تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه  الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818927218




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عكس: بهشتي يك ملت بود


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: عكس: بهشتي يك ملت بود
نام: سيدمحمد حسين بهشتي

تولد: سحرگاه دوم آبان ماه 1307 ه‍.ش، محله لومبان اصفهان.

شروع تحصيلات: از چهارسالگي در مكتب‌خانه

ورود به حوزه علميه اصفهان: 1321 ه‍.ش(14 سالگي) با نيمه تمام گذاشتن تحصيلات دبيرستاني.

ورود به حوزه علميه قم: 1326 ه‍.ش(19 سالگي)

اخذ ليسانس: سال 1330 ه‍.ش(23 سالگي)‌ در رشته فلسفه

اخذ دكتري: سال 1353 ه‍.ش(46 سالگي) در رشته فلسفه

شهادت: شبانگاه هفتم تيرماه 1360 ه‍.ش(53 سالگي)

زندگينامه آيت الله دكتر شهيد بهشتي از تولد تا شهادت
شهيد سيد محمدحسين بهشتي در دوم آبان 1307 هجري شمسي در اصفهان چشم به جهان گشود. پدرش از روحانيان اصفهان و امام جماعت مسجد لومبان بود. وي از چهار سالگي به مكتب رفت و در اندك زماني قرائت قرآن و خواندن و نوشتن را آموخت و با ورود به دبيرستان به دليل علاقه به تحصيل علوم­ديني، مدرسه را رها و در سال 1321 وارد حوزه علميه شد. به سال 1325 يعني در هجدهمين بهار زندگي خود به قم عزيمت كرد و در كنار تحصيل علوم ديني، در سال 1327 موفق به دريافت ديپلم ادبي در امتحانات متفرقه شد. در همان سال، وارد دانشكده الهيات معقول و منقول شد و در سال 1330 با دريافت درجه ليسانس به قم بازگشت و در دبيرستان حكيم نظامي مشغول تدريس زبان انگليسي شد. در سال 1331 ازدواج نمود كه حاصل اين پيوند، دو پسر و دو دختر بود. وي در سال 1333، دبيرستان دين و دانش قم را تأسيس نمود و تا سال 1342 سرپرستي آن را برعهده داشت. در فاصله سال‏هاي 1335 تا 1338، دوره دكتراي فلسفه الهيات را گذراند سپس، با شركت فعال در مبارزات سال‏هاي 41 و 42 از سوي ساواك مجبور به عزيمت از شهر قم به تهران گرديد. اين شهيد راست­قامت تاريخ به پيشنهاد و درخواست آيت‏الله حائري‏ رحمه­الله و آيت‏الله ميلاني ‏رحمه­الله به هامبورگ عزيمت و سرپرستي مسجد و تشكل مذهبي جوانان آن شهر را عهده‏دار و به فعاليت‏هاي عميق ديني و فرهنگي پرداخت. در طي اين مدت سفرهايي به عربستان، سوريه، لبنان، تركيه و عراق(به منظور ديدار امام ‏رحمه­الله) انجام داد.

سرانجام در سال 1349، به ايران بازگشت و به فعاليت‏هاي علمي، فرهنگي و سياسي روي آورد. در اين مدت، چندين بار توسط ساواك دستگير و روانه زندان شد. در آذرماه 1357 به فرمان امام خميني ‏رحمه­الله شوراي انقلاب را تشكيل داد و پس از پيروزي انقلاب اسلامي همواره به عنوان ايدئولوگ و ليدر در صحنه‏هاي سياسي، اجتماعي به فعاليت مي‏پرداخت. حزب جمهوري اسلامي را با هدف تربيت و شناسايي نخبگان سياسي فرهنگي پايه‏گذاري نمود. در تدوين قانون اساسي به عنوان نايب رئيس مجلس خبرگان ايفاي نقش مي‏كرد. پس از استعفاي دولت موقت در سال 1358، مدتي به عنوان وزير دادگستري و سپس، از سوي امام خميني‏ رحمه­الله به رياست ديوان عالي كشور منصوب گرديد. وي سرانجام در حين انجام وظيفه در اين سمت ‏بود كه در شامگاه 7 تير سال 1360 در حين سخنراني در تالار حزب جمهوري اسلامي بر اثر انفجار ساختمان حزب توسط منافقين به همراه كاروان 72 نفره خود به خيل عظيم شهداي كربلا پيوست.

پيام امام خميني به مناسبت فاجعه هفتم تيرماه
ملت ايران در اين فاجعه بزرگ 72 تن بي‏گناه به عدد شهداي كربلا از دست داد.

«مي‏خواهيد با شهادت رساندن عزيزان ما، اين ملت فداكار را از صحنه بيرون كنيد. شما تا توانستيد به فرزندان اسلام، چون شهيد بهشتي و شهداي عزيز مجلس و كابينه با حربه ناسزا و تهمت‏هاي ناجوان‏مردانه حمله كرديد كه آن‏ها را از ملت جدا كنيد و اكنون كه آن حربه از كار افتاده و كوس رسوايي همه‏تان بر سرِ بازارها زده شد، در سوراخ‏ها خزيده و دست به جناياتي ابلهانه زده‏ايد كه به خيال خام خود، ملت شهيد پرور و فداكار را با اين اعمال وحشيانه بترسانيد و نمي‏دانيد كه در واژه شهادت، واژه وحشت نيست»

شهيد بهشتي از ديدگاه امام خميني ره
بهشتي، مظلوم زيست و مظلوم مرد و خار در چشم دشمنان اسلام بود.

مراتب فضل ايشان و مراتب تفكر ايشان و مراتب تعهد ايشان برمن معلوم بود.

بهشتي، يك ملت بود.

من بيش‏تر از بيست سال ايشان را مي‏شناختم و برخلاف آن چه اين بي‏انصاف‏ها در سراسر كشور تبليغ كردند و مرگ بر بهشتي گفتند، من او را يك فرد متعهد، مجتهد، مدير، علاقه‏مند به ملت، علاقه‏مند به اسلام و به درد بخور براي جامعه خودمان مي‏دانستم.

من بيش‏تر از بيست سال است كه آقاي بهشتي را مي‏شناسم و در اين مدت، حتي نديدم يك كلمه ازكسي غيبت كند.

شهيد بهشتي از ديدگاه مقام معظم رهبري
بهشتي مظلوم زيست و مظلوم مرد، به خاطر اين‏كه در دوران زندگي‏اش كسي به عمق و والايي شخصيت اين مرد پي نبرد.

شهيد بهشتي واقعا يك انسان برجسته‏اي بود در همه ابعاد.

مقام معظم رهبري در مورد شهيد بهشتي مي‏فرمايد: «شهيد بهشتي يكي از آن شخصيت‏هايي بود كه يك حالت استثنايي در آنها مشاهده مي‏شود. مي‏دانيد آدم‏ها دو جور هستند. يكي آدم‏هايي كه هيچ ويژگي استثنايي در آنها نيست. با استعدادند، بافكرند، ارزشمندند، ولي عادي و معمولي‏اند. لكن بعضي هستند كه از معمول انسان‏ها يك چيزي بيشتر دارند، يك برجستگي در اينها وجود دارد. اين برجستگي خيلي زود فهميده نمي‏شود، در گذشت زمان مشهود مي‏شود و بهشتي از اين قبيل بود. او داراي فكر بلندي بود. مغز قوي و فعالي داشت. علاوه بر اين، داراي اراده و روحيه ممتازي بود. بر خود و احساسات خويش شديداً غالب بود. بيشتر يك فرد متفكر بود تا احساساتي؛ اگرچه گاهي اوقات احساسات او يك جمعيت ميليوني را به جوش مي‏آورد».

آ يت الله محمد بهشتي ( در سنين جواني ) در ميان عده اي از طلاب حوزه علميه

آيت الله محمد بهشتي در سنين جواني

مراسمي با حضور آيت الله مطهري، آيت الله دكتر بهشتي و فضل‌الله مهديزاده محلاتي

آيت الله محمد بهشتي در حال سخنراني قبل از خطبه نماز جمعه در دانشگاه تهران

شهيد بهشتي در صف اول نماز جمعه به اقامت آيت الله خامنه اي

آيت الله محمد حسيني بهشتي در جايگاه رياست مجلس خبرگان قانون اساسي

ديدار رزمندگان و جانبازان بسيجي با آيت الله بهشتي در دفتر مركزي حزب جمهوري اسلامي

آيت‌الله محمد بهشتي به اتفاق عبدالكريم هاشمي نژاد در حال زيارت در حرم امام رضا (ع)

اجتماع مردم در مقابل دفتر مركزي حزب جمهوري اسلامي پس از واقعه هفتم تير1360

عزاداري مردم در مراسم تشييع جنازه شهيدان واقعه هفتم تير 1360 ( انفجار دفتر مركزي حزب جمهوري اسلامي )

مراسم تشييع جنازه آيت الله بهشتي و ساير شهداي انفجار دفتر مركزي حزب جمهوري اسلامي
 پنجشنبه 6 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 190]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن