تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804644702




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جشنواره بين‌المللي فيلم كودك و نوجوان و ميزباني موفق همدان (‪(۱‬


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: جشنواره بين‌المللي فيلم كودك و نوجوان و ميزباني موفق همدان (‪(۱‬
گزارش : از شهريار حيدري فر
در هفته‌ها و ماههاي اخير و يا دقيقتر از زمستان سال گذشته افكار عمومي به ويژه فضاي رسانه‌اي و فرهنگي استان همدان تحت تاثير برگزاري و ميزباني جشنواره بين‌المللي فيلم كودك و نوجوان بود ، جشنواره‌اي كه در لحظه تنظيم اين گزارش برنامه اختتاميه آن در جريان است.

در اين مدت اين جشنواره به يكي از مباحث و دغدغه‌هاي لايه‌هاي مختلف اجتماعي استان همدان و از جمله مديران مرتبط و اهالي سينما مبدل شده است.

براي اهالي فرهنگ و هنر كه در ‪ ۲۰‬سال گذشته اخبار اين جشنواره به عنوان مهمترين رويداد موضوعي سينماي معناگراي كودك و نوجوان را عمدتا در اصفهان و چندسالي در كرمان و تهران پيگيري مي‌كردند ، رديابي اين حادثه در همدان بيشتر از جنس رويا مي‌نمود.

در تحقق اين خواست در كنار وزير و معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مديران بنياد سينمايي فارابي و مديران و كارشناساني كه عمدتا در ستاد اجرايي جشنواره در استان فعاليت دارند نقش دكتر "بهروز مرادي" استاندار همدان شاخص است.

پيگيري داوطلبانه انتقال و اجراي "پروژه" و يا دقيقتر "پروسه" انتقال جشنواره جهاني فيلم كودك به همدان چندان انرژي بر بوده كه با توجه به مسووليت و ديگر طرحها و برنامه‌هاي در حال اجراي استان شايد اقدامي از جنس آرمان گرايي برخاسته از عقلانيت فرهنگ بسيجي البته اين بار در عرصه فرهنگ بوده است.

يكي از فعالان اجرايي جشنواره تشريح مي‌كرد كه در جريان اولين نشست‌هاي پيگيري جشنواره به همدان در مقابل همه كاستيهاي سخت افزاري كه مسوولان ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و بنياد فارابي به عنوان مانع برگزاري اين فستيوال در همدان مطرح مي‌كردند استاندار همدان تصريح مي‌كرد كه "همه نيازهاي سخت افزاري ونرم افزاري ميزباني جشنواره را تامين مي‌كنيم".

وعده‌هايي كه شايد تحقق آنها غير عملي مي‌نمود اما اينك با اكران ‪۲۷۲‬ فيلم داخلي و خارجي جشنواره در ‪ ۱۵‬سالن استان در حاليكه پيش ازاين همدان تنها يك سالن استاندارد داشت مي‌توان گفت وعده‌هاي سخت افزاري محقق شده است.

و امروز صبح "مجيد شاه حسيني " رييس بنياد سينمايي فارابي " تصريح كرد : جشنواره و ميزباني آن با كيفيت عالي در همدان تاريخي برگزار شد، كه اين نيز دلالتي بيشتر بر توانمندي همدان براي ميزباني چنين برنامه‌هاي جهاني است.

اينك در آخرين روز جشنواره معطوف به هديه اين روزهاي خوب به هنردوستان دارالعباده همدان گفت و گويي با استاندار همدان انجام شده است كه بيشتر از اينكه از جنس "چه " و "كي" باشد در محدوده "چرايي" و چگونگي افق پيش روي همدان تحت تاثير ميزباني جشنواره فيلم كودك و نوجوان قرار مي‌گيرد:
س - جناب آقاي استاندار چرا جشنواره ؟ چرا جشنواره فيلم كودك؟ و چرا همدان ؟ و يا روشن‌تر اينكه انگيزه شما و همكارانتان در مديريت ارشد استان در اهتمام به انتقال جشنواره بين‌المللي فيلم كودك و نوجوان به همدان چه بوده است؟
ج- ) تحليل اينكه چرا همدان براي ميزباني و اجراي اين رويداد برجسته فرهنگي - هنري تلاش كرد روشن به نظر مي‌رسد به طور طبيعي و در شكل عام آن همه مناطق جدا از اينكه ابزارهاي سخت افزاري و نرم افزاري برگزاري چنين مناسبت جهاني را داشته باشند يا در اين حيث محدود باشند علاقمند هستند كه شاهد و ميزبان چنين برنامه‌اي باشند.

اما اعتقاد دارم گذشته از شرايط عمومي، همدان به طور ويژه توانمندي و لياقت ميزباني دايمي اين برنامه و جشنواره برجسته فرهنگي وهنري را دارد.

س- )اين شرايط ويژه و خاص همدان را توضيح دهيد؟
ج- ) همانطور كه عموم مردم به طور كلي و علاقه مندان و پژوهشگران دقيقا مي دانند همدان يكي از مهدهاي حيات بشري در طول زندگي اين كره خاكي بوده است و آثار و يادگارهاي موجود نشان مي‌دهد اين منطقه در همه دوره‌هاي تاريخي وحتي ماقبل تاريخ محل و شاهد حيات بشري بوده است و به طور مشخص از يك تاريخ سه هزار و ‪ ۶۰۰‬ساله مدنيت مستمر و فاقد گسست برخوردار بوده كه در نوع خود در جهان كم نظير است.

آثار و يادگارهاي اين تمدن تاريخي به شكلهاي مختلف و آثار روخاكي وزير خاكي مشهود بوده و بسياري از آنها مانند محوطه تاريخي هگمتانه و سنگ نبشته گنجنامه متعلق به دوره هخامنشي از شهرت جهاني برخوردار هستند.

استان همدان يك نقطه جغرافيايي صرف نيست بلكه يك قله تمدني افراخته به مدد تاريخ ومعنويت و همچون شمع افروخته ديرين تمدن است.

اينك اين مدنيت تاريخي كه با فرهنگ مذهبي و اسلامي عجين است در كنار يك گزاره علمي كه "مدنيت به ويژه از نوع بدون گسست آن موجد و منبع خلق و تربيت فرهيختگان ومولدان حوزه‌هاي مختلف دانش ، فرهنگ ، مذهب وهنر بشري مي داند" ما را به اين معنا رهنمون مي‌كند كه "فرهنگ " نه تنها "مزيت نسبي " بلكه "مزيت رقابتي "اين استان است.

و دراين وانفسا كه عقل ابزاري در دستان قدرت طلبان جهاني فرهنگ مصرف و خشونت را بر جهان حاكم كرده‌اند معناگرايان و موحدان و مسلمانان ايران و جهان وظيفه دارند با فعاليت فرهنگي برمبنا و از منظر دين اصيل به مصاف فكري با اقتدارطلبان و تجاوزگران جهاني بروند.

به طريق اولي همدان با اين صفات ذاتي برخاسته از مدنيت و دين مداري در اين خصوص مسووليت دارد.

مضافا ، يك باور قابل قبول و شايعه اين است كه "فرهنگ "زير ساخت " توسعه است در مورد همدان با توجه به مقدمات ياد شده مي‌توان بيان كرد كه فرهنگ نه تنها زيرساخت بلكه موتور و منبع انگيزش و پردازش توسعه دراين استان است و هركسي در مقام تصميم‌سازي يا اجراي برنامه‌هاي توسعه بدون لحاظ اين پيشينه فرهنگي و تاريخي نمي‌تواند برنامه‌اي كارا و جامع را محقق كند.

با اين وجود مي‌توان گفت حوزه فرهنگ در كشور دچار مهجوريت مزمن و يا به تعبير دقيقتر و رساتر آنطور كه مقام معظم رهبري تعبير فرمودند دچار مظلوميت شده است، دراستان همدان احساس و برداشت اين است كه غفلتي نسبت به اين بخش بوده است براين مبنا رويكرد فرهنگي استان كه در سند توسعه نيز قيد و مورد تاكيد قرار گرفته ما را ملزم مي‌كند كه براي برگزاري برنامه‌هاي فرهنگي با ابعاد جهاني تلاش كنيم و ميزباني جشنواره فيلم كودك و نوجوان در سال گذشته و امسال دراين راستا قابل توضيح است.

باز مي‌توان در پاسخ به تحليل نقش جشنواره به سوالاتي مانند اين پرداخت كه ،آيا حوزه فرهنگ و هنر مي‌تواند موتور محركه استان باشد؟ جواب مثبت است اگر اصحاب فرهنگ و هنر و همه مديران فرهنگي به اين رسالت اعتقاد جدي پيدا كنند و گامهاي بلند تري بردارند تا محور فرهنگ از مابقي محورها جلوتر رود يا دستكم به آنها برسد.

س ) آقاي دكتر مرادي با توجه به نگاه و استدلال‌هاي شما شايد برخي چنين برداشت كنند كه در طرح توسعه كنوني نقش فرهنگ به زيان ديگر بخشها پررنگ شده است ؟
ج ) فكر مي‌كنم اين ابهام براي كساني كه در مقاطع قبلي در جريان پيگيري هاي برنامه‌هاي عمراني،توليدي ، صنعتي ،كشاورزي و اقتصادي به ويژه در قالب مصوبات دو سفر رياست محترم جمهوري و هيات دولت به استان نباشند به وجود مي‌آيد.

بديهي است كه توجه به فرهنگ به معناي ناديده گرفتن ديگر بخشها نيست بلكه مقوم و محرك توسعه درديگر بخشها به ويژه حوزه‌هاي توليدي واقتصادي است ، ما بخشهاي ديگر را متوقف نمي‌كنيم تا يك بخش ديگر رشد كرده وجلو بزند مديريت استان ملزم ومعتقد ايجاد موج وحركت بنيادين در همه حوزه ها است .

ديگر اينكه محورهاي توسعه متناسب با شرايط منطقه وهمچنين اولويت زماني و مكاني مي‌تواند متعدد مانند كشاورزي، صنعت ، معدن ،آموزش عالي و حتي ورزش باشد.

اما موضوع اين است كه فرهنگ مي‌تواند به عنوان بستر و حتي ابزار توسعه اين بخشها تلقي شود بدون وجدان كاري، بدون آرامش رواني وروحي ، بدون خلاقيت ،بدون احساس مسووليت ، بدون شهامت وكار آفريني توسعه محقق نمي‌شود همانطور كه در دولت نهم با فعال كردن اين بخشها روند رشد كشور سرعت يافته است.
 چهارشنبه 5 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن