تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه روزه او را از غذاهاى مورد علاقه‏اش باز دارد برخداست كه به او از غذاهاى بهشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804002713




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي منشأ پيدايش شيعه در آخرين شماره فصل‌نامه «شيعه‌شناسي»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بررسي منشأ پيدايش شيعه در آخرين شماره فصل‌نامه «شيعه‌شناسي»
گروه انديشه: مقاله «منشأ پيدايش شيعه و تفاوت آن با مذاهب ديگر»، نوشته مشترك دكتر «فتحيه فتاحي‌زاده» و «پروين حيدري» در آخرين شماره فصل‌نامه «شيعه‌شناسي» منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، تحقيق حاضر به بررسي منشأ شيعه و تفاوت آن با مذاهب ديگر مي‌پردازد كه مشتمل بر اين عناوين است: معناي شيعه از نظر لغت و اصطلاح و احاديث نبوي(ص) و آغاز پيدايش شيعه كه عده‌اي گفته‌اند در زمان رسول خدا(ص) بوده است و عده‌اي بر عكس آن ابراز كرده‌اند كه بعد از حيات پيامبر(ص) شيعه به وجود آمده است.

هم‌چنين در اين نوشتار درباره علل پيدايش مذاهب اسلامي سخن رفته و عوامل آن كه عبارت‌اند از: تعصبات قبيله‌اي و گرايش‌هاي غربي، كج‌انديشي در فهم معارف كتاب و سنت، جلوگيري از تدوين احاديث پيامبر(ص)، احبار يهود و راهبان مسيحي، برخورد با فرهنگ‌هاي بيگانه و اجتهاد در برابر نص آمده است.

هم‌چنين در مورد عقايد كلامي از نظر لغت و اصطلاح و زمان پيدايش كلام اماميه مطالبي آمده است، و در آخر نتيجه و در ادامه منابع و مآخذ به كار رفته در اين نوشتار آمده است.

مؤلف در نتيجه‌اي كه از اين تحقيق به دست آورده است مي‌نويسد: با بررسي تفاوت مذهب شيعه و مذاهب اهل سنت از لحاظ پيدايش و علل و عوامل به وجود آمدن مذاهب و هم‌چنين عقايد آن‌ها به اين نتيجه مي‌رسيم كه در آيات و روايات فراوان لفظ شيعه وارد شده است و آغاز پيدايش شيعه براي اولين بار كه به شيعه علي(ع) معروف شدند، به زمان حيات پيامبر اسلام(ص) باز مي‌گردد كه بذر پيدايش مذاهب در عصر صحابه افشانده شد و حدود صد سال به طول انجاميد و در اواخر ايام تابعين (نيمه قرن دوم) بذرهاي افشانده شده به بار نشست و اختلافات شديدي بين عالمان آن زمان به وجود آمد كه منجر به پيدايش مذاهب مختلف شد.

به اعتقاد نويسنده، علل و عوامل اين گرايش‌ها، از جمله مسئله خلافت و جانشيني پيامبر اكرم(ص) بود كه تعصبات قبيله‌اي، كج‌انديشي در فهم معارف كتاب و سنت، جلوگيري از تدوين احاديث پيامبر(ص)، احبار يهود و راهبان مسيحي، برخورد با فرهنگ‌هاي بيگانه و اجتهاد در برابر نص از ديگر عوامل شكل‌گيري اختلاف‌ها و پيدايش مذاهب در طول تاريخ اسلام بوده است.

وي در رابطه با معناي شيعه در اصطلاح مي‌نويسد: شيعه به معناي پيروي و تبعيت با رغبت و اشتياق است كه فرد يا افرادي آن را به عنوان الگوي سعادت و خوشبختي قرار دهند و در ابعاد مختلف رفتار و گفتار، خود را تابع و فرمان‌بردار آن الگوها قرار داده و در حمايت و ادامه اين راه، از هرگونه فداكاري دريغ نكنند.

به زعم نگارنده، اين معنا از ابتداي بشريت وجود داشته است كه طايفه‌اي، شخصي را به عنوان بهترين فرد در همه امور، راهنماي خويش قرار مي‌دهند و از او دنباله‌روي مي‌كنند. لفظ شيعه در اصطلاح، به كساني گفته مي‌شود كه به امامت و خلافت بلافصل امام علي(ع) معتقدند و بر اين عقيده‌اند كه امامت از طريق نص جلي (آشكار) يا نص خفي (پنهان) ثابت شده است. امامت حق او و فرزندان آن حضرت است.

شماره آخر فصل‌نامه تخصصي «شيعه‌شناسي» به صاحب امتيازي مؤسسه شيعه‌شناسي، به مدير مسئولي دكتر «محمود تقي‌زاده داوري» و سردبيري دكتر «سيدرضا مؤدب» به تازگي وارد بازار نشر شده است.
 يکشنبه 9 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 655]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن