واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: برنامه هاى گفت و گو محور و فقر نگاه تازه
يك گونه جذاب برنامه هاى تلويزيونى كه در طول زمان امتحان خود را پس داده و با اقبال مخاطب مواجه شده، برنامه هاى گفتگومحور يا همان تاك شو است كه در زمينه ها و مباحث مختلف قابليت طرح و اجرا دارد. اين گونه برنامه ها با توجه به گستردگى و امكانى كه براى ارزيابى و تحليل و همچنين برآورده كردن نياز روزمره مخاطب در رشته هاى مختلف ايجاد مى كنند، همواره از سوى مخاطب مورد استقبال قرار گرفته و در عين حال از وجه حرفه اى توليد و ساخت و ساز هم براى برنامه سازان چالش به همراه دارند. اقبال خوش اينگونه برنامه ها تنها متكى بر تلويزيون ايران و نمونه هاى اينجايى نيست، بلكه بازتاب جهانى آن در رسانه هاى سراسر دنيا به نوعى پايه هاى ساختارى برنامه هاى گفتگومحور را در بدنه اصلى تلويزيون كشورهاى مختلف جاى داده است. مرور كوتاه نمونه هاى موفق اين نوع برنامه ها در تلويزيون آمريكا مى تواند آغاز بحث را نشانه گذارى كند. برنامه شصت دقيقه كه از سال ۱۹۶۸ تا امروز از شبكه CBS آمريكا پخش مى شود و تاك شو معروف لرى كينگ كه از سال ۱۹۸۵ در حال پخش و پربيننده ترين برنامه شبكه CNN آمريكاست، از نمونه هاى موفق اين حيطه هستند كه دوام و بقاى آنها خود نشان دهنده موفقيت و شكل گيرى يك قالب مشخص در كنار طرح برخى تغييرات است. ذكر اين نكته در بررسى برنامه هاى گفتگومحور از موارد ضرورى است كه مجرى و توانايى هاى او حرف اول را در موفقيت يا ناكامى اين برنامه ها مى زند. در واقع وقتى اين آثار با اقبال اوليه مخاطب مواجه مى شوند، به نوعى توانايى ها يا نقاط ضعف مجرى يا مجريان است كه زير ذره بين مى رود و همه تلاش بر برجسته كردن نقاط قوت و بهره بردن بهينه از آنها قرار مى گيرد. ذكر اين دو نمونه خارجى هم مشخص مى كند كه درك اين نياز از سوى برنامه سازان و همراهى كردن با سليقه مخاطب در توفيق درازمدت يك تاك شو تا چه حد اهميت دارد. نمونه شاخص تر عرصه بين المللى برنامه اپرا وينفرى است كه با دوامترين برنامه گفتگومحور روزانه در آمريكا لقب گرفته و از سال ۱۹۸۶ در حال پخش همراه با اقبال عمومى مخاطب است. تعميم اين موارد در برنامه هاى گفتگومحور رسانه ملى به نتيجه اى چندان خوش نمى انجامد. نگاه يك ، گفتگوى ويژه خبرى شبكه دو، صبح بخير ايران ، به خانه برمى گرديم ، مثلث شيشه اى و. . . از نمونه هايى هستند كه هر كدام با بى توجهى به يك وجه جايگاه اوليه خود را از دست داده و بر مسيرى تكرارى حركت مى كنند كه نمى تواند اقبالى خوش را براى آنها در پيش داشته باشد. برنامه هفتگى «نگاه يك» هر چند از آغاز مورد توجه مخاطب قرار گرفت ولى اهميت حضور مجرى در آن جدى نگرفته نشد و اين گونه است كه امروز با تغيير محمود احمدى افزايى اين برنامه دوران افول خود را سپرى مى كند. رويكردى كه به نوعى ديگر گريبان گفتگوى ويژه خبرى شبكه دو را گرفت. اين برنامه كه اوج موفقيت خود را در انتخابات رياست جمهورى سال ۸۴ با حضور مرتضى حيدرى ثبت كرد، با فاصله گرفتن از اين نقطه اوج، حضور منحصربه فرد مجرى خود را با برنامه هاى خبرى تقسيم كرد و جذابيت اين حضور را براى اين برنامه حفظ نكرد. صبح بخير ايران با تغيير مداوم و فصلى مجريان، به خانه برمى گرديم با تغيير در ساختار برنامه و تبديل شدن به مجله اى همه كاره و سرگردان ميان پخش زنده و توليدى و مثلث شيشه اى نيز با نوعى سهل انگارى در ساختارمندى و تعريف اهداف برنامه امروز از دوران اوج خود فاصله گرفته اند. پس از عبور شيشه اى ،شب شيشه اى و يك قسمت پخش ناموفق مثلث، به نظر مى آمد از سرگيرى اين برنامه بايد در پى تغيير در نگاه و رويكرد باشد، هم در انتخاب مهمان و هم در روندى كه قرار است گفتگوها پى بگيرند. اما نه از نگاه تازه خبرى است و نه حتى از مهمان تازه. در چنين فضايى كه گاهى مهمانان حضور در سرى قبل اين برنامه را تكرار مى كنند بدون آنكه خبرى از ادعاى چالش برانگيزى اين برنامه باشد، به نظر مى آيد سرى جديد يك عقبگرد اساسى براى سازندگان اين برنامه بوده است. در اين ميان آينده برنامه هاى گفتگومحور تازه چون چراغ خاموش كه در آغاز راه است، هر چند حركتى پويا دارد ولى ناپايدار به نظر مى آيد. چون تجربه نشان داده در صورت موفقيت و ادامه سرى هاى بعد اين برنامه ها فرمول از پيش تعيين شده آن است كه يا مجرى كنار گذاشته و برنامه وارد نوعى آزمون و خطا در انتخاب مجرى مى شود يا تكرار روند و ساختار برنامه، گفتگو و حتى حضور مهمانان و انتخاب موضوع در دايره اى بسته گريبان كار را مى گيرد.مهر
جمعه 7 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 204]