تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداى تعالى كتابى راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبى را پيش گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803953743




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/كامل/لاريجاني: طرد،حذف و نفي افراد با انگ‌هاي مختلف مفيد به حال امروز ايران نيست دوستداران انقلاب و پيروان راه امام(ره) و رهبري از رفتار سليقه‌يي پرهيزكنند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /كامل/لاريجاني: طرد،حذف و نفي افراد با انگ‌هاي مختلف مفيد به حال امروز ايران نيست دوستداران انقلاب و پيروان راه امام(ره) و رهبري از رفتار سليقه‌يي پرهيزكنند
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

رييس مجلس شوراي اسلامي در هشتمين كنگره‌ي سراسري جامعه‌ي اسلامي مهندسين بيان كرد: اگر بخواهيم به وحدت ملي برسيم، نمي‌توانيم بگوييم افراد مختلف سلايق خود را كنار بگذارند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، دكتر علي لاريجاني در اين كنگره با اشاره به همزماني اين اجلاس با هفتم تير، سالگرد شهادت شهيد بهشتي و ياران ايشان اظهار كرد: همزماني اين اجلاس بايد به ما اين پيام را بدهد كه حقيقت جوهره فكر شهيد بهشتي و سلوك او در مسايل سياسي و اجتماعي را بيابيم زيرا اگر خود را پيرو شهيد بهشتي مي‌دانيد بايد كاوشي در فكر ايشان كرده و يك نوع رفتارشناسي سياسي و اجتماعي از اين شخصت داشته باشيد.

وي با بيان اينكه شهيد بهشتي در بين رهبران صدر انقلاب اسلامي خصوصياتي داشت كه ديگران اين خصوصيات را كمتر داشته‌اند، خاطرنشان كرد: ايشان بر مولفه‌هايي تاكيد داشتند و به عنوان سنت خود براي ما به يادگار گذاشتند كه يافتن اين خصوصيات براي همگان راهگشاست.

به گفته‌ي نماينده‌ي مردم قم در خانه‌ي ملت، سلوك اجتماعي و سياسي و خصوصيات ايشان اولين مولفه‌اي را كه در شخصيت‌شان به ما مي‌فهماند، اعتدال است كه اين اعتدال در فلسفه‌ي سياست اسلامي به عنوان يكي از اركان بوده و دارا بودن اين خصوصيت، پرش‌هاي غيرمنطقي را در جامعه از بين مي‌برد.

لاريجاني تصريح كرد: دو خصوصيت در بطن مولفه‌ي اعتدال نهفته است كه اولين خصوصيت آن ايجاد آرامش رواني و دومين خصوصيت گام نهادن در پروسه‌ي ايجاد عدالت در جامعه است.

لاريجاني خاطرنشان كرد: يكي از مباحث مهم در بحث عقلانيت در رفتار شهيد بهشتي آن بود كه ما در خصوصيات فردي و اجتماعي با واقعيت مواجهه پيدا كنيم زيرا اگر انضباط اخلاقي داشته باشيم واقعيت آن بهتر درك مي‌شود. در غير اين صورت واقعيت خود را به ما تحميل مي‌كند و آسيب خواهيم ديد.

به گفته‌ي رييس مجلس شوراي اسلامي، تفكر شيعيان اعم از فقها و اسلام شناساني كه طريق عرفاني را دنبال مي‌كنند، پايه‌ي اوليه‌ي مدنيت اسلامي را بر عقلانيت قرار مي‌دادند.

وي، نكته‌ي سوم سنت شهيد بهشتي را همه‌جانبه‌گري ايشان عنوان كرد و گفت: در اداره‌ي خصوصيت فردي خود يك انسان موفق كسي است كه وجوه مختلف شخصيتي خود را بشناسد. اگر فقط به بعد عدالت توجه شود، به برخي وجوه ديگر ضربه مي‌زند. اگر كسي نسبت به عدالت دچار نسيان شود سيماي توسعه را زشت مي‌كند.

لاريجاني افزود: در اين شرايط با توجه صرف به توسعه و نديدن مولفه‌ي عدالت، عدالت را ذبح كرده‌ايم. بنابراين يك نگاه هماهنگ مي‌تواند شخصيت فردي و اجتماعي افراد را تكامل ببخشد و در عرصه‌ي سياسي و اجتماعي نيز چنين است.

وي دورنگر بودن شهيد بهشتي را از ويژگي‌هاي ديگر ايشان دانست و گفت: بايد غايت را شناخت و در ظرف زمان و مكان آن را به كار برد كه در اين زمينه سند چشم‌انداز حكايت از غايت‌گرايي براي جامعه دارد.

لاريجاني يادآور شد: پس از فراز و فرود در كشور ما يك تئوري چشم‌انداز 20 ساله از سوي مجمع تشخيص مصلحت نظام به وجود آمد كه مقام معظم رهبري نيز آن را ابلاغ كرد كه آن كاري ضروري براي كشور بود.

وي در ادامه حركت تشكيلاتي در جامعه را بعد ديگر سنت شهيد بهشتي عنوان كرد و يادآور شد: شهيد بهشتي از كساني بود كه مبدع تفكر حزب و تشكيلات سياسي پس از انقلاب است بنابراين اگر اين مولفه‌هاي سياسي شهيد بهشتي را در وضعيت حال امروز در نظر بگيريم، بايد گفت كه ايران پس از سي سال توانست با عنايت الهي و راهبري رهبران جمهوري اسلامي ايران (امام راحل و مقام معظم رهبري) به عنوان قطبي در منطقه محسوب شده و اين يك واقعيت است.

رييس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: برخي تزلزل‌ها در امورات داخلي نبايد آورده‌ي انقلاب اسلامي را در ذهن ما كوچك كند زيرا از ابتداي انقلاب غربي‌ها هيچ وقت نمي‌خواستند انقلاب واقعيتي باشند كه با آن روبه‌رو شوند بنابراين از تئوري انكار استفاده مي‌كردند.

نماينده‌ي مردم قم در خانه‌ي ملت تصريح كرد: اين مرحله‌ي تئوري انكار تمام شده و قدرت‌هاي منطقه‌اي اظهار مي‌كنند كه ايران يك قدرت بزرگ در منطقه بوده كه توازن را برهم زده است.

به گفته‌ي وي، سرفرازي ملت براي اين بود كه آرمان‌هاي انقلاب و استراتژي رهبران انقلاب درست بود و در اين راه موفق شديم. به طوري كه ايران قطب قابل توجه در منطقه شد.

وي با تاكيد بر اينكه امروز ظرفيت ملي ايرانيان بسط يافته است، خاطرنشان كرد: نفوذ معنوي ايران در كشورهاي مختلف اسلامي، يك واقعيت و بسط منافع ملي كشور است.

لاريجاني اظهار كرد: گاها به دروغ و ستمگرايانه سخناني گفته مي‌شود كه مساله‌ي فلسطين به ما چه ربطي دارد در حالي كه اين سخن فريبكارانه است. اولا فلسطين كشور مسلماني است ثانيا اگر اين را هم قبول نداشته باشيم، ظرفيت ما در فلسطين به نوعي بسط منافع ملي كشور است. در غير اين صورت معامله‌اي كه با ديگران كردند، با ما نيز خواهند كرد.

به گفته‌ي رييس مجلس شوراي اسلامي، آن انبساطي كه از نظر فكري در منطقه ايجاد كرديم، جرات را از دشمنان گرفت و گسترش اين فكر و آرمان‌هاي جمهوري اسلامي به طور مستقيم بر منافع ملي تاثيرگذار است.

وي در ادامه با بيان اينكه ايرانيان به دليل داشتن سابقه‌ي تمدني، ظرفيت نيروي انساني قوي دارند، افزود: در انقلاب تمركز ايران نيز بر روي علم و دانش بود كه سبب باروري استعداد ايرانيان شد بنابراين بهره‌گيري از اين نعمت‌ها احتياج به مولفه‌هايي دارد كه شهيد بهشتي بر روي آن تامل داشت و بايد به اين واقعيت نگاه عقلاني و دورنگرانه داشت تا از آن به نيكي ياد شود و سبب اتلاف منابع نشود.

به گزارش خبرنگار ايسنا، لاريجاني با بيان اينكه برنامه‌ي مدون چشم‌انداز 20 ساله مشخص شده است، يادآور شد: مجلس و دولت بايد از انضباط عقلاني براي هدايت كشور برخوردار باشند زيرا در غير اين صورت، اتلاف منابع صورت مي‌گيرد بنابراين اين برداشت از سنت شهيد بهشتي براي امروز كشور راهگشاست بنابراين بايد با برنامه‌ي درازمدت با اين پديده‌ها روبه‌رو شويم تا هم ضايعات‌مان كمتر باشد و هم رفتارمان براي مردم پيش‌بيني شود.

نماينده مردم قم در خانه‌ي ملت با ابراز خرسندي از اينكه هر سه قوه با رهنمودهاي رهبري در اصل 44 به وحدت فكري رسيده‌اند، اظهاركرد: در اين اصل امورات مردم به خودشان واگذار شده است. چرا كه فربه شدن دولت در همه وجوه به نفع كشور نيست و اين فربه شدن در امور اقتصادي زيان‌آور است. بنابراين اصل 44 اين مساله را پيگيري مي‌كند كه اگر مردم در همه‌ي قوانين در عرصه‌ي مسايل اقتصادي ورود پيدا كرده و رقابت كنند و همچنين در اين مسابقه‌ي جدي وارد شوند، شكوفايي اقتصادي پيش مي‌آيد كه اين شكوفايي در پناه رقابت امكان‌پذير است.

به گفته‌ي وي، در استفاده از منابع و امكانات اگر مواجهه‌ي عقلاني صورت گيرد، آورده‌ي كشور را گسترش داده‌ايم بنابراين بايد تئوري داشت زيرا زيستن اجتماعي بدون داشتن تئوري حركت در تاريكي است.

وي گفت: داشتن تئوري هم مي‌تواند همه‌جانبه بوده و هم كار را غايت‌گرايانه و هدفمند كند.

لاريجاني در ادامه با بيان اينكه تفكرات شهيد مطهري و بهشتي درمورد دموكراسي و خصوصيات آن متفاوت از رويكرد غربيان است، اظهار كرد: اين مباحث نكات برجسته‌اي دارد كه اخيرا مقام معظم رهبري در جلسه‌اي كه با نمايندگان مجلس داشته‌اند، به برخي از آن موارد اشاره كرده‌اند.

لاريجاني افزود: حرفي كه اين بزرگان عنوان مي‌كردند آن بود كه دموكراسي را از دل عدالت بيرون مي‌آورند و اين دموكراسي از خصوصيات نهفته‌ي عدالت است.

وي گفت: اگر در حوزه‌ي سياست اجازه ندهيد كه مردم رقابت كنند، استعدادشان شكوفا نمي‌شود بنابراين دموكراسي و مردم سالاري ديني از خصوصيات عدالت است و مردم خود در حوزه‌ي سياست و استعدادهايشان حركت مي‌كنند.

به گفته‌ي لاريجاني، رژيم‌هاي پهلوي و گذشتگان اين خصوصيات را ندارند و اين وجوه هرچه در بين نخبگان كشور مورد توجه قرار گيرد براي بحث عقلانيت اسلامي حركتي مفيد است.

رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه اظهار كرد: كشورمان با مجموعه‌ي شرايط و چالش‌هاي پيش رو، امروز بيش از هر زمان ديگر نياز به وحدت ملي دارد.

وي افزود: گرايشات مختلف و سلايق گوناگون بايد در كشور يك انضباط و گفت‌وگوي سالم را داشته باشند. اين عاملي است كه ما را هم در بارور كردن ظرفيت‌هاي داخلي و هم مواجهه‌ با رويكرد بين‌المللي كمك مي‌كند كه اين از ويژگي انضباط در گفت‌وگوي سالم است.

لاريجاني خاطرنشان كرد: هر جا كه دشمنان احساس كنند ما اتحاد ملي داريم از زبان زورگويانه‌ي صرف صرف‌نظر كرده و وارد ديالوگ ديگر با ايران مي‌شوند اما اگر احساس كنند كه چالش‌هاي عميقي در حوزه‌ي سياست در جامعه وجود دارد، اجازه مي‌دهند كه ورود پيدا كنند و اين مساله از نظر داخلي نيز اين چنين است.

به گفته‌ي نماينده‌ي مردم قم در خانه‌ي ملت، جمهوري اسلامي ايران 30 سال است كه عمر اجرايي داشته و مديران ورزيده‌اي نيز در اين كشور فعاليت مي‌كردند. بنابراين اگر ما اين سلوك را (داشتن وحدت در عين داشتن سلايق مختلف) بين احزاب‌، گرو‌ه‌ها و شخصيت‌ها به عنوان يك وظيفه‌ي ملي در نظر بگيريم، همه‌ي اين ظرفيت‌ها را به كار گرفته‌ايم و در داخل بهتر مي‌توانيم مسايل را شناسايي كنيم.

لاريجاني با تاكيد بر اينكه طرد، حذف و نفي افراد با انگ‌هاي مختلف مفيد حال امروز ايران نيست، خاطرنشان كرد: همه كساني كه دوستدار انقلاب بوده و خود را پيرو راه امام (ره) و رهبري مي‌دانند، بايد از رفتار سليقه‌يي پرهيز كرده و با سعه‌ي صدر همديگر را تحمل كنند. اين امر وظيفه‌ي ملي امروز ماست.

رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تجربه‌اي كه در صحنه‌هاي بين‌المللي داشته است، گفت: هر زمان عدم هماهنگي در داخل كشور بود، بيگانگان صدايشان را كلفت‌تر مي‌كردند اما، هر زمان كه همگرايي وجود داشت، از دريچه‌اي ديگر با ما سخن مي‌گفتند بنابراين طبيعي است كه حريف دنبال رخنه باشد. به طوري كه اگر اختلاف را احساس كنند، از اين مساله استفاده مي‌كنند.

وي يادآور شد: به اخلاق سياسي صحيح در تراز انقلاب نياز داريم؛ به طوري كه شهيد بهشتي آن قدر سعه‌ي صدر داشت كه گاهي دوستان ايشان از اين ويژگي آزرده مي‌شدند كه چرا با افرادي كه مخالف ايشان هستند، متواضع است؛ اين رفتار، رفتار درستي بود كه پس از سال‌ها به ما جواب داده است و بسياري از دشمنان ما را شرمنده مي‌كند.

به گفته‌ي وي، اين رفتار، رفتاري است كه مقابله نكرده و با آرامش رفتار مي‌شود بنابراين اخلاق سياسي ما بايد در تراز انقلاب باشد.

نماينده‌ي مردم قم در خانه‌ي ملت با بيان اينكه سلايق مختلف وجود دارد و در آن ترديدي نيست، خاطرنشان كرد: بلوغ سياسي آن نيست كه تفكرات و سليقه متفاوت را رد كنيم بلكه بلوغ سياسي آن است كه چگونه بايد سلايق مختلف همديگر را حذف نكنيم.

لاريجاني گفت: داشتن منافيست‌هاي مدون براي اجتماعات سياسي به اين معناست كه اول متعهد به كار تشكيلاتي باشيم و دوم آنكه مباني آن براي گفت‌وگو مشخص باشد.

وي با بيان اينكه به طور جد مخالف برخي عقايد بر مخالفت با احزاب است خاطرنشان كرد: من متوجه نمي‌شوم كه اينها چه مي‌گويند. افرادي كه مخالف تشكيلات سياسي در كشور هستند و يك مباني فلسفه و تاريخي نيز برايش جور مي‌كنند، به طوري كه نوعي سفسطه‌گري مي‌كنند، با ريشه‌هاي انقلاب سازگار نيست.

وي در ادامه افزود: سوال ما از اين افراد آن است كه اگر شما با تشكيلات حزب مخالفيد، به دو نكته پاسخ دهيد. اينكه تئوري‌هايي كه بايد كشور را با آن اداره كنيم از كجا بايد آورد.

لاريجاني اظهار كرد: اگر پاسخ دهند كه از دانشگاه‌ها بايد گفت دانشگاه‌ها مباني تحقيقات هستند و احزاب مي‌توانند آن را با عمل نزديك كنند. چرا كه دولت‌ها در چرخه‌ي دموكراسي تغيير پيداكرده و مجلس نيز تغيير مي‌يابد. بنابراين اگر تئوري مسلطي نداشته باشيم، دچار خلاء تئوري و بي‌برنامه‌گي خواهيم شد.

رييس مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: هر دولت و مجلسي چيزي را براي خود وضع مي‌كند. بايد گفت مديران استراتژيك را از كجا تربيت مي‌كنيم تا اگر دولتي بر سر كار آمد بتواند مديران خود را چينش كند.

لاريجاني يادآور شد: زماني گفته مي‌شد اتوبوسي مي‌آيند و مي‌روند كه علت آن است از نظر سياسي ساماندهي نشده‌اند.

رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه رفتارهاي قبيله‌اي در تراز نظام سياسي جمهوري اسلامي نيست و چاره‌اي جز تشكيلات نيست يادآور شد: زيرا تشكيلات و سازمان يافتگي دچار بلوغ سياسي مي‌شود و اداره‌ي كشور نيز معقول‌تر است.

وي افزود: احزاب ما بايد به اين دو مولفه به خوبي توجه كنند كه يكي از اين مولفه‌ها مانيفست مدون داشتن و ديگري آن است كه تئوري پردازي كنند بنابراين اين كه از خود تعريف كنيم دردي را دوا نمي‌كند. اگر اين دو خصوصيت در درون احزاب وجود داشته باشد، نجات دهنده هستند و اگر اين دو خصوصيت نبود، به يك هياتي شبيهند كه براي كار سياسي مطلوب نيست.

لاريجاني با بيان اينكه نخبگان در احزاب بايد به دو نكته‌ي عنوان شده توجه كنند، خاطرنشان كرد: در كشور ما اين مسايل كم وزن در نظر گرفته شده و به آن توجه كمتري مي‌شود بنابراين اينكه اوايل انقلاب كمتر به اين مساله توجه مي‌شد، به دليل مشكلات عديده‌اي بود كه توجيه داشت اما، در غايت آن بايد با وجود تفاوت سلايق زياد متحد باشيم.

به گفته‌ي لاريجاني، امروز اينگونه نيست كه هم يك نظم در خصوصيات حكومتي ما باشد و هم يك بلوغي در استعدادهاي سياسي‌مان وجود داشته باشد. اگربخواهيم به وحدت ملي برسيم، نمي‌توانيم بگوييم افراد مختلف سلايق خود را كنار بگذارند. همچنين نمي‌توان گفت كه افكار خود را كنار بگذاريم و يك فكر را بپذيريد.

نماينده‌ي مردم قم در خانه‌ي ملت خاطرنشان كرد: حتي در داخل اصول‌گرايان نيز تفاوت راي وجود دارد و بايد اين كثرت را پذيرفت. اما، براي اينكه بتوان در درون اين كثرت به وحدت ملي رسيد بايد احزاب با يكديگر ديالوگ منطقي داشته باشند.

وي در پايان برگزاري چنين كنگره‌ها و جلساتي را مفيد دانست كه به مسايل ريشه‌اي‌تر كشور بپردازند و نيازها مشخص شود.

انتهاي پيام
 پنجشنبه 6 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 359]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن