تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس حريم خدا را حفظ كند، حرمتش حفظ مى‏شود و هر كس خدا را اطاعت كند، اطاعت مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804805263




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خانواده و سلامت جنسي/ 24يك دكتراي فقه و حقوق: رهنمودهاي روحانيون درباره سلامت جنسي خانواده‌ها با برخوردهاي چندگانه مواجه مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: خانواده و سلامت جنسي/ 24يك دكتراي فقه و حقوق: رهنمودهاي روحانيون درباره سلامت جنسي خانواده‌ها با برخوردهاي چندگانه مواجه مي‌شود
گروه اجتماعي: رهنمودهاي روحانيون در زمينه ارتقاي سلامت جنسي خانواده در جامعه با برخوردهاي چندگانه مواجه مي‌شود؛ در واقع برخي پيشنهادات و راه‌حل‌هايي كه روحانيون در اين زمينه ارايه مي‌كنند در اجرا با مقاومت خانواده‌ها و جامعه روبرو مي‌شود.
آيت‌الله سيد«هاشم بطحايي‌گلپايگاني» عضو هيئت علمي دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، با اعلام اين مطلب به تشريح موانع طرح مسائل جنسي در خانواده و جامعه پرداخت و گفت: حيا از جمله موضوعاتي است كه طرح مسائل جنسي در محيط خانوادگي و اجتماعي را به چالش مي‌كشد.

وي با اشاره به حديثي از پيامبر اكرم(ص) كه مي‌فرمايد «الحياء من‌الايمان فمن لا حياء له، لا خير فيه و لا ايمان له؛ حياء از ايمان است پس كسى كه حيا ندارد نه خير و خوبى در او هست و نه ايمان دارد» افزود: با استناد به مباني ديني، حيا از جمله صفات شايسته مؤمنان و از مؤلفه‌هاي دينداري است، البته اين حيا گاهي اوقات با افراط و تفريط همراه است كه خود اين موضوع نيز مذموم است.

بطحايي‌گلپايگاني در ادامه با اشاره به شرايط خانواده‌هاي ايراني اظهار كرد: جامعه سنتي ايران در گذشته از حياي مفرط رنج مي‌برد و اين فرآيند تا جايي ادامه داشت كه تا روز ازدواج همديگر را نمي‌ديدند و اين حياي مفرط باعث سركوب و عذاب آن‌ها مي‌شد، البته ترديدي نيست كه اين وضعيت مي‌توانست زمينه مناسبي براي حياشكني و جسارت باشد.

استاد فقه و حقوق دانشگاه تهران در اين بخش از گفت‌و‌گو به تشريح شرايط فعلي حاكم بر خانواده‌ها و جامعه پرداخت و اظهار كرد: اما در حال حاضر شاهديم كه اين حيا و عفت در برخي موارد از ميان جوانان برداشته شده است به نحوي كه نه تنها سركوب كردن غرايض و خويشتن‌داري بلكه بي‌توجهي به مباني اخلاقي در مسائل جنسي عرصه را براي خانواده‌ها تنگ كرده است.

اين مدرس حوزه علميه در ادامه به مقايسه اين دو رويكرد پرداخت و در نتيجه‌گيري آن گفت: هر دو اين اوضاع نامطلوب است زيرا احتياط گذشته و افسار گسيختگي امروز زمينه‌ساز آسيب‌هاي زيادي براي فرد، خانواده و در نهايت جامعه شده است.

گلپايگاني بازگشت به مباني ديني در اين مسئله و استفاده از روش‌هاي ديني در طرح مسائل جنسي را بهترين اقدام در راستاي هوشياري خانواده‌ها نسبت به اين موضوع دانست و با اشاره به حديث «لا حياء في‌الدين» افزود: با استناد به اين حديث پاي‌بندي به حيا در طرح مباني عبادي معنا ندارد البته اين مسئله نيز همچون ساير موضوعات مي‌تواند با ارتباط مؤثر والدين با فرزندان خويش تبيين شود.

به عقيده اين عضو هيئت علمي دانشگاه تهران، بنابراين بايد به اين مسئله اهميت داد و اگر ضرورت تربيت جنسي براي خانواده‌ها محرز و به صورت يك فرهنگ نهادينه شود و حدود برخوردها نيز بر اساس دستورات اسلام معين شود، علاوه بر گذر از اين افراط و تفريط، به چارچوب صحيح و الگوي ثابتي براي طرح سلامت جنسي خانواده‌ها مي‌رسيم.

بطحايي‌گلپايگاني تصريح كرد: بلوغ زودرس يكي از مشكلات فعلي جامعه ماست كه مشكلات زيادي را در حل و فصل موضوعات جنسي در ميان دانش‌آموزان دوره راهنمايي و اوايل دوره متوسطه فراهم كرده است لذا بيشتر آنان درصدد يافتن راهكاري براي اطفاي اين غريزه خود هستند حتي اين موضوع در دوران دانشگاه نيز عرصه را بر برخي جوانان تنگ و آنان را وادار به تخطي از اخلاقيات و خودارضايي كرده است از همين‌رو اتخاذ راهكاري براي برون‌رفت از اين وضعيت امري ضروري است.

متوليان و مسئولان موظف در ساماندهي امور جنسي از ديگر موضوعات طرح‌شده در اين گفت‌و‌گو بود كه اين مدرس حوزه در پاسخ به آن اظهار كرد: گره اين كلاف سردر گم با تمهيدات خانواده‌ها و دولت گشوده مي‌شود به اين معني كه والدين بايد با مراقبت و نظارت جدي خود از بروز هر آسيبي كه منجر به انحراف اخلاقي جوانان شود، جلوگيري كنند چراكه يكي از دلايل عمده بروز اين آسيب‌ها بي‌مهري پدر و مادر و سرخوردگي جوانان است كه با اندكي رابطه صميمانه و تعامل دوستانه فرزند و والدين حل و رفع مي‌شود.

وي با اشاره به نقش دولت گفت: حكومت و دولت نيز همانگونه كه مسئول امور اقتصادي، سياسي و اجتماعي هستند بايد برنامه‌هايي را براي ارتقاي سطح اخلاقي و مذهبي افراد جامعه تدوين كنند و به اين شكل با ولايت عمومي به بهبود اين وضع كمك كنند.

مدرس اجتهاد حوزه علميه قم در ادامه افزود: غريزه جنسي يك نياز عمومي و ديرپاست اما شناسايي عوامل مؤثر در دستيابي به اين مسئله كه چرا اين غريزه در دهه‌هاي اخير ‌اين‌چنين سركش شده، نيازمند عزمي جدي است.

گلپايگاني اظهار كرد: جامعه ديروز ما كه مربوط به 50 سال گذشته است، جامعه‌اي پركار، فعال و در رده‌ها و توده‌هاي مختلف كشاورز، كاسب، فرهنگي و ... بود كه كار و فعاليت بدني از دغدغه‌هاي مهم آن بوده است لذا كمتر از امروز مجال پرداختن به غريزه جنسي وجود داشت از همين‌رو مي‌بينيم ناهنجاري مربوط به مسائل جنسي در آن زمان بسيار كمتر از شرايط كنوني بوده است.

استاد دانشگاه تهران با بيان اين مطلب كه به نظر مي‌رسد عموم جوانان امروز فقط به دنبال راحت‌طلبي‌اند، گفت: نسل امروز به دليل برخورداري از رفاه نسبي مصرف‌كننده است در نتيجه جولان نفس در اين شرايط بيشتر مي‌شود و همين موضوع زمينه‌اي براي افزايش آمار جرائم اخلاقي بيش از ساير ناهنجاري‌هاست.

در اين بخش از گفت‌وگو خبرنگار ايكنا به انعكاس برخي از نظرات كارشناسان صاحب‌نظر در اين موضوع پرداخت كه معتقدند نقش روحانيون در اين زمينه كمرنگ شده و همين موضوع به آسيب‌ها دامن زده است و بطحايي گلپايگاني نيز در اين‌باره گفت: نقش روحانيون در گذشته محوري بود و كمبود وسايل ارتباط جمعي نيز بر اين نقش افزوده بود و مسجد از جمله اماكني بود كه مردم براي حل مشكلات خود به آنجا مراجعه مي‌كردند.

وي در پاسخ به انتقاد ايكنا كه افزايش وسايل ارتباط جمعي نمي‌تواند دليل قانع‌كننده‌اي براي سلب اين مسئوليت باشد بلكه فعاليت بيشتر روحانيون در اين زمينه را مي‌طلبد، تصريح كرد: من با اين موضوع موافقم اما در اين سال‌ها رهنمودهاي روحانيون در زمينه ارتقاي سلامت جنسي خانواده در جامعه ما جاافتاده نيست و در اين زمينه شاهد برخوردهاي چندگانه هستيم.

بطحايي‌گلپايگاني در ادامه اظهار كرد: خداوند ازدواج را براي ارضاي صحيح غريزه جنسي قرار داده است و اين ازدواج به دو شكل دائم و موقت ترسيم شده است تا با اين روش بتوان با روش اسلامي و صحيح به اطفاي غريزه جنسي پرداخت.

اين استاد دانشگاه با اشاره به موانع موجود در امر ازدواج دائم گفت: ازدواج رسمي مقدمات و هزينه‌هايي را مي‌طلبد كه بيشتر جوانان قادر به پاسخ‌گويي به آن نيستند و همين مسئله از عوامل كاهش آمار ازدواج شده است.

مدرس اجتهاد حوزه علميه قم افزود: ما بايد فرهنگ ازدواج موقت را در جامعه به‌ويژه در دانشگاه‌ها نهادينه كنيم تا اين تنش ميان اين قشر از جامعه فروكش ‌كند البته اين موضوع سال‌ها قبل مطرح شد كه با مقاومت خانواده‌ها و زنان جامعه روبه‌رو شد.

بطحايي‌گلپايگاني در پاسخ به پرسش پاياني ايكنا كه آيا آسيب‌هاي ناشي از اين مسئله به مراتب بيشتر از بي‌توجهي به سلامت جنسي نيست، با رد آن تصريح كرد: ازدواج موقت و تسهيل در آن يكي از راهكارهاي اصلاح اين اوضاع نابسمان است.
 دوشنبه 10 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 196]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن