تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816464529




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فصل دريا از راه رسيد / از خطرات بكاهيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: فصل دريا از راه رسيد / از خطرات بكاهيم
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): دريا به رغم تمام زيبايي ها و آرامشي كه دارد، براي كساني كه در هنگام شنا محتاط نباشند خطرغرق شدن جدي است و ازهمين روي است كه همه ساله شاهد سوگ خانواده هاي فراواني هستيم و انبوه داغداران .


به طور قطع صحنه هاي غم انگيز غرق انساني در سواحل شمال، هشداري به مسافران، گردشگران وتمامي شهرونداني است كه همه ساله براي شنا واستفاده از آب هاي ساحلي درياي خزر راهي اين خطه مي شوند.
بديهي است كه شهروندان بايد به اين موضوع پي برده باشند كه شنا در خارج از طرحهاي سالم سازي دريا همراه با خطرات بسياري است و اگر به هردليلي محيطهاي طرح دريا را نمي پسندند بهتر است به طور كلي از خير شنا در اين سواحل بگذرند.
شنا در دريا با شنا دراستخر متفاوت است و در دريا عواملي مانند موج ، جريان هاي آب، ناهمواري كف دريا و نبود ويا كمبود ناجي غريق مي تواند خطرناك باشد.
مازندران داراي 338 كيلومتر ساحل در درياي خزر است و در فصل گرما شنا در دريا، رودخانه ها،درياچه ها،درياچه هاي پشت سدها، كانال هاوآب بندان ها به عنوان يك تفريح و ورزش آرامش بخش براي همه مطرح مي شود.
يك كارشناس حوادث كه پيش از اين مديريت مقابله با حوادث غيرمترقبه مازندران را به عهده داشته است درباره چالش هاي مربوط به استفاده از دريا و احتمال غرق وبروزسانحه و لزوم مقابله باآن به خبرنگار ايرنا مي گويد: آشنا نبودن به فنون اوليه شنا، عدم آشنايي كافي با محيط شنا، مجهز نبودن به تجهيزات اوليه شنا، طوفاني بودن دريا، به هم خوردن تعادل عادي فرد در دريا و به هم خوردن مورفولوژي بستر دريا و يا رودخانه در اثر پيشروي و يا سيل از عوامل اصلي افزايش تعداد غرق شدگان در استان است.
"بهزاد پورمحمد" تصريح كرد: كساني كه براي شنا كردن وارد آب مي شوند بايد مهارت هاي اوليه فن شنا را آموزش ديده باشند از طرفي بسياري از افراد فكر مي كنند كه اگر شناگر مهاري در استخر هستند مي وانند در محيط هاي طبيعي نظير دريا و رودخانه ها نيز شناكنند، در حالي كه شنا در دريا بسيار متفاوت از شنا در استخر است.
به گفته پورمحمد پيشروي و پسروي آب دريا و سيل رودخانه ها باعث تغييرات شديد زمين شناسي در بستر و محيطهاي طبيعي دريا مي شود درنتيجه شنا در منطقه شناسايي نشده و غيرايمن خطرناك است و بر همين اساس طرح سالم سازي دريا از اهميت بسزايي برخوردار است.
مدير كل سابق بازسازي و حوادث غيرمترقبه مازندران در مورد آمار غرق شدگان استان در چهار سال گذشته گفت: هرچند در سال هاي 83 تا 86 در مجموع بيش از 838 نفر در سواحل مازندران غرق شدند،اما بررسي آماري سالانه نشان از كاهش تعداد مغروقين دارد.
وي ادامه داد: تجربه نشان داده است حضور نيروهاي امداد و نجات و ايجاد امكانات، ضروري است و تاثيري فراوان در كاهش تعداد غرق شدگان دارد.
به گفته پور محمد در سال هاي 83 تا 86 به ترتيب 256، 222، 189و 171 نفر در دريا و رودخانه هاي مازندران غرق شدند كه 80 نفر از آنان زن و مابقي مرد بودند.
پورمحمد گفت: بر اساس اين آمار كمتر از پنج درصد غرق شدگان در داخل طرحهاي سالم سازي و در زمان طوفاني بودن دريا بوده است و مابقي در خارج از طرح و در مناطق ممنوعه جانشان را از دست دادند.
وي تصريح كرد: 70 درصداز غرق شدگان غير بومي بوده اند و بيشترين مرگ و مير ناشي از غرق در ساعت چهارده تا هفده و به طور عمده در روزهاي تعطيل بوده است.
اين كارشناس حوادث غيرمترقبه روش هاي پيشگيري وكاهش غريق را، ايجاد فرهنگ لازم در استفاده ازدريا، آموزش و افزايش آگاهي هاي عمومي در شناخت و استفاده درست از دريا دانست و گفت كه رسانه ها دراين مسير نقش مهمي دارند و مي توانند باعث توسعه و گسترش اين فرهنگ شوند.
وي شناسايي مناطق پرخطر و نصب علائم هشداردهنده ، فعال كردن طرحها و محل هايي براي شنا با كيفيت و تعداد مناسب، به كارگيري ناجيان غريق وتيم ـ هاي امداد مجهز و آموزش ديده، تجميع امكانات دستگاههاي متولي و مديريت منابع و هماهنگي سازمان هاي متولي، به كارگيري بحش خصوصي در آموزش ، تامين و تجهيز امكانات، به كارگيري تيم هاي نظارتي و بازرسي و گشت هاي ويژه دريا و ساحل را از ديگر روش هاي پيشگيري با هدف كاهش غريق اعلام كرد.
به گفته پور محمد اكنون در سواحل درياي خزر در استان مازندران 210 نقطه خطر و يا مشرف به خطر شناسايي شده است و روزانه يك هزارو 500 نفر نيروهاي امدادي و خدماتي در سواحل خدمات ارايه مي كنند.
پورمحمد در ادامه بر تعيين متولي مسووليت پذير براي هدايت دستگاه هاي اجرايي استان با هدف ساماندهي به سواحل درياي خزر تاكيد كرد گفت: ملي كردن طرح دريا ، تقويت بخش خصوصي با اهداي تسهيلات، شناسايي منطقه ممنوعه و امن در سواحل هزر و توسعه فرهنگ استفاده از دريا از ديگر راهكارهاي براي كاهش غرق شدن است.
وي سنين غرق شدگان در درياي خزر استان مازندران را بين 10 تا 40 سال اعلام كرد و همچنين گفت: 70 درصد مغروقين در روزهاي چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه جانشان را از دست داده اند.
وي در آماري اعلام كرد: در چهار سال اخير محمودآباد 25درصد، بابلسر، نوشهر و نور 15درصد، تنكابن 12 درصد ساري 10 درصدي، فريدونكنار 9درصد و رامسر و چالوس چهار درصد از غرق شدگان را به خود اختصاص دادند.
رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران اعلام كرد: 120 طرح ساماندهي سواحل دريا در استان راه اندازي و به بهره برداري رسيده است.
"رحمت عباس نژاد" گفت: دراجراي طرح ساماندهي سواحل دريا بيش از يك هزار نفر براي كنترل و نظارت درطول سواحل استان شامل ناجيان غريق، همياران پليس و كارشناسان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان همكاري مي كنند.
وي به تعطيلات شش روزه ماه گذشته و سفربيش از سه ميليون مسافربه مازندران اشاره كرد و گفت: در اين دوره از تعطيلات هشت نفر در دريا غرق شدند كه اين آمار نسبت به نيمه خردادماه پارسال 24 درصد كاهش نشان مي دهد.
مازندران سالانه پذيراي حدود 15 ميليون گردشگراست كه براساس تحقيق سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان افزون بر 93 درصد مسافران با هدف شناو استفاده از ساحل دريا به اين استان سفر مي كنند.
ك/4 2585/402/508 شماره 154 ساعت 10:57 تمام
 يکشنبه 9 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 335]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن