تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):همه خوبى‏ها و بدى‏ها در مقابل توست و هرگز خوبى و بدى واقعى را جز در آخرت نمى‏بينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816481153




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مصطفوي درگفت‌وگوباايسنا: به دنبال توسعه ديپلماسي‌عمومي هستيم براي انتقال فرهنگ ايران راه درازي داريم مولفه‌هاي فرهنگي راهي در دفاع از منافع ملي است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مصطفوي درگفت‌وگوباايسنا: به دنبال توسعه ديپلماسي‌عمومي هستيم براي انتقال فرهنگ ايران راه درازي داريم مولفه‌هاي فرهنگي راهي در دفاع از منافع ملي است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اديان

مشاور رييس‌جمهور گفت: توان ديپلماسي عمومي جمهوري اسلامي ايران به صورت بالقوه بالا است اما متاسفانه سازماندهي براي بالفعل كردن آن ضعيف است.

دكتر مهدي مصطفوي، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، با حضور در خبرگزاري دانشجويان ايران و در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس گفت‌وگوي اديان و تمدن‌هاي ايسنا، اظهار كرد: در كشور مولفه‌هاي قدرتي وجود دارد كه اگر بتوانيم از اين مولفه‌ها خوب استفاده كرده و مديريت خوبي را بر آن‌ها اعمال كنيم، خيلي بهتر و جامع‌تر مي‌توانيم از منافع ملي دفاع كرده و آن را ارتقاء داده و زمينه‌هاي حضورمان را در تامين منافع گسترش دهيم كه يكي از اين مولفه‌ها مولفه‌ فرهنگي است.

وي ادامه داد: براي اين كار ناگزيريم حضورمان را در دنيا افزايش داده و آن را تقويت كنيم كه يكي از ابزارهاي موثر براي حضور در دنيا، امكانات ارتباطي است. در رابطه با موضوع فيلم ضد اسلامي "فتنه" با تعدادي از دوستان‌مان در بخش‌هاي مختلف كشور مشورت كرديم؛ عده‌اي از فرهيختگان و اساتيد متني را منتشر كردند كه عملا روش تعامل در غرب براي برخورد با ارزش‌هاي اسلامي، تمسخر و استفاده از روش‌هاي غيرعلمي و منطقي را محاكمه و محكوم مي‌كرد.

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با اشاره به اين كه استفاده از چنين متن علمي و رساندن آن به دست فرهيختگان، انديشمندان و اساتيد دانشگاه‌ها به شيوه‌اي غيررسمي، دوستانه و از طريق NGO ها امري ضروري بود، گفت: ما مصمم هستيم تا ديپلماسي عمومي‌مان را كه ارتباط با مراجع غيررسمي و مردمي براي تامين منافع ملي است، توسعه دهيم. اين امر نكته بسيار مهمي است كه با دو هدف استفاده از كانال‌هاي غيررسمي براي جريان‌سازي در دنيا و اجرايي كردن جريان‌ها انجام مي‌شود. معتقديم بايد بستر اجرايي وكانال‌هاي ارتباطي براي تعامل را توسعه داد و بايد گفت مراكزي مثل ايسنا مي‌تواند در اين زمينه فعال و برخي خلإهاي بزرگ را پوشش دهد.

مشاور رييس جمهور تصريح كرد: اگر با اين نگاه حركت كنيم كه مراكزي را جهت اطلاع‌رساني در اختيار گرفته و همه را در شبكه ارتباطي به هم وصل كنيم زماني كه تصميم بگيريم جرياني را در عرصه بين‌المللي و يا در منطقه و كشور خاصي ايجاد كنيم، مي‌توانيم از موضوعي كه بر آن سياست‌گذاري شده، براي ايجاد جرياني در دنيا (ايجابي يا سلبي) استفاده كنيم. فكر مي‌كنم ايسنا مي‌تواند زمينه‌هاي خوبي را براي اين ارتباط‌ها ايجاد كرده و با تعامل خوبي از اين نوع ارتباطات استفاده كند. بعضا در جريان رصد كردن تحولات، رخدادها و جريان‌هاي فرهنگي موجود در داخل و خارج ممكن است يك دفعه موضوعي با اهميت جلوه كند كه ما مي‌توانيم به سرعت از اين جريان‌ها مطلع شويم و سپس با مشورت افراد صاحب صلاحيت چند سناريوي تعامل با آن جريان را ساماندهي كنيم.

مصطفوي درباره پيشنهاد تشكيل چند رسانه از سوي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي براي ايجاد سناريوهاي احتمالي تصريح كرد: متاسفانه اين يكي از ضعف‌هاي ما است. به ياد دارم كه در لندن مجله‌اي شروع به كار كرد كه بعد از چند سال اين مجله بسته شد. اگر چه نبايد انتقادات زيادي از سازمان داشته باشم اما سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با وجود نام اين سازمان در زمينه ارتباطات بسيار ضعيف است و سعي‌مان بر آن است كه مساله ارتباطات را در اولويت‌ها قرار دهيم چون معتقدم كه ما يك بار حركت فرهنگي را به خاطر يك اقدام فرهنگي انجام مي‌دهيم؛ مثل برپايي يك نمايشگاه نقاشي كه از يك سو هدف بازديد علاقه‌مندان است اما از سوي ديگر هدف آن است كه از برگزاري اين نمايشگاه بهره‌برداري در جهت باز كردن گره موجود در روابط، فعال كردن يك جريان و اعمال ديپلماسي داشته باشيم. در حالت دوم ما بايد به صورت حساب‌شده و با اهدافي تعريف شده به سراغ افرادي خاص برويم و با توضيح نقاشي به آنها، بهره‌برداري را كه مي‌خواهيم داشته باشيم كه اين امر نيازمند ارتباطات است.

وي با اشاره به بحث گفت‌وگوي اديان گفت: گاهي اسلام و مسيحيت، تشيع و كاتوليك با هم مذاكراتي انجام مي‌دهند؛ حالت اول اين است كه از اين ديالوگ استفاده مي‌كنيم كه بحث كلامي بين علماي طرفين ايجاد شود و علما از يكديگر شناخت پيدا كنند و حالت‌ دوم آن است كه از ديالوگ انجام شده استفاده كرده و ارتباط‌مان را با جهان كاتوليك، احزاب، رسانه‌ها، شخصيت‌ها، موسسات‌آن‌ها استفاده كنيم و به گونه‌اي از ارتباط با پاپ استفاده كنيم و با اين طور اماكن هم ارتباط برقرار كنيم كه اين مي‌شود همان ديپلماسي كه بايد اعمال كنيم. در اين زمينه ارتباطات و شناخت مراكز و شخصيت‌هاي تاثيرگذار خيلي مهم مي‌شود. قبول دارم كه رسانه‌ها نقش بسيار بزرگي را مي‌توانند در اين زمينه ايفا كنند؛ رسانه‌ها مي‌توانند نقشي سازنده و يا مخرب داشته باشند.

مصطفوي با بيان اين كه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي سعي كرده است تا نقيصه‌هاي ارتباطي خود را حتي الامكان با ايجاد ارتباط با مراكز فرهنگي داخل كشور جبران كند، گفت: نگاهي وجود دارد كه سازمان فرهنگ سعي مي‌كند تا بهترين نيروها و امكانات را براي توليد محصولات فرهنگي در خود ايجاد و به خارج از كشور عرضه كند كه در اين نگاه ما معتقديم نمي‌توانيم از بسياري از توانمندي‌هاي خوب داخل كشور بهره ببريم. ما بر اين باوريم كه در كشور ظرفيت بالاي فرهنگي در بخش پژوهش، آموزش، هنر و غيره وجود دارد كه هيچ دستگاه دولتي نمي‌تواند متصدي توليد اين محصولات شود؛ بنابراين مديريت فرهنگي بسيار مهم است و بايد به جاي آن كه توليدكننده محصولات فرهنگي باشيم، مديريت فرهنگي اعمال كنيم.

مشاور رييس جمهور با تاكيد بر اصرار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي بر اعمال مديريت فرهنگي، شناسايي توان فرهنگي داخل و خلإ‌هاي خارج و ايجاد ارتباط دقيق بين آن‌ها، در خصوص ارزيابي از وضعيت ديپلماسي عمومي و فرهنگي اظهار كرد: توان ديپلماسي عمومي جمهوري اسلامي ايران به صورت بالقوه بالا است اما متاسفانه سازماندهي براي بالفعل كردن آن ضعيف است؛ چون يكي از ابزارهاي اصلي ديپلماسي عمومي، مردم هستند. اين يك واقعيت است كه شرايط جمهوري اسلامي ايران به دلايل مختلف به نحوي است كه در دنيا مردم خيلي به ما علاقمند هستند؛ يعني چه در كشورهاي دوست و چه دشمن كه البته اين متفاوت از دولت‌ها و مقامات است. خيلي از كشورها در دنيا هستند كه اگر نظرسنجي درباره آن‌ها بشود، در ذهن مردم جايگاهي ندارند اما ايران در ذهن بسياري از مردم حضور مثبت دارد و اين يك مزيت و مقدمه‌اي براي كار ديپلماسي مردمي است و بايد از اين ظرفيت استفاده كنيم و آن را به سوي تامين منافع مالي و آرمان‌ها سوق بدهيم كه متاسفانه در اين زمينه ضعيف هستيم.

وي گفت: در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي پيش‌بيني براي برگزاري چند نشست براي ديپلماسي فرهنگي و عمومي وجود دارد كه سعي مي‌كنيم زمينه اجرايي شدن ديپلماسي را بيان كنيم؛ بيش‌تر تلاش‌ها اين است كه به ديدگاه‌هاي نظري و روش‌هاي عملي پل بزنيم. در زمينه مساله هسته‌يي هم نظرات جمهوري اسلامي ايران را حتي مردم و مسوولان دنيا قبول دارند اما ما تا چه اندازه اين "پذيرفتن" را به عنوان اهرم قدرت براي اعمال فشار به منابع قدرتي كه بر ما تاثيرگذاري مي‌كنند، بدل كنيم نيازمند يك مكانيزم و روش است كه ما در اين زمنيه بايد آن را تقويت كنيم.

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در ادامه درباره عمده فعاليت‌هاي سازمان تصريح كرد: فعاليت‌هاي سازمان عمدتا در اين راستا است كه در جهت معرفي فرهنگ غني ايران و اسلام باشد. ما اين مساله را در سه بعد فرهنگي ايراني، اسلامي و انقلابي دانسته كه از يكديگر قابل تفكيك نيستند. با توجه به عمق هر سه محور زمينه‌هاي بسيار زيادي را براي فعاليت در خارج از كشور داريم. اين فعاليت‌ها در ابعاد مختلف از جمله فعاليت‌هاي علمي تقسيم مي‌شود كه شامل همكاري‌هاي دانشگاهي، تسهيل در تبادل دانشجو، استاد، راه‌اندازي اتاق‌هاي ايران در دانشگاه‌هاي مختلف، تقويت كتابخانه‌هاي دانشگاهي، برگزاري نشست‌هاي علمي بين دانشگاهي و پژوهش‌هاي مشترك و غيره است.

او ادامه داد: در زمينه‌ي فرهنگي هم با توجه به هنر غني در ايران و اين كه زبان هنر، زبان شيوايي براي انتقال مفاهيم ارزشي است، فعاليت‌هاي فرهنگي را در قالب هفته‌هاي فرهنگي برنامه‌ريزي مي‌كنيم كه از جمله‌ي آن مي‌توان به برگزاري شب شعر، فيلم و موسيقي و غيره اشاره كرد.

وي ديالوگ بين اديان و مذاهب را از ديگر فعاليت‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي دانست و افزود: ما با اديان بزرگ و مذاهب‌شان در دنيا در ارتباط هستيم و سعي مي‌كنيم تا از اين ارتباط براي فعاليت‌هاي بين‌المللي بهره‌برداري كنيم. ما هم‌چنين با سازمان‌هاي منطقه‌يي و بين‌المللي فرهنگي مثل يونسكو، آيسيسكو، اكو و سازمان كنفرانس اسلامي در ارتباط هستيم تا بتوانيم در بخش‌هاي فرهنگي‌شان حضور فعال داشته باشيم و جهات فرهنگي جمهوري اسلامي را از طريق اين مجامع بين‌المللي پيش ببريم و حتي در بلوك بندي‌هاي فرهنگي هم وارد شويم و ارتباط فرهنگي بين كشورهاي كه نقاط مشترك فرهنگي خوبي دارند، ايجاد كنيم.

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، مديريت فرهنگي را از فعاليت‌هاي ويژه اين سازمان در كشور عنوان و بيان كرد: مديريت فرهنگي به اين معنا است كه تمام توان فرهنگي كشور را شناسايي و آن را به مخاطبان منتقل كنيم. براي اين كار لازم است ارتباط نزديكمان را با مراكز فرهنگي داخل برقرار كنيم؛ هم به جهت ارتباط دادن تشكيلات فرهنگي داخل به تشكيلات طرف مقابل در خارج و هم به جهت موضوعات مثلا موضوعات بحث جايگاه زن در ايران و در نگاه اسلامي و انقلابي. ما نگاه ويژه‌اي به اين مساله داريم و بايد سعي كنيم بتوانيم با هماهنگي تمام دستگاه‌ها مطالب موجود را تجميع كرده و در دنيا منعكس كنيم و يا موضوعات ديگري در بحث قرآن، نماز و غيره.

وي با بيان اين كه حضور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در دنيا با استفاده از حدود60 مركز فرهنگي در خارج از كشور و بهره‌برداري از ظرفيت سفارتخانه‌هاي‌مان تامين مي‌شود، افزود: سازمان زمينه‌هاي خوبي براي انتقال و ارتباط با خارج دارد كه بيش از 25 سايت اينترنتي به زبان‌هاي مختلف داريم كه اميدواريم فراتر از قبل عرصه وسيعي را براي انتقال مفاهيم و ارزش‌هاي فرهنگي ما دركشورهاي مختلف فراهم كنند.

مصطفوي درباره مشكلات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و وظايف آن و احتمال مشابه شدن وظايف آن با ساير سازمان‌ها، گفت: قانون و اساسنامه سازمان تا حدود زيادي وظايفش را تعريف كرده و اين وظايف از وظايف دستگاه‌هاي ديگر فرهنگي تفكيك شده است. به اين معنا كه سازمان هم در اساسنامه خود و هم در كلام مقام معظم رهبري و هم در قانون به عنوان جايگاهي كه نقش هماهنگ‌كننده فعاليت‌هاي فرهنگي در خارج از كشور را دارد، مشخص شده است؛ يعني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي موظف است سياستگذاري فرهنگي و تعيين راهكارهاي مناسب براي رسيدن به اهداف كلان فرهنگي نظام را انجام دهد؛ بنابراين ما برنامه‌هاي منظمي را با تمامي دستگاه‌هاي فرهنگي كشور داريم كه با كمك آن‌ها هم اهداف فرهنگي كشور را در كشورها و هم سياست‌ها و راهكارهاي فرهنگي را مشخص مي‌كنيم؛ در نتيجه عملا هماهنگي‌هايي بين كليه دستگاه‌هاي فرهنگي براي حضور فرهنگي در كشورهاي ديگر ايجاد مي‌شود.

مشاور رييس‌جمهور با تاكيد بر اين كه فعاليت‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي موازي با فعاليت‌هاي ديگر دستگاه‌هاي فرهنگي نيست، بيان كرد: ما مديريت اعمال كرده و زمينه حضور دستگاه‌هاي فرهنگي را در خارج از كشور به نحو مناسب فراهم مي‌كنيم؛ حضور رايزنان فرهنگي ما در خارج از كشور و سفارتخانه‌هاي ما به عنوان مناسبت‌ترين جايگاه‌هايي كه بتوانند شرايط فرهنگي آن كشور را تشخيص دهند و نيازهاي فرهنگي آن را تعيين كنند، عمل مي‌كنند. آن‌ها اطلاعات را در اختيار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي قرار مي‌دهند كه بر اساس آن ما توان فرهنگي دستگاه‌ها را براي رفع نيازمندي‌ها به كار مي‌بريم. بنابراين ما مشكلي با سازمان‌ها پيدا نمي‌كنيم؛ البته بر اساس قانون چهارم توسعه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي مشخصا مسوول ارايه توان فرهنگي كشور به كشورهاي خارجي مشخص شده و سياستگذاري فرهنگي هم برعهده ما است.

او با اشاره به وجود شوراي عالي در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي كه از سوي مقام معظم رهبري تعيين مي‌شوند، گفت: اعضاي شوراي عالي مخصوصا اعضاي حقوقي شورا، هر يك مسوولان يكي از دستگاه‌هاي فرهنگي كشور هستند كه نقش سياستگذاري كلان فرهنگي را برعهده دارند؛ حضور اين اعضا موجب هماهنگي ميان دستگا‌ه‌ها مي‌شود البته تلاش‌ها بر اين است كه دبيرخانه شورا را آن چنان فعال كنيم كه مسايل اساسي فرهنگي بين‌المللي دراين شورا مورد بررسي قرار گيرد.

وي اظهار كرد: با توجه به علاقه زياد ديگران در خارج از كشور به شناخت فرهنگ و تعامل فرهنگي با جمهوري اسلامي ايران، ما راه درازي را در پيش داريم. يعني با وجود فعاليت‌هاي مخلصانه‌اي كه در حال انجام است و تلاش قابل تقدير رايزني‌هاي فرهنگي در خارج از كشور و تلاش دستگاه‌ها در داخل براي انتقال معارف و ارزش‌هاي ايران اسلامي به خارج از كشور اما كارهايي كه مي‌بايد انجام شود آن قدر زياد است كه ما هيچ گاه نمي‌توانيم ادعا كنيم كه اين عملكرد كافي است.

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با اشاره به اين كه خوشبختانه علاقه براي شناخت و دريافت مباني فرهنگي ايراني بسيار فراهم است و ما راه درازي را پيش‌رو داريم، گفت: ما بايد بتوانيم ابزار لازم را براي انجام كار فرهنگي فراهم كنيم كه هنوز در اين‌باره نقص‌هايي داريم. ما برنامه‌ريزي‌هايي كرديم كه در آينده بتوانيم از كادر قوي فرهنگي كه توان كار در خارج از كشور را دارند، بهره‌مند شويم.

وي هم‌چنين به تعامل خوب سازمان با دانشگاه‌ها و تلاش براي استفاده از بهترين دانشجويان اشاره و اظهار كرد: كادرسازي براي آينده يكي از اولويت‌هاي ما در آينده است؛ بحث ديگر بحث بودجه است و شايد كه بودجه حرف آخر را براي كار فرهنگي نزند ولي حرف لازم را مي‌زند. يعني بدون بودجه ما كار زيادي را نمي‌توانيم انجام دهيم. وقتي بودجه فرهنگي ايران براي كار در كشورهاي ديگر را با كشورهاي ديگر مقايسه مي‌كنيم جايگاه ايران بسيار پايين است در صورتي كه فرهنگ براي ما جايگاه بسيار بالايي دارد. مزيت جمهوري اسلامي ايران فرهنگ است و اگر بخواهيم از اين مزيت استفاده كنيم حتما نيازمند يك نگاه ملي براي تخصيص اعتبارات درخور شان اين جايگاه داريم كه اين هم از جمله مشكلات ما است كه البته توجه دولت و مجلس توجه خوبي است كه اميدواريم اين توجه بيش‌تر و عملي هم بشود.

مصطفوي درباره نقش رايزنان‌ فرهنگي در از بين بردن تبليغات منفي عليه ايران، تصريح كرد: رايزنان فرهنگي تلاش مي‌كنند از فرصت‌هايي كه در اختيارشان قرار مي‌گيرد، استفاده كرده و رسالت‌شان را كه تبليغ فرهنگ و ارزش‌ها است، در خارج از كشور توسعه دهند. اين تبليغ و اين ايجاد ارتباط فرهنگي بين دستگاه‌هاي داخل و خارج از كشور در فرصت‌ها و موقعيت‌هاي مختلف مثل ايجاد ارتباط بين دستگاه‌هاي فرهنگ دو كشور، برنامه‌ريزي براي برگزاري هفته‌هاي فرهنگي، سفرهاي مقامات فرهنگي دو كشور و استفاده از مناسبت‌هاي فرهنگي براي انتقال مباني و مفاهيم فرهنگي فرصت‌هاي خوبي است كه رايزنان از آن استفاده مي‌كنند. البته بهره‌برداري از برخي رسانه‌ها، برگزاري مصاحبه براي توضيح رخدادها و تحولات فرهنگي و غيره يكي از زمنيه‌هاي كاري رايزنان است تا بتوانند از فرصت‌ها استفاده كنند. مثلا در سالگرد رحلت امام (ره) رايزن‌ها برنامه‌ها و مصاحبه‌هاي مختلف برگزار كردند تا ديدگاه‌هاي امام (ره) را معرفي كنند. بيش از يكصد فعاليت فرهنگي در رابطه با سالگرد ارتحال امام(ره) برگزار شد. هم‌چنين از ديگر اقدامات رايزنان را مي‌توان تنظيم و امضاي موافقنامه‌هاي فرهنگي با كشورها و پيگيري بندهاي آن است.

وي ادامه داد: از ديگر فعاليت‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي كه از هم‌اكنون ستاد آن فعال شده به مناسبت سي‌امين سال انقلاب است كه فعاليت‌هاي گسترده‌اي در خارج از كشور داريم و برنامه‌ريزي شده كه دستاوردهاي فرهنگي انقلاب را از طريق رايزني‌هاي فرهنگي منتقل كنيم.

مشاور رييس‌جمهور درباره نقش سازمان در عرصه سياست خارجي و ديپلماسي عمومي كشور بيان كرد: ما براي اين‌كه بتوانيم منافع ملي خود و ارزش‌هاي اسلامي و انقلابي‌مان را به خارج منتقل و از آن دفاع كنيم نيازمند آن هستيم كه از تمام مولفه‌هاي قدرت استفاده كنيم كه يكي از اين مولفه‌ها همان فرهنگ است. براي انجام اين كار بايد با تمام دستگاه‌ها در داخل در ارتباط باشيم؛ از جمله وزارت امور خارجه. در ارتباط با وزارت امور خارجه تلاش بر آن است كه از امكانات فرهنگي به نحوي استفاده كنيم كه خدشه‌اي به سياست‌هاي كلان مصوب كشور وارد نشود.

وي ادامه داد:‌ خوشبختانه فعاليت فرهنگي ما در خارج بسيار شفاف، روشن، قانومند و تعريف شده است كه با همكاري كشورهاي مخاطب صورت مي‌گيرد؛ بنابراين عموما در كشورهايي كه فعاليت فرهنگي داريم با كم‌ترين چالش و مخالفت مواجهيم كه اين به خاطر آن است كه فعاليت‌ها عمدتا در چارچوب موافقنامه‌هاي فرهنگي است كه با كشورها امضاء كرده و منافع طرفين در آن لحاظ شده است.

مصطفوي در پاسخ به اين سوال كه آيا در عرصه اجرا تضامني بين منافع ملي و مصالح اسلامي ممكن است به وجود بيايد و اگر به وجود بيايد به چه صورت مديريت مي‌شود، بيان كرد: البته ما تفكيكي بين ارزش‌هاي اسلامي و منافع ملي نمي‌كنيم يعني ارزش‌هاي اسلامي جزو منافع ملي است و كشورهاي ديگر هم به اين امر واقفند كه ما جمهوري اسلامي ايران هستيم و در ديپلماسي كه ما با كشورهاي ديگر داريم، نظرات‌مان را به صورت شفاف مطرح و تبيين مي‌كنيم. با توجه به اين‌كه اهداف فرهنگي ما فعاليت‌هايي كاملا فطري است و با منافع انساني ملت‌ها گره خورده كم‌ترين ممانعت در مقابل اين فعاليت‌ها وجود دارد و از طريق ديپلماسي و مذاكراتي كه با مقامات كشورها داريم موانع را برطرف مي‌كنيم؛ البته اگر در نقطه‌اي به هر دليلي كشوري محدوديتي را اعمال كند ما در روابط دو جانبه‌مان آن را محترم شمرده و متقابل عمل مي‌كنيم. در نتيجه تا به حال با مشكل عمده‌اي مواجه نبوديم؛ يعني زمنيه حضور ما و قبول كشورها به مراتب بيش‌تر از بعضي موانع است كه اين موانع هم قابل انكار نيست و از طريق گفت‌وگو و مذاكرات تلاش مي‌كنيم كه موانع را از بين ببريم.

وي درباره مساله تقريب مذاهب و نظر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در رابطه با اين امر گفت: نظر سازمان نسبت به تقريب مذاهب كاملا مثبت است و اين نياز جدي كشور است. ما امروز نيازمند وحدت امت اسلامي هستيم و كشورهاي مسلمان شايد امروز بيش از هر روز ديگري نيازمند همكاري و هماهنگي ميان خود را دارند؛ هم‌چنين با مجمع جهاني تقريب مذاهب ارتباط نزديكي داريم و از فعاليت‌هاي مجمع حمايت مي‌كنيم و تلاش بر اين است كه نقاط افتراق با مذاهب را كم كرده و توجه‌مان را به نقاط مشترك مذاهب اسلامي معطوف كرده و از اين نقاط مشترك بهره‌برداري كنيم. وحدت جهان اسلام جزو اولويت‌هاي ما است.

رييس سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامي درباره موانع پيش‌روي تقريب و چگونگي از بين بردن اين موانع تصريح كرد: ايجاد و تقويت نگاه تقريبي در داخل كشور و سرايت دادن آن به مجامع وكشورهاي اسلامي از مشكلاتي است كه با آن مواجه هستيم. تلاش زيادي صورت مي‌گيرد كه نگاه تقريبي هم در داخل و هم در خارج رشد كند. مقام معظم رهبري از طلايه‌داران اين نگاه هستند و تلاش بر اين است كه اين نگاه در شخصيت‌هاي تاثيرگذار فرهنگي داخل كشور هم رشد كند و ما بتوانيم از اين نگاه در خارج از كشور بهره كامل را ببريم.

گفت‌وگو از سميه رعيت ـ خبرنگار ايسنا ـ

انتهاي پيام
 جمعه 7 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 216]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن