تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820806359




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اسد: فضاي مثبتي در روند صلح خاورميانه ايجاد شده است وزيرخارجه نروژ: از مذاكرات سوريه با اسراييل حمايت مي‌كنيم معلم: فرصت برقراري صلح در منطقه بوجود آمده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: اسد: فضاي مثبتي در روند صلح خاورميانه ايجاد شده است وزيرخارجه نروژ: از مذاكرات سوريه با اسراييل حمايت مي‌كنيم معلم: فرصت برقراري صلح در منطقه بوجود آمده است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي

رييس جمهور سوريه تاكيد كرد: فضاي كلي مثبتي در منطقه به ويژه در روند صلح ايجاد شده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نوشته‌ي روزنامه‌ي الشرق الاوسط - چاپ لندن - بشار اسد، رييس جمهور سوريه در ديدار با يوناس گر اشتور، وزير خارجه نروژ اظهار داشت: فضاي كلي مثبت در منطقه بايد ادامه يابد و موجب پيشرفت‌هاي مثبت در منطقه شود.

اسد فعال سازي نقش اروپا را در قبال منطقه به ويژه روند صلح خواستار شد.

لازم به ذكر است كه نروژ در سال 1993 از بانيان پيمان صلح اسلو بود. براساس اين معاهده تشكيلات خودگردان فلسطين به رياست ياسر عرفات، رهبر فقيد فلسطينيان تشكيل شد. اين اولين بار بود كه رژيم صهيونيستي با تشكيل يك نهاد حكومتي براي فلسطينيان موافقت مي كرد. در معاهده اسلو عقب‌نشيني اسراييل از نوار غزه و كرانه باختري خواسته شده بود.

اسد هم چنين بر اهميت حفظ وحدت ميان فلسطين‌ها تاكيد كرد و افزود: بدون حفظ وحدت ملي ميان ملت فلسطين تحقق هر گونه پيشرفت مثبت در خصوص مساله فلسطين دشوار است.

رييس جمهور سوريه در همين حال بر تكميل اجراي توافقنامه‌ي دوحه ميان لبناني‌ها و تسريع در تشكيل دولت متحد ملي تاكيد كرد.

بشار اسد با تاكيد بر حمايت سوريه از روند سياسي كنوني در عراق افزود: اين مساله بايد تمام گروه‌هاي ملت عراق را همزمان با تعيين جدول زماني براي عقب نشيني نيروهاي خارجي در بر گيرد.

در همين حال وزير خارجه‌ي نروژ نيز با تقدير از نقش مثبت سوريه و تلاش‌هاي اين كشور در زمينه دستيابي به راه‌حل‌هاي مناسب براي مشكلات منطقه بر حمايت كشورش از مذاكرات غيرمستقيم ميان سوريه و رژيم صهيونيستي با ميانجيگري تركيه تاكيد كرد.

از سوي ديگر وليد معلم، وزير امور خارجه سوريه اطلاعات مبني بر ميانجي‌گري سوريه براي توقف درگيري‌هاي مسلحانه در طرابلس، واقع در شمال لبنان را رد كرد و گفت: متاسفانه در لبنان شايعه پراكني‌هاي زيادي است و من هيچ اطلاعي درباره نقش سوريه در لبنان و ميانجيگري كشورمان در خصوص وقايع تاسف بار طرابلس ندارم.

وزير امور خارجه سوريه بار ديگر بر موضع‌گيري كشورش مبني بر عدم دخالت در تشكيل دولت لبنان تاكيد كرد و گفت: تشكيل دولت مساله كاملا داخلي است.

وي در خصوص تبادل اسرا ميان حزب‌الله لبنان و اسراييل به لبناني‌ها تبريك گفت.

معلم در كنفرانس خبري مشترك با همتاي نروژي‌اش اظهار داشت: نروژ مي‌تواند نقش مثبتي در برقراري ثبات و امنيت در منطقه ايفا كند.

وي مذاكرات اسد با وزير خارجه نروژ را مثبت ارزيابي كرد و تصريح كرد: در اين ديدار تمام مسايل منطقه بررسي شد.

وزير خارجه سوريه تصريح كرد: مذاكرات غيرمستقيم كنوني با رژيم صهيونيستي يك تلاش مقدماتي براي ايجاد اساس و زمينه‌ي مناسب جهت انجام مذاكرات مستقيم است و اين مذاكرات همانند هر مذاكراتي ديگر سختي‌هاي خودش را دارد.

وي اظهار داشت: مساله مهم اين است كه هر دو طرف متعهد باشند تا دستيابي اين اصول به مذاكرات ادامه دهند.

وزير خارجه سوريه از دور سوم مذاكرات غير مستقيم سوريه و اسراييل در تركيه در آينده نزديك خبر داد و ابراز اميدواري كرد كه در اين دور مذاكرات پيشرفت مطلوبي حاصل شود.

معلم اظهار داشت: سوريه به قطعنامه‌هاي شوراي امنيت احترام مي‌گذارد. در حالي كه اگر اسراييل به دو قطعنامه 242 و 338 از سال 1967 و بعد از آن يعني سال 1974 پاسخ مثبت مي‌داد منطقه از بسياري از بحران‌هايي كه امروز شاهد آن است مصون مي‌ماند.

وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر فرصت برقراري صلح عادلانه و فراگير وجود دارد و ما اميدواريم كه اسراييلي‌ها اختلافات حزبي‌شان را كنار بگذارند تا به بررسي روند صلح بپردازند.

معلم درباره مشاركت اسد در اجلاس اتحاديه‌ي مديترانه در 13 ژوييه در پاريس ابراز اميدواري كرد كه اين مشاركت نقطه‌ي تحولي در روابط سوريه با كشورهاي اتحاديه‌ي اروپا و روابط سوريه و فرانسه باشد.

وي خاطر نشان كرد: اسد نشست دو جانبه‌اي را با نيكولا ساركوزي، رييس جمهور فرانسه برگزار خواهد كرد. هم‌چنين با ديگر مقامات اروپا و بان كي مون، دبير كل سازمان ملل ديدار خواهد كرد.

وزيرخارجه سوريه درباره‌ي سفر محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطين به سوريه كه ظرف چند روز آينده صورت مي‌گيرد، گفت: مي‌خواهيم در اين ديدار از اوضاع كنوني مذاكرات مطلع شويم، چرا كه خواهان هماهنگي ميان گروه‌هاي فلسطيني هستيم. سوريه و فلسطين يك هدف مشترك را دنبال مي‌كنند و آن تحقق صلح عادلانه و فراگير است.

معلم از همكاري با وزير خارجه نروژ در اين زمينه استقبال كرد و گفت: اسد به سفرهاي عربي‌اش ادامه خواهد داد.

معلم درباره سفر هيات بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به منطقه ديرالزور كه تاسيسات الكبار در آنجا قرار دارد، گفت كه سوريه اين پايگاه را پايگاه نظامي مي‌داند و وزارت خارجه سوريه مشاركتي در اين مساله ندارد و من نيز تنها اظهارات فرستادگان آژانس را همانند شما خوانده‌ام؛ آنها گفته‌اند كه از همكاري سوريه خرسندند.

وي گفت: به عنوان يك شهروند سوري آرزو مي‌كنم كه اي كاش سوريه چنين برنامه‌ي هسته‌يي را داشت چرا كه اسراييل به راحتي توانسته است پيشرفت‌هاي زيادي را در ساخت بمب‌ اتمي داشته باشد.

وليد معلم در عين حال نسبت به عدم داشتن برنامه‌هاي هسته‌يي از سوي كشورش ابراز تاسف كرد و گفت: اگر سوريه برنامه‌اي براي ساخت بمب هسته‌يي داشت هرگز به بازرسان آژانس اجازه بازديد نمي‌داد.

وي در عين حال ادعاهاي آمريكا مبني بر ساخت سري تاسيسات هسته‌يي از سوي سوريه را رد كرد.

انتهاي پيام
 سه شنبه 11 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن