تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد كه بدترين بدها، علماى بدند و بهترين خوبان علماى خوبند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816942749




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به بهانه آغاز فصل تابستان؛جاده هاي خالي از سفر!


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: به بهانه آغاز فصل تابستان؛جاده هاي خالي از سفر!
خبرگزاري مهر- گروه اجتماعي: تابستان كه از راه مي رسد، به ياد روزهاي سفر و مسافرت مي افتيم و اين گونه است كه بهانه ها هم شروع مي شود. بهانه هايي از دو جنس متفاوت.

به گزارش خبرنگار مهر، روزهاي گرم تابستان علاوه بر اينكه به لحاظ گرمي هوا و شرشر عرق ريختن، طاقت فرسا و تا حدودي غير قابل تحمل مي شود، براي قشري از مردم، اسباب دردسر و دعواهاي خانگي است. چون وقتي اسم تابستان مي آيد، بهانه هاي كودكانه و بعضا همسر!! براي رفتن به سفر و تفريح و مسافرت شروع مي شود و اين آغاز ماجرايي است كه مرد خانه را مجبور مي كند روزهاي گرم تابستان را در كنار سختي ها و دشواري هاي زندگي، رها كرده و فقط به اين موضوع فكر كند كه چگونه مي تواند با اين بهانه ها كنار بيايد.

متاسفانه شرايط اقتصادي حاكم بر طبقه حقوق بگير و كم درآمد جامعه به گونه اي است كه اين قبيل خانواده ها مجبور مي شوند براي برقراري توازن بين درآمد و هزينه ها، از برخي نيازهاي ثانويه (كه البته مي توان آنها را در ليست نيازهاي اوليه نيز قرار داد) چشم پوشي كنند تا شايد بتوانند امورات روزمره زندگي را بگذرانند. لذا، وقتي برنامه هاي زندگي را مرور مي كنند، به ناچار مقوله هايي مثل خريد كتاب، لوازم بازي و سرگرمي بچه ها و در نهايت، رفتن به گردش و سفر را از ليست اوليه حذف كنند و بنا را بر اين بگذارند كه شايد روزي از راه برسد تا آنها هم سفري به اماكن زيارتي و تفريحي داشته باشند!!

با تغييرات مديريتي در راس سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي، شاهد طرحها و برنامه هايي هستيم كه مختص دوره جديد مديريت در اين سازمان است كه طرح سفرهاي ارزان قيمت، از جمله اين برنامه ها به حساب مي آيد كه با هدف تشويق مردم به انجام سفر به خصوص براي اقشار كم درآمد و ضعيف جامعه تهيه شده است.

اسفنديار رحيم مشايي ( رئيس سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي)، پس از اينكه در راس مديريت اين سازمان قرار گرفت، به ارائه طرح سفرهاي ارزان قيمت پرداخت و گفت: سفرهاي ارزان قيمت با سه هدف همگاني كردن، همه جايي و همه زماني كردن سفر تهيه شده است.

وي، همان زمان اعلام كرد كه "اجرايي شدن اين طرح نيازمند برنامه ريزي جدي و قوي و همكاري دستگاههاي مرتبط و همچنين تاسيسات مختلف گردشگري است". و البته به اين نكته نيز اشاره داشت كه "بايد براي همگاني و همه مكاني كردن سفر انگيزه در بين مردم ايجاد كرد تا آنها به گردش ترغيب شوند".

رحيم شمايي، البته معتقد است كه "وقتي سفر افزايش پيدا كند، قيمتها نيز كاهش پيدا خواهد كرد".

اما بعد از گذشت دو سال از ارائه چنين برنامه و طرحي، هيچ حركت جدي در زمينه ارزان شدن سفر به خصوص براي اقشار كم درآمد و حقوق بگير جامعه شاهد نيستم كه از آن بتوان به عنوان يك برنامه موفق نام برد. آنچه را در سالهاي اخير شاهد آن هستيم، ارائه آمارهايي از سوي مسئولان اين حوزه است كه متكي به عبور خودرويي مردم از شهرهاي مختلف است!!

در واقع؛ بر اساس همين رويه است كه مسئولان حوزه گردشگري، آمار سفرهاي نوروزي (سال 87) را بيش از 71 ميليون سفر اعلام كردند و مدام بر اين نكته تاكيد داشتند كه افزايش سفر، نشان از بهبود وضعيت معيشتي مردم دارد. در صورتي كه وقتي يك نفر براي رفتن به تبريز، مجبور است از شهرهاي كرج، قزوين، زنجان و... بگذرد، نمي توان چنين تلقي كرد كه او چند سفر انجام داده است.

قرار بود براي ايجاد سفرهاي ارزان قيمت، با همكاري ارگانهاي دولتي "بن سفر" ميان كارمندان توزيع شود كه همان زمان (سال 85) از سوي مديران سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي اعلام شد آئين نامه سفرهاي ارزان قيمت نيز تدوين و به هيات دولت ارسال شده و به زودي اجرايي مي شود.

البته ناگفته نماند كه طرح ارائه بن سفر به صورت مقطعي در برخي ارگانهاي دولتي اجرا شد اما نتوانست رضايت مردم را براي انجام سفر جلب كند. چرا كه اولا، افراد مجبورند از مراكز اقامتي استفاده كنند كه سازمان معرفي مي كند و ثانيا، ساير خدمات بن سفر به گونه اي نيست كه هزينه ها را كمتر كند. لذا مي بينيم كه اين طرح تا حدودي شكست خورده و خود مسئولان مربوطه نيز با وسواس و حساسيت خاصي از اين طرح صحبت مي كنند.

بر اساس گزارش معاونت گردشگري و ستاد تسهيلات سفرهاي كشور، جمع كل مسافر ورودي به استانهاي كشور در نوروز 87، 71 ميليون و 362 هزار و 742 نفر بوده است، در حالي كه اين تعداد در سال 86 ، 55 ميليون و 506 هزار و 245 نفر بوده است كه اين امر نشانه افزايش 29 درصدي تعداد مسافران نوروزي است...

اگر بخواهيم به اين آمار و ارقام بسنده كنيم، ديگر جاي هيچ نگراني براي بهانه سفر نيست. البته اگر بخواهيم باور كنيم، چراكه باور آن كمي سخت و تا حدودي غير قابل قبول است. چگونه است كه بيش از 71 ميليون سفر در نوروز 87 صورت گرفته اما وقتي با مردم مواجه مي شويم، مي بينيم جز قشر محدودي از طبقه اي كه به قول معروف دستشان به دهنشان مي‌رسد و مشكلي براي سفر ندارند، مابقي مردم جرات اينكه حتي دو سه روزي از خانه خارج شوند را ندارند.

در حال حاضر، اگر يك خانواده چهار نفره بخواهد سه روز نه بيشتر در مشهد اقامت گزيند و وسيله سفر آنها، اتوبوس يا قطار باشد، حداقل نيازمند 300 هزار تومان پول است. مگر درآمد ماهانه يك كارمند يا كارگر بخش دولتي و خصوصي چقدر است كه بتواند چنين پولي را هزينه كند و اگر بخواهد هزينه كند، قطعا مجبور است از ساير هزينه ها بزند كه شامل كرايه خانه، اقساط بانكي و... است كه آن هم شدني نيست.

حالا فرض كنيد بخواهيم با هواپيما سفر كنيم و اين سفر به ساير شهرهاي تفريحي كشور ادامه يابد. آن وقت قطعا با هزينه هاي كمرشكن مواجه خواهيم شد كه امكان تامين آنها از عهده قريب به اتفاق مردم كشور خارج است. بنابراين، پدر خانواده هر روز را با بهانه اي، جواب بهانه هاي كودكانه و بعضا همسر خود را مي دهد تا فردا كه از راه برسد و بالاخره در انتظار پايان روزهاي گرم تابستان، لحظه شماري مي كند.

-----------------------

حبيب احسني پور اصل
 جمعه 7 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 290]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن