واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: صدا و سیما نقش بسیار مهم و اساسی در تباه کردن موسیقی و فرهنگ ایرانی دارد، چرا که در این نهاد افرادی در حوزه موسیقی به کار گمارده شده اند که اصلا صلاحیت آن را ندارند.... کیوان ساکت نوازنده تار و سه تار در گفتگو با آژانس خبری روز (دی نا) صدا و سیما را عامل بسیار مهم و اساسی تباه کردن موسیقی و فرهنگ ایرانی عنوان کرد. به اعتقاد بسیاری از افراد موسیقی ملی ایرانی نسبت به پاپ طرفداران کمتری دارد ارزیابی شما چیست؟ موسیقی ملی ایران موسیقی بسیار فاخر، ودیع، مقدس و ساسر مفاهیم انسانی و عاطفی است، منتها به مصداق این مصرع حافظ "تا نگردی آشنا زین پرده رمزی نشنوی" موسیقی ایرانی موسیقی خاصی است که احتیاج به تربیت شنیداری و آمادگی شنونده برای درک رمز و رازها و لطایف و پیچیدگی های روحی عاطفی است که در این موسیقی موج به موج جریان دارد. طبیعی است کسانی که از این لطافت روحی و آمادگی احساسی برای درک موسیقی و مفاهیم عمیق و زیبای آن محرومند، نتوانند در لحظه اول و در نگاه اول به این موسیقی علاقه مند شوند. موسیقی پاپ موسیقی است که مفاهیم ساده تر و ابتدایی تری را بیان می کند و بنابراین توده مردم که با موسیقی جدی انس و الفت کمتری دارند، موسیقی قابل قبولتری است چرا که مفاهیم آن را براحتی درک می کنند. موسیقی ملی ایران مانند هر هنر فاخر دیگری نیازمند آماده سازی برای درک مخاطب است. مهجور ماندن موسیقی ملی ایرانی تا چه اندازه به ذات آن برمی گردد؟ در دوران اخیر که رسانه های اجتماعی و در راس آنها صدا و سیما نقش تعیین کننده در سلیقه عمومی مردم دارند، مقصر کلی رسانه های اجتماعی و دقیقا صدا و سیما می باشد، صدا و سیما نقش بسیار مهم و اساسی در تباه کردن موسیقی و فرهنگ ایرانی دارد، چرا که در این نهاد افرادی در حوزه موسیقی به کار گمارده شده اند که اصلا صلاحیت آن را ندارند. بنابراین نمی توان گفت که موسیقی ملی ایران مهجور مانده است بلکه در دوران اخیر که صدا و سیما تاثیر گذاری شگرفی بر اذهان عمومی دارد و نقش تعیین کننده در موفقیت یا عدم موفقیت هنر داشته است، موسیقی نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. موسیقی ملی ایرانی تا چه اندازه توانسته پویا و منعطف با روز حرکت کند؟ موسیقی ایرانی مانند هر هنر دیگری یک پدیده اجتماعی ست، انسان نیز یک موجود اجتماعی ست، موسیقی و انسان از هم جدا نیستند، منتها در شرایط معاصر که هنوز تکلیف موسیقی مشخص نشده است و حدودا هنرمندان این عرصه شش ماه از سال را بیکار هستند، انتظار اینکه موسیقی که سال ها زیر فشار و تحت سلطه و تحمل انواع ناملایمات بوده است تکامل پیدا کند که البته پیدا کرده است، انتظار اینکه این موسیقی به سرعت راه خود را ادامه دهد انتظاریست که از واقعیت به دور است. کدام دوره در موسیقی ملی ایرانی را می توان نقطه اوج آن معرفی کرد؟ تنها دوره ای که به همت بزرگان و گرانسنگانی چون استادان وزیری، روح الله خالقی، مرتضی محجوبی، رهی معیری، غلامحسین بنان و تعدادی دیگر از بزرگان موسیقی برنامه ای بنام "گلهای جاویدان" ساخته و تهیه شده که دوران طلایی موسیقی ملی ایران است. آیا با روند فعلی موسیقی ملی برای آیندگان ارمغانی خواهد داشت؟ موسیقی و فرهنگ ایران در طول هزار و اندی سال نشان داده است که هر زمان در شرایط سخت گرفتار شده است از روزنه ایی دیگر و با قدرت بیشتر و شور و شوق مضاعف به پراکنده کردن فرهنگ و هنر ایران ادامه می دهد و مطمئنا برای آیندگان ارمغانی گران بها خواهد داشت. کیوان ساکت در سال ۱۳۴۰ در خانوادهای فرهنگی در شهرستان مشهد چشم به جهان گشود. وی از همان کودکی با تشویق مادر و پدر خویش به موسیقی و نقاشی پرداخت، در نقاشی شاگرد اساتیدی همچون استاد صادق لپد، در طراحی استاد پیراسته، در رنگ و روغن و استر دولّو در آبرنگ. اولین درسهای موسیقی را از دایی خویش منوچهر زمانیان در کارگاه موسیقی کودکان و نوجوانان که در آن زمان از سوی صداوسیمای وقت به مدیریت مرتضی دلشب در مشهد تاسیس شده بود، فرا گرفت. پس از مدت کوتاهی معلم وی منوچهر زمانیان به دلیل ادامه تحصیل از مشهد رفت و مدتی کلاس بدون معلم بود تا اینکه همشهری و دوست دایی وی آقای حمید متبسم که در آن زمان در دانشسرای هنر تهران موسیقی تحصیل میکرد در یک تابستان برای بازدید خانواده به مشهد آمد و همزمان در کارگاه موسیقی به تدریس مشغول شد و حدود ۲ تابستان پیاپی تا پیش از انقلاب معلم آنجا بود. با پیروزی انقلاب متبسم به مشهد نقل مکان کرد و دوستی وی با ساکت عمیق و صمیمی شد ولی پس از چند مدت وی دوباره به تهران و سپس به خارج از کشور مهاجرت کرد. از آن زمان ساکت تمرین تار را پی گرفت و دراین میان چند ملاقات با اساتید آن زمان نظیر محمد رضا لطفی و حسین علیزاده و هوشنگ ظریف داشت . در سال ۱۳۷۵ گروه وزیری را تاسیس کرد و از آن زمان تا کنون آثار زیادی را با این گروه اجرا کردهاست. در سال ۱۳۶۹ به دعوت هنرمند گرامی پرویز مشکاتیان به عنوان نوازنده و تکنواز به گروه عارف دعوت شد و حاصل این همکاری آثاری نظیر افشاری مرکب، افق مهر، وطن من با صدای ایرج بسطامی و مقام صبر با صدای علیرضا افتخاری است. از دیگر فعالیت های کیوان ساکت می توان به کنسرت های متعدد در داخل و خارج از ایران اشاره کرد. آلبومها و اجراها جامه دران تکنوازی تار و تنبک در اصفهان شور و چهار گاه سبکبال اجرای ۱۸ چهار مضراب نوشته شده در کتاب سبکبال ای وطن بازسازی و اجرای برخی آثار استاد علینقی وزیری آشنایی با آواز دشتی اجرای برخی درسهای دفتردوم شیوه نوین آموختن تارو سه تار فسانه اجرای ابو عطا دراست پنجگاه با ارکستر وزیری با صدای ایرج بسطامی دیدارشرق وغرب(مرغ سحر) اجرای مرغ سحر بارکتر تنظیم ساکت با صدای فاضل جمشیدی و نیز اجرای ۸ آهنگ معروف جهان ازساختههای مشاهیر غرب با تارو همراهی پیانوی مازیار حیدری قاصدک تکنوازی سه تار به همراهی دکلمه شعر توسط ژاله صادقیان از آثار شاعران معاصر شرق اندوه اجرای تار و ارکستر زهی در دو بخش نخست : ایرانی و سپس: موسیقی دورانهای مختلف غرب با همکاری امید نیک بین – نوید مصطفی پور و بهنام ابوالقاسم. بی کاروان کولی اجرای آثاری از ساختههای ساکت با ارکستر وزیری باصدای ایرج بسطامی در مایهُ شوشتری و شور. شبی با خورشید یادگار خون سرو زندگی نغمهی مهر (در ایران منتشر نشده) همچنین آهنگسازی و ساخت و اجرای ده برنامه به سبک گلهای جاویدان به نام نغمههای جاویدان به سفارش واحدموسیقی صدا و سیما با دکلمهٔ ژاله صادقیان وتکنوازی ساکت وحسن ناهید (نی) و محمود محمدی (کلارنیت)و سینا جهان آبادی (کمانچه) و بااجرای ارکستر وزیری و صدابردای آقای صابر و خانم بخشایش و صدای سالار عقیلی – رضا رضایی – محسن روح افزا – امیر تفتی و فاضل جمشیدی . همچنین ساخت وبیش از صد برنامه ۱۵ دقیقهای به نام قول و غزل همراه اجرا با سه تار خود در راه شناخت و تجزیه و تحلیل ردیف موسیقی ایرانی به دو روایت یکی آنچه خود در کتابهای خویش نگاه داشته دوم روایت میرزا عبدالله. کتابها کیوان ساکت تا کنون بیش از ده جلد کتاب برای تار و سه تار تالیف کرده که برخی عبارتند از: شیوه نوین آموختن تار و سه تار در ۵جلد سبکبال ۱۸ چهار مضراب برای تار و سه تار ده تمرین ۱۰ اتود برای تار و سه تار با موج تا کرانه، نت تعدادی از آهنگهای آلبومهای شرق اندوه و شبی با خوزشید حرکت دائمی ۲۰ اتود مفید برای تار و سه تار که برخی از آنها بسیار سنگین و مشکل می باشند چرخ نیلوفری ۲۰ تمرین مفید برای تار و سه تار هشت آهنگ معروف جهان. نت آهنگهای کلاسیکی که در آلبوم دیدار شرق و غرب وجود دارند . در سایه سار بید (15 چهار مضراب ساده)اغلب این کتابها بارها و بارها تجدید چاپ شدهاست.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 593]