تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فتوا دهندگان بزرگانِ دانشمندان‏اند و فقيهان پيشوايانى كه از آنان بر اداى پيمان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812704434




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دستاوردهاي كشاورزي دولت نهم اعلام شد


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: دستاوردهاي كشاورزي دولت نهم اعلام شد
اهم دستاوردهاي وزارت جهاد كشاورزي در دولت نهم از سوي اين وزارتخانه تشريح شد.


به گزارش خبرنگار اقتصادي برنا به نقل از وزارت جهاد كشاورزي، اهم دستاوردهاي اين وزارتخانه در دولت نهم تشريح شد.

خريد توافقي و قطع دست سودجويان

بنابر اين گزارش، خريد توافقي انواع محصولات كشاورزي با هدف قطع دست سودجويان و واسطه‌گران و جوگيري از به تاراج رفتن دسترنج كشاورزان صورت گرفت كه اين خريدها در سال 86 در وزن نزديك به 800 هزار تن و براي 44 محصول مختلف كه عمدتا از محصولات پرمصرف مي باشند، انجام گرفت و نقش مؤثري در رفع نگراني كشاورزان در فروش محصولات خود داشت.

صادرات گندم

وزارت جهاد كشاورزي در اين گزارش آورده است: با وجود وابستگي 45 ساله به گندم خارجي، كشور ايران اسلامي در سال 1386 براي نخستين بار به جمع 12 كشور عضو باشگاه صادركنندگان گندم در جهان پيوست.
بنابر اين گزارش، در اين سال با توليد بيش از 15 ميليون و 400 هزار تن گندم ،اين امكان فراهم شد كه زمينه صادرات حداقل يك ميليون تن از آن به ديگر كشورهاي جهان به ويژه كشورهاي مسلمان و همسايه فراهم شود.

رشد ارزش افزوده

در بخش ديگر گزارش آمده است: رشد ارزش افزوده محصولات كشاورزي براي اولين بار در طول سه سال متوالي در حد بالاتر از ميانگين رشد اقتصادي كشور بود و به بيش از 7 درصد سال رسيد. در سايه اين رشد قابل توجه در ميزان توليد برخي محصولات استراتژيك كشاورزي از جمله گندم، ذرت، برنج، گوشت قرمز، گوشت مرغ، شير و تخم مرغ از مرزهاي تعيين شده براي سال 88 (يعني پايان برنامه چهارم) افزايش توليد رخ داد و بسياري از آن محصولات در آستانه صادرات قرار گرفت.

اشتغالزايي

در اين گزارش مي‌خوانيم، بخش كشاورزي در طول سه سال گذشته از نظر اشتغالزايي در حد فراتر از پيش بيني برنامه چهارم توسعه قرار داشته و به طور متوسط هر ساله نزديك به 100هزار فرصت شغلي جديد ايجاد كرده است. اين مسئله به ويژه در عرصه اشتغالزايي براي نزديك به 60 هزار دانش آموخته كشاورزي جوياي كار حائز اهميت فراوان است. تنها در سال 86 نزديك به 16 هزار نفر از اين فارغ التحصيلان در قالب شركت‌هاي خدمات فني و مشاوره‌اي كشاورزي مشغول به كار شده‌اند و پيش بيني‌ها آن است كه تا پايان سال 88 براي بيش از 120 هزار فارغ التحصيل در عرصه‌هاي حساس ترويجي، توليدي و صنايع تبديلي فرصت شغلي ايجاد شود.

ركورد صادرات كشاورزي

اين گزارش حاكي است: صادرات محصولات كشاورزي ايران در سال 85 براي نخستين بار در تاريخ كشاورزي كشور، از مرز 2 ميليارد دلار گذشت و با حفظ سرعت رشد خود در سال 86 به بيش از 5/2 ميليارد دلار رسيد.
بنابر اين گزارش، در 10 ماه نخست سال 86 براي نخستين بار در تاريخ كشاورزي كشور بيش از يك ميليون و 300 هزار رأس دام زنده به كشورهاي منطقه صادر شد كه اين صادرات نقش بسيار مهمي در افزايش درآمد روستاييان مرزنشين و به طور كلي دامداران كشور داشت، چون قيمت دام‌هاي صادراتي در حد فراتر از قيمت دام‌هاي مصرف داخلي داشت.

رشد تسهيلات بانكي كشاورزي

در اين گزارش مي‌خوانيم: ارائه تسهيلات بانكي براي فعالان بخش كشاورزي در طول سه سال گذشته رشد چندين برابري يافته و از 3900 ميليارد تومان در سال 83 به بيش از 10 هزار ميليارد ريال تومان در سال 86 رسيد.

نوآوري‌ در تحقيقات

وزارت جهاد كشاورزي در اين گزارش آورده است: توسعه فعاليت‌هاي علمي، تحقيقاتي و آموزشي در عرصه كشاورزي در طول سه سال گذشته شاهد نوآوري فراوان، از جمله در توليد نوع جديد واكسن ضد تب مالت (كه از بيماري هاي قابل انتقال از دام به انسان مي باشد) و توليد قند رژيمي از 100هزار تن آب پنير ضايعاتي كارخانجات لبنيات، توليد چوب ام دي اف از شاخه‌هاي هرس شده نخل و ساقه‌هاي باگاس نيشكر است.

خار مريم داروي هپاتيت

در اين گزارش مي خوانيم: از جمله دستاوردهاي تحقيقي، توليد انواع داروي گياهي از گياهان دارويي موجود در كشور از جمله داروي ضد هپاتيت از گياه خار مريم بوده است.
در ادامه آمده است: در همين راستا براي اولين بار در كشور هر ساله 13هزار نفر از فرزندان كشاورزان روستايي براي آموزش فنون علمي كشاورزي در هنرستان‌هاي فني كشاورزي سراسر كشور جذب شده اند.

افزايش توليدات گياهي

در اين گزارش مي خوانيم، ميزان توسعه باغهاي زيتون كشور در سه سال گذشته تقريبا به اندازه تمامي سال‌هاي قبل از دولت نهم بوده است، افزايش سطح زيركشت زيتون به عنوان يك فرآورده مهم منبع و سالم‌ترين روغن براي مصرف انساني است. پيش بيني شده است سطح كشت اين ميوه در سال‌هاي آينده به حداقل 600 هزار هكتار برسد.
بر اساس اين گزارش، توليد غده‌هاي بذري سيب زميني به روش علمي موسوم به ميني تيوبر، يك موفقيت بزرگ در دولت نهم بوده كه پيش بيني مي شود، با خودكفايي كامل در توليد اين محصول سال 86 علاوه بر 5 ميليون دلار صرفه‌جويي ارزي گام بزرگي در جهت جلوگيري از ورود انواع بيماري‌هاي گياهي به مزارع كشور جلوگيري شود.

سيب زميني ايراني

در اين گزارش آمده است: به همين مشكل در مورد خودكفايي درتوليد بذرهاي پنبه، كلزا و بذر برنج هيبريد نيز مصداق دارد و پيش بيني مي شود، صرفه جويي ارزي حاصل از اين خودكفايي ها به بيش از 20 ميليون دلار برسد.

افزايش بهره وري آب و خاك

بر اساس اين گزارش، يكي از نوآوري هاي دولت نهم در بخش كشاورزان توسعه ايستگاه‌هاي پمپاژ آب در مناطق كوهستاني به ويژه در دامنه زاگرس است كه از طريق آنها مقادير قابل توجهي آب از اعماق دره ها به تپه‌هاي مشرف بر آنها منتقل شده و براي احداث باغهاي جديد در زمينهاي شيبدار استفاده مي‌شود، تنها در استان چهار محال و بختياري از اين طريق بيش از 10 هزار هكتار باغ جديد احداث شده است كه علاوه بر توسعه كشاورزي و ايجاد اشتغال جديد موجب كاهش فرسايش خاك و افزايش عمر سدهاي كشور مي شود.

تسطيح ليزري خاك

وزارت جهاد كشاورزي اعلام كرد: براي اولين بار در طول تاريخ كشاورزي تسطيح اراضي با استفاده از روش‌هاي ليزري انجام گرفته است. اين روش تسطيح امكان پخش متوازن آب اراضي كشاورزي را فراهم مي‌كند و از اين طريق موجب صرفه‌جويي حداقل 30 درصدي در مصرف آب مي شود.
اين طرح در استان‌هاي كم آب همچون قم و فارس با اسقبال شديد كشاورزان مواجه شده و موجب افزايش عملكرد نيز شده است.

قانون جلوگيري از خرد شدن زمين

بر اساس اين گزارش، يكي از دستاوردهاي بزرگ دولت نهم در عرصه كشاورزي تصويب قانون مربوط به جلوگيري از خرد شدن اراضي كشاورزي بود. تصويب اين قانون به معناي نجات كشاورزي كشور از غوطه ور شدن در مشكل خرده مالكي اراضي بوده با اجراي اين قانون پيش برد برخي طرح‌هاي استراتژيك در بخش كشاورزي از جمله در زمينه‌ تسطيح و يكپارچه سازي اراضي و توسعه شركت‌هاي سهامي- زراعي و توسعه مكانيزاسيون را تا حد زيادي تسهيل خواهد كرد.

كنترل بهداشت دام و سلامت غذا

گزارش وزارت جهاد كشاورزي حاكي است: در شرايطي كه بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در طول سه سال گذشته بسياري از نقاط جهان از جمله تمامي كشورهاي همسايه ايران را آ‌لوده كرده و حتي تلفات انساني را به بار آورده بود، ولي خوشبختانه در ايران اسلامي به لطف الهي و در سايه تلاش‌هاي علمي و پيشگيرانه سازمان دامپزشكي كشور، هيچ گونه آلودگي به اين بيماري در طيور صنعتي كشور و در سطح جامعه مشاهده نشد.

گلي در ميانه آتش

در ادامه اين گزارش مي خوانيم، مواردي از اين بيماري هم كه در مرغان مهاجر ديده شده بود، به سرعت مهار شد، به طوري كه گفته مي شد ايران از نظر پاك بودن بيماري آنفلوانزا در منطقه به مانند يك گل در ميان انبوهي از آتش بوده است.

كشاورزي هوشمند

در اين گزارش آمده است: براي نخستين بار در كشور طرح هوشمندسازي كشاورزي در سال 1386 توسط وزارت جهادكشاورزي تدوين و به اجرا گذاشته شد. بر اساس اين طرح كه از مترقي ترين طرح‌هاي علمي-فني كشاورزي در سراسر كشور است، به طور دقيق و مستمر مورد نظارت و اصلاح قرار گرفته و كشت محصولات مختلف در هر نقطه از كشور با در نظر گرفتن عوامل مهمي چون شرايط اقليمي، وضعيت آب و خاك، مزيت نسبي و حتي وضعيت بازار هر محصول انجام مي‌گيرد.
اجراي اين طرح در عمل موجب خواهد شد توليد محصولات كشاورزي در هر سال بر حسب نياز كشور و منطبق بر آخرين وضعيت بازار مصرف و صادرات انجام گيرد و ديگر با معضلاتي چون نوسان‌هاي پيش بيني در عرصه محصولات كشاورزي و تلاطم در قيمت‌هاي آنها به ويژه در ايام خاص همچون عيد نوروز و ايام ماه مبارك رمضان رخ نخواهد داد.

مديريت جامع محصول كشاورزي

وزارت جهاد كشاورزي در گزارش عملكرد سه ساله خود ادامه داد: پروژه مديريت جامع محصولات كشاورزي براي اولين بار در سال جاري در بخش كشاورزي به مورد اجرا گذاشته شد. بر اساس اين پروژه توليد انواع محصولات در قالب يك برنامه ريزي از قبل تعيين شده و با روشها و اهداف كاملا مشخص انجام گيرد. پيش بيني مي‌شود، با اجراي دقيق اين پروژه خودكفايي كامل در توليد محصولات استراتژيك كشاورزي بدون تداخل منفي آن با كشت ديگر محصولات محقق شده و با انتقال سريع آخرين يافته‌هاي تحقيقاتي به مزارع يك رشد چشمگير در توليد محصولات كشاورزي و صادرات آنها به ديگر كشورها حاصل شود.

انتهاي خبر // شبكه خبري برنا//32 - 32 - 48//www.BornaNews.ir
 يکشنبه 9 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 274]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن