي عبداللهي" به سرماي كم‌سابقه و خشكسالي در اين استان اشاره كرد و با توجه به‌محدوديت منابع آبي در استان بايد در كشت گونه‌هايي كه به آب كمتري نياز دارند برنامه‌ريزي و اقدام كرد.

وي برداشت از منابع آبي زيرزميني در استان سمنان را منفي دانست و گفت:
بايد با ذخيره‌سازي مناسب نزولات جوي در فصولي كه به آب نياز نيست اين سفره‌ها تقويت شوند.

استاندار سمنان با بيان اينكه مردم اين استان مردماني قانع هستند از مديران و مسوولان ذيربط خواست به گونه‌اي برنامه‌ريزي كنند كه مردم بيش از اين از آثار و تبعات خشكسالي لطمه نبينند.

دكتر "پرويز كردواني" استاد دانشگاه و از چهره‌هاي ماندگار با اشاره به‌مصرف بي‌رويه و نامتعارف آب در بخش‌هاي مختلف گفت: با روندي كه پيش مي‌رويم تا ‪ ۵۰‬سال ديگر آب زيرزميني نخواهيم داشت و اين يك فاجعه براي ما خواهد بود.

وي گفت: رودها حقوق هستند و آب زيرزميني پس‌انداز پس نبايد با برداشت بي‌رويه و غيراصولي آن را از دست بدهيم.

اين استاد دانشگاه حفر بي‌رويه چاه و استحصال آب را از دلايل پايين رفتن منابع زيرزميني دانست و تنها راه مقابله با كم آبي و خشكسالي را صرفه‌جويي اعلام كرد.

وي با اشاره به اينكه در بحران خشكسالي وزارت نيرو هيچ كاري را نمي تواند بكند بر آموزش مردم در استفاده بهينه از آب تاكيد كرد.

كردواني با ذكر اين نكته كه در مصرف آب اسراف داريم از مسوولان ذيربط خواست مانع افزايش سطح كشت بويژه در مناطق خشك و كم آب شوند.

وي آگاهي بخشي و اطلاع‌رساني به‌مردم را در توسعه فرهنگ مصرف بهينه از آب مهم دانست و گفت: شيوه‌هاي بهينه مصرف آب را بايد به مردم آموزش داد.

وي افزود: در بخش كشاورزي نيز بايد مواد آلي خاك را افزايش دهيم تا گياه به آب كمتري نياز داشته باشد.

استان سمنان حدود ‪ ۱۸۲‬هزار هكتار اراضي كشاورزي قابل كشت دارد و سالانه بيش از يك ميليون تن محصول كشاورزي دراين استان توليد مي‌شود. كد‪۴‬ ‪۶۰۸ /۵۰۶‬
 سه شنبه 11 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 856]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن