تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 12 مرداد 1403    احادیث و روایات:   
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید ابزار دقیق

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809197086




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهى بر تحولات اخير در خصوص آتش بس غزهحماس؛اصلى ترين بازيگر فلسطين


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: نگاهى بر تحولات اخير در خصوص آتش بس غزهحماس؛اصلى ترين بازيگر فلسطين
بخش دوم و پايانى سعيد سبحاني

اجراى آتش بس ميان رژيم صهيونيستى و گروههاى مقاومت فلسطينى شامل توقف كامل هر گونه تجاوزهاى رژيم صهيونيستى به ملت فلسطين در باريكه غزه، گشودن محاصره باريكه، بازگشايى گذرگاههاى غزه به سوى ساير مناطق فلسطينى و در مقابل، توقف پرتاب موشك به سوى مناطق صهيونيست‌نشين توسط گروههاى مقاومت فلسطينى است.

از سوى ديگر،نخست وزير دولت منتخب فلسطين ابراز اميدوارى كرد كه رژيم اسرائيل به توافق نامه آتش بس با فلسطينيان پايبند باشد.

اسماعيل در اين خصوص مى گويد:

“اميدواريم كه پايبندى به همه مفاد مورد توافق بويژه از طرف رژيم اسرائيل انجام گيرد، اما درخصوص گروههاى مقاومت فلسطين، به طور قطع فضاى مناسب را براى اجراى توافق نامه فراهم خواهند كرد.”

اين درحالى است كه يكى از رهبران جنبش جهاد اسلامى فلسطين اعلام كرد، با وجود اينكه اين جنبش ملاحظاتى درباره توافق آتش‌بس در غزه ميان مبارزان فلسطينى با رژيم صهيونيستى دارد ولى هرگز در برابر اجراى اين توافق مانع‌تراشى نخواهد كرد.

بر اين اساس ، جهاد اسلامى علاقه مند به يگانگى و همسويى در مواضع فلسطينيان است و براى لغو تحريمهاى اسرائيل تلاش مى‌كند. اين مقام بلند‌پايه جهاد اسلامى خاطرنشان كرد، اين جنبش هيچ توافق آتش‌بس را با اسرائيل امضا نكرده است ولى مواضع‌ خود را با تاكيد بر ملاحظات و شروط، به طور شفاهى به اطلاع برادران مصرى و جنبش حماس رسانده است. وى مهم‌ترين ملاحظات اين جنبش در قبال توافق آتش بس را به جدايى بين كرانه باخترى رود اردن و نوار غزه مرتبط دانست و گفت اين آتش‌بس شش ماهه تنها در نوار غزه به مورد اجرا گذاشته مى‌شود و مقامات مصرى تلاش مى‌كنند كه اين توافق را در آينده در مناطق كرانه باخترى گسترش و تعميم دهند.

مسئله ديگرى كه بايد در خصوص برقرارى آتش بس اخير در غزه مورد تاكيد قرار گيرد، سوء نيت تل آويو از امضاى آن است.مسلما شائول موفاز،نتانياهو و اولمرت و ديگر سياستمداران اسرائيلى از شكست اخير در برابر حماس ناراضى هستند و اين نارضايتى خود را به عناوين مختلفى بروز خواهند داد.در اين راستا سخنگوى جنبش حماس تاكيد كرده است كه سوء نيت رژيم صهيونيستى از آتش بس در نوار غزه آشكار است.

ابوزهرى در مصاحبه با اين شبكه درباره امكان پايدارى آتش بس در نوار غزه با اسرائيل معتقد است كه حماس بر پايبندى به اين آتش بس و تلاش براى حفظ آن تاكيد مى كند اما سخنان اخير اشغالگران ، سوء نيت آنها را نشان مى دهد. ايهود اولمرت تاكيد كرد آتش بس در نوار غزه ناپايدار است و اين رژيم آمادگى خود را براى عمليات گسترده حفظ مى كند.

بر اين اساس حماس براى كاهش رنج ملت فلسطين به آتش بس پايبند خواهد بود اما پذيرفتن آتش بس نشان دهنده ضعف حماس نيست بلكه مقاومت اسلامى فلسطين بر آمادگى خود براى مقابله با هر تجاوزى تاكيد مى كند. حماس موافقت اسرائيل با آتش بس را نتيجه اراده و پايدارى ملت فلسطين مى داند زيرا اگر اشغالگران مى توانستند گزينه ديگرى غير از آتش بس را انتخاب مى كردند توافق آتش بس ، شكست سياست انزواى جنبش حماس را ثابت كرد. جامعه جهانى بايد با درس گرفتن از اين شرايط، به نتايج انتخابات اخير احترام بگذارد. آشكار است كه اسرائيل سوء نيت خود را پنهان مى كند و به همين علت شاهد آشفتگى موضع مقامات اسرائيلى در اين مورد هستيم. از سوى ديگر،فجايع غزه مجالى بود تا بارديگر سكوت آزاردهنده و خفت بار اعراب پرادعا در آن طنين انداز شود.پس از ناكامى اعراب در حل بحران عراق و دارفور و حمايت آنها از جنگ 33 روزه اسرائيل عليه حزب الله،اين بار نوبت مردم غزه است تا سكوت اعراب خاورميانه را در ميان صداى هلى كوپترها و جنگنده هاى اسرائيلى حس نمايند.به راستى اگر قهرمانانى مانند سيد حسن نصرالله در جهان عرب نبودند،اعراب به كدام خصلت خود در منطقه مى باليدند؟

قدرت مديريت حماس بر تحولات غزه و اصرار ملت فلسطين بر شناسايى اين جنبش به عنوان گروه رسمى حاكم بر اين سرزمين بارديگر پازلهاى خاورميانه را به سود اسلام گرايان برهم ريخته است.در حالى كه رهبران حزب ليكود و ديگر احزاب صهيونيستى سعى داشتند با استناد به سلاحهاى نظامى خود زمينه را جهت حضور افراد ملى گرا و وابسته فلسطينى فراهم آورند،امروزه شاهد نوعى دگرديسى مطلوب در اوضاع امنيتى غزه هستيم.البته مقامات رژيم صهيونيستى كه پس از شكست در برابر حزب الله قدرت تحمل شكستى ديگر را ندارند،همچنان به كارشكنى هاى خودعليه ملت فلسطين ادامه خواهند داد.از اين رو لازم است جنبش حماس همچنان نگاه امنيتى و نظامى خود به غزه را حفظ نمايد و مناسبات خود با كشورهاى عربى را بر پايه اين نگاه ترسيم نمايد.لازم به ذكر است كه برخى مقامات كشورهاى عربى همگام با ابومازن و سلام فياض قصد دارند طرح ايزوله نمودن حماس را به مرحله اجرا در آورند.تلاش مذبوحانه اى كه تاكنون ناكام مانده است.

اصلى ترين پيام ايجاد آتش بس اخير ميان حماس و رژيم صهيونيستى لزوم شناسايى حماس به عنوان اصلى ترين قدرت فلسطين است.هر اندازه غرب و برخى كشورهاى عربى در اين شناسايى تعلل كنند،هزينه شكست آنها در برابر مقاومت اسلامى فلسطين بيشتر خواهد بود.از سوى ديگر،تجربه نشان داده است كه استيصال تل آويو در برابر حماس پروسه اى است كه تا زمان پايان اشغال فلسطين و خروج كامل صهيونيستها از بيت المقدس ادامه خواهد داشت،از اين رو انجام محاسبات غير واقع بينانه از سوى غرب و اتكا به دستاوردهاى كنفرانس شكست خورده آناپوليس نمى تواند مبناى قضاوت نظام بين الملل در باره تحولات فلسطين قرار گيرد.

برقرارى آتش بس در غزه درس بزرگى براى ابومازن و ديگر خيانت كنندگان به آرمان فلسطين بود.تشكيلات خودگردان فلسطين طى دو سال اخير سنگ اندازيهاى زيادى در برابر حماس نمود و حتى در جريان محاصره و كشتار غزه به مانند اهرم واشنگتن و تل آويو عمل كرد.ابومازن در صورتى كه بخواهد حيات سياسى خود را در فلسطين تضمين نمايد،چاره اى جز تسليم در برابر اراده ملت فلسطين ندارد.هم اكنون محمود عباس نماينده عده كمى از مردم فلسطين است و همين مسئله مى تواند به پاشنه آشيل تشكيلات خودگردان تبديل شود.اگر محمود عباس چشمان خود را بيشتر بازكند،متوجه خواهد شد كه آتش بس غزه بهترين فرصت جهت بازگشت او از افكار و اعمال وقيحانه و سلطه پسند وى است.آتش بس در نوار غزه موقعيت حماس را در فلطسطين و خاورميانه تحكيم نموده است.قدرت نمايى حماس در برابر آمريكا و غرب ،با استناد به سلاح مقاومت فصل مهمى در تاريخ فلسطين محسوب مى شود.مسلما اين پيروزى حماس مقدمه اى جهت شكستهاى بعدى تل آويو در برابر تفكر پوياى اسلام گرايى خواهد بود.

آتش بس غزه در حالى صورت مى گرد كه اوضاع داخلى اسرائيل به شدت متشنج است.بر اين اساس سياستمدارن اسرائيلى از سوى شهرك نشيبنان سردرگم بارها مورد اعتراض قرار گرفته اند.روند سقوط اسرائيل پس از شكست تل آويو در برابر حزب الله آغاز گرديده و تا به امروز ادامه دارد.چنانچه

بر اساس جديد‌ترين نظرسنجى 90‌ درصد اسرائيلى‌ها معتقدند كه فساد در عرصه‌ سياسى و بر سياستمدارانشان سيطره دارد.

نتايج اين نظرسنجى كه توسط مركز دموكراسى اسرائيل انجام شد، حاكى از آن است كه 90‌ درصد اسرائيلى‌ها معتقدند فساد در عرصه‌ سياسى و بر سياستمدارانشان سيطره دارد.اين نظرسنجى همچنين نشان مى‌دهد اعتماد اسراييلى‌ها به دولت نيز نسبت به سال گذشته كمتر شده و به 37‌ درصد كاهش يافته است. بر اساس اين نظرسنجى تنها 17‌ درصد اسرائيلى‌ها به ايهودا ولمرت نخست وزير اين رژيم با توجه به پرونده‌ فساد مالى او اعتماد دارند.

نظرسنجى مذكور همچنين حاكى از آن است كه تنها 3‌ درصد اسرائيلى‌ها نسبت به سياست اين رژيم ديدى مثبت دارند و 77‌ درصد نيز به سياست‌هاى اين رژيم ديدى كاملا منفى دارند.

همچنين 39‌ درصد اسرائيلى‌ها پيش از همه‌ مسائل به موضوع امنيت اهميت مى‌دهند 28‌ درصد نيز مسائل اقتصادى و اجتماعى را در اولويت امور مهم مى‌دانند و تنها 4‌/7 درصد از آن‌ها موضوع مذاكرات صلح را از موضوعات مهم قلمداد مى‌كنند. از سوى ديگر سيلوان شالوم، نماينده‌ حزب ليكود رژيم صهيونيستى و وزير امور خارجه سابق اين رژيم اعلام كرد حزب ليكود قصد دارد 18‌ ماه ژوين درخواست منحل كردن كنست را جهت فراهم كردن شرايط برگزارى انتخابات زودهنگام در اسرائيل مطرح‌ كند. شالوم از اولمرت و دولتش خواست تا پيش از آنكه تصميم به بركنارى‌شان گرفته شود استعفا دهند. اين در حالى است كه حزب راست‌گراى مرتز نيز اعلام كرده كه در صورت شكست حزب كاديما در تعيين زمان برگزارى انتخابات مقدماتى داخلى اين حزب پيشنهاد منحل كردن كنست را مطرح خواهد كرد. درخواست‌ها بين احزاب سياسى رژيم صهيونيستى مبنى بر استعفاى اولمرت از سمت نخست وزيرى اين رژيم با توجه به افشاى پرونده‌هاى فساد مالى او شدت يافته است.

در نهايت اينكه شكست رژيم صهيونيستى در برابر حزب الله و حماس سبب كاهش فضاى تنفس اسرائيل در خاورميانه شده است.فضايى كه با گذشت زمان بر صهيونيستها تنگ تر خواهد شد.
 جمعه 7 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 309]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن