تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816541695




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پرونده احداث كشتارگاه صنعتي در كردستان بسته مي‌شود (بخش دوم و پاياني)


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: پرونده احداث كشتارگاه صنعتي در كردستان بسته مي‌شود (بخش دوم و پاياني)
پاسخ به اين سووال كه آيا بخش دامپروري كردستان توان و ظرفيت لازم براي سرمايه‌گذاري با حجم بالا را به منظور احداث كشتارگاه صنعتي دارد يا خير؟ شايد خود بهترين شيوه براي جذب سرمايه باشد.

استان كردستان افزون بر سه ميليون و ‪ ۵۰۰‬هزار راس دام كوچك و بزرگ دارد كه ‪ ۲/۸‬درصد از جمعيت دامي كشور را به خود اختصاص داده است كه اين ميزان دو برابر تراكم دامي كشور است.

كردستان پنج ميليون و ‪ ۲۵۰‬هزار متر مربع جايگاه دامداري دارد ولي به‌رغم نقش مهم دامپروري در زندگي مردم استان، از اين وسعت حدود ‪ ۶۱‬درصد آن يعني سه ميليون و ‪ ۲۱۴‬هزار مترمربع فاقد مشخصات لازم فني و بهداشتي است.

نظر به اهداف تعيين شده براي امور دام كردستان، جايگزين كردن دام سنگين به جاي دام سبك، اصلاح نژاد، بهبود تغذيه و بالا بردن استاندارد بهداشتي فرآورده‌هاي دامي از اساسي‌ترين محورهاي اصلاح جايگاه دام در اين استان است.

توليدات دامي استان كردستان با وجود اين تعداد دام، ساليانه بيش از ‪۲۰۰‬ هزار تن انواع فرآوردهاي دامي به ارزش ‪ ۵۷۲‬ميليارد ريال است.

بالا بودن شاخص‌هاي توليد محصولات دامي در اين استان در مقايسه با شاخص‌هاي كشوري، بيانگر نقش مهم دامداري استان در منطقه غرب كشور است.

توليد سرانه گوشت قرمز و شير خام در كشور به ترتيب ‪ ۱۱/۵‬و ‪ ۸۰/۳۸‬كيلو گرم در سال است، در حالي كه اين ميزان در كردستان ‪ ۱۴‬و ‪ ۱۰۱‬كيلو گرم است.

به دليل سنتي بودن روش‌هاي دامداري در كردستان، بازدهي و بهره‌وري محصولات دامي اين استان نسبت به جمعيت دامي در مقايسه با ديگر استان‌ها از حدمطلوب برخوردار نيست.

در مورد شير به رغم توليد ساليانه ‪ ۱۴۹‬هزار تن شير خام، تنها‪ ۳۰‬هزار تن از آن توسط كارخانه‌هاي شير پاستوريزه جمع‌آوري مي‌شود و ‪ ۵۰‬درصد آن هم به خارج از استان ارسال مي‌شود.

ارزش سرمايه دامپروري استان كردستان بالغ بر دو هزار ميليارد ريال است كه بخش دامپروري صنعتي با ‪ ۲۵۵‬ميليارد ريال سرمايه، تنها ‪ ۱۲/۷‬درصد ميزان كل اين سرمايه‌گذاري را به خود اختصاص داده است.

پايين بودن شاخص‌هاي بهداشتي، عدم امكان فرآوري دامي يكي از مشكلات عدم صنعتي بودن كشتارگاه‌هاي استان كردستان است.

سرمايه‌گذاري در بخش دام در اين استان علاوه بر تسريع در روند توسعه بخش دامداري كردستان مي‌تواند در صادرات فرآورده‌هاي دامي و لبني به خارج از كشور از طريق مرز رسمي باشماق مريوان نيز نقش بسيار موثر داشته باشد.

كشتار دام و عرضه گوشت به بازارهاي داخلي و خارجي از كردستان اكنون از طريق كشتارگاههاي سنتي انجام مي‌شود و اين مساله بهداشت محيط و همچنين عدم توليد و فرآوري را با مشكل مواجه كرده است.

اداره كل دامپزشكي استان كردستان به عنوان دستگاه ناظر بر بهداشت دام و فرآورده‌هاي آن از نبود كشتارگاه صنعتي دام در اين استان انتقاد كرد.

مدير كل دامپزشكي كردستان در اين‌باره معتقد است كه كردستان نياز مبرم به كشتارگاه صنعتي دام دارد.

ناصر مخدوم افزود: اكنون گوشت مصرفي مردم استان كردستان از طريق ‪۹‬ كشتارگاه سنتي تامين مي‌شود كه اين كشتارگاه مكان‌هاي مناسبي براي كشتار دام نيستند.

وي گفت: اين كشتارگاه‌ها به دليل نداشتن سيستم‌هاي مدرن كشتار و تجهيزات بهداشتي براي كشتار دام مناسب نيستند.

وي استقرار كشتارگاه سنتي دام سنندج در نزديك شهر را از مشكلات كشتارگاه سنندج دانست و افزود: بوي تعفن و پسماندهاي اين كشتارگاه، منشا آلودگي‌هاي بسياري براي شهروندان است.

وي افزود: در فصول گرم سگ‌هاي ولگرد در اطراف اين كشتارگاه جمع مي‌شوند و مي‌توانند زمينه ابتلاي افراد به انواع بيماري‌هاي مشترك انسان و حيوان را فراهم سازند.

وي گفت: مسوولان بايد در فكر احداث و تكميل كشتارگاه صنعتي دام سنندج باشند و كشتارگاه فعلي به صلاح نيست ادامه فعاليت دهد.

دكتر مخدوم افزود: كشتارگاه سنتي دام از لحاظ اقتصادي به صرفه نيست و احداث كشتارگاه صنعتي دام هم از لحاظ بهداشتي و هم اقتصادي بسيار با صرفه‌تر و مناسب‌تر است.

وي گفت: گر چه كشتارگاه‌هاي سنتي دام موجود در استان با استانداردهاي مورد نظر فاصله دارد اما مراحل قبل و بعد از كشتار دام كاملا زير نظر دامپزشكي است و بر مراحل مختلف كشتار دام به صورت كامل دقيق و اصولي نظارت مي‌شود.

احداث كشتارگاه صنعتي دام نياز به سرمايه‌گذاري كلان دارد و به توجه به دير بازده بودن آن بخش خصوصي استقبال چنداني براي احداث آن ندارد.

معاون صنايع و توسعه روستايي سازمان جهاد كشاورزي استان كردستان در اين مورد گفت: اين معاونت از مشاركت بخش خصوصي براي احداث كشتارگاه صنعتي دام در اين استان استقبال و حمايت مي‌كند.

بهنام پاك ضمير با اشاره به اين كه كردستان اكنون فاقد كشتارگاه صنعتي دام است افزود: ايجاد كشتارگاه صنعتي دام در اين استان يكي از نيازهاي اصلي و ضروري است.

وي گفت: معاونت صنايع و توسعه روستايي سازمان جهاد كشاورزي كردستان به منظور تشويق و جذب سرمايه‌گذاران جهت سرمايه‌گذاري در كشتارگاهاي صنعتي دام آمادگي حمايت مادي و اداري را در اين بخش دارد.

وي افزود: اين معاونت در قالب اعطاي تسهيلات بنگاههاي كوچك و زودبازده اقتصادي، مشاوره و پيگيري پرداخت روند تسهيلات، نظارت بر روند ساخت واحدها شامل بخش سازه‌اي و استقرار ماشين آلات و بخش فني و اقتصادي را دارد.

وي گفت:چندين سرمايه گذار جهت سرمايه‌گذاري در ايجاد كشتارگاههاي صنعتي دام در كردستان پيش قدم شدند اما به دلايلي از سرمايه‌گذاري در اين بخش پشيمان شده‌اند.

وي افزود:اغلب سرمايه‌گذاران عدم توجيه اقتصادي و بازگشت ديرهنگام سرمايه را از دلايل عدم سرمايه‌گذاري در كشتارگاه صنعتي دام اعلام مي‌كنند.

وي همچنين از واگذاري زمين براي احداث كشتارگاههاي صنعتي دام خبر داد و گفت: زمين‌هاي مورد نياز براي احداث اين كشتارگاهها را در شهركهاي صنعتي اختصاص مي‌دهيم.

وي گفت: زيرساخت‌ها در شهركهاي صنعتي آماده است و سازمان جهاد كشاورزي در راستاي اختصاص زمين مورد نياز براي واحدهاي صنعتي آمادگي كافي دارد.

مشاور وزير جهاد كشاورزي و مدير عامل شركت پشتيباني امور دام كشور نيز در ديدار از استان كردستان يكي از خلاهاي موجود در بخش دامپروري و دامداري استان كردستان را نبود كشتارگاه صنعتي دام ذكر كرد و آن را يك نياز اساسي دانست.

قدرت الله دولت افزود: اين استان يكي از قطب‌هاي دامداري كشور محسوب مي‌شود كه متاسفانه فاقد كشتارگاه صنعتي است.

وي وجود كشتارگاه صنعتي دام را در اين استان لازم و ضروري دانست و گفت:
اين كشتارگاه مي‌تواند در رونق و توسعه اقتصادي بخش دامداري استان بسيار موثر و مفيد باشد.

وي ادامه داد: تلاش‌هاي بسيار خوبي توسط وزارت جهاد كشاورزي و ديگر دستگاههاي دولتي جهت احداث كشتارگاه صنعتي دام در اين استان صورت گرفته و بايد تا در جهت تسريع در روند احداث آن تلاش كرد.

احداث كشتارگاه صنعتي در استان دامپرور و دام خيز كردستان به گواه كارشناسان و متخصصان اكنون يكي از نيازهاي اصلي اين استان است و مسوولان امر نيز بايد اين نياز مبرم را بيش از پيش احساس كرده و در جهت تسريع در روند احداث آن بيشتر تلاش نمايند.

تمام عوامل و زير ساخت‌ها براي احداث اين كشتارگاه آماده است و در جهت بهره‌برداري تنها نياز به حمايت و عنايت ويژه مسوولان دارد تا كردستان صاحب كشتارگاه صنعتي و گوشت مصرفي مورد نياز به شكلي بهداشتي و مطمئن‌تر وارد بازار شود. ك/‪۴‬
 يکشنبه 9 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 177]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن