تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خود را ملزم به سکوت طولانی کن، چرا که این کار موجب طرد شیطان بوده و در کار دین،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814747357




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خاك‌مريخ مستعد رشد گياهان‌


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: خاك‌مريخ مستعد رشد گياهان‌
دانشمندان ناسا معتقدند كه خاك مريخ ظاهرا حاوى مغذى‌هاى كافى براى رشد و نمو موجودات زنده يا حداقل گياه مارچوبه (آسپاراگوس) است.

تحليل‌هاى مقدماتى ماموريت كاوشگر فينكس كه اخيرا بر مريخ فرود آمد نشان مى‌دهد كه خاك اين سياره بسيار قليايى‌تر از آن است كه انتظار مى‌رفت.

دانشمندانى كه روى اين پروژه كار مى‌كنند گفتند از اين كشف مات و مبهوت شده‌اند.اين يافته اميدها را نسبت به وجود شرايط مساعد در مريخ براى وجود آثار حيات افزايش داده است. سم كوناوس، شيميدان ارشد اين پروژه از دانشگاه آريزونا گفت: ما اساسا آنچه را كه به نظر مى‌رسد شرايط لا‌زم و مغذى‌هاى لا‌زم، براى حمايت از حيات چه در گذشته و چه امروز يا آينده است را يافته‌ايم.

داده‌هاى مهيج

هرچند وى گفت كه آزمايش‌هاى بيش‌ترى بايد انجام شود، اما افزود كه به نظر مى‌رسد خاك مريخ خيلى مساعد باشد... در اين خاك چيزسمى وجود ندارد.اين همان نوع خاكى است كه احتمالا‌ در حياط خانه‌تان پيدا مى‌شود. يعنى خاك قليايي. ممكن است بتوانيد خيلى راحت در آن مارچوبه پرورش دهيد.

اين خاك نه تنها از آنچه پيش بينى مى‌شد خيلى كمتر اسيدى است، بلكه حاوى آثار منگنز، سديم، پتاسيم و ساير عناصر است.آقاى كوناوس گفت: ما از ديدن داده‌هايى كه دريافت كرديم مات و مبهوت شديم. برايمان خيلى مهيج است.اين تحليل روى يك سانتيمتر مكعب خاكى كه توسط بازوى روبوتيك فينكس از عمق 5/2 سانتيمترى سطح مريخ استخراج شده انجام شده است.اين نمونه سپس با استفاده از تكنيك شيمى خيس كه شامل مخلوط كردن خاك با آب است و حرارت دادن آن در اجاق كاوشگر، مورد آزمايش قرار گرفت. فينكس آب را از زمين با خود همراه برده است.

مخزن يخ

كاوشگر 420 ميليون دلا‌رى فينكس پس از يك سفر 10 ماهه روز 25 ماه مه در قطب شمال مريخ فرود آمد تا مطالعات سه ماهه خود را درباره تاريخ زمين شناسى سياره سرخ آغاز كند. تصور مى‌شود نقطه‌اى كه فينكس بر آن فرود آمده حاوى مخازن بزرگ آب به صورت يخ درست در زير سطح باشد.

هفته گذشته، پس از مشاهده ذوب شدن هشت تكه ماده به‌اندازه تاس در عكس‌هاى فينكس، دانشمندان گفتند مطمئن شده‌اند كه در اين سياره يخ وجود دارد.

اما فينكس تاكنون كربن ارگانيك را رديابى نكرده است، كربن ارگانيك از مصالح اصلى پيدايش حيات به حساب مى‌آيد.

منبع: بى بى سي
 دوشنبه 10 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 171]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن