تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان با ايمان نيرومند، نزد خداوند بهتر و محبوب تر است از انسان با ايمان ناتوان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815553130




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جهانگيري درگفت‌وگوباايسنا: *تكثركانديداقابل قبول نيست *راه مقابله بامشكلات،تفاهم وائتلاف ملي است *اصلاح‌طلبان باتوجه به‌نقاط ضعف‌شان،به وحدت برسند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: جهانگيري درگفت‌وگوباايسنا: *تكثركانديداقابل قبول نيست *راه مقابله بامشكلات،تفاهم وائتلاف ملي است *اصلاح‌طلبان باتوجه به‌نقاط ضعف‌شان،به وحدت برسند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

يك عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي گفت: جريانات سياسي به خصوص اصلاح‌طلبان فرصت بسيار كمي تا انتخابات آينده در اختيار دارند و بايد با درس از تجربيات انتخابات گذشته به نقاط ضعف دروني‌شان توجه و تلاش كنند كه به وحدت برسند؛ چراكه مهمترين عامل شكست اصلاح‌طلبان تفرقه و حضور چند كانديدا در انتخابات گذشته بود و در صورت وحدت احتمال پيروزي افزايش مي‌يابد.

اجراي راهبرد بلند مدت توسعه صنعتي ضروري است

اسحاق جهانگيري در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اظهار كرد: ما در آستانه سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي هستيم. اهداف و آرمان‌هايي براي جمهوري اسلامي در بخش‌هاي مختلف اعم از اقتصادي، سياسي، فرهنگي تدوين شده بود كه بخش‌هايي از آن محقق شده و بخش‌هاي ديگري هستند كه مردم انتظار داشته و دارند با يك برنامه‌ريزي صحيح به دستاوردهاي بيشتري نايل شود.

وي ادامه داد: توسعه ملي ايران با چالش هاي جدي روبه‌رو است كه مهمترين آن‌ها در قرن 21 تغيير رويكرد از يك اقتصاد متكي به درآمدهاي نفت به يك اقتصاد پويا، درآمدزا وابسته به درآمدهاي حاصل از توليد كالا و خدمات با ارزش افزوده بالاست و دسترسي به اين هدف فقط با صنعتي شدن ايران ميسر است. علي‌رغم گذشت چند دهه از زمان تصميم به صنعتي شدن نتوانستيم به اين هدف مهم دسترسي پيدا كنيم و لازمه آن اجراي راهبرد بلند مدت توسعه صنعتي است و اين هدف مهم ميسر نمي‌شود، مگر اين‌كه الزامات آن شناسايي و عمل شود.

پاشنه آشيل انتخابات آينده - مسائل اقتصادي

وي با اشاره به اهميت برنامه چشم‌انداز بيست ساله در تبديل ايران به قدرت اول منطقه از نظر اقتصادي و علمي خاطرنشان كرد: دسترسي به اين هدف مهم چشم‌انداز نياز به تدوين برنامه‌هاي ميان‌مدت و اجراي دقيق و نظارت بر آن مي‌باشد. فضاي كسب و كار پيش‌برنده يكي از مهمترين شاخص‌هاي حركت به سمت هدف چشم‌انداز است.متاسفانه در سال‌هاي اخير بهبودي در وضع اين شاخص مهم مشاهده نشده و در گزارشي كه اخيرا از سوي سازمان‌هاي بين‌المللي در همين رابطه منتشر شده موقعيت ايران نسبت به كشورهاي منطقه تنزل يافته است. اين مطلب، مهم و نگران كننده‌اي است و بر دستگاه‌ها ناظر بر اهداف چشم‌انداز است كه با حساسيت اين‌گونه مسائل را پيگيري كنند.

وي با بيان اين‌كه " مهمترين پاشنه آشيل دولت فعلي در انتخابات آينده رياست جمهوري مسائل اقتصادي خصوصا تورم و گراني است" ادامه داد: اگر دولت نتواند با سازو كارهاي علمي بخشي از فشار تورمي را كاهش دهد حتما در انتخابات رياست جمهوري شاهد اثرات آن بر راي مردم خواهيم بود.

وي افزود: علاوه بر مسائل اقتصاد وضعيت بين‌المللي كشور نيز از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و مسائل مختلف موجود بيانگر لزوم تدبير بيشتر در امور بين‌الملل است كه با رعايت حقوق كامل ملت به ارتقاء موقعيت جهاني كشور منجر شود و اين هم جز با ديپلماسي قوي و فعال شدني نيست. بايد توجه داشت يكي از پارامترهاي مهم توسعه ملي نحوه تعامل با جهان خارج مي‌باشد.

شخصيت‌هاي ملي به دنبال ايجاد وحدت با حضور جريان‌هاي سياسي رقيب هستند

وي در ادامه به تحليل شرايط سياست داخلي و تاثير آن بر انتخابات رياست جمهوري دهم پرداخت و با اظهار تاسف از واگرايي شديد بين جناح‌هاي سياسي درون نظام ابراز عقيده كرد: تعداد زيادي از نيروهايي كه از مهمترين سرمايه‌هاي نظام محسوب مي‌شوند از صحنه سياست كشور كنار گذاشته شده‌اند و نقشي در اداره كشور و حل مشكلات مردم ندارند

تهمت زني و تخريب و حذف رقيب متاسفانه به يك امر عادي تبديل شده است، اعتماد مردم به نظام و مسوولين و شخصيت‌هاي آن از مهمترين سرمايه‌هاي اجتماعي هر نظامي است كه طي زماني طولاني بدست مي‌آيد. آسيب‌رساني به اعتماد مردم مي‌تواند زمينه‌ساز مسائل حادي شود كه كمترين آن رواج شايعه در جامعه است. گاهي ديده مي‌شود مردم به شايعات بيش از سخن مسوولان توجه مي‌كنند و اين علامت خوبي نيست.

اين عضو شوراي مركزي كارگزاران سازندگي در ادامه تاكيد كرد: مجموعه اتفاقات و شرايط فعلي ما را به اين سوق مي‌دهد كه نيروهاي معتدل و دلسوز به آينده نظام و ايران و نيز جريانات سياسي از فرصت انتخابات رياست جمهوري براي كاهش دغدغه‌ها بهره‌برداري كنند.

وي درباره رويكرد مناسب گروه‌ها به انتخابات رياست جمهوري گفت: شنيده‌ام كه برخي از شخصيت‌هاي ملي كشور كه دغدغه‌هاي جدي نسبت به مسائل كشور دارند و نگران حاكميت تفكر تندروانه به جاي حاكميت عقلانيت و اعتدال در عرصه‌هاي مختلف كشور هستند، به دنبال ايجاد يك تفاهم و وحدت با حضور جريان‌هاي سياسي رقيب هستند. البته اين پديده جديدي در كشو ما نيست. در كشورهاي ديگر هم هنگامي‌كه نگراني‌هاي جدي پيرامون كشور و نظام به وجود مي‌آيد، احزاب رقيب در يك ائتلاف بزرگ مشاركت مي‌كنند، پس از عبور از شرايط خاص دوباره بر رقابت قانونمند خود ادامه مي‌دهند.

وي گفت: شرط لازم براي موفقيت اين نظريه است كه نخست شخصيت‌هايي كه به اين جمعبندي رسيده‌اند وقت كافي براي تحقق اين ايده اختصاص دهند و آن را نيمه كاره رها نكنند.

تعريف دقيقي از تندرويي و حركت اعتدالي انجام شود

جهانگيري با بيان‌ اين‌كه " چارچوب اين ائتلاف قبل از ورود به انتخابات تعيين شود" در بيان مثال به اين موارد اشاره كرد: تعريف دقيقي از تندرويي و حركت اعتدالي انجام شود. دغدغه‌هاي ملي كه منجر به ائتلاف شده مشخص و راهكارهاي برون رفت، حداقل درحد كليات مشخص شود. كانديداي رياست جمهوري بايد از ميان شخصيت‌هاي مقبول جناح‌ها كه از نظر مديريتي داراي سابقه روشن و نيز قدرت تعامل با مجموعه نظام براي عملياتي كردن برنامه داشته باشد انتخاب شود. ائتلاف بزرگ بايد به دولت وحدت ملي تبديل شود؛ لذا بايد پست‌هاي كليدي قبل از ورود به انتخابات با نظر كانديدا رياست جمهوري از جريانات سياسي مختلف انتخاب شوند و در صورت لزوم اعلام عمومي ‌شود.

وي خاطرنشان كرد: اين رويكرد مشكل، ولي شدني است. بلوغ جريانات سياسي كشور مي‌تواند به تحقق آن كمك كند كه در صورت تشخيص شرايط ويژه براي كشور بتوانند تصميم ملي و فراجناحي بگيرند. پيداست در صورت جدي شدن اين نظريه عده زيادي هستند كه مي‌توانند در تدوين چارچوب آن مشاركت كنند.

هر كدام از دو جريان سياسي با يك كانديدا در صحنه رقابت حضور پيدا كنند

وي ادامه داد: رويكرد دومي كه در صورت عدم اقبال شخصيت‌ها و يا جريانات سياسي به رويكرد قبلي بايد مورد توجه قرار گيرد، اين است؛ تا زماني كه دو جريان سياسي مهم كشور كه اصولگرا و اصلاح طلب نام گرفته‌اند به دو يا سه حزب مهم و سراسري تبديل نشده‌اند، با درس‌گيري از انتخابات گذشته در اين انتخابات به جاي كانديداي متعدد، هر كدام با يك كانديدا در صحنه رقابت حضور پيدا كنند. اصلاح‌طلبان به عنوان گروهي كه فعلا از حاكميت كنار هستند براي برگشت راهي جز كانديداي واحد ندارند. افراد و احزاب بايد از حق شخصي و حزبي خود بگذرند تا امكان چنين ائتلافي فراهم شود و همزمان براي تقويت رابطه خود با توده مردم و نيز تعامل با حاكميت براي كاهش دغدغه‌هاي انتخاباتي فعاليت بيشتري در دستور كار قرار دهند. به عقيده من يكي از اين دو رويكرد بايد در دستور كار قرار گيرد و مسووليت نخبگان، انديشمندان، فعالان باسابقه سياسي و نيز شخصيت‌هاي مورد احترام مردم و گروه‌ها در اين برهه زمان بيش از گذشته است كه انتخابات آينده را به همگرايي بيشتر نيروهاي درون نظام و نيز فرصتي براي كاهش دغدغه‌ها تبديل كنند.

راهكار مقابله با مشكلات، يك تفاهم و ائتلاف ملي و فراگير است

اين عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي با بيان اين‌كه " مشكلات اقتصادي تا حدي آشكار شده كه حتي در شعار احزاب مختلف بدون هماهنگي با يكديگر، موضوع اصلي است" تاكيد كرد: در انتخابات مجلس هشتم، هم احزاب اصلاح‌طلب و هم اصولگرا شعار مبارزه با تورم و گراني را در راس برنامه‌هاي خود قرار دادند؛، بنابراين بايد گفت مشكلات در بخش‌هاي اقتصادي بر همگان آشكار شده و مردم را به شدت در فشار قرار داده است. ممكن است يك ائتلاف بزرگ بتواند تا حد زيادي اين پيام را برساند كه همه گروه‌هاي سياسي به اين جمع‌بندي برسند كه راهكار مقابله با اين مشكلات، يك تفاهم و ائتلاف ملي و فراگير است.

هيات رييسه مجلس براي تفاهم جريانات مختلف كمك كنند

وي همچنين درباره تاثيرگذاري هيات رييسه و نمايندگان مجلس بر انتخابات آينده رياست جمهوري گفت: مجلس در اكثر تصميم‌گيري‌هاي مهم كشور مشاركت دارد و اين جايگاه به صورت طبيعي اين موقعيت را فراهم مي‌كند كه تاثير در انتخابات رياست جمهوري داشته باشد و هيات رييسه نيز به دليل شاني كه در اداره‌ مجلس دارد، مي‌تواند نقش جدي‌تر ايفاء كند هيات رييسه بيشتر به آمار و ارقام كشور اشراف دارند، اطلاعات دقيق‌تري از وضعيت كشور خصوصا در بخش اقتصادي دارند و درمي‌يابند كه به سادگي و شعار نمي‌توان مشكلات مردم را حل كرد، حال چنانچه هيات رييسه احساس كند مسائل صرفا با اتكاء به يك جريان سياسي قابل حل است با توجه به وابستگي آن‌ها به جريان اصولگرا انتظار است كمك كنند جريان سياسي آن‌ها درباره‌ فردي به تفاهم‌ برسند كه قادر باشد در مديريت اجرايي كشور،‌ بهتر عمل كند. اما اگر دريابند كه مشكلات به حدي است كه بيش از يك جريان سياسي بايد در حل آن دخيل باشد در اين زمينه نقش ويژه‌تري خواهد داشت و بايد به گونه‌اي كمك كنند كه جريانات ديگر نيز به تفاهم برسند و براي انتخابات رياست جمهوري با تفاهم بيشتري وارد عرصه شوند.

موفقيت اصلاح‌طلبان در انتخابات آينده در صورت برنامه‌ريزي افزايش پيدا مي‌كند

وي درباره بايدها و نبايدهاي تغيير استراتژي اصلاح‌طلبان در انتخابات آينده نيز اظهار كرد: اصلاح‌طلبان، در دوره‌اي هشت ساله آقاي خاتمي مديريت اجرايي كشور را در دست داشتند و هم در دوران جنگ نقش تعيين كننده‌اي در مديريت كشور داشتند و نيز بخش عمده‌اي از مسووليت دولت آقاي هاشمي را نيز در اختيار آن‌ها بود و در طي اين سال‌ها تجربه فراواني در اداره‌ كشور اندوخته‌اند و عملكرد آن‌ها داراي نقاط مثبت زيادي و نيز نقاط منفي بوده است. طبيعتا يك جريان سياسي با اين سابقه نمي‌تواند نسبت به مسائلي كه در كشور اتفاق مي‌افتد، منفعل و بي‌تفاوت باشد و انتظار مي‌رود كه در مقاطع حساس مانند انتخابات به خصوص انتخابات رياست‌جمهوري، طبق وصيت‌ امام و عقلانيت نقش ويژه‌اي ايفا كنند. اين‌كه گفته شود ديگران اجازه نمي‌دهند، مطلب قابل قبول نيست و با اين حرف، تكليف سياسي از انسان ساقط نمي‌شود. سياست ورزي به معناي تلاش براي بن‌بست شكني و پيدا كردن راهكار در شرايط دشوار است كه بايد قبول كرد راه‌هاي ديگر وجود دارد كه با استفاده از آن‌ها مي‌توان شرايط را تغيير داد. تا حدي مي‌توان پيش‌بيني كرد كه اصلاح‌طلبان در انتخابات آينده فعال مي‌شوند، در صورتي‌كه به جاي پرداختن به مسائل جانبي براي حركت خود برنامه‌ريزي كنند شانش موفقيت آن‌ها افزايش مي‌يابد.

وظيفه رهبران جريان اصلاحات گفت‌وگو با مسوولان نظام و كاهش دغدغه‌هاست

جهانگيري با بيان اين‌كه " وظيفه رهبران جريان اصلاحات استفاده از فرصت باقي مانده تا انتخابات براي گفت‌وگو و مذاكره با مسوولان نظام و كاهش دغدغه‌هاست" ادامه داد: مجموعه‌ كساني كه هدايت جريان اصلاح‌طلبي را بر عهده دارند وظيفه دارند در تعامل جدي با حاكميت دغدغه اصلاح‌طلبان براي حضور در انتخابات را كاهش دهند و زمينه حضور فعال آنان را در انتخابات فراهم سازند، برخي از تعامل و مذاكره با حاكميت معناي تسليم يا التماس تلقي كرده‌اند كه اين برداشت اشتباهي است. زيرا گفت‌وگو‌هاي چارچوب‌دار و هدفمند مي‌تواند راهگشا باشد.

بحث تغيير استراتژي اصلاح‌طلبان مطرح نيست

وي با تاكيد بر اين‌كه " هنوز در جمع اصلاح‌طلبان بحثي درباره‌ تغيير استراتژي مطرح نشده است" گفت: حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس هشتم با سازوكار خاصي كه طراحي شده بود، انجام گرفت كه نقاط قوت و ضعف آن بايد مورد بررسي قرار بگيرد و اين آسيب شناسي بايد متوجه بخش دروني و بيروني اصلاح‌طلبان براي حركت آينده باشد و در انتخابات آينده تلاش شود كه نقاط ضعف را اصلاح كنند. منظور از بخش بيروني نظير بررسي نحوه تعامل با حاكميت و اشكالاتي كه در فرآيند انتخابات بوده و بخش دروني يعني عملكرد ستاد اصلاح‌طلبان، رابطه احزاب با ستاد و تبليغات و ... در صورتي كه اين آسيب شناسي در مورد سه انتخابات اخير (رياست جمهور نهم، شوراي شهر سوم، مجلس هشتم) انجام شود، مي‌تواند فوايد بيشتري براي آينده اصلاح‌طلبان داشته باشد.

انسان‌هاي دلسوز در شرايط سخت حضور را لازم مي‌دانند

وي همچنين در تشريح ديدگاه خود مبني بر بايد‌ها و نبايدهاي حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست جمهوري آينده اظهار كرد: جاي ترديد نيست كه حل مشكلات كشور به زمان زيادي نياز دارد، اما اين‌كه گروهي بگويند به دليل مشكلات حاد پيش رو، به عرصه‌ قدرت وارد نمي‌شويم، اين فرار از مسووليت است و بعيد به نظر مي‌رسد اصلاح‌طلبان از چنين موضوعي پيروي كنند. اتفاقا انسان‌هاي مسوول و دلسوز در شرايط سخت حضور را لازم مي‌دانند و در زمان مناسب براي مردم توضيح خواهند داد كه حل مشكلات در چه دوره زماني ممكن است و از تمام ظرفيت كشور براي حل مشكلات استفاده خواهند كرد.

معتقدان به دموكراسي از شكست در انتخابات نمي‌ترسند

اين عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي خاطرنشان كرد: اصلاح‌طلبان فرصتي كمتر از يك سال تا انتخابات پيش رو دارند و براي پشت سر گذاشتن موانع حضور، بايد از تمام فرصت‌ها براي كاهش دغدغه‌هاي خود استفاده كنند؛ با طرح يك سري مسائل حاشيه‌اي زمان را از دست ندهند؛ بنابراين بايد با برنامه‌ريزي در انتخابات شركت كرد، و از فرصت انتخابات براي طرح ديدگاه‌ها خود در ارتباط با اداره كشور با مردم بهره‌برداري‌ نمود. البته بديهي است كه اصلاح‌طلبان براي پيروزي در انتخابات وارد مي‌شوند، ولي نبايد هيچ وقت از شكست در انتخابات ترس داشته باشند، كساني‌كه از شكست در انتخابات واهمه دارند در واقع به دموكراسي و راي مردم اعتقاد ندارند.

نتيجه تعدد كانديداهاي اصلاح‌طلب ياس و بلاتكليفي مردم خواهد بود

وي درباره شرايط معرفي كانديدا ازسوي اصلاح‌طلبان گفت: تفاوت انتخابات رياست جمهوري با انتخابات مجلس در اين است كه مردم در سراسر كشور يك نفر را بايد انتخاب كنند؛ لذا كانديداي رياست جمهوري بايد چهره‌اي آشنا و باسابقه روشن كاري و مديريتي باشد و قادر باشد از تمام ظرفيت كشور براي پيشرفت و حل مشكلات مردم استفاده كند. در ميان چهره‌هاي اصلاح‌طلب افرادي از نسل اول انقلاب داريم كه اگر هر يك از آن‌ها به انتخابات ورود پيدا كنند، دغدغه رد صلاحيت در اين رده نخواهيم داشت؛ اما چنانچه نسل اول به هر دليلي حضور پيدا نكنند، در نسل دوم، يعني در سطح اعضاء دولت‌هاي سابق و ديگر مديران ارشد نظام قطعا در بين اصلاح‌طلبان نسبت به اصولگرايان چهره‌هاي بيشتري وجود خواهد داشت كه به راحتي و در يك تعامل بي‌دغدغه‌ با مسوولان نظام به تفاهم مي‌رسند و مي‌تواند ماه‌ها پيش از انتخابات، كانديداي خود را معرفي كنند.

وي با تاكيد بر اين‌كه " هنوز گروه‌هاي اصلاح‌طلب درباره‌ انتخاب كانديدا با يكديگر به بحث و گفت‌وگو ننشته‌اند" ادامه داد: در بين نسل دوم اصلاح‌طلبان شخصيت‌هاي زياد هستند كه مي‌توانند كانديدا شوند، اما عقل حكم مي‌كند كه اصلاح‌طلبان بر اساس منطق عقلايي به يك نفر برسند و به نظر من، اين وظيفه‌ عقلا و احزاب اصلاح‌طلب است كه در مدت كوتاهي به راهكار منطقي برسند و از ميان افرادي كه شرايط كانديداتوري را در آن‌ها مهيا مي‌بينند ـ كه بتوانند كشور را در جايگاه رياست جمهوري به خوبي اداره كنند ـ يك نفر را انتخاب كرده و با كانديداي متعدد ورود پيدا نكنند؛ نتيجه تعدد كانديداهاي اصلاح‌طلب ياس و بلاتكليفي مردم خواهد بود.

تكثر كانديدا در هيچ يك از دو جريان سياسي، قابل قبول نيست

جهانگيري در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا در عين حال با تاكيد بر اين‌كه " اصلاح‌طلبان نبايد از تكثر احتمالي كانديداها در جريان اصول‌گرا نيز خوشحال باشند" اظهار كرد: تكثر كانديدا در هيچ يك از دو جريان سياسي، قابل قبول نيست. تكثر در دو جريان اصلاح‌طلب و اصولگرا، ممكن است به اين نتيجه بيانجامد كه فردي وارد عرصه‌ قدرت شود كه نه مورد قبول اصلاح‌طلبان باشد و نه اصولگرايان؛ به عبارتي هيچكدام از دو جريان اصلي در ادامه كار، حمايت و پشتيباني لازم از او نمي‌كنند و اين براي كشور مفيد نخواهد بود.

پاسخ مثبت خاتمي به درخواست‌ها موجب وحدت جريان اصلاح‌طلبي مي‌شود

وي با بيان اين‌كه " آقاي خاتمي يكي از سرمايه‌هاي مهم نظام جمهوري اسلامي است" درباره حضور يا عدم حضور وي در انتخابات آينده رياست جمهوري، گفت: من تا اين لحظه، هنوز با آقاي خاتمي در اين زمينه گفت‌وگويي نداشته‌ام؛ اما به هر حال مهم جايگاه آقاي خاتمي در ميان مردم و اعتماد جامعه به ايشان است. جاي ترديدي نيست كه ايشان در بين گروه‌هاي اصلاح طلب و مردم موقعيت ويژه اي دارند. در خواست زيادي از ايشان براي كانديدا شدن وجود دارد. در صورتي كه به درخواست‌ها پاسخ مثبت دهد حتما موجب وحدت جريان اصلاح‌طلبي خواهد شد. اما تا جايي كه من اطلاع دارم تاكنون آقاي خاتمي به جمع‌بندي خاصي در اين زمينه نرسيده‌اند.

برنامه‌ اقتصادي اصلاح‌طلبان بايد توسعه‌ ايران و بهبود وضعيت مردم باشد

وزير صنايع و معادن در دولت پيشين درباره جنس برنامه‌ اصلاح‌طلبان براي حل مشكلات مردم در بلندمدت و يا ميان‌مدت، گفت: ببينيد ايران كشوري با سابقه‌ طولاني است كه همواره در منطقه و حتي در سطح بين‌المللي تاثيرگذار بوده است، مديريت حاكم بر آن نمي‌تواند تمام تصميمات خود را به مقاطع كوتاه مدت و مسائل جاري كشور متمركز كند و نسبت به توسعه بلند مدت بي‌اعتنا باشد، يقينا يكي از مهم‌ترين مولفه‌هاي قدرت كشورها در قرن بيست و يكم موقعيت اقتصادي آن‌هاست؛ لذا در ايران نيز هر تصميم اقتصادي بايد دو رويكرد بهبود وضع معيشتي مردم و عبور از مشكلات پيش رو و ديگري برنامه‌ريزي براي توسعه بلند مدت همپا با ديگر كشورها، باشد در واقع دو رويكردي كه همواره مطالبه جدي مردم ما بوده است. رويكرد پرداختن به مسائل جاري با اين‌كه مهم است، ولي نبايد ما را از توسعه‌ بلندمدت ايران، غافل كند؛ در غير اين صورت زماني به خود مي‌آييم كه مي‌بينيم همسايه‌هاي ما پيشرفت كرده و ما عقب مانده‌ايم و مطمئنا نسلي كه در آن مقطع احساس كند در اثر بي‌تدبيري در برهه‌اي از زمان، كشورشان از كشورهاي منطقه، عقب افتاده است، مسوولان آن دوران را نخواهند بخشيد. لذا برنامه‌ اقتصادي اصلاح‌طلبان، حتما بايد داراي دو افق بلندمدت توسعه‌ ايران و نيز بهبود وضعيت مردم نسبت به شرايط فعلي باشد. در زمينه بين‌المللي ارتقاء موقعيت جهاني كشور با رعايت حقوق قانوني ملت ايران و تلاش براي خارج كردن پرونده هسته‌يي از شوراي امنيت و لغو قاطعنامه‌هاي صادره از اولويت‌ برخوردار مي‌باشد و در زمينه مسائل داخلي استفاده از تمام ظرفيت انساني و مديريتي كشور براي حل مشكلات مردم و پيشرفت كشور اهميت ويژه‌اي دارد.

دامنه عدالت بسيار وسيع‌تر از مسائل اقتصادي است

وي برقراري عدالت را يكي از پيچيده‌ترين واقعيت‌هاي يك نظام دانست و در ادامه تاكيد كرد: اگر قرار بود عدالت به راحتي در يك جامعه مستقر شود، هيچ‌گاه شخصيت والايي مانند اميرالمومنين حضرت علي(ع) را شهيد راه عدالت نمي‌ناميدند؛ ايشان نيز در برقراري عدالت در جامعه با موانع جدي مواجه بودند. در نظام جمهوري اسلامي نيز كه سي سال از عمر آن مي‌گذرد، همواره "عدالت" مورد تاكيد حضرت امام(ره) و هم مقام معظم رهبري بوده است و اساسا هيچ كس نيست كه بگويد نمي‌خواهم عدالت را اجرا كنم؛ چراكه واژه‌ عدالت بسيار مقدس و در ميان تمام مردم مقبول است و البته دامنه آن بسيار وسيع‌تر از مسائل اقتصادي است.

وي با بيان اين اعتقاد ‌كه " مهم‌ترين علت عدم تحقق عدالت در كشور ما اين است كه بيش از آن‌كه برايش راهكار پيدا كنند، درباره آن شعار مي‌دهند" ادامه داد: مسووليني كه در پي اجراي عدالت هستند به جاي شعار، عمل كنند. بايد برنامه‌اي جامع تهيه كنند كه در يك دوره چهار يا پنج ساله، چه شاخص‌هايي را براي اجرا و استقرار آن در نظر گرفته‌اند كه براساس شاخص‌ها، عملكرد قابل ارزيابي باشد. اين‌طور نباشد كه شعار عدالت داده شود ولي عملا سياست‌هايي كه اتخاذ مي‌شود، منجر به شكاف بيشتر طبقاتي شود. به عنوان مثال گفته شود كه در عدالت منطقه‌اي، چگونه مي‌خواهند به نقاط محروم كشور رسيدگي و مشكلات آن‌ها را برطرف كنند و يا براي اقشاري كه در فقر شديد به سر مي‌برند چه راهكارهايي اتخاذ كرده‌اند و يا موارد مشابه و براي آن‌ها راهكار اجرايي روشن و قابل قبولي ارائه دهند.

بايد با يك برنامه‌ دقيق، گلوگاه‌هاي فسادخيز شناسايي و بسته شوند

جهانگيري افزود: در مورد مبارزه با فساد نيز هر كسي مي‌داند كه فساد توسعه‌ كشور را مختل مي‌كند؛ چراكه افرادي كه بتوانند با زد و بند به ثروت‌هاي كلان دست پيدا كنند، چه دليلي دارد با كار طاقت‌فرسا مثل توليد يا تجارت خلق ثروت كنند. بنابراين روشن است كه فساد هم ضد توسعه است و هم ضد عدالت و فرهنگ و شرايط اداري جامعه را مختل مي‌كند. اما تنها با شعار نمي‌توان با فساد مبارزه كرد بلكه بايد با يك برنامه‌ دقيق، گلوگاه‌هاي فسادخيز شناسايي و بسته شوند.

وي رابطه‌ فساد و اقتصاد دولتي را يك به يك خواند و تصريح كرد: هرچه اقتصاد دولتي‌تر باشد (منظور از دولت مجموعه‌ سيستم اداري كشور) تصميم‌گيري‌هاي اداري بيشتري در اقتصاد انجام دهد، به همان ميزان هم فساد بيشتر مي‌شود؛ بنابراين مهم‌ترين راه براي جلوگيري و مبارزه با فساد، كوچك كردن دولت و حذف رانت‌هاست كه قابل تحقق است. البته امكان دارد حذف برخي گلوگاه‌ها و رانت‌ها فشارهاي ديگري را بر جامعه وارد كند اما مي‌توان براي آن‌ها نيز مقررات و قوانين شفافي نوشت و همزمان بايد شرايطي به وجود آيد كه رسانه‌ها بتوانند انتقاد كنند، با نظارت دقيق از داخل سيستم و نيز نظارت رسانه‌ها و اشخاص دلسوز و منتقد و نيز برخورد قاطع قضائي با مفسدان، فساد از بين خواهد رفت.

فرصت تبليغات كانديداها، براي گفت‌وگو با مردم اصلاح شود

وي در عين حال با تاكيد بر اين‌كه " مردم ايران بايد به اين واقعيت برسند كه از برنامه‌هاي قابل تحقق حمايت كنند نه صرفا طرح شعارها" گفت: مردم در انتخابات رياست جمهوري آينده همچنين بايد سوابق اشخاصي كه شعارها را مطرح مي‌كنند مورد توجه قرار دهند.

اين عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي، در ادامه با انتقاد از كوتاه بودن فرآيند تبليغات در انتخابات، آن را يكي از ضعف‌هاي جدي در قانون انتخابات كشور خواند و نسبت به اين امر انتقاد كرد.

وي با اشاره به روند برگزاري انتخابات در كشوري مانند آمريكا گفت: در كشور آمريكا، ده‌ها رسانه‌ مختلف خصوصي و دولتي در اختيار كانديداها قرار مي‌گيرد تا بتوانند تبليغات مورد نياز انتخابات را انجام دهند. با اين حال فرآيند تبليغات انتخاب، حدود دو سال به طول مي‌انجامد، يعني يك سال، با انواع رسانه‌هايي كه در اختيار دارند فعاليت مي‌كنند كه در داخل احزاب‌شان انتخاب شوند و حدود يك سال هم در دو حزب اصلي انتخابات فرصت گفت‌وگو و طرح برنامه‌هاي خود را به مردم دارند. البته نبايد فراموش شود كه در اين گونه كشورها، دموكراسي نهادينه شده و دغدغه‌اي وجود ندارد كه چه كسي انتخاب مي‌شود. بلكه هر كسي كه اكثريت مردم انتخاب كنند، درست‌ترين انتخاب خواهد بود. در كشور ما هم با توجه به اين‌كه گفته مي‌شود صاحبان اصلي حكومت مردم هستند و راي اكثريت آن‌ها، مصلحت كشور است، زمينه اجراي اين امر نيز بايد فراهم باشد و بايد كاري كرد كه مردم تمام حرف‌هايي كه افراد مختلف دارند را بشنوند، با ريز برنامه‌ آن‌ها آشنا شوند تا انتخاب آگاهانه‌تري داشته باشند.

جهانگيري ادامه داد: به نظر من يكي از اصلاحاتي كه بايد در انتخابات آينده و نيز ساير انتخابات‌ها ايجاد شود، همين است كه فرصت تبليغات كانديداها، براي گفت‌وگو با مردم قابل قبول شود. اگر اين فرصت كمي هم طولاني‌تر باشد كه كانديداها بتوانند به شهرستان‌ها بروند و برنامه‌هاي‌شان بدون هيچ‌گونه تخريبي مورد نقد قرار بگيرد، قدرت انتخاب مردم، صحيح‌تر خواهد بود.

گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا: سالومه سعيد

انتهاي پيام
 جمعه 7 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 300]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن