تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اجابت دعایت را دیر مپندار، در حالی که خودت با گناه راه اجابت آن را بسته ای.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812781224




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تشريح فعاليت‌هاي قرآني آستان مقدس حضرت عبدالعظيم(ع)


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: تشريح فعاليت‌هاي قرآني آستان مقدس حضرت عبدالعظيم(ع)
گروه خبرنگاران افتخاري / سيد جعفر فاطمي نوش آبادي: فعاليت‌هاي قرآني آستان مقدس حضرت عبدالعظيم (ع) به نقل از وب سايت آستان اعلام شد.
الف - آموزش قرآن كريم

از مـهمترين سفارش­هاي ائـمه شيـعه عليه‌السّلام به پيروان خود، فراگـيري و انـس با قـرآن كـريـم است. اگر گزينه بهتري براي سعادت و خوشبختي شيعيان يافت مي­شد، حتماً امامان مهربان، ما را به آن سفارش مي­كـردند. اينكه در روايات مي‏خـوانيم امام حسيـن عليه السّلام دهان معلم قـرآن را به خـاطر تعليم سـوره حـمد به فـرزندش پر از دُر و گـوهر مي‏كند و يا مـي شنويـم تـلاوت زيـباي امـام سـجـاد عليه السّلام به گـونه­‏اي بوده‏ است كه سقّـاهـا آنـقدر به آن جـذب مي‏شـدنـد كه تـمام آب مشـكشـان چـكـه چـكـه خالي مي‏شد و آنها متـوجه نمي‏شدند و نيز اينكه امـام رضا (عليه السّلام مي‏فـرمايـد: من هـر روز 10 جـزء از قـرآن كريـم تـلاوت مـي‏كنم، همه و همه حـكايت از اهميت تلاوت قرآن كريم دارد.

قال الصّادق(ع): الحافظ للقرآن العامل به مع السفره الكرام البرره(اصول كافي)

حافظ قرآني ­كه آنرا بكار بندد، همراه سفيران الهي­ كه كرم و نيكي پيشه آنهاست، خواهد بود.

قال­رسول­الله(ص): من­ علّم آيه في­كتاب الله تعالي كان له اجرها ما تليت(مستدرك­الوسائل) هركه آيتي از كتاب خدا را به ديگري بياموزد ثواب آن آيه هر زماني كه خوانده شود به ديگري نيز مي‌رسد.

تأثير قرآن كريم در قرون طلائي مسلمين بسيار بارز و آشكار است، دانشمندان، ادبا، هنرمندان و عامه مردم تسلط بسيار خوبي روي قرآن داشته‌‏اند، مثلاً ابن سينا در 10 سالگي قرآن را حفظ كرده‏ است، حافظ با 14 روايت قرآن را حفظ بوده، دو سوّم مثنوي مولوي شامل مفاهيم آيات قرآن و احاديث مي باشد، سيد بن طاووس از علماي بزرگ شيعه حافظ قرآن بود و ..‏. و اينگونه بود كه مسلمانان بر صدر تمدن جهاني قرار گرفتند.

اميدواريم با فراگيري، انس و عمل به قرآن كريم بار ديگر شاهد شكوفائي تمدن اسلامي باشيم بدين منظور مركز آموزش قرآن كريم با مشخصات و تشكيلات زير اقدام به برگزاري كلاسهاي حفظ، قرائت و مفاهيم قرآن كرده‏ است.

1 ـ كميته‌هاي علمي قرآن و جلسات اجرائي

اين كميته‌ها متشكل از قاريان، حافظان و استادان قرآن كريم است.

اعضاي اين كميته‌ها عبارتند از كميته قرائت:آقايان ابوالقاسمي، ميرزايي، آقايي، شكري، لاجوردي، نقي، موسوي درچه‌اي، متولي، عبداللهي، كرباسي و خانم‌ها جمالي، يثربي.، منتظري و حكيم، كميته حفظ : آقايان ابوالقاسمي، ميرزايي، آقايي و خانم‌ها صريحي‌نژاد، پوراميني، يثربي، رحماني،‌ عميدي و خواهران جباري.

جلسات اجرايي ماهانه چند جلسه بين اعضاي واحد آموزش بانوان و آقايان جهت هماهنگي­هاي مختلف آموزشي برگزار مي‌شود.

2 ـ دوره‏هاي آموزشي

مـركـز آمـوزش قـرآن كـريم در طـول سال سه دوره آموزشي با ويژگي‌هاي خاص خود را برگزار مي‌‌كند، دوره اوّل در ايـّام تابـستان است كه از ابتداي تيرماه شروع مي‏شود و تا نيمه شهريور ماه ادامه مي‏يابد. دوره دوّم: مهـرماه تا اواخر آذرمـاه، دوره سوم: اواسط دي‌ماه تا اواسط ارديبهشت ماه و مدت هر دوره تقريباً 5/2 ماه است.

بديهي است كلاس‌هاي تجويد و حفظ به دليل شرايط خاص خود تعطيل نمي‌شود.

3 ـ شرايط ثبت‌‌نام

حداقل ميزان سن شركت‌‌كنندگان در كلاس‌هاي قرآن پنج سال تمام است و حداكثر سن در رشته­هاي روخواني و روانخواني 55 سال، فصيح‌خواني 35 سال، ترتيل و تحقيق 30 سال است.

البته حداقل سن شركت در كلاس‌هاي قرائت 9 سال تمام يا گذراندن كلاس سوم ابتدايي است.

4 ـ زمان ثبت‏ نام

الف ـ ترم اوّل : از 16 تا آخر خردادماه.، ب ـ تـرم دوّم : از 25 شهريور تا 7 مـهـــرماه و ج ـ ترم سوّم : از 5 تا 15 دي‌ماه سال جاري.

5 ـ ويژگي‌هاي يك دوره

الف ـ اعطاي وسايل كمك آموزشي از قبيل نوار و كتاب، ب ـ صدور كارنامه براي قرآن آموزان در پايان دوره، اهداي جوايز بين كلاسي به قرآن آموزان فعال،برگزاري مسابقات پايان دوره، انتخاب نفرات ممتاز و اهداي جوايز به آنها، اعطاي گواهينامه به قرآن‌آموزان متقاضي، صدور كارت عضويت براي قرآن آموزان، تست و ارزيابي قرآن‌آموزان رشته قرائت و معرفي ايشان به يكي از سطوح روخواني، روان‌خواني، فصيح خواني، ترتيل 1و2 و تحقيق 1و2.

قرآن‌آموزان اين رشته سه مرحله تست كلمه خواني، قرآن‌خواني و تست لحني دارند. قرآن‌آموزان رشته تجويد بعد از تست لحني در دو رشته ترتيل و تحقيق تفكيك مي‌شوند.

در ضمن در رشته حفظ تست بدين شرح است؛ 1- حفاظ خردسال: حفظ 8 سوره جزء سي. 2- حفاظ اول و دوم ابتدايي: حفظ 15سوره از جزء سي. 3- حفاظ سوم تا پنجم ابتدايي: حفظ 20سوره جزء سي. 4- حفاظ راهنمايي به بالا: حفظ 50 آيه اول سوره بقره. 5- حفظ ويژه: حفظ حداقل 2جزء از قرآن و تست ويژه هنگام مراجعه جهت ثبت نام، تشويق حفّاظ كه به ازاي حفظ هر جزء مبلغي اهدا مي‌شود

فعاليت‌هاي فوق برنامه نيز شامل مسابقات فرهنگي-هنري از قبيل جدول، مقاله‌نويسي، نقاشي، خطاطي، رنگ آميزي و روزنامه ديواري كه در هر دوره برگزار مي‌شود.

6 ـ محل برگزاري كلاس‏ها

آستان مقدس حضرت عبدالعظيم ‏الحسني‏ (عليه السّلام) ، صحن مصلي، مركز آموزش قرآن كريم.

7 - اسامي اساتـيد دوره

بانوان:

رشته قرائت: خانم­ها قلي‏زاده، حضوري، حكيم، يثربي، جمالي، منتظري، حاجعلي، چنگي و حسني.

رشته حفظ: خانم­ها صريحي‌‏نژاد، ذاكري، الوان­كاريان، جعفري، عميدي، گلفام، احمدي، پوراميني، ساريخاني، جباري، شامحمدي، نيك­سيرت، رحماني، شجاعي، محمدي، عبادي و منگلي.

آقايان:

رشته قرائت: آقايان نقي، لاچيناني، كرباسي، اتراكي، متولي، لاجوردي، شكري.

رشته حفظ: آقايان آقايي، ميرزايي، رجبي، خليلي، باقري، فاطمي­زاده، ميريحيي و فتحي.

رشته مفاهيم: حجت‌الاسلام والمسلمين وحيدي كه اين كلاس در محل تالار شيخ كليني(ره) و در روزهاي يكشنبه شش ماه اول سال از ساعت 16:15 تا 17:15 و شش ماه دوم سال از ساعت 14:45 تا 15:45 بعدازظهر برگزار مي‌شود. همچنين رشته مفاهيم تخصصي قرآن كريم در واحد بانوان روز سه‌شنبه از ساعت 8 تا 10 صبح در كلاس امامزاده حمزه(ع) واقع در مركز آموزش قرآن برگزار مي­شود.

استادان فوق‌الذكر بعضاً داراي رتبه­هاي كشوري و بين‌المللي هستند كه در مسابقات معتبر نيز داوري مي كنند. در پايان هر دوره استادان مورد ارزيابي مركزآموزش قرآن قرار مي­گيرند.

8 - توليدات

محصولات قرآني مختلف از قبيل سي دي گلچين تلاوت‌هاي قاريان ايراني و مصري، سي دي پله­هاي بهشت (حفظ سوره­هاي جزء30)، سي دي حُسني (آموزش نغمات)، ترتيل­هاي مختلف و جزوات پله­هاي بهشت، زمزم وحي (حفظ جزء اول)، جزوه مثال‌هاي قرآني (مشتمل بر كلمات مختلف قرآني) جهت آموزش روخواني مقطع ابتدايي در اين مركز ارائه مي‌شود.

محافل انس با قرآن كريم :

براسـاس روايـات وارده زينت قـرآن صداي خوش است، صـداي زيــبا در عـمق جــان شنونده نفـوذ مي كند و قلب‌ها را براي دريافت و قبول مطالب آماده مي سازد، آهنـگين بودن كـلمات قرآن از معـجزات اختـصاصي اين كتـاب الـهي است.

مشـركان صدر اسلام به پيروان خود توصيه مي كردند حتي ‏الامكان صـداي قـرآن پيـامـبر اسـلام (صلّي الله عليه و آله و سلّم) را نشنوند، ولي خود شبانـگاهان، مخفيانه به كنار بيـت‏ الله مي‏ آمدند تا از نغـمات تسخـيركننده آن محظـوظ شونـد.

چه بسا افرادي كه با اوّلين استمـاع آيات الـهي مجذوب شده و مسلمان شدند. اوّلين سفير پيامبر مكرم اسـلام(صلّي الله عليه و آله و سلّم) به مدينه، مصعب ‏بن عمير، قاري و جوان خوش سيماي قرآن بود.

برهمين اساس از برنامه‏ هاي ثابت مركز آموزش قرآن كريم برپايي محافل انس با قرآن كريم در جمعه شب‏ها مي‏باشد، تا زائرين آستان ملك پاسبان حضرت عبدالعظيم ‏الحسني‏(عليه السّلام) با شنيدن تلاوتهاي زيباي قرآن كريم به تعالي معنوي بيشتري نائل شوند و انگيزه فراگيري قرآن كريم و عمل به آن در وجـودشـان تقويت شود.

1 - زمان و مكان برگزاري محافل انس با قرآن كريم

محافل انس با قرآن كريم جمعه شب‏ها بعد از نماز مغرب و عشاء در مصلي برگزار مي‌‌شود و بانوان و آقايان امكان استفاده از اين برنامه‌‌ها را خواهند داشت.

2 ـ مسابـقات حـضـوري

همه هفته به فراخور ايام، سؤالاتي در جلسه مطرح مي‌شود و حضار در برگه‌‌هايي كه از قبل توزيع شده ‏است پاسخ‌هاي خود را مكتوب كرده و در آخر برنامه به نفرات برتر جوايزي به قيد قرعه اهداء مي‏شود.

3 ـ برنامه‌هاي ويژه

در ايام و مناسبت‌هاي ويژه سال، مركز آموزش قرآن كريم اقدام به برگزاري محافل ويژه انس با قرآن مي‌‌كند. برنامه‌‌هاي اين ايام متعاقباً اعلام مي‏‌‌شود.

ج ـ دوره آمـوزش عـالـي

ـ برگزاري دوره تربيت معلّم . ـ تثبيت و تكميل حفظ . ـ دوره حفظ 3 سـالـه .

ج ـ مسابقات حفظ و قرائت قرآْن كريم :

همه ساله مسابقات حفظ و قرائت قرآن كريم در رشته‌هاي مختلف حفظ و قرائت براي بانوان و آقايان برگزار مي­‌شود كه متسابقين از سرتاسر كشور در اين مسابقات شركت مي­‌كنند و پس از اتمام مسابقات جوايز نفيسي به منتخبين هر رشته اهداء مي‌شود.

د ـ طرح نداي ملكوت :

همـه روزه در اوقـات شـرعي ظـهر و مغـرب با دعوت از قاريان ارجمند قـرآن كريم، مؤذنان و مكبّران تلاوت‌هاي زيبايي به طور زنده از مصلاي حضرت عبدالعظيم(عليه السّلام) در فضاي ملكوتي آستان مقدس طنين‌انداز است و مؤذنان نيز با صدايي زيبا عاشقان و شيفتگان مناجات با قاضي‌الحاجات را دعوت به اقامه نماز جماعت مي‌كنند.

ضمناً از اوايل فروردين ماه سال 1387 نماز جماعت مغرب و عشاء در داخل حرم حضرت عبدالعظيم(عليه السّلام) نيز اقامه مي­‌شود و مكبران خوش صدا در قالب همين طرح به اجراي برنامه مي­پردازند.

ه- مسابقات اينترنتي :

همه هفته سؤالاتي با موضوعات قرآني در سايت حضرت عبدالعظيم(ع) طرح مي­شود و علاقه­مندان با مراجعه به سايت، جواب‌هاي خود را علامت‌گذاري كرده، پنج نفر از شركت‌كنندگان به قيد قرعه انتخاب شده و جوايز ايشان از طريق پست ارسال مي‌شود.
 دوشنبه 10 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 776]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن