تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816956042




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفير ايران در آژانس انرژي اتمي: قدرت ايران در وحدت سياسي مردم، اقتصاد و موقعيت جغرافيايي نهفته است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سفير ايران در آژانس انرژي اتمي: قدرت ايران در وحدت سياسي مردم، اقتصاد و موقعيت جغرافيايي نهفته است
علي اصغر سلطانيه سفير جمهوري اسلامي ايران در آژانس انرژي هسته‌اي در وين در يك مصاحبه اختصاصي با ميروسلاو لازانسكي خبرنگار نشريه پليتيكا چاپ بلگراد گفت: قدرت كشور ما در وحدت سياسي مردم، اقتصاد و موقعيت جغرافيايي ما نهفته است.

لازانسكي در مقدمه مصاحبه خود مي‌نويسد گفت و گو با سفير ايران و نماينده دايمي اين كشور در آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي در وين آسان نيست.

وي مي‌گويد: سلطانيه امروز مهمترين فيزيكدان هسته‌اي ايران مي‌باشد. وي ساليان دراز در راس تحقيقات هسته‌اي ايران بوده و اكنون به عنوان ديپلماتي پر تجربه در مذاكرات هسته‌اي ايران مشاركت دارد.

لازانسكي مي‌نويسد سلطانيه قبل از سمت كنوني در وين، سرپرست تيم ايران در امر همكاري با كارشناسان و بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي هسته اي بود.

خبرنگار روزنامه پليتيكا نشريه معتبر چاپ بلگراد در ادامه مي‌گويد سلطانيه با بذل توجه كامل به سوالات مطرح شده ، تلاش داشت كه مخاطب خود را درباره فعاليت صلح آميز انرژي هسته‌اي ايران متقاعد كند.

خبرنگار پليتيكا از سلطانيه مي‌پرسد برنامه هسته‌اي ايران از نقطه نظر آمريكا مشكوك است و واشنگتن كشور ايران را متهم به توليد بمب هسته‌اي كرده و گفته است كه ايران داراي بيش از سه هزار سانتريفيوژ براي غني‌سازي اورانيوم است .

سلطانيه در پاسخ خبرنگار پليتيكا مي‌گويد: ما داراي بيش از سه هزار سانتريفيوژ هستيم اما در همين حال بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي هسته اي دائما براين فعاليت‌ها نظارت دارند.

در سه ماه اخير ‪ ۱۴‬بازرس آژانس در مراكزي كه سانتريفيوژها كار مي كنند حضور يافته‌اند و هر زماني كه آنها تصميم به بازديد از مراكز هسته اي ما داشته باشند كافي است كه دو تا سه
ساعت قبل از ورود شان به ايران ما را آگاه سازند.

سلطانيه در پاسخ به سوال لازانسكي مبني بر اينكه آيا بازديد بازرسان را ممنوع نكرده‌ايد پاسخ منفي داد و گفت : به رغم اينكه رسانه‌هاي جمعي غربي گفته‌اند كه ايران از ورود بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي جلوگيري كرده است ، اما كشور ما هرگز چنين اقدامي به عمل نياورده و بازرسان از هرمركزي كه مايل بوده‌اند ديدن كرده اند.

وي افزوده است كه اين خط مشي دولت ايران در اين زمينه است و در مورد وظايف حقوقي ايران در اين خصوص اخيرا دو سند در دولت ايران به تصويب رسيده است .

سلطانيه افزود: فعاليت نيروگاه‌هاي هسته‌اي ما كاملا شفاف است و رسانه‌هاي غربي در مورد فعاليت‌هاي انرژي هسته‌اي ما سكوت اختيار كرده اند و چنين عملي تعجب آور است زيرا بخاطر داريم كه حمله به عراق با تكيه بر اين اتهام كه عراق سلاحهاي هسته‌اي دارد شروع شد و بعد از وقايعي كه در عراق اتفاق افتاد شاهد اين بوديم كه هيچ اثري از سلاح محرمانه عراقي ها پيدا نشده است.

توجه داشته باشيد زماني كه به فعاليت ‪ ۲۷‬مركز نظامي در ايران مظنون بودند بازرسان آژانس در اين مراكز ‪ ۲۴۰‬نمونه برداري مختلف انجام دادند و هيچ گونه اثري غيرعادي از اين مراكز مشاهده نكردند و گزارش البرادعي شاهد بر اين مطلب است كه اتهامات ياد شده بي‌مورد بوده و ايران برنامه هسته‌اي نظامي ندارد.

كارشناس و تحليلگر امور نظامي روزنامه پليتيكا مي‌گويد: شما مي دانيد كه عراق بخاطر اينكه سلاح هسته‌اي داشته مورد حمله قرار نگرفته است بلكه بخوبي براي غربي‌ها روشن بود كه عراق به اين گونه سلاحها مجهز نيست ولي در مقابل ايران سلاحهاي بالستيك خود مانند موشك شهاب سه با برد ‪ ۹۵۰‬مايل را توسعه داده است .

اگر موشك‌هاي شما كلاهك هسته‌اي نداشته باشند، چنين سلاحي را با برد بالا براي چه چيزي نياز داريد؟ سلطانيه در پاسخ به اين سوال گفت : از شما سوال مي‌كنم كه آيا يك سند بين‌المللي مبتني بر توليد چنين موشك‌هايي وجود دارد؟ لازانسكي مي‌گويد: البته نه و من به حق قانوني كشور شما در ساختن چنين موشكي ايرادي نمي‌گيرم ولي انتقاد من اين است كه ساختن چنين موشك‌هايي با امكان حمل كلاهك‌هاي هسته‌اي كلاسيك، غير منطقي است .

سلطانيه در پاسخ به اظهارات لازانسكي تصريح كرد كه توليد چنين موشك‌هايي يك امر معمولي براي هر كشوري در دفاع از خود است .

سلطانيه گفت : در خصوص كلاهك‌هاي هسته‌اي بايد گفت كه آيا شما معتقديد كه ما قادر هستيم با آمريكا كه بيش از هفت هزار كلاهك هسته اي دارد به رقابت بپردازيم .

در صورتي كه ايران فرضا با اين موادي كه اكنون دارد فقط يك كلاهك هسته اي داشته باشد به اين معنا است كه ايران بطور اتوماتيك سند انهدام كشور خود را به امضا رسانده است و اين يك استراتژي اشتباه است
سلطانيه گفت: قدرت كنوني ايران نه بخاطر داشتن بمب هسته‌اي است كه وجود ندارد بلكه بخاطر حمايت ميليون‌ها نفر در سراسر جهان از ايران و حقانيت فعاليت‌هاي انرژي هسته‌اي صلح آميزاين كشور است .

آمريكايي‌ها از اين حمايت گسترده از ايران در سراسر جهان هراس دارند زيرا مردم جهان به
عملكردهاي منفي آمريكايي‌ها پي برده اند.

نماينده ايران درآژانس در گفتگو با خبرنگار پليتيكا گفت : مذهب ما استفاده از سلاحهاي كشتار جمعي را ممنوع كرده است .

جنگ عراق با ايران را بخاطر داريد كه به رغم اينكه مورد حمله سلاحهاي كشتار جمعي عراقي‌ها قرار گرفتيم ولي ما هرگز از سلاحهاي شيميايي استفاده نكرديم .

خبرنگار پليتيكا درادامه گفت كه آيا شما مي‌خواهيد بگوييد كه برنامه هسته‌اي ايران منحصرا غير نظامي است ؟ نماينده ايران پاسخ داد: بله به صراحت مي‌گويم كه برنامه هسته‌اي ايران منحصرا غير نظامي است و براي توليد انرژي برق ، استفاده در امور پزشكي و كشاورزي مي‌باشد.

وي افزود اگر كشوري قادر به توليد سانتريفيوژ با سرعت بسيار بالا باشد ، به اين معنااست
كه آن كشور تكنولوژي پيشرفته و بالا دست يافته و اين بسيار مهمتر از داشتن بمب هسته‌اي است .

سلطانيه در پاسخ به اين سوال خبرنگار پليتيكا كه ايران متهم به همكاري هسته‌اي با كره شمالي است گفت : برنامه هسته‌اي ايران با فعاليت كره شمالي كاملا فرق دارد.

سانتريفيوژهاي ما براي غني‌سازي اورانيوم است ولي سانتريفيوژهاي كره شمالي براي توليد پلوتونيوم ساخته شده اند.

شما يك شبه قادر به افزايش درجه خلوص اورانيوم نيستيد بنابر اين ما خواهان دستيابي به بمب هسته‌اي نيستيم بلكه خواهان صلح و اعتبار بين المللي مي‌باشيم .

قدرت ما در وحدت ملي ما، اقتصاد ما و موقعيت جغرافيايي ما است و ما در اين زمينه از حمايت اكثر كشورهاي دنيا برخوردار هستيم .

قابل ذكر است كه لازانسكي درزمره تحليل گران مشهور مسائل نظامي در بالكان قرار دارد و اين مصاحبه را در جريان سفر هفته گذشته سلطانيه به بلگراد انجام داده است .

سلطانيه درسفر به بلگراد طي يك كنفرانس خبري و دو نشست در موسسه تحقيقاتي امور اقتصاد و سياست بين‌المللي و دانشكده امنيت ملي صربستان به تفصيل و با استناد به اسناد نهادهاي بين‌المللي به روشنگري درباره برنامه صلح آميز هسته‌اي ايران پرداخت .

اروپام ‪**۲۵۵‬
 پنجشنبه 6 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 198]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن