تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804118331




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نمره بوش در مقابله با بلاياي طبيعي آمريكا


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: نمره بوش در مقابله با بلاياي طبيعي آمريكا
يكي از عوامل تشديدكننده بحران نيواورلئان، حضور نداشتن 35 درصد از نيروهاي گارد ملي اين ايالت و حضور آنها در عراق در هنگام بروز اين حادثه بود كه منجر به تأخير در كمك رساني به آسيب ديدگان شد.حضور جورج بوش در تعطيلات ماهانه در مزرعه‌اش در تگزاس و بازديد با تأخير پنج روزه وي از شهر «نئو اورلئان» و از طرفي كنترل و حل نشدن سريع اين بحران، منجر به انتقادهاي فراواني در درون آمريكا شد.
در حالي كه جورج دبليو بوش، ماه‌هاي پاياني رياست‌جمهوري خويش را مي‌گذراند، ايالات متحده شاهد يكي از بي‌سابقه‌ترين سيل‌ها در تاريخ خود است. در اين يادداشت، عملكرد دولت بوش در كنترل و مقابله با بلاياي طبيعي در فاصله سال‌هاي 2000 تا 2008 در ايالات متحده آمريكا، مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

امروزه دانشمندان بر اين باورند كه ميزان بلاياي طبيعي به دليل گرم شدن زمين نسبت به بيست سال گذشته چهار برابر شده است. در كنار آن افزايش انتشار گازهاي گلخانه‌اي را نيز مهمترين علت گرم شدن زمين مي‌دانند. بايد اشاره كرد كه دولت اول بوش نسبت به هشدارهاي سازمان‌هاي بين‌المللي براي برخورد اساسي با اين مشكل جهاني كه ناشي از گازهاي گلخانه‌اي ايالات متحده و ديگر كشورهاي صنتعتي است، بي‌توجه بوده و هيچگاه حاضر به عضو شدن در كنوانسيون‌هاي مربوطه نبوده است. در نتيجه در كنار ديگر كشورهاي جهان، ايالات متحده نيز از عوارض اين بي‌توجهي كه باعث بالا آْمدن سطح آب اقيانوس‌ها و در نتيجه بروز توفان‌ها و سيل‌هاي بزرگي در شهرهاي ساحلي مي‌شود، بي‌بهره نبوده است.

با وجود تعداد اندك بلاياي طبيعي در دوره نخست رياست‌جمهوري جورج بوش، در آغاز دوره دوم رياست‌جمهوري وي، ايالت متحده يكي از مرگبارترين حوادث طبيعي در تاريخ خود را تجربه كرد.

در 29 آگوست 2005 بر اثر يك توفان سهمگين، رودخانه «مي‌سي سي پي» در نقاطي از شهر «نيو اورلئان» در ايالت لوئيزيانا طغيان كرده و 80 درصد از اين شهر را به زير آب برد. اين حادثه منجر به آوارگي بيش از يك ميليون نفر و كشته شدن حدود 1300 نفر شد. اين توفان با 70 ميليارد دلار خسارت، پرهزينه‌ترين بلاي طبيعي در تاريخ ايالات متحده به شمار مي‌رود، به گونه‌اي كه بر اثر آن خسارت‌ها كسري بودجه فدرال در اواخر سال 2005 به حدود پانصد ميليارد دلار رسيد.

يكي از عوامل تشديد كننده اين بحران، حضور نداشتن 35 درصد از نيروهاي گارد ملي اين ايالت و حضور آنها در عراق در هنگام بروز اين حادثه بود كه منجر به تأخير در كمك رساني به آسيب ديدگان شد.

اما توفان كاترينا نه تنها براي ساكنان ايالت‌هاي لوئيزيانا و مي‌سي سي پي، باعث مشكلاتي شد، بلكه به همان اندازه براي كاخ سفيد نيز بحران‌ساز شد.

حضور جورج بوش در تعطيلات ماهانه در مزرعه‌اش در تگزاس و بازديد با تأخير پنج روزه وي از شهر «نيو اورلئان» و از طرفي كنترل و حل نشدن سريع اين بحران، منجر به انتقادهاي فراواني در درون آمريكا شد. به گونه‌اي كه بنا بر نظرسنجي روزنامه «واشنگتن پست» كه اندكي پس از توفان كاترينا صورت گرفت، 60 درصد از مردم ايالات متحده (41 درصد جمهوري خواهان و 79 درصد دمكرات‌ها) عملكرد بوش در حل اين بحران را غير مثبت ارزيابي كردند.

برخي از كارشناسان، شكست و ناكامي دولت جورج بوش در مقابله با توفان كاترينا را بزرگترين شكست مديريتي تاريخ آمريكا مي‌دانند.

اما يكي از مسائلي كه موجب تشديد اين انتقادها شد، ساختار جمعيتي شهر «نيو اورلئان» بود. اين شهر يكي از مناطق فقير ايالات متحده است، به گونه‌اي كه 25 درصد ساكنان آن زير خط فقرند و از طرفي 65 درصد جمعيت اين شهر را سياهان تشكيل مي‌دهند. همه اين عوامل باعث شد كه امروزه حدود 67 در صد از سياه‌پوستان ايالات متحده، عملكرد ضعيف دولت جورج بوش در كنترل اين بحران را نشانه‌اي از ادامه روند تبعيض نژادي در اين كشور بدانند.

از ديگر بلاياي طبيعي رخ داده در دوران رياست‌جمهوري جورج دبليو بوش، مي‌توان به آتش سوزي سال 2007 در ايالت كاليفرنيا اشاره كرد. اين آتش‌سوزي كه 3500 هكتار از جنگل‌هاي اين منطقه را در كام خود فرو برد، منجر به قطع بسياري از خطوط انتقال برق در اين ايالت شد. از طرفي، ذخاير آب در بعضي از مناطق اين ايالت به دليل استفاده زياد براي خاموش كردن آتش كاهش شديد يافته و بسياري از ساكنان براي تهيه آب آشاميدني با مشكل روبه‌رو شدند. در اين حوادث همچنين حدود چهارده نفر كشته و بيش از صد نفر زخمي شدند.

پس از عملكرد ضعيف دولت بوش در مهار سريع اين بحران، انتقادها از جورج بوش افزايش يافت، به گونه‌اي كه 70 درصد از مردم، دولت وي را در مديريت بلاياي طبيعي ناتوان دانستند، اما تازه‌ترين بلاي طبيعي ايالات متحده، در حالي در ماه جاري رخ داد كه جورج بوش سرگرم ديدارهاي اروپايي خويش بود.
اين سيل كه تاكنون ميليون‌ها هكتار از زمين‌هاي كشاورزي و چراگاه‌هاي ايالت «آيوا» را به زير آب برده است، بي‌سابقه‌ترين سيل در پانزده سال گذشته است. اين حادثه منجر به كشته شدن 24 نفر و بي خانمان شدن 380 هزار نفر شده است. براي مثال 36 هزار نفر از جمعيت 120 هزار نفري شهر «سيدار راپيدز» مجبور به ترك خانه‌هايشان شده‌اند.

در كنار اين مشكلات، مي‌توان به نابودي بيش از 20 درصد از غلات اين ايالت و تداخل در سيستم حمل نقل آبي رودخانه بزرگ «مي‌سي سي پي» نيز اشاره كرد. همه اين عوامل باعث شده است كه مردم اين ايالت نسبت به آينده خود بدبين بوده و آينده‌اي همچون «نيو اورلئان» را براي خود متصور شوند. بايد اشاره كرد كه هم‌اكنون با گذشت حدود سه سال از توفان كاترينا، تنها شانزده هزار از 130 هزار متقاضي كمك مالي در اين حادثه، توانسته‌اند هزينه بازسازي خانه‌هاي خود را دريافت كنند، به گونه‌اي كه چندي پيش، «ماري لاندريو»، سناتور دمكرات ايالت لوئيزيانا با اشاره به اين مسأله گفت: به نظر مي‌رسد دولت آمريكا هيچ گونه آمادگي براي مقابله با حوادث طبيعي همچون توفان و سيل نداشته و در آينده نيز با مشكلاتي روبه‌رو خواهد بود.

در پايان، مي‌توان نتيجه گرفت هر كدام از اين حوادث كه در نوع خود بي‌سابقه است، نقاط ضعف اساسي و مهمي را آشكار مي‌كند كه عمدتا ناشي از سه عامل است: نخست، اختصاص بخش عمده‌اي از منابع آمريكا به جنگ در عراق توسط دولت بوش؛ دوم، تأكيد بيش از اندازه نهادهاي مرتبط با امنيت ملي بر جنگ عليه تروريسم، به گونه‌اي كه سرانجام به كاهش منابع اختصاص داده شده دولت به خطرات بلاياي طبيعي منجر شده است؛ سوم، بي‌توجهي اين كشور به هشدار سازمان‌هاي بين‌المللي نسبت به بالا رفتن حرارت كره زمين و در نتيجه، احتمال افزايش اينچنين بحران‌هايي در سطح جهان و ايالات متحده.

* مهدي بخشي، دفتر مطالعات آمريكا

---------------------------------
منابع:
http://www.msnbc.msn.com/id/25258434/
http://www.ChicagoTribune.com
http://nytimes.com
http://www.washingtonpost.com/
http://associatedpress.com/
http://www.bbc.co.uk
http://www.cnn.com/
 شنبه 8 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 239]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن