تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن نیک را از هر کسی ، هر چند به آن عمل نکند ، فرا گیرید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814797105




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جهان - تغييرات زمان در زندگي ملل جهان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: جهان - تغييرات زمان در زندگي ملل جهان
جهان - تغييرات زمان در زندگي ملل جهان

ايليا جزايري:تاريخ ملت‌ها ميان دوره‌هاي قدرت و ضعف در نوسان است. به همين دليل بايد بدون افراط و تفريط از اين دوره‌ها بهره ببرند، چه اين دوره‌‌ها اقتصادي باشد چه سياسي. وضعيت براي شخص عادي نيز همينگونه است. انسان اگر مراقب سلامت خود نباشد، ممكن است مريض شود و هنگامي كه مي‌تواند دستاوردهاي زيادي براي خود و جامعه داشته باشد، ‌به فردي بي‌مصرف تبديل شود. اين وضعيت براي‌ مال و ثروت نيز متصور است. انسان اگر از اموال و ثروت خود به شكلي صحيح استفاده نكند، ممكن است همه‌چيز خود را ببازد و به فقر دچار شود.

به هر حال انسان براي حفاظت از نعمت‌هايي كه خداوند بر او ارزاني داشته، بايد تلاش كند، چراكه چيزي كه از كف برود، ديگر نمي‌توان آن را بازگرداند. تاريخ بهترين شاهد بر اين مسئله است. به‌طور مثال در قرون وسطي دولت اسلامي قدرتمندترين دولت روي كره زمين بود. اندلس گذشته كه امروز اسپانيا نام دارد، حاكميت آن اسلامي و نمونه‌اي از پيشرفت در زمينه‌هاي مختلف بود. اينها همه مقدمه‌اي بود تا به يك موضوع جالب بپردازم. در يكي از سفرهايي كه به يكي از استان‌ها داشتم، در خانه يكي از دوستان، شخصي خارجي را ديدم. از او پرسيدم از كدام كشور هستي؟ گفت: از «جزيره نورو». با تعجب پرسيدم: تاكنون نام اين كشور را نشنيده‌ام، در كدام قسمت از كره زمين واقع است؟ پاسخ داد: در اقيانوس آرام، تقريبا ميان استراليا و جزاير هاوايي، كوچك‌ترين جمهوري جهان است كه مستعمره بريتانيا بود اما در سال 1968 با توافق با استراليا توانست استقلال خود را باز يابد.
پس از آن به دليل كنجكاوي كه براي شناخت اين منطقه داشتم، سراغ سايت‌هاي اينترنت رفتم تا كوچك‌ترين جمهوري دنيا را بهتر بشناسم. «نورو» جزيره‌اي است با مساحت 21 كيلومتر مربع، تعداد ساكنان آن 14 هزار خانوار است. اين جزيره در اوايل قرن هجدهم به دست كاپيتان يك كشتي بريتانيايي كشف شد. «نورو» اولين دولت در جهان است كه پايتختي رسمي ندارد. با وجود مساحت كوچك و تعداد اندك ساكنان آن، «نورو» اما در دو جنگ جهاني نقش داشت. در جنگ جهاني اول تابع آلمان بود و در جنگ دوم جهاني، توسط ژاپن اشغال شده بود. اين كشور كوچك در سال 1999، به عضويت سازمان ملل متحد درآمد و داراي نماينده‌اي دائم در اين سازمان بين‌المللي شد. در يكي از سايت‌ها نوشته است كه در ميان كشورهاي عربي، تنها امارات عربي متحده و مصر با «نورو» روابط ديپلماتيك دارند. در سايتي ديگر نوشته است «نورو» تنها كشور جهان است كه مي‌توان تمام مساحت آن را در مدت‌زمان يك ساعت و نيم ركاب زد. مسافر به نورو نياز به ماشين ندارد زيرا در اين جمهوري تنها يك خيابان وجود دارد و سرعت مجاز در آن 25 كيلومتر در ساعت است. «نورو» با اينكه جزيره‌اي كوچك است اما پس از استقلال و تا 1991 از ثروتمندترين كشورهاي جهان بود و درآمد خالص هر شخص در آن بالاترين درآمد در سطح جهان. دليل اين ثروت وجود معدن فسفات خالص در آن است كه تنها منبع ثروت آن به شمار مي‌رود. اين معدن در سال 1990 كشف و در سال 1906 از سوي شركت‌هاي وابسته به كشورهايي كه نورو را به اشغال خود درآورده‌اند، به بهره‌برداري رسيد. در سال 1970 يعني دو سال پس از استقلال نورو از اشغالگران، بهره‌برداري از اين معدن به ساكنان اصلي آن انتقال يافت؛ مسئله‌اي كه باعث شد مردم اين جمهوري بسيار كوچك، بيشترين درآمد را در سطح جهان داشته باشند.
«نوروايي‌ها» اما قدر اين ثروت را ندانستند و از آن به نحو مطلوب استفاده نكردند؛ مسئله‌اي كه باعث شد در اندك زماني «كوچك‌ترين جمهوري جهان»، به بيابان تبديل شود. دليل آن اين است كه در سال‌هاي اندك خوشي، ساكنان جزيره، ثروت‌هاي خود را در مواردي بيهوده خرج كردند. آنها حتي سعي نكردند منبع درآمدي جايگزين براي خود ايجاد كنند پيش از آنكه تنها ثروت طبيعي‌شان به پايان برسد. آ‌نها اموال خود را در سفرها و خريد وسايل غيرضروري خرج كردند.
به‌طور مثال به‌رغم اين كه تنها يك خيابان در نورو وجود دارد و مجالي براي رفت‌وآمدهاي زياد وجود ندارد، اقدام به خريد ماشين‌هاي گران‌قيمت كردند. آنها بر واردات تكيه كرده و تمام مايحتاج خود را از خارج تهيه كردند. تمام ثروت‌هاي خود را خرج لذت‌هاي زندگي و كار را رها كردند و «تنبلي» شاخه اصلي زندگي آنها شد و تا آنجا پيش رفتند كه نورو امروزه بالاترين نسبت چاقي در جهان را به خود اختصاص داده است. 90درصد شهروندان بالغ نورو از چاقي رنج مي‌برند. بيماري قند خون نيز در اين كشور در بالاترين نسبت جهاني شايع است. حدود 40 درصد از نورواي‌ها از اين بيماري رنج مي‌برند. در سال‌هاي خوشي و ثروت، نورواي‌ها حتي از ديگر جزاير اقيانوس آرام كارگر و عمله استخدام مي‌كردند تا كارهايي را انجام دهند كه شهروندان پس از ثروتمند شدن ديگر تمايلي به انجام آنها ندارند. در اين كشور، كساني كه در تمام طول زندگي خود از نورو خارج نشده بودند، ديگر هواپيماي اختصاصي اجاره مي‌كردند و براي خوشگذراني و خريد به هاوايي، فيجي، سنگاپور و... مي‌رفتند. اما امروز اهالي نورو در فقر شديدي به سر مي‌برند. دولت نورو براي تامين مايحتاج زندگي شهروندان خود و گذران امور مملكت، بر كمك‌هاي استراليا تكيه مي‌كند به‌گونه‌اي كه ناچار شد براي پرداخت بدهي‌هاي تنها هواپيماي خطوط هوايي نورو، برخي مايملك خود را بفروشد. به گزارش بي‌بي‌سي در انتخابات اخير رياست‌جمهوري «جمهوري نورو»، رئيس‌جمهور جديد كه قهرمان سابق وزنه‌برداري است وعده داده كه اوضاع معيشت شهروندان را بهبود بخشد.
او در عين حال اذعان كرده است كه اوضاع زندگي به وضعيت پيشين باز نخواهد گشت چراكه: «ما اكنون در چاه افتاده‌ايم، بايد تمام تلاش خود را به كار ببنديم تا از آن خارج شويم، اما به قطع، زمان رفاه به پايان رسيده است.» اين داستان كوچك‌ترين جمهوري دنياست كه از يك دوره كوتاه‌مدت ثروت به دليل كنترل نكردن رغبت‌ها و خواهش‌هايش و عدم پيش‌بيني‌ تغييرات زماني، به دولتي فقير تبديل شده است.
 يکشنبه 9 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 230]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن