تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بى گمان شيعيان ما دل هايشان از هر خيانت، كينه،وفريبكارى پاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806770261




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - جهاني شدن چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: اقتصاد - جهاني شدن چيست؟
اقتصاد - جهاني شدن چيست؟

در عصر مدرن سطح و عمق فاصله‌گيري زماني و مكاني بسيار بالاتر از دوران پيشين است و روابط ميان دولت‌ها و رويدادهاي اجتماعي و دوردست به همين اندازه درهم تنيده شده است. «جهاني شدن» اساسا به همين فراگرد دست يابنده مرتبط است، تا آنجا كه شيوه‌هاي ارتباط ميان زمينه‌ها يا مناطق گوناگون اجتماعي در پهنه كل سطح زمين در قالب شبكه‌اي در آمده است.

«جهاني شدن» را مي‌توان تشديد روابط اجتماعي در سطح جهاني تعريف كرد. همان روابطي كه موقعيت‌هاي مكاني دور از هم را چنان به هم پيوند مي‌دهد كه هر رويداد محلي تحت تاثير رويدادهاي ديگري كه كيلومترها با آن فاصله دارد شكل مي‌گيرند و بالعكس دگرگوني محلي به عنوان بسط جنبي روابط اجتماعي درپهنه زمان و مكان در واقع بخشي از فرآيند جهاني شدن به شمار مي‌آيد. در واقع «جهاني شدن» يعني شدت بخشيدن به آن دسته از روابط اجتماعي كه نقاط جغرافيايي دوردست را با هم مرتبط مي‌سازد و اين ارتباط به شكلي است كه از طريق آن وقايعي كه در يك نقطه از جهان روي مي‌دهد تحت تاثير وقايع نقاط مايل‌ها دورتر از آن هستند و برعكس.
به گفته «مك گور» «جهاني شدن» يعني افزايش شمار پيوندها و ارتباطات متقابلي كه فراتر از دولت‌ها دامن مي‌گستراند و نظام جديد جهاني را مي‌سازد.
«جهاني شدن» به فرآيندي اطلاق مي‌شود كه از طريق آن حوادث، تصميمات و فعاليت‌هاي يك بخش از جهان مي‌تواند نتايج مهمي براي افراد و جوامع در بخش‌هاي بسيار دوركره زمين در بر داشته باشد.
از طرفي آنتوني گيدنز «جهاني شدن» را يك رشته فرآيندهاي پيچيده‌اي مي‌داند كه نيروي محرك آن را تركيبي از تاثيرات سياسي و اقتصادي تشكيل مي‌دهند و «جهاني شدن» در عين حال كه نظام‌ها و نيروهاي فراملي جديدي را به وجود مي‌آورد، زندگي روزمره را به ويژه در كشورهاي توسعه‌يافته تغيير مي‌دهد. همچنين گيدنز «جهاني شدن» را تنها زمينه‌اي براي سياست‌هاي معاصر نمي‌داند و معتقد است كه «جهاني شدن» نهادهاي جوامعي را كه در آن زندگي مي‌كنيم، دگرگون مي‌سازد.
آنتوني گيدتر، «جهاني شدن» را بسط، گسترش و دنباله آنچه كه در گذشته وجود داشته است نمي‌داند بلكه آن را پديده‌اي تلقي مي‌كند كه به نحو بنيادي، جديد است برخلاف ساير نظريات در مورد «جهاني شدن» گيدنز معتقد است كه اين پديده صرفا فرآيندي در بعد اقتصادي نيست كه تنها براساس اقتصاد بازار قابل فهم باشد، اين پديده پايان سياست، دولت، ملت، خانواده، فرهنگ و عواطف نيستند، بلكه برعكس برخي از آنها را تقويت مي‌كند.
همچنين بر اين نظر تاكيد مي‌كند كه معناي «جهاني شدن» اين نيست كه جامعه جهان درحال يكپارچه شدن است و برعكس اين پديده در برخي ابعاد با تفرق و پراكندگي روبه‌روست تا اتحاد و يكپارچگي.
مارتين آلبرو، از ديگر نظريه‌پردازان پديده «جهاني شدن»، اين پديده را به فرآيندهايي كه براساس آن تمام مردم جهان در يك جامعه واحد و فراگير جهاني به هم مي‌پيوندند، تعريف مي‌كند. همچنين آمانوئل ريشتر، «جهاني شدن» را شكل‌گيري شبكه‌اي مي‌داند كه طي آن اجتماعاتي كه پيش از آن در كره خاكي دورافتاده و منزوي بودند، در وابستگي متقابل و وحدت جهاني ادغام مي‌شوند.
بنابر اين تعاريف كه در بالا به آنها اشاره شد، پديده‌اي است كه بر اثر وقوع آن در تصميم‌گيري‌ها و فعاليت‌هاي اقتصادي، اجتماعي، و فرهنگي انسان‌ها، نقش مرزهاي جغرافيايي به حداقل كاهش مي‌يابد. در اين رهگذر منافع تك تك انسان‌ها وكشورها بيش از پيش درمنافع تمام مردم و در تمام كشورهاي جهان درهم تنيده خواهد شد. در دنياي جهاني شده، واژه ملي، جاي خود را به واژه بين‌المللي خواهد داد. در واقع «جهاني شدن» محيط يگانه‌اي را براي كليه كشورهاي جهان به وجود مي‌آورد كه در آن، پيوندهاي بين‌المللي به حداكثر خواهد رسيد. دراين محيط بيگانه قوانين جهانشمول است و جامعه جهاني بايد از آن تبعيت كند.
«جهاني شدن» به عنوان واژه رايج دهه 1990، به عنوان روندي از دگرگوني، ازمرزهاي سياست، و اقتصاد فراتر مي‌رود و علم و فرهنگ و كسب زندگي را نيز در بر مي‌گيرد. از آن جهت جهاني شدن پديده‌اي است كه قابل تسري به اشكال گوناگون عمل اجتماعي، اقتصادي، سياسي و حقوقي، فرهنگي، نظامي، تكنولوژي و همچنين عرصه‌هاي مختلف عمل اجتماعي نظير محيط‌زيست است.
رابرتسون يكي ديگر از صاحب نظران در اين زمينه معتقد است كه ديگر نبايد از نظام بين‌الملل دولت‌ها صحبت به ميان آورد، بلكه «جهاني شدن» در سطح فرهنگي سخن به ميان مي‌آورد و اين مفهوم را در يك تعريف به صورت زير مطرح مي‌كند:
«جهاني شدن» يا سياره‌اي شدن جهان، مفهومي است كه هم بر تراكم جهان و هم بر تشديد آگاهي درباره جهان به عنوان يك كل، هم وابستگي متقابل و واقعي جهاني وهم آگاهي از يكپارچگي جهان در قرن بيستم اشاره مي‌كند.
 شنبه 8 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 355]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن