تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820846354




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چالش براي حضور در كميسيون‌هاي تخصصي ادامه دارد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: چالش براي حضور در كميسيون‌هاي تخصصي ادامه دارد
دنياي اقتصاد- در حالي كه يكي از روساي شعب رسيدگي‌‌كننده به اعتبارنامه نمايندگان از تشكيل كميسيون‌هاي مجلس سخن گفته و تاكيد كرده بود كه هيچ نماينده‌اي بدون كميسيون باقي نمانده است، اما داريوش قنبري، يكي از نمايندگان معترض، نحوه عضوگيري كميسيون‌ها در مجلس هشتم اين خبر را تكذيب كرد.
اين عضو سابق كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت‌وگو با «دنياي اقتصاد» تصريح كرد كه وي يكي از نمايندگاني است كه به دليل نحوه عضوگيري در كميسيون امنيت ملي مجلس هشتم همچنان بدون كميسيون مانده و تا مرتفع نشدن اين مشكل نيز از حضور در هر كميسيون ديگري خودداري خواهد كرد. نحوه پذيرش نمايندگان براي عضويت در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هشتم به دليل نپذيرفتن برخي از اعضاي سابق اين كميسيون در مجلس هفتم با اعتراض و انتقاد برخي از اين اعضا و نمايندگان روبه‌رو شد؛ به طوري كه داريوش قنبري، يكي از نمايندگان معترض به اين مساله در پاسخ به عمل صورت گرفته از تشكيل فراكسيوني به همين نام در مجلس سخن گفت كه تعدادي از اعضاي آن را اعضاي سابق كميسيون امنيت ملي تشكيل مي‌دهند. داريوش قنبري و برخي ديگر از چهره‌هاي معترض معتقد بودند كه انتخاب اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با دخالت دولت صورت گرفته است اما تداوم اين روند و عدم بررسي هيات رييسه به اين موضوع سبب شد تا يكي از جلسات علني مجلس در هفته گذشته با تذكرات برخي از نمايندگان چون داريوش قنبري و قدرت‌ا... عليخاني به رييس مجلس روبه‌رو شود. اين نمايندگان معترض معتقدند كه دولت ليستي 23 نفره را براي تشكيل كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي تعيين كرده و اين تركيب دلخواه دولت نيز در تشكيل كميسيون امنيت هم اعمال شده است. اين نمايندگان از جمله داريوش قنبري دليل اعتراض خود را به حضور افرادي در كميسيون امنيت ملي مي‌دانند كه تخصص، تجربه و سابقه لازم براي عضويت در اين كميسيون را مطابق با ماده 47 آيين‌نامه داخلي مجلس ندارند. اين اعتراض‌ها در حالي به قوت خود باقي است كه الياس نادران، رييس شعبه 15 رسيدگي‌كننده به اعتبارنامه نمايندگان اعلام كرده بود همه كميسيون‌هاي مجلس تعيين تكليف شوند، ولي ممكن است نمايندگان اعتراضي نسبت به كميسيون خود داشته باشند كه اين بحث ديگري است.
الياس نادران نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، با بيان اينكه روساي شعبه 15 گانه بررسي‌كننده اعتبارنامه نمايندگان با هيات رييسه مجلس جلسه داشتند، گفت: با توجه به اينكه عده‌اي از نمايندگان خواستار جابه‌جايي كميسيون‌هاي خود بودند، ‌در اين جلسه در مورد آخرين تغيير و تحولات كميسيون‌هاي مجلس تصميم‌گيري و تقاضاي عده‌اي از نمايندگان مبني بر جابه‌جايي كميسيون‌ها انجام شد.
وي افزود: در حال حاضر هيچ نماينده‌اي در مجلس نيست كه بدون كميسيون مانده باشد.
نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: محمد آشوري نماينده بندرعباس از كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي به كميسيون اصل نود منتقل شد و جواد جهانگيرزاده به كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي راه يافت. همچنين مهدي كوچك‌زاده نماينده تهران به كميسيون فرهنگي، اسداله بادامچيان، نماينده تهران به كميسيون اجتماعي، ابراهيم نكونام نماينده گلپايگان به كمييسون اصل 90، احمد ناطق نوري نماينده نور و محمد ضابطي نماينده نطنز به كميسيون بهداشت و درمان مجلس رفتند.
نادران در خصوص آن دسته از نمايندگاني كه تاكنون عضو هيچ كميسيوني عضو نشده‌اند نيز گفت: در اين جلسه براي همه نمايندگان تعيين كميسيون شد و تكليف كميسيون اجتماعي و اصل 90 مجلس كه حداقل نمايندگان لازم را نداشتند نيز مشخص شد و تصميم گرفته شد تا نمايندگاني كه عضو هيچ كميسيوني نبودند به يكي از اين 2 كميسيون بروند.
داريوش قنبري اما با تكذيب اين خبر و اعلام اينكه وي يكي از نمايندگان بدون كميسيون است، به دنياي اقتصاد گفت: با توجه به اينكه روساي شعب در تعيين اعضاي كميسيون به ماده 47 آيين‌نامه (كه تاكيد دارد اعضاي كميسيون‌ها بايد براساس تجربه، سابقه عضويت و تخصص انتخاب و تاييد شوند) بي‌اعتنايي كرده و غيرقانوني و سليقه‌اي عمل كردند، ما نسبت به اين روند اعتراض كرديم و بنده از عضويت در كميسيون تخصصي خود بازماندم. داريوش قنبري، درخصوص اين كه براساس اظهارات نادران ممكن است بدون اصلاح و هماهنگي نماينده، فردي را به عضويت كميسيوني درآورده باشند و آيا اين اقدام قانوني است يا خير، اظهار كرد: اگر اقدامي صورت گرفته باشد، غيرقانوني و مخالف ماده 47 آيين‌نامه داخلي است كه بايد اعضا براساس تجربه و سابقه و تخصص عضو شوند. هر چند روساي شعب مي‌توانند چنين اقدامي را انجام دهند. وي با تاكيد بر اينكه اما بنده به هيچ عنوان زير بار نرفته و تا زماني كه عضو كميسيون تخصصي خود نشوم به عضويت كميسيون ديگري نيز درنمي‌آيم، تاكيد كرد: اعضاي هيات رييسه براساس بند 10 ماده 23 آيين‌نامه داخلي مجلس موظف هستند تا اختلاف بين روساي شعب و كميسيون‌ها را حل كنند؛ اما هيات رييسه براساس اين ماده و سوگندي كه ياد كرده است تا بر مبناي آن آيين‌نامه داخلي را رعايت كند، تاكنون اقدامي جهت رفع اختلاف بين كميسيون و روساي شعب انجام نداده است. به گفته قنبري، تاكنون يازده نفر در فراكسيون امنيت ملي و سياست خارجي عضو شده‌اند كه شش نفر آن از اعضاي سابق كميسيون امنيت ملي مجلس هفتم بوده‌اند. به هر روي به نظر مي‌رسد كه دعواي كميسيون‌ها همچنان در مجلس ادامه خواهد داشت؛ اگرچه اعضاي هيات رييسه با اقدامات اخير خود بر اين تصورند كه اين اختلاف را به نوعي حل كرده‌اند. به طوري كه روز گذشته اعضاي فراكسيون اصل نود قانون اساسي انتخاب شدند كه براساس اين انتخابات، 5نفر از اعضاي هيات‌رييسه از جمله رييس مجلس به عضويت اين كميسيون درآمده‌اند كه به گفته ميرتاج‌الديني اين اقدام در اين جهت صورت گرفته است كه فضا براي نمايندگان براي عضويت در كميسيون‌هاي ديگر مجلس باز شود؛ چراكه نمايندگان در مجلس هشتم كمترين اقبال را به كميسيون اصل 90 داشته‌اند كه از قضا يكي از مهم‌ترين كميسيون‌هاي مجلس است، اما به دلايلي جذابيت ندارد.
 سه شنبه 11 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن