تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشا به سعادت كسى كه عمرش طولانى و كردارش خوب باشد. چنين كسى عاقبتش خوب است؛ ز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815406453




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تلاش كشورها براي پايين آوردن قيمت نفت خام


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تلاش كشورها براي پايين آوردن قيمت نفت خام
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): از: جمشيد رضايي توكيو- افزايش بهاي نفت خام در بازارهاي جهاني، كشورهاي مختلف جهان از جمله ژاپن دومين اقتصاد جهاني را با مشكلاتي روبه رو كرده است و موجب شده تا اين كشورها براي پايين آوردن بهاي نفت خام به تكاپو بيفتند.


ژاپن از جمله كشورهاي بزرگ مصرف كننده نفت خام در جهان است كه بيش از 80 درصد از نفت خام مورد نياز خود را از منطقه خاورميانه و به ويژه خليج فارس تامين مي كند.
عربستان سعودي، امارات متحده عربي، جمهوري اسلامي ايران، كويت و قطر در رده نخست تا پنجم كشورهاي تامين كننده نفت خام ژاپن در منطقه خليج فارس قرار دارند.
افزايش بهاي نفت خام در بازارهاي جهاني هم اينك درحال نشان دادن تاثيرات خود در زندگي شهروندان ژاپني است، به طوري كه بر اساس آمار ارايه شده در سال مالي گذشته (2007 ميلادي ) منتهي به 12 فروردين سال جاري ميلادي بيش از 10 هزار شركت كوچك و متوسط در اين كشور ورشكسته شده اند.
همين مساله موجب شد تا سال گذشته ميلادي، دولت ژاپن يك بودجه اضافي براي حمايت از اين گروه از شركت ها در مجلس اين كشور به تصويب برساند.
مركز اطلاعات نفتي ژاپن نيز امروز اعلام كرد كه قيمت بنزين در جايگاه هاي عرضه سوخت در سراسر ژاپن به بالاترين سطح رسيد و هر ليتر بنزين معمولي بيش از 172 ين (بيش از يك و نيم دلار) رسيد كه در نوع خود بي سابقه بوده است.
اين افزايش بهاي بنزين و در كنار آن ديگر فرآورده هاي نفتي تاثيرات بسياري را به مرور بر زندگي روزمره شهروندان ژاپني وارد مي كند.
اين مركز افزود: ميانگين بهاي بنزين در برخي نقاط اين كشور در مقايسه با بررسي هاي پيشين بدون تغيير و در همين سطح باقي مانده كه علت آن افزايش بهاي خرده فروشي بنزين و عدم تمايل شهروندان به استفاده از خودروهاي شخصي و روي آوردن به استفاده از وسايل نقليه عمومي منجر شده است .
مركز اطلاعات نفتي ژاپن همچنين پيش بيني كرده است كه روند افزايشي بهاي خرده فروشي بنزين به دنبال افزايش بهاي نفت خام در بازارهاي جهاني در ماه هاي آينده نيز افزايش يابد.
به دنبال افزايش بهاي نفت خام در بازارهاي جهاني و ادامه روند روبه افزايش اين قيمت ها، كشورهاي بزرگ مصرف كننده نفت خام از جمله ژاپن بشدت در تلاشند تا به هر طريق ممكن بتوانند از اين روند افزايشي بهاي نفت خام جلوگيري كنند و برگزاري نشست جده در عربستان سعودي در هفته گذشته آخرين مورد از اين تلاش ها بود.
در اين نشست كه با حضور كشورهاي صادركننده نفت عضو اوپك و نيز نمايندگان ارشد كشورهاي بزرگ مصرف كننده نفت خام برگزار شد،تلاش هايي انجام گرفت تا حمايت كشورهاي توليدكننده را به افزايش توليدات خود ترغيب كنند،اما تنها عربستان سعودي بود كه به طور رسمي اعلام كرد، آماده افزايش توليد نفت خام به ميزان 200 هزار بشكه در روز است.
به گفته كارشناسان مسايل نفتي اين ميزان در حدي نبوده و نيست كه بتواند بهاي نفت خام در بازارهاي جهاني را كاهش دهد.
به رغم اعلام افزايش توليد نفت خام از سوي عربستان سعودي، بسياري از بازارهاي كشورهاي غربي و كارشناسان نفتي نيز از نتيجه نشست اخير در جده كه با حضور كشورهاي توليد كننده و مصرف كنندگان نفت خام برگزار شد، به دليل آن كه ديگر كشورها با عربستان سعودي همراهي نكردند،ابراز نگراني كرده اند.
يك اقتصاددان و پژوهشگر ارشد پژوهشگاه ژاپني ميزوهو، گفت: كاهش زودهنگام بهاي نفت خام در بازارهاي جهاني، در آينده نزديك و به دليل تصميم عربستان سعودي براي افزايش توليد، بعيد است.
"كنيچيرو يوشيدا"،خاطرنشان كرد: اين تصميم عربستان سعودي آنقدر جاذبه ندارد كه بتواند از داغي بازار نفت خام و روند افزايشي آن دربازارهاي جهاني بكاهد.
هرچند عربستان سعودي در نشست روز يكشنبه گذشته (دوم تير) كشورهاي توليد كننده و مصرف كننده نفت خام در جده توانست در زمينه تاثير گذاري سرمايه اي احتكاري بر روي بهاي نفت خام در بازار موافقت هايي را بدست آورد،اما به نظر مي رسد كه اختلاف ديدگاه رياض با واشنگتن در اين زمينه هنوز باقي مانده است.
به هر سوي "آكيرا آماري" وزير اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن كه به شركت دراين نشست اكتفا نكرده بود، در سفر به منطقه خليج فارس سري هم به كويت يكي از كشورهاي تامين كننده نفت خام اين كشور زد و توانست حمايت مقامات ارشد اين كشور را به افزايش توليد نفت خام جلب كند.
"محمد العليم" وزير نفت، برق و آب كويت در ديدار با آماري تصميم اين كشور براي افزايش توليد روزانه 300 هزار بشكه نفت خام را اعلام كرد كه بدين ترتيب ميزان توليد نفت كويت تا اواسط سال آينده ميلادي (2009) به روزانه دو ميليون و 600 هزار بشكه در روز افزايش خواهد يافت.
العليم در اين ديدار همچنين يادآور شد كه كويت در راستاي تامين ميزان نفت خام مورد نياز، ظرفيت توليد نفت خام در اين كشور را تا چهار ميليون بشكه در روز تا سال 2020 ميلادي افزايش مي دهد.
وي تصميم كويت را براي سرمايه گذاري 55 ميليون دلار توسعه ميادين نفتي و ساخت پالايشگاه طي پنج سال آينده در اين كشور را نيز اعلام كرد.
وزير اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن معتقد است، كشورهاي توليد كننده و مصرف كننده نفت خام بايد به طور مشترك در راستاي ثبات بخشيدن به بازارهاي جهاني همكاري كنند.
در ادامه تلاش هاي ژاپن براي تاثيرگذاري در بازارهاي جهاني با هدف كمك به كاهش بهاي نفت خام، آماري سفر غيرمنتظره اي را به عراق انجام داد، سفري كه با هواپيماي ترابري اين كشور كه در كويت مستقر هستند، انجام شد.
آماري در سفر به عراق با "حسين شهرستاني" وزير نفت اين كشور ديدار و در خصوص همكاري مشترك براي بازسازي صنعت نفت عراق و افزايش توليد نفت خام از سوي اين كشور، با هدف كمك به برقراري ثبات نفت خام در بازارهاي جهاني به توافق رسيدند.
آماري پس از ديدار با وزير نفت عراق در گفت وگو با خبرنگاران گفت كه ژاپن آماده همكاري در زمينه بازسازي صنعت نفت عراق با دولت اين كشور است.
اين سخنان آماري در حالي مطرح شد كه هم اينك عراق به عنوان يكي از كشورهايي مطرح است كه به دليل وضعيت امنيتي موجود در آن از ريسك سرمايه گذاري بالايي برخوردار است و سرمايه گذاران خارجي از جمله ژاپني كمتر تمايلي به حضور در اين كشور تا زمان برقراري ثبات و آرامش در آن دارند.
آماري و شهرستاني پس از ديدار با يكديگر در بيانيه مشتركي ، اعلام كردند كه ژاپن و عراق همكاري هاي خود را در زمينه هاي بسياري از جمله در بخش هاي مرتبط با نفت و انرژي، تقويت خواهند كرد.
ژاپن همچنين تاييد كرد كه اين كشور نسبت به پرداخت بيش از سه ميليارد و 500 ميليون دلار وام در قالب وام كم بهره يني براي كمك به ساخت تاسيسات پالايشگاهي در عراق، متعهد است.
آماري در اين ديدار از عراق خواست تا اين كشور نيز در راستاي كمك به برقراري ثبات و آرامش در بازارهاي جهاني، توليد نفت خام را افزايش دهد.
وزير نفت عراق در پاسخ آمادگي اين كشور را براي افزايش توليد روزانه شش ميليون بشكه در طي 10 سال آينده اعلام كرد.
هرچند تلاش هاي ژاپن براي جلب حمايت برخي كشورهاي توليدكننده نفت خام به افزايش توليدات اين كشورها تا حدي موثر بود، اما ادامه روند رو به افزايش بهاي نفت خام در بازارهاي جهاني نشان مي دهد ، اين تلاش ها نتيجه قابل توجهي به دنبال نداشته است.
ساق**280**1443
 پنجشنبه 6 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن