تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آيند. چون بنده بگويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812913887




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقشه جامع علمي كشور الگوي كشورهاي دنيا خواهد شد/ روند تدوين نقشه جامع علمي كشور مطلوب است


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: نقشه جامع علمي كشور الگوي كشورهاي دنيا خواهد شد/ روند تدوين نقشه جامع علمي كشور مطلوب است
معاون علمي و فناوري رييس جمهوري با اشاره به اينكه مشابه نقشه علمي كشور در جهان وجود ندارد، گفت:مطالعات بين المللي زيادي براي تدوين الگوي نقشه جامع انجام شده و از تجارب بسياري از انديشمندان دنيا استفاده شده است كه اين نقشه علاوه بر اينكه به لحاظ ساختار برنامه ريزي و محتوايي نوآورانه بوده؛ احيانا ساير كشورهاي جهان از آن الگو خواهند گرفت.


مراسم روز گذشته تشكيل ستادهاي فناوري راهبردي با حضور "صادق واعظ زاده" معاون علمي و فناوري رييس جمهور به جلسه مصاحبه مطبوعاتي در دو محور ستادهاي راهبردي و نقشه جامع علمي كشور تبديل شد.

ستاد راهبردي فناوري هاي كشور در آستانه تاسيس

به گزارش خبر نگار سرويس دانشگاه و تشكل برنا، در اين جلسه كه در دفتر معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري برگزار شد؛ صادق زاده با اعلام اينكه ستاد راهبردي فناوري هاي كشور در آستانه تاسيس قرار گرفته است گفت:هم اكنون برنامه توسعه و تقويت فناوري هاي نه گانه در قالب لايحه بودجه به تصويب دولت رسيده است.

وي با اشاره به اينكه اين برنامه ها در مجلس تاييد و به تصويب رسيده است تصريح كرد: درحال حاضر طرح اجرايي شدن برنامه ها، به معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري ابلاغ شده است.

اعضاي حقوقي ستادهاي راهبردي انتخاب شدند
واعظ زاده با بيان اينكه براي تقويت و توسعه فناوري ها ستادهايي متشكل از مسئولان و مديران ارشد كشور در سطح ملي در شرف تاسيس قرار دارد، اظهار داشت: انتخاب اعضاي حقوقي و روساي ستادها در سطح معاونين و معاونت هاي رياست جمهوري انجام شده است.

انتخاب اعضاي حقيقي از يك ماه آينده
وي ادامه داد: حد اكثر تا يك ماه آينده اعضاي حقيقي آن ها هم متشكل از دانشمندان و فناوران برجسته كشور با تركيب حدود 7 عضو، تعيين خواهد شد.

وي افزود: علاوه براين، مدير كل دفتر ستادهاي راهبردي نيز منصوب شده كه خدمات لازم را به اين ستادها اعلام خواهد كرد.

واعظ زاده بيان داشت: همچينين براي توسعه فناوري هاي راهبردي در گذشته اسنادي تهيه شده بود كه جامع نبود، يا اينكه به اجراي كامل در نيامده بود و يا منابع لازم برايشان تامين نشد كه در اين ستادها اين فعاليت ها تقويت خواهدشد و از سطح موجود ارتقا خواهد يافت.

افزايش قيمت انفجاري نفت و تاثير آن بر اقلام فناوري
رييس بنياد نخبگان، در ادامه شرايط موجود جهاني را يادآور شد و گفت: اين شرايط ايجاب مي كند كه جمهوري اسلامي به سرعت توسعه فناوري هاي راهبردي را تقويت سازد و در حالي كه قيمت نفت به طرز اعجاب آوري افزايش انفجاري داشته؛ اين افزايش به تدريج افزايش كالاهاي صنعتي را نيز در پي خواهد داشت.
بنابراين با توجه به اين مسئله پس از مدت كوتاهي هزينه اقلام وارداتي به جمهوري اسلامي نيز افزايش خواهد يافت.

واعظ زاده تصريح كرد: اما درآمد ما از افزايش قيمت نفت صرف خريد مواد و كالاهاي مورد نياز خواهد شد كه لازم است پيش از وقوع اين پديده از مازاد تراز بازرگاني خارجي خود استفاده مطلوب كنيم؛ كه يكي از اين استفاده ها تامين نيازها با سرعت و بر اساس افزايش بسيار زياد قيمت ها است.

وي گفت: با استفاده از منابع موجود مي توان فناوري هاي راهبردي را كه در توسعه راهبردي نيز نقش اساسي دارد تقويت كنيم و آن را بومي و تجاري سازيم.
همچنين مي توان آن را به عنوان زيربناي توسعه اقتصادي و كسب درآمدهاي جايگزين به جاي درآمدهاي نفتي قرار دهيم.

واعظ زاده با هشدار نسبت به فرصت بسيار كم اجراي اين فرآيندها اذعان داشت:به اين خاطر شكل گيري و شروع به كار ستادها بايد پر شتاب شود و موضوع تنها به توسعه و تقويت فناوري معطوف نشود بلكه تجاري سازي و توليد محصول از فرايندها نيز محور قرار گيرد.

ضرورت تهيه كالاهاي فناوري در سال هاي شكوفايي نفتي
بر اساس پيش بيني هاي ما قيمت نفت پس از رسيدن به نقطه اوج در سير صعودي؛ در فاصله زماني كوتاه مدت، با توقف قيمت و سقوط وحشتناكي رو به رو خواهد شد كه لازم است، آن كالاها و مواد مورد نياز در مرحله رشد افزايشي، به سرعت از خارج تامين شود.
اما قيمت كالاها و مواد مصرفي كاهشي نخواهد داشت و اگر از اين بازه زماني استفاده نشود؛ مواد مازاد نفتي موجود در مسير توسعه فناوري و استفاده از ثروت جايگزين با فقدان غير قابل پيش بيني روبه رو خواهد شد.

بنابراين توسعه ، تقويت و تجاري سازي فناوري ها از ضروريات عملكرد ستاد راهبردي است.

وي در ادامه منابع مورد نياز تخصيص يافته از سوي دولت و مجلس را ناكافي خواند و گفت: لازم است منابع بيشتري در توليد فناوري ها به كار گرفته شود تا با استفاده از افزايش قيمت نفت بتوان منابع پايداري را در حل مشكلات فناوري ها در دسترس قرار داد.

لزوم شناسايي منابع انساني و رقباي جهاني
وي سپس به بحث شناسايي سرمايه هاي انساني، منابع مالي و ارزيابي نقاط قوت و ضعف در اين باره اشاره و تصريح كرد: گام بعدي بررسي موقعيت جهاني فناوري در دنيا به ويژه شناسايي رقباي فناوري كشور است كه در اين باره تعيين چشم اندازها و اهداف بلند مدت و ميان مدت راه گشا خواهد بود.

همچنين در گام بعدي راهبردهاي لازم را جهت رسيدن به وضعيت مطلوب ايجاد كرد.

واعظ زاده در اين باره هماهنگي در سطح ملي را جهت پرهيز از تفرق و موازي كاري يادآور شد.

روند تدوين نقشه جامع علمي كشور مطلوب است
معاون علمي و فناوري رياست جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود نقشه جامع علمي كشور را تبيين و تصريح كرد: خوشبختانه اين نقشه با تاكيد رهبر معظم انقلاب و مسئوليت شوراي عالي انقلاب فرهنگي با سرعت و كيفيت مطلوبي پيش رفته و شوراي تدوين نقشه جامع علمي كشور در هشت ماه گذشته به صورت پيوسته جلسات خود را تشكيل داده است.

وي ادامه داد:در طراحي نقشه، صدها تن از اساتيد و پژوهشگران برجسته كشور، مديران علم و فناوري و صنعت كشور در كميته هاي متعدد فناوري فعاليت داشته اند.

معاون علمي و فناوري رياست جمهوري گفت: در حال حاضر پيش نويس اوليه طرح، تهيه و مورد نقد و بررسي شوراي تخصصي بررسي نقشه جامع علمي كشور قرار گرفته كه مسئولان نيز محتواي آن را به نقد و بررسي گذاشته اند.

سپس پيشنهاد دوم بر اساس بررسي هاي طرح نخستين تهيه و در اختيار بيش از 500 تن از برنامه ريزان نقشه قرار گرفته است.

و در حال حاضر اعضاي كميته ها در امور نقادي و بررسي پيش نويس سه پيش نويس نقشه را تهيه كرده اند كه حداقل در ادامه آن به تهيه و تدوين دو پيش نويس ديگر نيز نيازمند است.

كسب جايگاه اول جهاني در فناور هاي ايراني و اسلامي
وي در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر حذف كامل بي سوادي از سطح كشور، گفت: ظرف مدت كوتاهي موفق به تدوين برنامه هايي براي حل معضل بي سوادي و توجه به آموزش و ارتقاي سطح آگاهي عموم شديم، همچنين در تلاشيم تا به جايگاه اول جهاني در حوزه هاي علمي فناور محور و مرتبط با ايران و جهان اسلام دست يابيم؛ كه بر اين اساس در حوزه برخي فناوري هاي راهبردي نيز بايد به كسب مقام نخستين دنيا و منطقه دست يابيم.

علوم انساني و پايه اولويت هاي اصلي نقشه جامع
واعظ زاده با اشاره به اينكه در تهيه نقشه جامع، راهبردهاي توسعه و ارتقا علوم به طور جامع مشخص شده است، گفت: علوم در اين نقشه به چهار محور دسته بندي شده كه دو دسته از علوم انساني و پايه در اولويت طرح قرار گرفته است .

با توجه به اهداف نقشه و تمركز بر اين رويكرد، اين دو علوم از مهجوريت فعاليت خارج مي شود و فعاليت هاي مرتبط با عرصه آن ها تقويت خواهد شد. همچنين جذب نيروهاي مستعد در علوم انساني و پايه و نيز نو آوري در روش هاي تربيتي و آموزشي در سطح آموزش عالي و آموزش و پرورش در اولويت قرار دارد.

بر اين اساس نقشه جامع علمي كشور، ارتباط بين علم و فناوري و تجاري سازي و برقراري ارتباط مناسب و طبيعي را در دستور كار خود دارد.

تدوين نقشه جامع با قابليت الگوسازي براي ساير كشورها
معاون علمي و فناوري رييس جمهور در پاسخ به خبرنگار برنا در خصوص اين كه آيا مشابه اين نقشه در جهان نيز وجود دارد، گفت: مطالعات بين المللي زيادي جهت تدوين الگو انجام شده و از تجارب بسياري انديشمندان بهره گيري شده است كه اين نقشه علاوه بر اينكه به لحاظ ساختار برنامه ريزي و تشكيلاتي ابتكاري بوده؛ در ويژگي هاي محتوايي نيز بسيار نوآورانه است.

وي روند اجراي نقشه را صد در صد موفقيت آميز معرفي كرد و گفت: اين نقشه بر اساس سيستم برنامه ريزي باز تدوين شده كه صدها تن از شخصيت هاي علمي و صنعتي در طراحي آن مشاركت داشته اند.

وي خاطر نشان كرد: اين نقشه قادر خواهد بود براي ساير كشورها نيز الگوي مناسبي قرار گيرد و احيانا الگوگيري و بهره گيري مناسبي از سوي ساير كشورهاي جهان از روي اين نسخه صورت خواهد گرفت.
 شنبه 8 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 412]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن