تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز دل به باطل بودن حق و به حق بودن باطل يقين نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815607415




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بخش خصوصي و مردم بايد حركت اقتصادي نظام را در دست بگيرند


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: بخش خصوصي و مردم بايد حركت اقتصادي نظام را در دست بگيرند
وزارت صنايع و معادن با وجود همه كمبودها در بخش هاي مختلف تحولات عظيم ايجاد كرده است، تصريح كرد: بخش خصوصي و مردمي بايد صف حركت اقتصادي نظام را در دست گيرد.


به گزارش خبرنگار سياسي برنا، پرويز داودي در مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن، صنعتگران كشور را كساني دانست كه سرمايه هاي مادي و معنوي خود را براي ارتقاء نظام گذاشته اند.

وي ادامه داد: توليدكننده و صنعتگر كسي است كه منافع كشور را بر منافع فردي خود ترجيح مي دهد و زمان و سرمايه فيزيكي و عمومي خود را در راه عزت كشور مي گذارد كه اين ارزش بالايي است كه قابل احترام است.

معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه كشور ما شايستگي و استحقاق لازم براي اين فداكاري ها را دارد، تصريح كرد: در سند چشم انداز كشور اين موضوع با منويات رهبري در مقابل چشم ماست كه كشور را به نقطه خوبي در جهان از لحاظ بسياري از ارزش ها خواهد رساند.

وي تاكيد كرد: با اين همه شور، نشاط و انگيزه كه در قشر آگاه و زجر كشيده توليد كنندگان و صنعتگران براي ارتقاي نظام وجود دارد، قطعاً به اهداف چشم انداز در كمتر از 20 سال خواهيم رسيد.

داوودي منابع طبيعي نفت و گاز ، معادن غني و بنيان هاي قوي اقتصادي موجود در كشور ، دانش بالا در فناوري هاي مختلف و نيروي كار آزموده را در كنار مسائل ديگر از جمله موقعيت استراتژيك كشور نويد دهنده اين دانست كه چشم انداز يك شعار نيست و سندي قابل تحقق است.

معاون اول رييس جمهور خاطر نشان كرد: امسال در سال نوآوري و شكوفايي بايد اين تلاش ها ثمره بدهد و ما در دهه فجر شاهد بروز آن باشيم.

وي رشد و عدالت را دو ويژگي مشخص در چشم انداز دانست و تصريح كرد: رشد همراه با عدالت هدف دولت است كه رسيدن به آن نياز به خلاقيت دارد كه چطور مي توان با هزينه كمتر به رشد بيشتر همراه با عدالت رسيد.

داوودي اظهار داشت: اشتغال، در آمد نسل جوان، عدالت، رفع فقر، رفاه بيشتر، وابستگي كمتر به درآمد نفتي و حضور در صحنه هاي بين المللي مرهون افزايش كارايي و اصلاح توليد است.

معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه ما در حركت خود بايد نكاتي را مورد توجه قرار دهيم تا به اين رشد فزاينده برسيم، ادامه داد: يكي از نكاتي كه بايد مورد توجه قرار گيرد تغيير فرهنگ و ايجاد كارايي و بهره وري بالاست و مابايد اين فرهنگ را تقويت كنيم.

وي افزود: كسي كه در كشور توليد مي كند، بهره وري و ثروت را در جامعه بالا مي برد و آن گاه اين فرد ارزشمند مي شود كه بايد اين تغيير نگاه در جامعه ايجاد شود.

داوودي تاكيد كرد: ما بايد اين نگاه را در جامعه ايجاد كنيم كه كارها توسط مردم و بخش غير دولتي انجام شود، چرا كه شأن و منزلت و كار دولت چيز ديگري است و نبايد در اجرا درگير شود. دولت بايد از توليد در بخش مردمي حمايت و در اين راستا سياست گذاري كند.

وي ادامه داد: بخش خصوصي و مردمي بايد صف حركت نظام را در دست گيرد و دولت در اين زمينه تنها سياست گذار باشد.

معاون اول رييس جمهور با اشاره به اينكه بايد نگاه بلند مدت را بر نگاه هاي كوتاه مدت ترجيح دهيم، گفت: بايد از نگاه كردن به منافع جلوي روي خود دست برداريم و به استوار شدن توليد و پايداري آن نگاه كنيم.

وي با اشاره به اينكه اين كار نيازمند دگرگوني هاي لازم است، يكي از آن ها را دگرگوني ساختار رانتي به ساختار كارايي عنوان و خاطر نشان كرد: در جامعه مي بينيم عده اي به خاطر رانت خواري و استفاده از امواج ايجاد شده و براي به دست آوردن منافع در ساختارها نفوذ مي كنند كه اين باعث مي شود حركت كل نظام بر هم خورد.

داوودي، تصريح كرد: تا اين ساختار دگرگون نشود ما هرچه حمايت كنيم و جلو برويم اثري ندارد و اين ساختارهاي رانتي موجب مزاحمت و هزينه هاي بالا مي شوند.

وي اظهار داشت: حركت توليد از منابع طبيعي بنيان به دانش محور و دانش بنياني بايد سوق پيدا كند، چرا كه امروزه دنيا به سمت استفاده از علم و دانش پيشرفته در توليد روي آورده است.

معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه تامين مالي ساختار توليد نيز بايد دگرگون شود، گفت: در حال حاضر ما اقتصادي بانك محور داريم در حالي كه منابع مالي ما بايد بورس محور و مشاركت محور باشد تا توليدات واحدها با استفاده از بازار بورس و جلب منابع مردمي بتواند كارآمدتر حركت كند.

وي خاطر نشان كرد: ما بايد روحيه خطر پذيري را در كشور افزايش دهيم تا بتوانيم محصولات بهتري به دست آوريم و گوي سبقت را از ديگران برباييم.

داوودي ، با اشاره به اينكه بايد نقاط محروم را در اين رشد همراه كنيم، افزود: بسياري از نقاط محروم ظرفيت هايي دارد كه هنوز شناخته نشده اند. ما نياز داريم 70 ميليون نفر اين حركت را همراهي كنند و در كنار آن ما بايد براي به حركت در آوردن توليدات دانش محور با ريسك بالا كمك هاي لازم را انجام دهيم كه خوشبختانه در سياست ابلاغي اصل 44 و قانون آن اين ملاحظات شده است.

وي تصريح كرد: 56 درصد صادرات كشور امروز متعلق به بخش صنعت است و ما بايد در اين بخش به سمتي حركت كنيم كه بيش از 35 تا 40 درصد ارزش افزوده كشور به صنعت اختصاص يابد.

معاون اول رييس جمهور با اشاره به اينكه بيشتر فعاليت ها در رشد اقتصادي بر دوش بخش صنعت است، گفت: دولت نهم بيشترين توجه را بر اين بخش دارد و به همين منظور طرح مقابله با مفاسد اقتصادي را به منظور جلوگيري از رانت خواري و ايجاد تحول براي اصلاح شبكه بانكي و شبكه توزيع در دستور كار قرار داده است.

داوودي، تصريح كرد: ضعفي كه در نظام توزيع تسهيلات وجوددارد باعث بوجود آمدن يك پارادوكس بزرگ در وجود يا عدم وجود نقدينگي شده است كه اين بايد اصلاح شود.

معاون اول رييس جمهور در بخش پاياني سخنان خود گفت: وزارت صنايع و معادن با كاركناني صدوق با وجود همه كمبودها در بخش هاي مختلف تحولات عظيم ايجاد كرده است و ما اميدواريم روزي مارك ايراني بهترين مارك در دنيا باشد و وزارت صنايع و معادن به عنوان بزرگترين حامي بخش مردمي بايد وارد صحنه شود.

وي ادامه داد: انتظار ما اين است كه وزارت صنايع از وضع موجود و آينده اقتصاد داخل و خارج از كشور تصويري كامل داشته باشد.

بر اساس اين گزارش محرابيان، وزير صنايع و معادن در اين مراسم پيش از سخنان داوودي گزارشي از عملكرد وزارت اقتصاد و دارايي ارائه كرد.

همچنين در پايان اين مراسم از واحدهاي نمونه و صنعت گران مختلف تقدير به عمل آمد.
 دوشنبه 10 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن