تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804644027




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مرگان بازنمايي مرثيه‌وار رابطه سنتي انسان و طبيعت وحش است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: "مرگان" بازنمايي مرثيه‌وار رابطه سنتي انسان و طبيعت وحش است
گزارش : از شهريار حيدري‌فر
"مرگان" در لهجه كردي كرمانجي به معناي "شكارچي"، فيلم تحسين شده رييس هيات داوران بخش بين‌الملل جشنواره فيلم كودك همدان ، بازنمايي مرثيه‌وار از رابطه سنتي انسان و طبيعت وحش است.

فيلم كوتاه "جعفر نور محمدي" برشي از تعامل انسان با طبيعت وحش است كه سودجويي عده‌اي اين همزيستي را به جهت تخريب و حتي تا انقراض نسل پرنده زيباي "كبك" مي‌برد.

اين فيلم در ميان تحسين كارشناسان مخاطبان ديپلم افتخار بهترين فيلم كوتاه جشنواره هم در بخش ايران و هم بين‌الملل را كسب كرد.

در بخش ايران ‪ ۶۱‬فيلم و در بخش خارجي ‪ ۱۸‬فيلم كوتاه در بيست ودومين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم كودك ونوجوان همدان شركت داشت.

"مرگان" نو جواني كه با صدايي بسيار هم‌مانند، آواز و "شاقه" كبك را تقليد مي‌كند و در اين نغمه سرايي متبحرانه آواز انواع جنسي و سني كبك اعم از نر و ماده و پير وجوان را همانندسازي مي‌كند.

اين توانايي كه برخاسته از همدلي و هم زيستي اين نوجوان كرمانج با طبيعت است مورد سوء استفاده سودجويان شكارچي قرار مي‌گيرد.

شكارچيان حرفه‌اي با استخدام "مرگان" او را با خود به زيستگاه‌هاي پر برف خراسان شمالي برده و او با آواز سر دادن آواز كبك، اين پرنده زيبايي خاص فلات ايران را به كمينگاه شكارچيان مي‌كشاند.

اگر چه شكار در تعامل سنتي انسان و طبيعت در فلات ايران ريشه تاريخي دارد اما اين كنش تاريخي درعين دوستي طبيعت و ملاحظه شرايط خاص وحوش قابل انجام بوده است.

مثال اينكه در فصل تخمگذاري و پرورش جوجه هرنوع شكار توسط فرهنگ سنتي نهي شده است ياشكار در حد مازاد پرندگان ووحوش آن هم در فصل و زمان خاص و با ابزار جوانمردانه قابل قبول و مباهات است چيزي كه شكارچيان حرفه اي مدرن آن را رعايت نمي‌كنند.

مداخله خانم معلم مدرسه با پشتوانه فرهنگ شكار در اعتقادات مردم باعث دخالت و قطع اين سودجويي كه قربانيان آن هم مرگان وهم پرندگان است مي شود.

با اين مداخله توانمندي تقليد صداي مرگان و ديگر همكلاسي هايش نه در جهت جلب مرغان براي شكار آنها بلكه براي هدايت آنها به سمت "دانه‌و غذا " در زمهرير زمستان است.

مرگان با وجود اينكه از تم وموضوعي سنتي ومرتبط با زيست بومهاي عشايري وروستايي برخوردار است اما دغدغه‌اي كاملا مدرن و قابل ارتباط با لايه‌هاي فرهيخته جامعه را دارد.

نور محمدي دراين فيلم مانند ديگر آثار خود سعي كرده كه از زبان سينما يعني "تصوير" نهايت استفاده را ببرد و خط داستان را نه از طريق گفت وگو و ديالوگ بلكه با استفاده از تكنيكهاي تصويري پيش ببرد.

بر اين اساس دراين فيلم ‪ ۲۵‬دقيقه‌اي كمتر از ‪ ۲۵‬جمله ادا مي‌شود كه آن نيز عمدتا به لهجه كردي كرمانجي است.

از مسايل مورد نقد ويا شايد بتوان گفت ايراد مرگان ايجاز بيش از حد آن است.

به واقع طرح و فيلمنامه مرگان متناسب با يك فيلم بلند ويا دستكم نيمه بلند است كه توليد آن در يك اثر كوتاه باعث سرعت و فشردگي بيش از حد آن شده است.

تم بومي با پرداخت مدرن ،استفاده از زبان انحصاري سينما، بهره گرفتن از نماد ين وموثر از موسيقي محلي در كنار استفاده از بازيگران حرفه‌اي از نقاط قوت مرگان است.

اين فيلم كه توليد شده در صدا وسيما استان خراسان شمالي است موجب تحسين كارشناسان واستادان حاضر در جشنواره شد.

"رسول صدر عاملي" رييس هيات داوران بخش بين‌الملل از اين فيلم به عنوان اثري برجسته نام برد و در جريان جشنواره تصريح كرد كه درآينده از كارگردان اين فيلم بيشتر از اينها شنيده مي‌شود.

اما اين اولين اثر موفق نورمحمدي نيست وي آثار شاخصي مانند "سرباز ، ساز و كودك"،"زمستان يك عكاس"، "اولين عكس آفتاب" و گل‌بندي" را دركارنامه خود دارد.

آثار نورمحمدي در دوره‌هاي پانزدهم ونوزدهم جشنواره بين‌المللي فيلم كودك و نوجوان نامزد بهترين فيلم كوتاه بوده و جايزه دريافت كرده است.

وي در جشنواره‌هاي خارجي مختلف مانند آسيا اقيانوسيه سال ‪، ۷۸‬استراليا، تركيه، هند ، سه دوره جشنواره بين‌المللي فيلم رشد و پنج دوره صدا وسيما مراكز تقدير شده است.

"جعفر نور محمدي" مرگان را اثر متمايز خود مي‌داند و دراين خصوص مي گويد: تهيه اين فيلم بدون با همراهي و تلاش همسرش خانم "ليا حيدريان" به عنوان تصوير بردار و بازيگر نقش معلم انجام گرفته است.

وي با تقدير از مديريت صدا وسيما استان خراسان شمالي بيان كرد: عمده بازيگران فيلم غير حرفه‌اي و مردم منطقه هستند كه تلاش آنها شايسته تقدير است.

وي تصميم دارد بعد از اين توان خودرا در عرصه فيلم بلند بيازمايد و مي گويد بعد از قريب دو دهه تجربه آموزي در عرصه تئاتر و فيلم كوتاه و مستند علاقه مند است در زمينه فيلم بلند سينمايي كاركند.

وي مي‌گويد: حتي در صورت كار در حوزه سينما باز به فيلم كودك و پرداخت به موضوع‌هايي كه در برگيرنده دغدغه ودل مشغولي كودكان ايران اسلامي است پايبند خواهد بود.

اين كارگردان همچنين به مردم ومسوولان همدان براي ميزباني موفق جشنواره تبريك گفت و اظهار داشت: بيست ودومين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم كودك در بهترين فضا و شرايط از حيث امكانات و استقبال مخاطبان مواجه شد.

وي افزود: فرهيختگي مردم ومسوولان ديار هگمتانه، بوعلي سينا وباباطاهر فخرانگيز است.

جشنواره فيلم به وعده خود عمل كرد و حسي از تقدير وسپاس نسبت به همدانيها موجب شد.
 شنبه 8 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 216]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن