تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820438034




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مراقب اضافه وزن كودكان باشيد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مراقب اضافه وزن كودكان باشيد
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): تغذيه نادرست ، ورزش نكردن و بي تحركي ، كودكان را با مشكل چاقي رو به رو كرده است.اگر از گسترش اين روند پيشگيري نشود ، همين كودكان كه نسل بعدي جامعه را تشكيل مي دهند ايران را در شمار چاق ترين كشورهاي جهان قرار مي دهند.


گزارش از : مهري ميردريكوند
چاقي يك مشكل همه گير جهاني است كه از دهه 70 ميلادي شناخته شد ، اين مشكل پيامدها و عوارض بسيار زيادي در كودكي و بزرگسالي دارد ، همچنين سبب افزايش مرگ زودرس در جوامع مي شود.
از شش ميليارد جمعيت جهان 1/1 ميليون نفر اضافه وزن دارند كه از اين تعداد 312 ميليون نفر چاق محسوب مي شوند. بر اساس تحقيقات صورت گرفته روند چاقي در دنيا طي يك دهه گذشته‌ 2 تا 3 برابر شده است.
* 25 ميليون ايراني اضافه وزن دارند
به گفته دكتر علي اكبر سياري عضو هيات مديره انجمن تغذيه كودكان ايران ، 61 درصد شهرنشينان و 50 درصد روستانشينان بالاي 20 سال ايراني، دچار اضافه وزن هستند كه در مجموع شمار آنان به حدود 25 ميليون نفر مي رسد.
با اندازه گيري شاخص توده بدني يا BMI مي توان ميزان چاقي و اضافه وزن را محاسبه كرد براي اينكار ، وزن فرد بر حسب كيلوگرم تقسيم بر توان 2 قد فرد مي شود ، عدد حاصل اگر بين 25 تا 5/18 باشد وزن طبيعي ، پايين تر از 5/18 لاغر، 25تا30 داراي اضافه وزن و اگر اين رقم شاخص بالاي 30باشد ، نشانگر چاقي فرد است.
بررسي شاخص توده بدني در كودكان با توجه به اينكه در چه سني هستند متفاوت است و با نشان دادن كودك به پزشك مي توان شاخص توده بدني او را محاسبه كرد.
دكتر "ناهيد عزالدين" دبير انجمن علمي تعذيه كودكان ايران در اين زمينه در گفت وگو با خبرنگار علمي ايرنا گفت با تغذيه نامطلوبي كه كودكان ايراني دارند در آينده با معضل مهمي به نام اضافه‌وزن روبه‌رو خواهيم شد كه اكثريت جامعه را در برخواهد گرفت.
به گفته وي از همان ابتدا و در دوران شيرخواره گي بايد از يك الگوي تغذيه اي صحيح پيروي كرد به اين صورت كه كودك را از شير مادر تغذيه كرد.
مديرعامل انجمن ترويج تغذيه با شير مادر، ضمن اشاره به تبليغات كمپاني‌هاي بزرگ در خصوص محاسن شيرخشك گفت: شيرخشك باعث چاقي كاذب شيرخواره‌ها مي‌شود، ولي شير مادر سرشار از سلول‌هاي زنده و فعالي است كه سلامت و رشد كودك را تضمين مي‌كند.
دكتر عزالدين با اشاره به باورهاي غلط جامعه كه به مادران شيرده نيز منتقل مي‌شود، گفت: بايد در اين زمينه فرهنگ سازي صورت بگيرد و اين آموزش به مادران داده شود كه در هر صورت شير مادر بهتر از شيرخشك است.
وي افزود متاسفانه برخي از مادران امروزي به دليل نگراني از تغيير شكل ظاهري بدنشان، از شيردهي، به فرزندان شيرخواره‌ خود ، خودداري مي‌كنند در حالي كه بررسي ها نشان داده است كودكاني كه از شير مادر تغذيه مي كنند در مقايسه با ساير كودكان لاغرتر هستند و مشكل چاقي آنها را تهديد نمي كند.
* 20 درصد كودكان در مناطق محروم ايران دچار سو تغذيه هستند
دكتر غلامرضا خاتمي رييس انجمن علمي تغذيه كودكان ايران گفت توجه به مسايل بهداشتي ، وجود پزشكان خانواده، بالا رفتن خدمات بهداشتي و دسترسي به آب آشاميدني سالم باعث شده ميزان سوء تغذيه كاهش يابد اما هنوز در برخي مناطق محروم ايران 20 درصد كودكان دچار سوتغذيه خفيف و 5 درصد نيز دچار سوتغذيه شديد هستند.
وي ادامه داد با برنامه ريزي و تدبير مسئولان كلان و متخصصان امر تغذيه طي يك دهه اخير معضل سوء تغذيه به حداقل ممكن كاهش داده شده است اما امروز با موضوع تهديد كننده‌اي به نام چاقي رو به رو شده‌ايم.
به گفته وي در هر دهك اجتماعي بايد از سوي متخصصان تغذيه هرم غذايي متناسب با اقتصاد خانوار تعيين شود.
دكتر خاتمي با اشاره به تمايل برخي خانواده ها به داشتن كودكان چاق گفت برخي والدين تمايل به داشتن كودكان چاق دارند و اين تمايل غلط آنها باعث مي شود در برابر لاغري و كاهش وزن كودكان از خود مقاومت نشان دهند.
رئيس انجمن علمي تغذيه كودكان يادآور شد اين در حاليست كه اگر خانواده ها همكاري داشته باشند با تصحيح وضعيت تغذيه كودك مي توان مشكل چاقي و اضافه وزن را در كودكان به نحو مطلوبي كاهش داد.
* بيش از 30ميليون ايراني بيشتر از نيازشان غذا مي خورند
دكتر علي‌اكبر سياري متخصص كودكان و عضو انجمن تغذيه كودكان گفت از يك طرف 32 ميليون ايراني غذاي بيش از حد مورد نيازشان مي‌خورند و از طرف ديگر 15 ميليون نفر به دليل فقر ، غذاي كافي دريافت نمي‌كنند.
وي افزود سالانه صد هزار ايراني‌ به علت سكته قلبي جان خود را از دست مي دهند كه عادات بد غذايي و چاقي يكي از ريشه‌هاي اصلي آن است.
دكتر سياري در ادامه به عوارض شناخته شده چاقي اشاره كرد و گفت: فشار خون بالا يكي از اين عوارض است كه 10 درصد جمعيت بالاي 15 سال كشور مبتلا به آن هستند كه اين ميزان در جمعيت بالاي 40 سال به 30 درصد مي‌رسد.
* رژيم غذايي درست مانع از چاقي كودك مي شود
دكتر "سوسن پارساي" دانشيار دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت اگر كودك زير سه سال از تغذيه سالمي برخوردار باشد و در زندگي كودك رفتار تغذيه اي مناسبي حاكم باشد از رشد سلول هاي اضافي و زياده از حد پيشگيري مي شود.
وي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اضافه كرد در سنين سه سالگي اگر تغذيه كودك همراه با انواع مواد غذايي كاذب همچون پفك، چيپس، شيريني و...باشد تعداد سلول هاي مستعد كننده فرد براي چاقي افزايش مي يابد در حاليكه اگر تغذيه كودك سالم باشد اين سلول ها به طور متناسب و با الگوي ژنتيكي فرد رشد مي كنند.
* در سالهاي اوليه مانع از تقويت ذائقه شوري و ترشي در كودك شويد
دكتر سوسن پارساي با اشاره به اينكه ايجاد عادات غذايي در كودك بسيار مهم است گفت پرزهاي چشايي كودك در سالهاي اوليه زندگي او تقويت مي شوند به اين صورت كه اگر از همان ابتدا كه كودك غذا خوردن را شروع مي كند نمك و يا مزه ترش در غذاي او بيشتر باشد ، پرزهاي شوري و ترشي در او تقويت مي شود و براي هميشه غذاها را با آن مزه دوست دارد.
اين متخصص تغذيه كودكان اضافه كرد به همين خاطر به مادران توصيه مي شود تا سن زير يك سالگي در غذاي كودك نمك اضافه نكنند و به طور كلي تا سنين زير سه سالگي مزه هاي شوري و ترشي در غذاي كودك بسيار كم باشد.
وي با بيان اينكه سنين زير پنج سال از نظر تامين سلامتي كودكان در آينده بسيار مهم است افزود در دوران نوجواني تصور فرد از بدن خيلي مهم است و در روابط اجتماعي او تاثير گذار است ، از اين رو اگر در اين سنين چاق باشد و نتواند به دلخواه لباس بپوشد سرخورده خواهد شد.
* عوارض جسمي و رواني چاقي
ازدياد وزن و چاقى كودكان و نوجوانان يكى از مشكلات عمده اى است كه مى تواند آنان را در سال هاى بعد دچار اختلالات و نارسايى هاى جسمى ، روانى و اجتماعى كند.
بيمارى ها و نارسايى هاى قلبى - عروقى، بيمارى هاى مربوط به استخوان ها و مفاصل، بالا رفتن فشار خون، كلسترول و قند خون، بى تحركى و ضعف قواى جسمانى، بيمارى هاى تنفسى مثل تنگى نفس، آسم، ديابت و نارسايى هاى غدد و بلوغ زودرس كه خود مى تواند مشكلات بسيارى براى كودكان و نوجوانان از جمله ناراحتى هاى روان شناختى مثل افسردگي و انزواطلبى به بار آورد از جمله بيماريهايي هستند كه مي توانند از چاقي ناشي شوند.
به اعتقاد كارشناسان اولين و بهترين كارى كه مادران و پدران مي توانند در زمينه ازدياد وزن فرزندشان انجام دهند اين است كه او را از هر لحاظ مورد حمايت و امنيت عاطفى خود قرار دهند.
كودكى كه دچار مشكل چاقى شده است، بيشتر از هر زمانى به آرامش و دلگرمى اطرافيانش احتياج دارد تا بتواند با اين مسئله ، برخوردى واقع بينانه و راهگشا داشته باشد.
احساسات و برداشت هاى كودكان از وجود خودشان به طور شديد تحت تاثير صحبت ها و اظهار نظرهايى است كه والدين آنان درباره آنها مى كنند. اگر مادر و پدر، فرزند خود را بدون چون و چرا و با هر وزني بپذيرند، كودكان مطمئنا نسبت به خود و مشكل چاقي شان احساس بهترى خواهند داشت و راحت تر درصدد رويارويى با آن برخواهند آمد.
* چاقي ژنتيكي
دكتر پارساي با اشاره به اينكه ژنتيك يكي از عوامل ايجاد كننده چاقي است گفت بررسي ها نشان داده است تنها هفت تا 9 درصد چاقي ها هورموني هستند و در بقيه موارد نوع زندگي و عوامل محيطي و تغذيه اي دوران كودكي و دوران بلوغ در آن موثر بوده است.
در ميان كودكاني كه دچار چاقي ژنتيكي نيستند، آناني كه والدين و يا خواهر و برادرانى چاق دارند، بيشتر در معرض ابتلا به اين مشكل هستند، چون به آساني از الگوها و عادات كم تحركى و پرخورى آنها سرمشق مي گيرند.
يك كودك بايد به طور متوسط روزى يك ساعت فعاليت و تحرك بدنى داشته باشد تا بتواند مقدار غذايى را كه مصرف مى كند، بسوزاند. اين در حاليست كه اغلب كودكان و نوجوانان عادت كرده اند بيشتر اوقات خود را جلوى كامپيوتر و يا تلويزيون سپرى كنند و كمتر ورزش كنند و تحرك داشته باشند.
اغلب والدين ، زمانى متوجه چاقى فرزندشان مى شوند كه او تقريباً ?? درصد از حد وزن طبيعى خود سنگين تر شده است. چاقى زمانى بروز مى كند كه فرد بيشتر از حد سوخت و ساز بدنش كالرى مصرف مى كند. به عبارت ديگر، ميزان خوراك او بيشتر از فعاليت و نياز بدنش است.
بهترين فردى كه مى تواند چاقى كودكان را تشخيص دهد، پزشك است ، يك پزشك با توجه به اندازه گيرى ميزان رشد قد و وزن كودكِ در حال رشد، مى تواند درصد اضافه وزن او را معين نمايد. از آن جايى كه كودكان در حال بزرگ شدن و رشد هستند، هر گونه افزايش وزن آنها را نمى توان چاقي محسوب كرد زيرا گروهى از بچه ها ابتدا چند كيلويى وزن مى گيرند و سپس قد مى كشند.
متخصصان تغذيه كودك معتقدند به منظور كاهش وزن نوزاد برنامه غذايي كودك را بايد به گونه اي تنظيم كرد كه در ماه تنها "نيم كيلو" وزن كم كند نه بيشتر.
براي كاهش وزن نبايد از روشهاي غير علمي ، تجاري و غير بهداشتي استفاده شود بلكه اين برنامه هاى كاهش وزن كودك بايد بسيار دقيق و حساب شده و تحت نظر متخصصان تغذيه كودك انجام شود.
وضعيت چاقي در ايران هم اكنون به گونه اي است كه اگر با همين روند پيش رود و اقدامات پيشگيرانه و آموزشي در جهت كنترل وزن صورت نگيرد مي تواند در شمار يكي از كشورهاي چاق جهان قرار گيرد.
به گفته كارشناسان با روند كنوني، كودكان امروز كه نسل بعدي جامعه هستند ، كشور ايران را در شمار چاق‌ترين كشورهاي جهان قرار خواهند داد. به گفته متخصصان تغذيه كودك، چاقي در سنين كودكي زمينه را براي استعداد به چاقي در سنين بزرگسالي بيشتر مي‌كند به همين دليل است كه بايد اقدامات پيشگيري از چاقي و مشكلات بعدي آن را از سنين كودكي آغاز كرد.
 شنبه 8 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 366]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن