تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814747613




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خاك مريخ مستعد رشد گياهان است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: خاك مريخ مستعد رشد گياهان است
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): دانشمندان ناسا معتقدند كه خاك مريخ ظاهرا حاوي مغذيهاي كافي براي رشد و نمو موجودات زنده يا حداقل گياه "آسپاراگوس" است.


به گزارش گروه صوتي و تصويري ايرنا، پايگاه اينترنتي بي بي سي روز شنبه با اعلام اين خبر افزود: تحليلهاي مقدماتي ماموريت كاوشگر "فينكس" كه اخيرا بر مريخ فرود آمد، نشان مي دهد كه خاك اين سياره بسيار قلياييتر از آن است كه انتظار مي رفت.
دانشمنداني كه بر اين پروژه كار مي كنند گفتند از اين كشف "مات و مبهوت" شده اند.
اين يافته اميدها را به وجود شرايط مساعد در مريخ براي وجود آثار حيات افزايش داده است.
سم كوناوس شيميدان ارشد اين پروژه از دانشگاه آريزونا گفت: "ما اساسا آنچه را كه به نظر مي رسد شرايط لازم، مغذي هاي لازم، براي حمايت از حيات باشد، چه در گذشته و چه امروز يا آينده يافته ايم."
هرچند وي گفت كه آزمايشهاي بيشتري بايد انجام شود، اما افزود كه به نظر مي رسد خاك مريخ "خيلي مساعد باشد... در اين خاك چيزي نيست كه سمي باشد. اين همان نوع خاكي است كه احتمالا در حياط خانه اتان پيدا مي شود. يعني خاك قليايي. ممكن است بتوانيد خيلي راحت در آن مارچوبه پرورش دهيد."
اين خاك نه تنها از آنچه پيش بيني مي شد خيلي كمتر اسيدي است، بلكه حاوي آثار منگنز، سديم، پتاسيم و ساير عناصر است.
كوناوس گفت: "ما از ديدن داده هايي كه دريافت كرديم مات و مبهوت شديم. برايمان خيلي مهيج است."
اين تحليل به روي يك سانتيمتر مكعب خاكي كه توسط بازوي روبوتيك فينكس از عمق 5/2 سانتيمتري سطح مريخ استخراج شده انجام شده است.
اين نمونه سپس با استفاده از فن "شيمي خيس" كه شامل مخلوط كردن خاك با آب است و دما دادن آن در "اجاق" كاوشگر، مورد آزمايش قرار گرفت. فينكس آب را از زمين با خود همراه برده است.
كاوشگر 420 ميليون دلاري فينكس پس از يك سفر 10 ماهه روز 25 ماه مه در قطب شمال مريخ فرود آمد تا مطالعات سه ماهه خود را درباره تاريخ زمين شناسي سياره سرخ آغاز كند.
تصور مي شود نقطه اي كه فينكس بر آن فرود آمده حاوي مخازن بزرگ آب به صورت يخ درست در زير سطح باشد.
هفته گذشته، پس از مشاهده ذوب هشت تكه ماده به اندازه تاس در عكس هاي فينكس، دانشمندان گفتند مطمئن شده اند كه در اين سياره يخ وجود دارد.
اما فينكس تاكنون كربن ارگانيك را رديابي نكرده است. كربن ارگانيك از مصالح اصلي پيدايش حيات به حساب مي آيد.
صوير**1090**1479
 يکشنبه 9 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن