تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816529989




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جامعه تحمل شوك اقتصادي جديد را ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: جامعه تحمل شوك اقتصادي جديد را ندارد


اقتصاد‌ملي- محمد هيراد حاتمي:
رئيس‌جمهوري، چهار ماه پس از آن كه از وعده اجراي طرح تحول اقتصادي در ايران خبر داده بود، دوشنبه شب هفته گذشته ابعاد مختلف اين طرح را طي يك گفت‌وگوي تلويزيوني تشريح كرد.

احمدي‌نژاد در اعلام كليات طرح تحول اقتصادي مدعي شد كه دولت نهم براي اجرايي كردن اين طرح عزم راسخ دارد و از پرداخت هزينه‌هاي سياسي و اجتماعي براي نهايي شدن آن باكي ندارد. طرح تحول اقتصادي با واكنش‌هاي مختلفي از سوي كارشناسان اقتصادي همراه شد و نقدهاي گوناگوني بر آن وارد شده است.

اما نكته‌اي كه تا كنون كمتر از آن ياد شده است حضور بخش خصوصي در طرح تحول اقتصادي دولت است. به جرات مي‌توان گفت يكي از عوامل بسيار مهم و اثر‌گذار در طرح تحول اقتصادي حضور پر رنگ بخش خصوصي در اين طرح است.

فعالان بخش خصوصي اعتقاد دارند كه با وجود ابلاغيه سياست‌هاي كلي اصل 44 بايد در هر تصميم‌گيري اقتصادي آنها طرف مشورت قرار بگيرند و از نظرات كارشناسي آنها استفاده شود. به عبارت ديگر فعالان بخش خصوصي بر اين موضوع تاكيد مي‌كنند كه اگر قرار بر اين است كه تصدي گري به بخش خصوصي واگذار شود حتما بايد نظر افرادي كه بايد اين كار را به سامان برسانند خواسته شود و آنها نيز به‌طور مستقيم در تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي كشور دخالت داشته باشند.

با وجود اينكه جزئيات طرح تحول اقتصادي توسط رئيس‌جمهوري اعلام نشده است اما فعالان بخش خصوصي و در راس آنها اتاق بازرگاني ايران آمادگي خود را براي همكاري با طرح تحول اقتصادي دولت اعلام كرده است.

در رابطه با طرح تحول اقتصادي دولت دكتر محمد نهاونديان، رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران به‌عنوان بالا‌ترين مقام پارلمان بخش خصوصي ايران به خبرنگار همشهري عصر گفت: طرح تحول اقتصادي از سوي دولت هنوز به‌طور تفصيلي در اختيار اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران قرار نگرفته است. زماني مي‌توان به‌طور دقيق در رابطه با طرح تحول اقتصادي ارائه نظر كرد كه جزئيات اين طرح به‌طور شفاف مطرح شود.

رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران ادامه داد: كليات طرح تحول اقتصادي كه از سوي رئيس‌جمهوري مطرح شده است حكايت از آن دارد كه حركتي به سمت اصلاح نگرش اقتصادي دولت در رابطه با استفاده از عرضه و تقاضا ي بازار براي تخصيص منابع در حال شكل گرفتن است، كه اين موضوع بايد مورد تقدير قرار بگيرد.

نهاونديان با اشاره به اينكه اگر جزئيات طرح تحول اقتصادي دولت مطرح شود راحت‌تر مي‌توان در رابطه با آن اظهار نظر كرد گفت: بخش خصوصي اين آمادگي را دارد كه هم در طراحي آن مشاوره‌هاي لازم را ارائه كند و هم در مراحل اجرايي طرح تحول اقتصادي به دولت كمك كند. رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران با اعتقاد به اينكه براي توفيق مجموعه سياست‌هاي طرح تحول اقتصادي هماهنگي آنها بايد در نظر گرفته شود گفت: بخش‌هاي مختلف اين سياست‌ها بايد به همديگر كمك كنند.

به‌طور مثال در رابطه با بحث هدفمند كردن يارانه‌ها اجازه بدهيم قيمت‌ها علائم هدايت‌كننده را به تخصيص منابع اختصاص دهند. طبيعي است كه در اين شرايط نظام تعزيراتي نمي‌تواند به فعاليت خود ادامه دهد. وي ادامه داد: از سوي ديگر نكته‌اي كه وجود دارد اين است كه براي هر كدام از اين سياست‌ها بايد الزاماتي ديده شود. همچنين نكته ديگري كه بايد به آن توجه كرد مرحله بندي و زمان بندي كار است. به‌طوري‌كه نبايد انتظار داشت مجموعه اين اقدامات همزمان صورت پذيرد.

رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران افزود: طبعا اگر اجماع‌سازي‌ لازم را ميان صاحب‌نظران اقتصادي انجام داده باشيم زمينه توفيق طرح تحول اقتصادي فراهم خواهد شد. نهاونديان با اعتقاد به اينكه بايد از شوك درماني اجتناب كرد گفت: با توجه به فشار‌هايي كه به‌دليل محدوديت‌هايي كه در تسهيلات بانكي وجود دارد و همچنين فشار‌هاي تورمي كه به توليد آمده است، شرايط اقتصادي به گونه‌اي نيست كه آمادگي وارد كردن شوك جديدي را داشته باشد. اعتقاد دارم كه بايد اجماع‌سازي‌‌هاي لازم صورت بگيرد و از سوي ديگر روي زمان بندي نيز تاكيد مي‌كنم و اين موضوع نيز بايد مورد توجه قرار بگيرد.

رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران ادامه داد: دولت، مجلس و اتاق بازرگاني بايد با همديگر همكاري‌هاي لازم را در رابطه با طرح تحول اقتصادي داشته باشند تا شرايط توفيق اين طرح فراهم شود. نهاونديان با بيان اينكه اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران آمادگي خود را در رابطه با اجراي طرح تحول اقتصادي به دولت اعلام مي‌كند به خبرنگار همشهري عصر گفت: اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران آمادگي دارد كميسيون ويژه‌اي براي طرح تحول اقتصادي تشكيل دهد تا بر اين اساس در رابطه با طرح ارائه شده اظهار نظر كند و علاوه بر آن در مراحل اجرايي نيز به دولت كمك‌هاي لازم را ارائه دهد.

تاريخ درج: 9 تير 1387 ساعت 13:38 تاريخ تاييد: 9 تير 1387 ساعت 14:25 تاريخ به روز رساني: 9 تير 1387 ساعت 14:16
 يکشنبه 9 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 327]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن