تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815463214




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جامعه - تنها 500 هزار نفر از ايرانيان زير خط فقر شديد هستند


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: جامعه - تنها 500 هزار نفر از ايرانيان زير خط فقر شديد هستند


جامعه - تنها 500 هزار نفر از ايرانيان زير خط فقر شديد هستند

گروه اجتماعي: پس از چند هفته كه جر و بحث‌ها با وزير رفاه به نتيجه‌اي نرسيد و عبدالرضا مصري صراحتا گفت خط فقر را به مردم اعلام نمي‌كند، مديركل امور اجتماعي در حاشيه يك سخنراني در شهر ساري به فارس گفته است كه تنها كمتر از يك درصد مردم ايران زير خط فقر زندگي مي‌كنند.

از هنگام آغاز به كار دولت نهم تاكنون، به دلايل مختلفي ميزان خط فقر در كشور اعلام نشده و به همين علت نمي‌توان قضاوت كرد كه آيا در روز پنج‌شنبه منوچهر صادقي مديركل امور اجتماعي وزارت كشور، آمار درستي را درباره خط فقر ارائه كرده است يا نه. در سال گذشته كه وزارت رفاه از انتشار مرز درآمد براي تعيين خط فقر شديد در كشور خودداري كرد، بسياري از كارشناسان با انتقاد از پوشاندن اطلاعات مورد نياز مردم، از وزارت رفاه خواستند كه خط فقر را اعلام كند، اما وزارت رفاه تا جايي از اين كار امتناع كرد كه مجلس وارد ماجرا شد و با تصويب مصوبه‌اي وزارت رفاه و امور اجتماعي را وادار كرد كه در ارديبهشت‌ماه هر سال خط فقر را به طور رسمي اعلام كند، اما ارديبهشت‌ماه امسال نيز نشان داد كه حتي مجلس هم نمي‌تواند دولت را مجبور به ارائه اطلاعاتي كند كه زيربناي اجراي قسمت زيادي از برنامه‌هاي حمايت‌هاي اجتماعي برنامه چهارم توسعه است. بسياري از كارشناسان حوزه آسيب‌هاي اجتماعي احتمال مي‌دهند كه به اين دليل دولت زير بار اعلام خط فقر نمي‌رود كه با انتشار اين رقم ناچار خواهد شد هزينه‌هاي مالي بسيار گسترده‌اي براي حمايت از افراد زير خط فقر را متحمل شود.
عبدالرضا مصري از ابتداي امسال قول داده بود كه خط فقر را به مردم اعلام كند. حتي در ميانه‌هاي ارديبهشت‌ماه نيز گفت كه سر قول خود است و هفته به هفته، مهلت اعلام خط فقر را تمديد مي‌كرد. با اين حال، با پايان ارديبهشت‌ماه، فعالان اجتماعي كشور فهميدند كه وزارت رفاه انتشاردهنده خط فقر نخواهد بود. در همان ارديبهشت‌ماه، فعالان غيردولتي حوزه اجتماعي نيز در تلاش بودند تا آمار غيررسمي‌اي از خط فقر ارائه كنند. در 20 ارديبهشت، حسين راغفر كه مشاور وزير رفاه در دوران اصلاحات بود، آماري از خط فقر منتشر كرد كه به كلي متفاوت با آمار دولتي بود. دولتي‌ها نهايتا مي‌پذيرفتند كه خط فقر معادل درآمد يك دلار براي هر نفر محاسبه شود و همين يك دلار در روز هم البته از سوي سازمان ملل براي كشورهاي بسيار فقير آفريقايي تا حدي كه بتوانند زنده بمانند، اعلام شده است. اما حسين راغفر كه نماينده‌اي از نهادهاي غيردولتي محسوب مي‌شود، مي‌گفت خط فقر شديد براي ايران 400 هزار تومان در ماه و دست‌كم 780 هزار تومان در شهر تهران است و به اين ترتيب با رشدي 18 درصدي در سال، حدود 35 درصد مردم كشور در سال 86 زير خط فقر شديد زندگي مي‌كنند.
چنين آماري كه خبر آن به سرعت در رسانه‌هاي مكتوب كشور منتشر شد، وزارت رفاه را بسيار برآشفته كرد؛ سخنگوي وزارت رفاه و مشاور وزير كنوني رفاه، مامور شد تا به آمار ارائه‌شده توسط راغفر پاسخ دهد و در جواب او گفت كه برخي افراد غيرمسوول با عنوان كارشناس، آماري انحرافي و داراي لغزش شديد منتشر مي‌كنند.
ارديبهشت‌ماه كه تمام شد، وزير رفاه باز هم زير بار اعلام خط فقر نرفت و در آخرين اظهارنظر خود درباره خط فقر، در روز افتتاح اورژانس اجتماعي در روز 25 خردادماه صراحتا اعلام كرد كه خط فقر را به مردم نمي‌گويد. او با لحني كه چندان هم مناسب سخن گفتن با رسانه‌ها نبود، گفت: «من هر وقت به شما برخوردم، اين موضوع را مطرح كرده‌ايد؟ چرا شما به دنبال رفع مشكل مردم نيستيد؟» خبرنگاران گفتند كه مگر فقر مشكل مردم نيست، وزير پاسخ داد: «هست اما شما مي‌گوييد خط فقر. خط فقر را به همه مراكز رسمي كشور اعلام كرده‌ام.» به اين ترتيب وزير رفاه عملا گفت كه خط فقر را به جاي اينكه طبق قانون به مردم اعلام كند، به دستگاه‌هاي دولتي خواهد گفت و دولت نيز در پي مصوبه‌اي براي تغيير قانون اعلام خط فقر، به دستگاه‌ها، به جاي اعلام آن به مردم است.
چنين فضاي آشفته‌اي باعث شده است مديركل امور اجتماعي وزارت كشور نيز وارد بحث خط فقر شود و در روز سالگرد انتخاب محمود احمدي‌نژاد به رياست‌جمهوري، به خبرنگار فارس بگويد كه تنها 500 هزار نفر از 70 ميليون ايراني زير خط فقر زندگي مي‌كنند؛ منوچهر صادقي گفته است: «براساس آمار دفتر جمعيت سازمان ملل تاكنون يك ميليون و 900 هزار نفر از جمعيت كشورمان در خط فقر شديد قرار داشتند كه اين تعداد جمعيت با آغاز به كار دولت نهم به حدود 500 هزار نفر رسيد.» مشخص نيست آمار ارائه شده توسط صادقي، مورد تاييد وزارت رفاه هم است يا نه. امتناع وزارت رفاه از اعلام خط فقر شديد، اين احتمال را به ذهن متبادر مي‌كرد كه آمار ناگفته وزارت رفاه به آمار سازمان‌هاي غيردولتي نزديك است اما حالا اين احتمال نيز به وجود آمده كه ممكن است مديركل امور اجتماعي وزارت كشور، از روي آمار وزارت رفاه درباره خط فقر چنين سخناني را گفته باشد. به هر حال، ميان 500 هزار نفر آمار دولتي و 24 ميليون نفر آمار غيردولتي، چنان اختلافي وجود دارد كه هرگونه اظهارنظر درباره پديده فقر در ايران و حمايت‌هاي احتمالي از آسيب‌ديدگان آن را با تناقض و اشتباه روبه‌رو مي‌كند.
 شنبه 8 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 204]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن