تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق بزرگ‏تر خداوند اين است كه او را بپرستى و چيزى را با او شريك نسازى، كه اگر خال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820881906




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مزايده شماره هاي رند، رواج تجمل گرايي


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: مزايده شماره هاي رند، رواج تجمل گرايي
روند فروش شماره هاي رند و مرتب همراه اول از طريق مزايده و به بالاترين قيمت ممكن ،استمرار يافته و درآمدهاي كلاني را نصيب شركت ارتباطات سيار كرده است .
موبنا –حميد محمدي- برگزاري مزايده شماره هاي رند تلفن همراه كه از حدود 2 سال پيش و در دوران وزارت دكتر سليماني ، هر دو ماه يكبار برگزار مي شود ، با وجودي كه در تمام اپراتورهاي مخابراتي دنيا امري مرسوم و قانوني است، وزارت ارتباطات را با انتقاد هاي بسياري روبرو كرد .
با اين حال همچنان روند فروش شماره هاي رند و مرتب همراه اول از طريق مزايده و به بالاترين قيمت ممكن ،استمرار يافته و درآمدهاي كلاني را نصيب شركت ارتباطات سيار كرده است .
موج انتقاداتي كه برگزاري اين مزايده ها را هدف قرار داده بود، بر چند نكته مهم از جمله رواج فرهنگ تجمل گرايي ، فراهم سازي زمينه رشد دلالي در بازار سيم كارت و مهمتر از همه تاثير نامطلوب آن بر قيمت سيم كارتهاي معمولي در بازار متمركز بود.
منتقدان با اين باور كه ، برگزاري اين مزايده با ارزش هاي فرهنگي جامعه ايران در تضاد است پافشاري مي كردند و استدلال آنها اين بود كه به واسطه فروش شماره هاي رند همراه اول در مزايده، به نوعي زمينه گسترش و ترويج فرهنگ فخرفروشي و تجمل گرايي فراهم مي شود .
اما مساله مهمتر ، پيامد هاي اقتصادي اين اقدام وزارت ارتباطات است كه آثار نامطلوب و در عين حال ملموسي از جمله ترغيب سرمايه هاي سرگردان به دلالي شماره هاي رند و برهم خوردن توازن قيمت ها را بر بدنه بازار تلفن همراه بر جاي مي گذارد.
يكي از تاثيرات مشخص برگزاري اين مزايده ها باب شدن اصطلاحات تازه اي از جمله شماره روان ، آيينه اي ، خوش تركيب و غيره شد كه به تبع آن قيمت اين سيم كارت ها نيز در نوسان خواهد بود.
از سويي اين مزايده ها، صاحبان سرمايه هاي سرگردان را كه تا پيش از اين در بازار آزاد سيم كارت به تكاپو افتاده بودند و مشتريان پرو پا قرص ثبت نام هاي دولتي بودند، به مراسم مزايده كشاند.
شاهد اين ادعا ، اظهارات اخير رييس كميسيون معاملات اپراتور اول است كه درباره خريداران و شركت كنندگان در مزايده شماره هاي رند همراه اول گفته است؛" كساني كه در اين مزايده‌ها شركت كرده و شماره‌هاي رند را خريداري مي‌كنند، دلال‌ها هستند كه با سرمايه‌هاي زيادي در اين مزايده شركت كرده و در فرصتي معين آن‌ها را با قيمتي بالاتر به فروش مي‌رسانند و خريداراني كه به خريد اين شماره‌هاي رند اقدام مي‌كنند آن‌ها را به عنوان كالاي لوكس مي‌خرند".
واقعيت اين است كه ،ارزش شماره هاي رند اپراتورهاي مخابراتي دنيا بر طيف قيمتي منطقي و محدودي استوار است كه سقف و كف قيمت آن مشخص بوده و خريداران اين قبيل شماره ها نيز كساني هستند كه قابليت به خاطر سپاري آسان شماره آنها توسط مشتريان برايشان بسيار حائز اهميت است . اما آنچه در عمل اتفاق مي افتد همراه اول با استفاده از سودجويي دلالان و همچنين تحريك حس برتري برخي افراد كه شماره رند و خاص را صرفا براي فخر فروشي و خودنمايي مي خواهند، سود هنگفتي را نصيب خود مي كند كه با ماهيت دولتي اين شركت – دست كم تا پيش از واگذاري به بخش خصوصي – منافات دارد.
به عبارت روشن تر اپراتور مخابراتي كه سهم بازار خود را به واسطه مجوز دولت و براي تامين نياز هاي ارتباطي مردم به دست مي آورد و فعاليت آن بر مبناي رقابت تجاري در بازار آزاد نيست ، اين اجازه را ندارد كه با استفاده از ماليات شهروندان و وديعه هاي چند هزارميلياردي آنها شبكه تلفن همراه راه اندازي كند و شماره هاي رند آن را وسيله اي براي كسب سود و ترويج ضد ارزش ها قرار دهد.
بنابر اظهارات اين مقام مسئول در شركت دولتي ارتباطات سيار تا به حال گران‌ترين شماره‌اي كه از طريق مزايده به فروش رفته شماره 09127777777 است كه با قيمتي در حدود 57 ميليون فروخته شده و پس از آن نيز شماره‌ 09122222222 و 09123333333 قرار دارد كه در حدود 44 ميليون به فروش رسيده اند.
اين در حاليست كه در حال حاضر قيمت سيم كارت تلفن همراه در بازار ايران – به گفته وزير ارتباطات – زير يكصد دلار است و بديهي است فروش شماره هاي رند و مرتب با قيمت هاي چد ده ميليوني فاصله اجتماعي ميان قشر فقير و غني جامعه را به هزاران برابر مي رساند .
برخي كارشناسان معتقدند كه شماره هاي رند به هر حال ارزش بيشتري نسبت به شماره هاي معمولي تلفن همراه دارند و بديهي است كه بايد با قيمت بالاتري به فروش برسند .
اما آنچه كه باعث شده تا آنها نيز نسبت به فروش مزايده اي شماره هاي رند همراه اول انتقاد داشته باشد، تعيين قيمت هاي نجومي به عنوان قيمت پايه است كه ظاهرا از هيچ قانون مشخصي هم تبعيت نمي كنند .
از سوي ديگر برخي منتقدان با اين پرسش اساسي مواجه هستند كه اپراتور دولتي ارتباطات سيار و همچنين وزارت ارتباطات كه به شدت نسبت به مسائل فرهنگي و اخلاقي مربوط به تلفن همراه و ساير فناوري هاي ارتباطي حساسيت دارند و براي جلوگيري از استفاده هاي نادرست از خدمات اينترنت يا سرويس MMS تمام تلاش خود را به كار مي گيرند، با كدام استدلال تبعات فرهنگي اين اقدام را ناديده مي گيرند؟
 پنجشنبه 6 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن