تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهشت را درى است كه ريّان ناميده مى شود از آن در، جز روزه داران وارد نشوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816525501




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دانش - ميراث چند ميليون ساله را يك‌شبه ويران مي‌كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: دانش - ميراث چند ميليون ساله را يك‌شبه ويران مي‌كنيم
دانش - ميراث چند ميليون ساله را يك‌شبه ويران مي‌كنيم

برنامه عمران سازمان ملل متحد در سال 2004 ميلادي گزارشي تحت عنوان «شاخص‌هاي توسعه يافتگي كشورها» را منتشر كرد. در اين گزارش گسترش شبكه مناطق حفاظت شده در كشورها به عنوان مهم‌ترين شاخص توسعه‌يافتگي كشورها تعيين شده است، شاخصي كه بر اساس آن كشورهاي جهان متعهد شدند تا حداقل 10 درصد خاك كشورشان را براي نسل‌هاي بعد تحت حفاظت قرار دهند. در گزارش منتشره وضعيت 154 كشور جهان از اين نظر مورد بررسي قرار گرفت و ايران در جايگاه هفتاد و پنجم قرار گرفت با اين توضيح كه در بين كشورهاي رده‌بندي شده، كشورهاي عضو اتحاديه اروپا، ‌كانادا و آمريكا و ژاپن و استراليا كه جزء كشورهاي پيشرفته جهان هستند، لحاظ نشده بودند و تنها كشورهاي آسيايي و آفريقايي و آمريكاي لاتين بودند. اما باز هم جاي تاسف بود كه در اين رده‌بندي جايگاه ايران از بسياري از كشورهاي منطقه و كشورهاي فقير اروپايي پايين‌تر است. به طوري‌كه در تانزانيا حداقل 39درصد خاك اين كشور به عنوان مناطق حفاظت‌شده كنار گذاشته شده است. در اتيوپي نيز 16درصد، ‌عربستان 41 درصد، ‌مالزي 30 درصد، ‌زامبيا 41 درصد، ‌برزيل 18 درصد و حتي بوركينوفاسو 15 درصد خاك كشورشان را حفاظت شده اعلام كردند. توجه به اين نكته ضروري است كه بوركينوفاسو، ‌كشوري است كه تنها 13 ميليون نفر جمعيت دارد ضمن اينكه مساحت كشورش هم يك ششم كشور ايران است و هنوز در اين كشور 58 درصد مردم به آب آشاميدني سالم دسترسي ندارند اما دولتمردانشان به اين باور رسيده‌اند كه حتي 5درصد بيشتر از ميانگين جهاني، ‌از عرصه‌هاي كشورشان را تحت حفاظت قرار دهند در حالي كه در ايران اين ميزان تنها 8/7 درصد از خاك كشورمان را شامل مي‌شود. اين تفاوت آشكار نشان مي‌دهد كه در ساير ملل، ‌حتي كشورهاي فقير تا چه اندازه دولتمردان در انديشه حفظ حقوق نسل‌هاي آينده هستند و به نسل آينده هم حق داده‌اند كه همچون آنها حداقل از بخشي از اين مواهب طبيعي بهره‌مند شوند. تاسف‌آور است كه در همين 8/7 درصد خاك كشور كه امروز حفاظت شده اعلام شده است، ‌ باز هم روند تخريب به قدري شديد است كه عملا چيزي براي نسل‌هاي بعد باقي نخواهد ماند و اين ناشي از تنگ‌نظري و عدم‌تعهد ما نسبت به نسل‌هاي آينده است كه مي‌پنداريم هر چه امروز در اين سرزمين است بايد بهره‌برداري كنيم و چيزي براي نسل‌هاي بعد باقي نگذاريم.

ايران، كشوري كه زماني در گسترش شبكه مناطق حفاظت شده يكي از كشورهاي پيشرو در جهان بوده، امروز كماكان از دنيا عقب افتاده است. در حالي كه تا سال 1355 حدود 5/4 درصد خاك كشور توسط سازمان محيط زيست تحت حفاظت قرار داشت اما ما در اين سال‌ها - در مدت 30سال اخير- تنها 3 درصد به اين رقم افزوديم و آن هم فقط روي كاغذ و عملا خبري از حفاظت و پيشرفت كيفي نيست و همان‌ها را هم كه داشتيم، ويران كرديم. در سال 55، ‌ 13پارك‌ملي در كشور داشتيم كه اين رقم به جاي اينكه افزايش يابد، حتي در يك دهه بعد از انقلاب كاهش هم داشت و به 7 پارك‌ملي در سال 69 رسيد. هر چند امروز ما 19 پارك ملي در كشور داريم اما يكي از يكي ويران‌تر شدند. شكار بي‌رويه، ‌بوته كني، ‌تخريب جنگل، ‌بهره‌برداري از معادن، ‌ جاده‌سازي، ‌ سد‌سازي، ‌صنايع آلاينده مثل نفت و سيمان و پالايشگاه و پتروشيمي، ‌فعاليت‌هاي نظامي و پادگان‌ها، ‌شهرك‌هاي صنعتي، ‌ تبديل اراضي به زمين‌هاي كشاورزي و شهرك‌هاي صنعتي و ساير استفاده‌هاي نامعقول چنان بلايي بر سر مناطق تحت حفاظت سازمان محيط زيست آورده كه عملا چيزي از ارزش‌هاي زيستي و اكولوژيكي آنها باقي نگذاشته است. تعريض جاده و احداث قريب‌الوقوع اتوبان در پارك ملي گلستان، ‌ شهرك‌سازي در پارك ملي سرخه حصار، عبور خط لوله گاز و احداث جاده به عرض 100متر در پارك ملي خجير، (‌درحالي كه نيمي از اين دوپارك در همسايگي پايتخت در اختيار نهاد‌هاي نظامي است)، تصرف 13 هزار و 800 هكتار از اراضي پارك ملي ناي‌بند در بوشهر توسط يكي از ارگان‌هاي نظامي و ساخت جاده‌هاي متعدد در اين پارك و خشك‌شدن جنگل‌هاي حرا و تخليه فاضلاب پارس جنوبي در خليج ناي‌بند، شهرك‌سازي و ويلاسازي در قلب جنگل‌هاي كجور مازندران و منطقه حفاظت شده البرز مركزي شمالي، ‌سد‌سازي‌هاي بي‌رويه در حوزه آبريز درياچه اروميه و ساخت جاده در داخل درياچه، تنها بخشي از تخريب‌هاي صورت گرفته در پارك‌هاي ملي ايران است. اينها ميراث طبيعي ماست و ما با تخريب آنها در حقيقت چيزي را نابود مي‌كنيم كه ميليون‌ها سال براي شكل‌گيري آن، زمان صرف شده و نابودي آنها ديگر با هيچ ثروت و دانشي قابل جبران نيست.
 شنبه 8 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن